Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat

Håller med jocke, nu som först fattar jag hur viktig vinden är, trodde faktiskt inte att den spelade SÅ stor roll. ett par klick i sida max. Gissa om man blir förvånad och ödmjuk inför er som klarar att greppa detta och skruva rätt på kikaren på länga håll.

Känns som det kan vara helt omöjligt att ens träffa tavlan om det blåser lite byigt.

/Lasse

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat

Hej Lasse,

jag får börja med att gratulera dig till att du börjar få kläm på det här nu.

Du är inte den första som måste se vindavdriften i verkligheten innan du tror på den :huh: Nu förstår du varför vi pratar om kulor med hög b.c. snarare än om den flackaste möjliga kulbanan. I princip alla de andra parametrarna går att minimera rätt skapligt så att det i slutändan bara handlar om att behärska vinden vilket är lättare sagt än gjort om de yttre omständigheterna är besvärliga.

Det är inte långt borta innan du är med och tävlar om topp placeringarna nu, åtminstone de dagar som det inte blåser allt för mycket. Skall du vara med oavsett de yttre omständigheterna får du kanske uppgradera dig till något så exotiskt som en 6.5x55 :P

Henrik

Publicerat
Hej Lasse,

jag får börja med att gratulera dig till att du börjar få kläm på det här nu.

Du är inte den första som måste se vindavdriften i verkligheten innan du tror på den ;) Nu förstår du varför vi pratar om kulor med hög b.c. snarare än om den flackaste möjliga kulbanan. I princip alla de andra parametrarna går att minimera rätt skapligt så att det i slutändan bara handlar om att behärska vinden vilket är lättare sagt än gjort om de yttre omständigheterna är besvärliga.

Det är inte långt borta innan du är med och tävlar om topp placeringarna nu, åtminstone de dagar som det inte blåser allt för mycket. Skall du vara med oavsett de yttre omständigheterna får du kanske uppgradera dig till något så exotiskt som en 6.5x55 :P

Henrik

Tack.

Nu vet jag inte om jag börjar få kläm på saker och ting, vi får se efter nästa tävling.

Går den med bra ska vi börja fundera.

200 serien retar mig grymt nu, får nog börja med att få till den och sedan rikta in mig på att klara 300 lika bra eller bättre en sist

Frun har ju en 6,5a i skåpet, kanske skulle modda den lite. Gisses vad skäll jag skulle få :D .

Hyr mycket gör bc:t ?

Jag menar om en kula håller 0,238 som mina 50gr ball tipp och man byter kula till en med tex 0,280 märker jag ens skillnaden.

Först ska jag lära mig att behärska vinden med 222an sen byter jag upp mig, klara jag den så klarar jag allt :)

Det som direkt har gett funderingar är vid jakt skytte, jag har innan inte funderat så mycket på vinden utan i min enfald trott att upp till 200m så är det lugnt det kan jag skjuta på utan att fundera så mycket men aja ja vad jag har fått fundera om nu -_-

Är det ett dilemma som ni alla dras med, när man "vet" vad vinden gör med kulan på längre håll så kommer långskotten i en helt annan dager.

All respekt till er som behärskar vinden :huh: Jag gör det inte........än B)

/Lasse

Publicerat

Lasse,

om vi börjar med lite ballistisk grundfakta så ger din laddning med en 50 grains BT i 950 m/s en vindavdrift på 26 cm på 300m om vi räknar med en rak sidovind på 3 m/s. Byter du till en kula med .280 i b.c. men behåller de övriga parametrarna intakta så blir vindavdriften 21 cm.

Tittar vi på lite andra kalibrar så ger en 6.5:a med en 123 grains Scenar under samma förutsättningar ca 10 cm avdrift och en 308 win med en 168 grains Sierra ca 15cm avdrift.

Jag känner inte till någon som verkligen "behärskar" vinden även om övning givetvis ger färdighet. Det är just förmågan att hantera vinden som skiljer agnarna från vetet när vi pratar om långhållsskytte.

I min loggbok har jag ett blad som hjälper till lite grann när det gäller att kompensera för vinden på rätt sätt genom några enkla tumregler

Vindinfo_A5.jpg

Det som gäller är att skapa sig en egen "metod" för hur man skall kompensera för vinden, jag kan egentligen bara redogöra för hur jag gör.

