Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat

Visst har det sina poänger att sköta allt skytte med en och samma bössa det är nog rätt väg att gå om tanken är att bli bästa möjligt på jaktliga skyttet. Jag tycker ändå att du skall bygga en bössa för enbart banskyttet då jag tror att du och LTR klarar er bra tillsammans på jakten redan finns nog inte mycket mera att hämta där :ph34r:

Sedan verkar du rätt nöjd med .308 men ska du börja skjuta på riktigt långa håll finns nog bättre val tycker jag. En custum bössa bygger du givetvis på en SA Remington med någon lämplig stock sedan kalibern skulle jag välja mellan 6br,XC eller 6,5X47,6,5x55AI.

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Visst har det sina poänger att sköta allt skytte med en och samma bössa det är nog rätt väg att gå om tanken är att bli bästa möjligt på jaktliga skyttet. Jag tycker ändå att du skall bygga en bössa för enbart banskyttet då jag tror att du och LTR klarar er bra tillsammans på jakten redan finns nog inte mycket mera att hämta där ;)

Sedan verkar du rätt nöjd med .308 men ska du börja skjuta på riktigt långa håll finns nog bättre val tycker jag. En custum bössa bygger du givetvis på en SA Remington med någon lämplig stock sedan kalibern skulle jag välja mellan 6br,XC eller 6,5X47,6,5x55AI.

Precis!

Min grundtanke har alltid varit att jag ska bli så bra som det går i banskyttet med min jaktbössa för att jag vill omsätta mina färdigheter i jakten med det vapnet.

De som har varit med här ett tag vet att jag inte hycklar med att jag idag anser mig ha en praktisk gräns på 400m mot klövvilt från rådjur och uppåt(inte vildsvin).

Då möjligheterna för skytte i sverige på riktigt långa håll är begränsade(övningsmöjligheterna är ännu mindre)så tvekar jag över nyttan med att skapa ett vapen för detta.

Bygger jag en bössa för detta så ligger nog 6XC väldigt bra till :huh: dock skulle jag nog vilja ha jaktlicens på den vilket kan skapa en del problem då jag inte vill avyttra något i min garderob :ph34r:

/Micke

Publicerat

Micke, det är en 260 Rem du ska ha i en kort fin låda :lol: Givetvis med throat skuren efter den kula som ämnas skjutas med.

Publicerat
De som har varit med här ett tag vet att jag inte hycklar med att jag idag anser mig ha en praktisk gräns på 400m mot klövvilt från rådjur och uppåt(inte vildsvin).

/Micke

Var det jag tänkte har du den gränsen känns det rätt onödigt att föröka utöka B)

Visst är det lite smått med träning på längre än 300 åtminstone om man bor fel :D Men det går utmärkt att träna på 300 och även utvecklas som skytt på längre håll tror jag. Så ta nu och ring Henrik så får du hjälp att styra upp ett bygge

PS: Jag tror inte på ett liv efter detta och inga fickor finns det på sista fracken heller :lol:

Publicerat

Är oxå sugen på en 6XC efter Tubbs övertygande skriverier om patronen - han har skjutit ohyggligt bra resultat på 1000 yards (givetvis inte ENBART patronen förtjänst, men det säger ju en del när en sån snubbe väljer 6XC framför 6,5-284). Med en 115 grains DTAC med bc på 0.600 och en v0 på dryga 900 så klarar man sig en stund :lol:

Jag tycker ffa att man ska satsa på en patron som gör att man har råd och lust att öva ruskigt mycket första åren. Hade en diskussion med Henrik om detta idag då jag fick en plötsligt impuls att köpa den nya TRG-42 i 300 Win Mag som står på Torsbo. Den har nämligen ett pris som är minst 10.000 för lågt. Sako har höjt priserna men Torsbo har ett par bössor kvar till det gamla priset.

En 300 Win Mag är dock rätt extrem jämfört med både 6XC och 6,5x47, ffa med avseende på pipliv och smäll/rekyl. Som patron för mängdträning är den ett uselt val.

