Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat

Fin mjukstart Rikard!

Verkar finnas lite liv kvar i den pipan trevligt att se att det fungerar fint att skjuta 30-06 liggande med benstöd B) Har själv varit på banan idag men tänkte inte på att det var ny månad så jag sköt bara 300-500 men lovar att ge dig en match innan månaden är slut :P

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat

jo Lars, pipan känns lite halv vass fortfarnade... jag ska göra nån heldag på 300m banan under månaden så då återser att se om den vill skjuta på 200 och 300m också.

Mvh Rikard

• 2 weeks later...
Publicerat

Funderar på om det inte inte alla skulle tycka det var roligt med ett diagram eller liknande där man såg resultaten för var och en månad för månad.

Av det kunde man ju se om inte bara ensjälv förbättrade sig utan även om de övriga i gemenskapen gjorde så. Skulle vara motiverande och inspirerande för träning tänkte jag.

Vad säger den samlade gemenskapen?!

100 200 300

jun, jul, aug jun, jul, aug jun, jul, aug

Isjonsson xxp, xxp, xxp xxp, xxp, xxp xp, xxp, xxp

9,3x62 xxp, xxp xp , xxp xxp, xp

etc

etc

etc

etc

Publicerat
Funderar på om det inte inte alla skulle tycka det var roligt med ett diagram eller liknande där man såg resultaten för var och en månad för månad.

Av det kunde man ju se om inte bara ensjälv förbättrade sig utan även om de övriga i gemenskapen gjorde så. Skulle vara motiverande och inspirerande för träning tänkte jag.

Vad säger den samlade gemenskapen?!

100 200 300

jun, jul, aug jun, jul, aug jun, jul, aug

Isjonsson xxp, xxp, xxp xxp, xxp, xxp xp, xxp, xxp

9,3x62 xxp, xxp xp , xxp xxp, xp

etc

etc

etc

etc

Bra skytte och bra ide´också! Behövs nog lite nytt i dessa trådar så det tänder till igen för visst måste det finns fler som övningsskjuter :o

Publicerat
  • Författare
Bra skytte och bra ide´också! Behövs nog lite nytt i dessa trådar så det tänder till igen för visst måste det finns fler som övningsskjuter :D

Om allt går som det ska så har jag snart en McMillankolv hemma och då djävlar ska det skjutas ikapp B) är rätt less på att panga med orginalkolven då jag inte kan utvecklas vidare med den.

/Micke

Publicerat

Ja det var bara en variant. Säkert någon som kan komma upp med någon ännu bättre idé. Men om man är intresserad av hur det går för andra så orkar man inte sitta och titta igenom alla bilder på vad alla skjutit.

Om var och en la in bild på sin tavla och poängen så kanske en moderator kunde ta sig ann att ansvara för en samlingslista och att uppdatera den samma en gång i veckan eller så.

Hade tänkt ta en sväng till banan någon gång idag men då får nog någon stänga av vattenkranen B) , Blir hur som haver inget skytte på 100m i den här blötan. Börjar bli gammal och bekväm :D

Publicerat

Trevligt att det börjar röra sig lite i skytte trådarna måste se till att skjuta månadens bidrag själv snart :rolleyes: Har hystiriskt schema på jobbet nu i sommar och enbart tränat 300 och längre sista månaden :P Får se till att ta med 3tavlor nästa sväng till banan fråga är bara hur man ska lyckas piska Rikards natt skytte ;)

Publicerat

Det är nog ingen konst för dig Lars, du ligger ju stadigt på 140p+ trotts storm ute! Själv får jag fuska med nattskytte om jag ska kunna hänga med...... ;)

Fast jag håller med dig om att det är kul att det börjar röra sig i tråden.....men hur ska vi få ut resten på banorna???

Hjälper det att få ut remmy maffian om jag skriver att remmy 700 är gammalt blötjärn som inte går att få till att skjuta utan att man byter ut halv bössan....... :lol:

Hansken är kastad.....

mvh Rikard

Publicerat

Ang mitt skytte idag så blev jag lite sur över 8an. Den var så onödig , inget fel på skottställning eller vapen utan bara skit bakom kolven.

Kan säga att sniper guden bet mig ordentligt idag när jag var o sköt. En underbar upplevelse att dels se träffarna derikt i siktet efter smällen(tack vare dämparen) och att det inte spred fram och tillbaka som det har gjort innan (dämparen och mest friliggande pipa)

Skulle just flytta tavlan ut till 200 meter när vädret ville annorlunda.