1. Det första steget är att bedöma vindens styrka, har man en vindmätare så ger den en del av svaret genom att tala om hur mycket det blåser vid skjutplatsen men det gäller ändå att använda och lära sig alla tillgängliga indikationer i terrängen. Det kan handla om allt ifrån hur vegetationen rör sig till miragens utseende etc.

2. Nästa steg blir att fundera på från vilket håll vinden blåser, är det rak sidovind så är det rätt enkelt men annars gäller det att kompensera för "vinkeln" så att man får fram den effektiva vinden.

3. Nu är det dags att fundera på om vinden är konstant längs hela kulbanan eller om det finns vissa partier som ligger i lä alternativt om det finns områden där vinden friskar i.

4. Slutligen gäller det att ha koll på vindens cykler

I teorin är det inte så komplicerat men eftersom vinden sällan är konstant är det ett livslångt lärande att skjuta bra i vind.

Hoppas att detta hjälpte till lite grann på vägen.

Henrik

Publicerat
Lasse,

om vi börjar med lite ballistisk grundfakta så ger din laddning med en 50 grains BT i 950 m/s en vindavdrift på 26 cm på 300m om vi räknar med en rak sidovind på 3 m/s. Byter du till en kula med .280 i b.c. men behåller de övriga parametrarna intakta så blir vindavdriften 21 cm.

Tittar vi på lite andra kalibrar så ger en 6.5:a med en 123 grains Scenar under samma förutsättningar ca 10 cm avdrift och en 308 win med en 168 grains Sierra ca 15cm avdrift.

Jag känner inte till någon som verkligen "behärskar" vinden även om övning givetvis ger färdighet. Det är just förmågan att hantera vinden som skiljer agnarna från vetet när vi pratar om långhållsskytte.

I min loggbok har jag ett blad som hjälper till lite grann när det gäller att kompensera för vinden på rätt sätt genom några enkla tumregler

Vindinfo_A5.jpg

Det som gäller är att skapa sig en egen "metod" för hur man skall kompensera för vinden, jag kan egentligen bara redogöra för hur jag gör.

1. Det första steget är att bedöma vindens styrka, har man en vindmätare så ger den en del av svaret genom att tala om hur mycket det blåser vid skjutplatsen men det gäller ändå att använda och lära sig alla tillgängliga indikationer i terrängen. Det kan handla om allt ifrån hur vegetationen rör sig till miragens utseende etc.

2. Nästa steg blir att fundera på från vilket håll vinden blåser, är det rak sidovind så är det rätt enkelt men annars gäller det att kompensera för "vinkeln" så att man får fram den effektiva vinden.

3. Nu är det dags att fundera på om vinden är konstant längs hela kulbanan eller om det finns vissa partier som ligger i lä alternativt om det finns områden där vinden friskar i.

I teorin är det inte så komplicerat men eftersom vinden sällan är konstant är det ett livslångt lärande att skjuta bra i vind.

Henrik

Som vanligt ett komplett och uttömande inlägg från dig Henrik!

Jag har nu efter en månad på kursen om fräsning och svarvning lärt mig av lärarna att det är den hårda vägen som är den bästa. Man lär sig helt enkelt mer om man smäller i maskinen än om dom berättar vad som kunde händ. Men som dom säger "det gäller att smälla vid rätt tillfälle!" med det menar dom att man inte ska sätta upp den finaste och dyraste fräsen och sedan testa gränserna utan att man då kanske väljer en helvdan fräs för att prova med.

Så är det även inom skyttet. Man skall lära sig den hårda vägen men vid rätt tillfälle. Inom skyttet så är givetvis rätt tillfälle på skjutbanan där man har full kontroll på saker och ting samtidigt som det får gå fel och det är det man lär sig av.

Ett litet sidospår men ändå inom ämnet.

Jag tänkte åka till banan fler stormiga dagar och vara där i princip hela dagen för att skjuta i lugnt tempo. Analysera och försöka lära mig och få ut något av det.

MVH/Jocke

Publicerat
Jag tänkte åka till banan fler stormiga dagar och vara där i princip hela dagen för att skjuta i lugnt tempo. Analysera och försöka lära mig och få ut något av det.

MVH/Jocke

Mycket klokt jag har själv ramlat i fällan att man gärna åker till banan när förutsättningarna är som bäst för det är roligt att skjuta tätt, man behöver inte tänka speciellt mycket för att inse att detta inte är bästa sätt att utvecklas som skytt :rolleyes:

Så visst känns det lite tråkigare att skjuta långhåll med svåra vindar men det gör det även att träna tung terräng som löpare/skidåkare och sedan kan nog alla dra sin slutsats :)

PS: Blåser rätt växlande här nu dax att åka till banan :P

Publicerat
Lasse,

Vindinfo_A5.jpg

Henrik

Klart det hjälpte, du är en gud i människoskepnad Henrik.