Publicerat

För att lugna XC hysterin något så skulle jag själv nog välja 6x47Lapua istället då den har liten knall och högklass hylsor men, tveklöst har Norma lyckats klockrent med sin marknadsföring -_-

• 2 weeks later...
Publicerat

Uff vilket snyggt skytte på 1 och 200 Henrik jag bävar när du börjar skjuta en mer optimerad bössa för detta skytte :D Jaja att få smisk av Henrik känns helt OK även för min tävlings skalle men sporrar till MER träning ;)

Publicerat
  • Författare

Känns även helt ok för mig att på pisk av Henrik men jag tror att vi börjar flåsa honom i nacken ordentligt B)

Han får skylla sig själv då jag har det mesta att tacka honom för :huh:

Giftigt skjutet Henrik B)

/Micke

Publicerat
Känns även helt ok för mig att på pisk av Henrik men jag tror att vi börjar flåsa honom i nacken ordentligt B)

/Micke

Precis skaffar han ett par småttingar till så spöar vi han snart :huh: Fast nu pratas det om ny bössa och då är det tillbaka på ruta ett B)

Publicerat

Tjena,

jag vet egentligen inte om det finns så mycket att tillägga när det gäller 100m skyttet. Bössan skjuter träffbilder på runt 15mm på 100m och under de gynnsamma förutsättningarna som jag hade igår skall man klara 50 poäng på det avståndet. Visst är det så att man ibland vinglar iväg något skott men det blir ändå bara några enstaka poäng som man tappar. Det är skillnad på 300m vallen där marginalerna är väldigt mycket mindre..

På 200m hade jag bra flyt både när det gäller träffbildens storlek och dess placering. (Efter avslutad månadscup så fortsatte jag att träna på 200m genom att skjuta AMC 200 övningarna och även där gick det snuskigt bra :lol: mer om det i den för ändamålet avsedda tråden.) Personligen tycker jag inte att träffbildens placering brukar vara så lurig att få till på 200m utan det handlar bara om att hålla i grejerna och sätta varje skott där det hör hemma, denna gången gick ju det utmärkt!

När det var dags för 300m skyttet hade det mulnat på och det var faktiskt lite disigt (samtidigt som det började blåsa lite grann) i brådskan att komma iväg till skjutningen hade jag glömt vindmätaren hemma. Att träffarna sitter lite grann till höger på tavlan beror på att jag missbedömde vinden, däremot har jag ingen riktigt bra förklaring till varför träffläget sjunkit?

I slutändan blev det ett riktigt bra resultat men i nuläget så kämpar jag för att bibehålla min nuvarande nivå på grund av att jag helt enkelt inte hinner träna så mycket som jag borde. Det är därför min fasta övertygelse att flera av herrarna i den mån ni inte redan passerat mig inom en snar framtid kommer att få tillfälle att förnedra mig på skjutbanan.

Det finns egentligen bara två saker som talar för att jag skall kunna fortsätta att finnas med i toppen på månadscup och liknande övningar och det är 22LR och torrklickningar :wub: Vad jag menar med det är att de allra flesta inte inser vikten av detta utan tror att det är träning med centralantänd ammunition på skjutbanan som gäller. Det är få förunnat att kunna hålla både kvalité och kvantitet på sin träning om man skall behöva åka till skjutbanan varje gång man skall köra ett träningspass.

Den nya bössan kommer nog inte att förändra så mycket av mina resultat på upp till 300m men på längre avstånd än så år 6x45:an "död" med avseende på att jag skjuter kulor med en b.c. på 0.285 i en Vo av ca 870 m/s.

Genom att istället använda en mer lämpad kaliber som 6.5x55 eller liknande så kan jag förhoppningsvis hänga med på betydligt längre avstånd.

Henrik

Publicerat

Efter helgens bravader så är jag övertygad om tre saker:

När det blir längre än 1000 m Måste man ha nåt annat än .308

Avstånd under 1000 så går det, tom riktigt bra, med .308

en standardstudsare av god kvalitet är tillräcklig för 95% av alla med långhållsdrömmar.