Får se om jag hinner med det i eftermiddag eller om jag tar det i morgon om vädret tillåter.

/Lasse

Publicerat

Skoj att du är tillbaka Skuris hur var det nu "I´ll be back" verkar som du fått bra ordning på grejerna.

Publicerat
Skoj att du är tillbaka Skuris hur var det nu "I´ll be back" verkar som du fått bra ordning på grejerna.

Just nu känns det faktiskt riktigt bra, måste förlänga kolven en hel del vid liggande skytte bara. Sisådär ett par 3 cm skullejag tro blir bra :lol:

Ska se om jag hinner ut o skjuta 200-300 meter med nu i eftermiddag, Risken finns att det går mycket sämre ;)

/Lasse

Publicerat

"Kulskytte-lusten" har inte riktigt velat infinna sig, åker till Åland på måndag för att hämta min 6br, kan tänka sig att det blir lite ändring på "lusten" efter det....

.....och självklart är det en Rem 700 som fått ny pipa!!!! :lol:

/Mr Bängelsson

Publicerat

Serien på 200 lämnar mycket kvar att önska, vet inte riktigt varför jag inte lyckades pricka in mitten på tavlan utan snurrade runt.

Vaknar jag tidigt i morgon så smiter jag nog ut innan familjen vaknar. 300 hägrar fast jag är lite orolig att resultatet inte blir vad jag önskar.

/Lasse

Publicerat

Snyggt Skuris din resultatkurva pekar extremt brant uppåt :) vilket är ett lysande exempel att man med lite träning och trimning av utrustningen kan göra stora framsteg hoppas fler inser detta :(

Publicerat
Snyggt Skuris din resultatkurva pekar extremt brant uppåt :) vilket är ett lysande exempel att man med lite träning och trimning av utrustningen kan göra stora framsteg hoppas fler inser detta :(

Får se om jag får tid att lägga några serier över 200 är inte det sikte jag har optimalt, letar ringar till gloröret med 56 öppning.

Packar ner bössa och pipa så får vi se :D

Publicerat

Retar mig grymt på min 200 serie vet inte vad jag gjorde men jag låg lite annorlunda och trodde nog att det skulle gå bättre eftersom 100 serien visade viss potential. Troligen mest slarv borde varit mycket mera grupperat.

300 Serien vet jag faktiskt inte varför 2 av skotten satt där dom gjorde, hade nog mer tur en skicklighet med de 3 som att där de skulle. Höjden verkar jag ha koll på men inte riktigt i sida.

Sköt 5 skott efteråt på en annan tavla och då satt 3 av dom snyggt samlade i en grupp cc 15 mm eller så tyvärr fel i sida med ca 15cm :(

Mer övning så jag åtminstone vet varför de sitter där de gör. Egentligen inget egen värde i att skjuta höga poäng, utan värdet ligger i att VETA varför skotten tar där dom gör så man kan korrigera.

/Lasse som är MYCKET nöjd trots allt.

Publicerat

Har du 222:an Skurebo?

Isåfall kan vinden vara en stor bov i sammananget.

//

Gabbe

Publicerat
Har du 222:an Skurebo?

Isåfall kan vinden vara en stor bov i sammananget.

//

Gabbe

Ja jag skjuter med 222an. jag tyckte det blåste så lite idag att det inte borde ha kastat iväg kulorna över 1dm Iofs så i dalen mellan kullarna jag sköt från och där tavlan stod så tog det i lite mera ;)

Någon som har koll på hur mycket det vandrar iväg med en lätt kula, jag har 50gr bst.

Men nu hoppas jag att jag kommer ut o skjuter mera, fick en sån kick av att träna i dag och i går med för den delen.

Vilken skilnad, jag har varit övertygad om att jag har grava avfyrningsfel men jag tror att mycket av problemet har luggit i att pipan inte varit helt friliggande alla dagar. A och O jag vet :P

Nu börjar förrådet att sina men kulor och krut finns i källaren så det är bara att arbeta på en stund så har man nya ;)

/Lasse

Publicerat

En liten fråga. Kan jag få dispens att skjuta nästa månads tävling redan denna månaden då jag inte är hemma nästa månad??