När jag ser vindbilderna på miragen så skulle jag nog uppskatta vinden till att vara 3-4 m/s, mycket mer en vad jag trodde :rolleyes:

Helt klart skulle en annan kaliber vara lättare att göra bra resultat med.

Just nu känns det somatt 222an får hänga med. jag har så mycket kvar att lära och det borde gå även med den. När jag har mer koll på saker och ting kan nog en mer lämplig kaliber komma på tal.

Tack för all hjälp alla.

Snart ny månad igen :)

/Lasse

• 4 weeks later...
Publicerat

Snyggt Lars! :D

• 3 months later...
Publicerat

Snyggt skjutet Lars. Man blir ju lite småsugen själv på att skjuta. Har ju som sagt vart en del jakt i höst som tagit lite tid.

Publicerat

Jäkla fint skjutet Lars!

• 2 weeks later...
Publicerat

Stiligt skytte Dorro :D

Bössan verkar skjuta väldigt fint och du visar med detta skytte att dem norrlänska toppjägarna vet hur en bössa ska hanteras :wub:

Publicerat

Det var ert "toppjaktsskytte" i helgen som inspirerade mig, det är alldeles för sällan som man tar sig till banan och än mer sällan som man skjuter upp mot 300m.

Jaa, nog skjuter bössan som den ska alltid men det är ju inte alltid som det går som man har tänkt sig ändå... :wub:

Någon direkt utprövad skjutteknik har man inte men det går ju hyfsat så länge man håller sig till beprövade metoder, tror jag lämnar skytte med fri rekyl dithän...

Det känns väldigt osäkert att förlita sig på antal "klick" även om man har testat det hela på bana men jag antar att det är en vanesak. Har använt mig av avståndsmätare i flera år och har ett skjutkort upp till 350m men i jaktsituationer så är det gammal beprövad "hålla lite högt" som har gällt hittills.

Nu hoppas jag bara att det kommer lite kallgrader och gärna mer snö så att man får börja jaga på allvar!

Publicerat

Jo det är en mental spärr innan man vågar använda klick på jakten men är det hyfsad kvalitet på kikaren är den metoden bättre tycker jag. Har kört med det några vintrar nu och slipper dem pinsamma bommarna man gjorde ibland med bössan inskjuten på 150-200 och hopplöst svårt för att sikta lågt i en fågel.

Jag är ledig nästa vecka och tänkte nog åka på lite jakt föret får väl avgöra om det blir med finnen eller med långadöden.

• 2 weeks later...
Publicerat

Stiligt skytte som vanligt Rikard tydligt att det går att skjuta bra men en .308a också :excl:

Klicken i sida kan det vara så att du inte har kikaren monterad exakt i lod?

Behövs inte så mycket för att höjd klicken börjar göra lite i sida också är det samma fenomen då du skjuter från bänk?

Publicerat

jo då, lite bett är det kvar i pipan än. Fast jag satt och bläddra i pärmen med tavlor från i sommras på 300m och 30-06an sköt som en dröm på 300 med scenar 155or. Lite saknar man ju den..... :excl:

I bänk har jag inte tänkt på det, jag skjuter ju grupper och siktar på 4kanten då doten är för stor för rigningen och låter träffarna ta nedanför.

Kikaren kan ju sitta sett, men borde inte det fenomenet försvinna om man sätter riktmedlet rakt på tavlan med tilten i benstöden? eller tänker jag galet igen.

Bössan hamnat koncekvent till vänster efter skott så nått vajse har jag i skjutställningen. om bössan drar åt vänster efter skott, stämmer det då att träffläget blir till höger som i mitt fall eller kan vi utesluta den teorin också?

Det kommer bli mycket 200m skytte för min del i sommar, jag tänkte göra ett seriöst försök att sno det rkordet också.