Publicerat

Fel, 4 saker;

Det plingar bra mycket goare med en .338 än nåt annat :-)

/Erik

Publicerat

Och när man skjutit på 800 meter och går tillbaka till 600 så är det dax att ta fram hagelbössan eller sätta på bajonetten :wub:

Publicerat
Och när man skjutit på 800 meter och går tillbaka till 600 så är det dax att ta fram hagelbössan eller sätta på bajonetten :D

Precis, för 600 är ju "Jättelätt"...

Publicerat

Dom "ödmjuka" har talat :D

Publicerat

Och hädanefter kräver jag 50poäng på på 300 som måste vara barnsligt enkelt :D

Publicerat
Och hädanefter kräver jag 50poäng på på 300 som måste vara barnsligt enkelt :D

Poäng?

Målet bekämpat = good enough :-)

Men visst, 300 meter då kan man ju nästan kasta kulorna för hand.

/Erik - som nu slutar spamma tråden med oväsentligheter

• 2 weeks later...
Publicerat

Svinigt bra Lars!!!!!!!!!!!!!! ;)

Nu är man knäckt på förhand. Får trösta mig med att mitt skytte rimligen sker med TRG:n ;)

Publicerat
Svinigt bra Lars!!!!!!!!!!!!!! :D

Nu är man knäckt på förhand. Får trösta mig med att mitt skytte rimligen sker med TRG:n :(

Tackar!

Ska bli riktigt skoj att få se och höra hur TRG:n fungerar, den lär nog vara fantastiskt trevlig att skjuta med jag längtar till första rapporten från banan med bilder och allt :(

Publicerat

Jäsiken Lars, där fick man nåt att sätta tänderna i... Kalasserie! Måste vänta till slutet av månaden så banan töar fram bara.

Publicerat

Vackert skjutet Lars! synd på "flyern" på 100m tavlan........ ;);)

Vad blir det för sikte som ramlar in? en NF kanske?

Själv har jag inte hunnit ut och skjuta månadscupen, fokusen ligger på bänkskyttet nu. Dock så står det 50 halssvarvade lapua hylsor i 30-06 och väntar på att få rastas, blir kul att prova ny pipan vad det lider.

Mvh Rikard

Publicerat
Vackert skjutet Lars! synd på "flyern" på 100m tavlan........ :D:huh:

Vad blir det för sikte som ramlar in? en NF kanske?

Själv har jag inte hunnit ut och skjuta månadscupen, fokusen ligger på bänkskyttet nu. Dock så står det 50 halssvarvade lapua hylsor i 30-06 och väntar på att få rastas, blir kul att prova ny pipan vad det lider.

Mvh Rikard

För ovanlighetens skull var "flyern" första skottet så det sved inte så mycket :D Siktet blir ett Zeiss 6-24 #43. Jag hoppas på lite mera bilder och berättelser i din dagbok om hur du finslipar formen inför bänkskyttet eller mörkar du formen redan :D Sedan hoppas jag även på lite smarrigt långhållskytte med Sakon

• 1 month later...
Publicerat

Första gången jag sköt denna månadstävling och det var ju ingen lysande start men nu kan jag nästan bara förbättra mig.

Jag minns inte när jag sköt så dåligt sist men det var inte igår iallafall. Missbedömde vind gjorde jag och sedan vet jag inte vilka andra fel jag gjorde men det måste ha varit ett antal.

Publicerat

Riktigt bra skjutet som vanligt Lars! Själv har jag laddat upp lite plugg till 30-06:an så du blir nog inte ensammen att skjuta månadstävlingen den här månaden.....jag väntar bara på att kikaren ska hitta hem igen...

Mvh Rikard

Publicerat

Lars visar vägen,

verkar inte hinna ut denna månad men jag har ett besök inbokat på skjutbanan till nästkommande helg

/C