Publicerat

Nosler BST 50gr med BC på 0.238 med V0 på 950m/s

Rak sidvind på 3m/s blir vindavdriften 11cm på 100m och 27cm på 300m, enligt Normas ballistikprogram.

Så visst kan vinden göra sitt till om det kommer en vindbyar.

//

Gabbe

Publicerat
Nosler BST 50gr med BC på 0.238 med V0 på 950m/s

Rak sidvind på 3m/s blir vindavdriften 11cm på 100m och 27cm på 300m, enligt Normas ballistikprogram.

Så visst kan vinden göra sitt till om det kommer en vindbyar.

//

Gabbe

o fy satan ;) det hade jag inte koll på..... Att det kunde bli lite trodde jag men inte så mycket.

Ny fattar jag varför man så gärna har tyngre kulor, de borde drifta mindre.

Skitsvårt att läsa vinden där jag skjöt idag, en svacka mitt mellan, men jag försökte skjuta när miragen var likadan. Vetju bara inte om miragen var framför kikaren eller långt borta.

Har mycket kvar att lära, men kul är det.

/Lasse

Publicerat

Bra skjutet grabbar!

Att vinden kan påverka fick jag lära mig i torsdags. Det blåste inte så mycket hemma så jag packade grejerna och for iväg 5mil som det är till banan där vi håller till. Och där blåste det betydligt mer. Jag uppskattade det till cirka 3-4m/s och sned frånvind så jag kompenserade med 4klick åt vänster. Sköt en serie med 7skott på 300meter. Höll på den vänstra tavlan och när jag kom fram så satt alla skotten i den högra tavlan väl samlat. Det måste ha blåst bra mycket mer än vad jag trodde då det var en avdrift på 20 - 25cm efter kompenseringen ;)

Jaja man blev ju i vart fall en lärdom rikare.

Bara jag får ordning på mitt skytte och får träffbilderna till att gå ihop lite mer så kommer jag återuppta den här "tävlingen" det är trevligt att se sig själv öka månad för månad.

MVH/Jocke

Publicerat

Med 3.5m/s rak sidvind får den en avdrift på mellan 40-47cm på tre hundra, beroende på kula

Så du hade nog inte uppskattat vinden fel. Bara missat hur mycket vadriften är och kompenserat fel av den anledningen.

.

Bra skjutet grabbar!

Att vinden kan påverka fick jag lära mig i torsdags. Det blåste inte så mycket hemma så jag packade grejerna och for iväg 5mil som det är till banan där vi håller till. Och där blåste det betydligt mer. Jag uppskattade det till cirka 3-4m/s och sned frånvind så jag kompenserade med 4klick åt vänster. Sköt en serie med 7skott på 300meter. Höll på den vänstra tavlan och när jag kom fram så satt alla skotten i den högra tavlan väl samlat. Det måste ha blåst bra mycket mer än vad jag trodde då det var en avdrift på 20 - 25cm efter kompenseringen ;)

Jaja man blev ju i vart fall en lärdom rikare.

Bara jag får ordning på mitt skytte och får träffbilderna till att gå ihop lite mer så kommer jag återuppta den här "tävlingen" det är trevligt att se sig själv öka månad för månad.

MVH/Jocke

Publicerat
Med 3.5m/s rak sidvind får den en avdrift på mellan 40-47cm på tre hundra, beroende på kula

Så du hade nog inte uppskattat vinden fel. Bara missat hur mycket vadriften är och kompenserat fel av den anledningen.

.

Kan så vara <_<

Grejen är att jag skjuter inte med 222rem utan 6mmBR och 75grs Sierra HP. Tror du räknade på 222:ans värden. Men det skiljer inte så hämskt mycket på en 222rem och min 6mmBR med denna kulan då den har usel BC. typ 0.250 eller något sådant, så du har nog rätt.

MVH/Jocke

Publicerat
Kan så vara <_<

Grejen är att jag skjuter inte med 222rem utan 6mmBR och 75grs Sierra HP. Tror du räknade på 222:ans värden. Men det skiljer inte så hämskt mycket på en 222rem och min 6mmBR med denna kulan då den har usel BC. typ 0.250 eller något sådant, så du har nog rätt.

MVH/Jocke

Jo det var 222an jag räknade på. Hade fattat det för att det var den du sköt med. Mem men nästan sak samma.