Mvh Rikard

Publicerat

Det hjälper inte att du vrider korset i lod om kikaren inte sitter i lod på bössan blir det ändå fel om inte jag tänker galet :excl:

Jo bettet i pipan verkar så bra att du borde överväga att inte skjuta så mycket med den för alla pipor skjuter inte i den klassen. Jag har ingen koll hur träffläget påverkas att bössan hoppar åt ena hållet men mycket av knepet till bra bukskytte är att få bössan att inte hoppa iväg från målet så testa att vinkla om kroppen och se vad som händer

Publicerat

Ja, vi får se vad experterna säger, i min värld borde träffarna dra åt samma håll som pipan men ibland har jag så förbannat otur när jag tänker... :excl:

Man kanske skulle koncervera pipan och bara ta fram den till högtidliga tillfällen...... ;)

Nä, det ska bli kula att ser hur länge den håller, det börjar närma sig 2000 pilar igenom nu menn fortfranade mantlar den inte nämnvärt.

Forsa Sköt väl ett 12,60agg med varbergern som gått 12000 skott om jag inte missminner mig så förhoppningsvis får väl kriegern leva ett tag till...peppar peppar

Mvh Rikard

• 3 weeks later...
Publicerat

Ingen som ska sjuta i december?? ;)

Nä, Lars! ut och skjut nu....lite snö hindrar väl inte en fågeljägare................ :P

Mvh Rikard

Publicerat

Jobbar 06-18 så det blir lite smått med skyttet och har nog ramlat ned 60cm. puder här detta dygn så att skjuta blir svårt där jag brukar vara om man inte tar med att bord att ligga på för att få pipan över snön ;) Sävar banan går nog inte heller utan skidor och pulka så denna månad lämnar jag WO :D

Åker iväg imorgon för en kombinerad jakt och nöjesresa 1 vecka kanske måste ta med tavlor till stugan för att skjuta cupen där :P

Publicerat

ja ja Lars, det får väl gå för den här gången....bara du visar lite bilder på några tuppar från resan... ^_^

Men ska jag måsta vinna på WO när jag för en gångs skull sköt bra.... ;)

Mvh Rikard

• 3 weeks later...
Publicerat

Det såg ju hyggligt ut Lars, 100% i skogen är ju kanon.

Jag ska ut och skjuta januari tävlingen men jag kan inte lova att jag "piskar" det resultatet..

Pratas det nån toppcup där nere eller sitter ni forfarande apatiska och stirrar ut på snön?.... ;)

Mvh Rikard

Publicerat
Det såg ju hyggligt ut Lars, 100% i skogen är ju kanon.

Jag ska ut och skjuta januari tävlingen men jag kan inte lova att jag "piskar" det resultatet..

Pratas det nån toppcup där nere eller sitter ni forfarande apatiska och stirrar ut på snön?.... ;)

Mvh Rikard

Jo spöar du inte det resultatet är det knappast lönt att du funderar på att åka ned för toppcupen :P

Vi ska träffas på måndag och surra ihop något datum men problemet är att det inte plogas till banan längre :D

Publicerat

Om det finns möjlighet i förhandlingarna så passar helger udda veckor bäst för mig iom att jag jobbar alla jämna.

ähh, skjuta under 132 är ingen konst, det gör jag ju på frihand.....redan på halva avstånden... ;)

nu är det ju inte toklångt att gå eller åka skidor från vägen in till banan i sävar....om inte annat så får ni ordna med blåbärssoppe kontroll vi 500m bänkarna... :D

ang, det 100%iga skyttet i skogen.......jag har ju inte sett några bilder på tuppar....beror % på att du kanske inte skjutit nått??..... :P

Mvh Rikard

Publicerat

Jag ska försöka minnas detta med udda veckor men risken är stor att jag virrar till det :P

Jo maddog vann förra cupen på just 132 och jag var tvåa på 131 så med skyttar runt sig och lite nerv är resultatet gångbart :D

Jo det funkar fint att skida eller promenera in problemet är mest vart bilarna ska rymmas, vi byter soppan mot en extra skyttestation på 500 tror jag så du får chansen att lobba med .308an :P

Har inte skjutit så många tuppa utan hunden denna säsong ett knappt 20tal men går av på måndag morgon för att spurt jaga sista två veckorna så antalet lär väl öka och hoppas kunna hålla kvar 100% för det har jag aldrig lyckats med någon vinter ;) Och jag har ändå skjutit en orre på ett icke jägarmässigt avstånd så det verkar hjälpa att träna skytte :D

Publicerat

Tjena!

Lat som jag är så är tråden för lång för att läsas i ett sträck ;) . Någon kan kanske hjälpa mig. Vilka regler gälller och vilken tavla kör man på?

/ Johan