Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

• 3 weeks later...
  • Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat
Jag kan bara inte för mitt liv begripa varför jag måste justera i sida på 200 och 300m. 1klick på 200 och 2 på 300.

Åt vilket håll fick du skruva? Vänster? Kan väl vara spin drift kanske? Kulan drar ju åt höger med högerräfflade lopp även om det inte märks så mycket första 300 metrarna. Dock tillräckligt för att jag ska behöva skruva nåt klick eller två på 300 meter jämfört med inskjutningen på 100. Gör ca. 2 cm på 300 meter med SMK 168.

Publicerat

Jo. jag får skruva åt vänster, träffarna sitter åt höger. som jag skrev 1 klick på 200 och två på 300. den justeringen ha förföljt mig med denna bössa och smk 168 sen jag prova syttet för första gången.

Mvh Rikard

Publicerat

Ja, men då är det spin drift. Jag var själv förbryllad i förfjol innan jag fick ordning på detta.

• 4 weeks later...
Publicerat

fint presterat men det verkar som du har en flyer i varje serie. är det i slutet av serien det sticker iväg.

Publicerat
fint presterat men det verkar som du har en flyer i varje serie. är det i slutet av serien det sticker iväg.

På 100 var det ingen flyer utan första skottet justerade sedan 3 klick

På 200 var det tredje skottet kände direkt att bössan hoppade så jag tappade tavla

På 300 vet jag inte vilket skott det var då jag såg det först då jag hämtade tavlan

Detta är skjutit med Sako hylsor som har 7,47 i halsmått går inte i bössan utan att svarva, är nu svarvade till 7,41 ska bli skoj att testa nästa gång om fin hylsor gör någon skillnad på tavlan :P

Publicerat
På 100 var det ingen flyer utan första skottet justerade sedan 3 klick

På 200 var det tredje skottet kände direkt att bössan hoppade så jag tappade tavla

På 300 vet jag inte vilket skott det var då jag såg det först då jag hämtade tavlan

Detta är skjutit med Sako hylsor som har 7,47 i halsmått går inte i bössan utan att svarva, är nu svarvade till 7,41 ska bli skoj att testa nästa gång om fin hylsor gör någon skillnad på tavlan :o

hylsorna stenroos svarvade till min bössa mäter 7,36 med kula i.

• 6 months later...
Publicerat

Mike, lägg av nu liksom!!! B):wub:B)

Sjukt bra skytte...

Publicerat

Jupp min shooter är ganska så bra va....

Typ min enda "claim for fame" är att jag är Mikes spotter och fire solution man.

/Christian

Publicerat

Vackert skytte!

Nu måste jag åka och skjuta någon dag bara för att åter få tävla mot mannen,myten,legenden :wub:

Har faktiskt bara testat detta skytte en gång med XCen men det såg mycket lovande ut så får se om man vågar störa älgjakten någon dag B)

Publicerat
  • Författare

Tack grabbar :wub:

Vore väl synd att säga att jag inte är toknöjd med Stenroospipan!

Det ger onekligen en ny dimension i skyttet att ha kvalitetspipor på bössorna.

Ser fram mot dina XC tavlor Lars! kompisen som filmade mig igår har en Tikka T3 i 6XC som Stenroos satt pipan på,den skjuter ännu bättre än min 243 :ph34r:

/Mike

Publicerat

Inte utan att man börjar bli lite trött på rekylen från 308:an trots tung bössa och rekyldämpare :ph34r:

Publicerat

Satan Mike...................................finner inte nog med superlativ för ditt skytte.

//

Publicerat

Man kan bara lyfta på hatten för enastående skytte!

Publicerat

Snyggt skjutet Lars! Men det kan ju knappast vara ok att skjuta inskjutningsskott innan man skjuter denna tävling? Trodde lite grann syftet med tävlingen var att ha koll på sin nollställning och CBS. Inte för att jag ser det som nån tävling iof sig, men men...

Publicerat
Snyggt skjutet Lars! Men det kan ju knappast vara ok att skjuta inskjutningsskott innan man skjuter denna tävling? Trodde lite grann syftet med tävlingen var att ha koll på sin nollställning och CBS. Inte för att jag ser det som nån tävling iof sig, men men...

Som sagt så hade jag lös kikaren igår och sköt bara in på 100 CBS och annat skit är inget jag har på mina bössor :)

Publicerat

Mike/Lars!...

Grymt skjutet! :wub: Skall se till å få iordning på diverse bössor samt försöka få tiden att skjuta för nu var det läänge sen jag var med. :wub:

/Den ständigt resande

Publicerat
Som sagt så hade jag lös kikaren igår och sköt bara in på 100 CBS och annat skit är inget jag har på mina bössor :huh:

För en annan hade det dock varit till stor hjälp då det är en bedrift att träffa A4-arket med första skottet på 100 meter :huh:

Publicerat
  • Författare

Lyfter på hatten Lars :D

Din bössa skjuter precis lika bra som kompisens! jag tror aldrig jag sett mer än ett hål på 100m tavlorna.

Tubb visste precis vad han gjorde när han konstuerade kalibern.

När min 243 pipa är utskjuten så lurar jag på att det blir 6XC faktiskt.....men det är ett tag dit B)

/Mike

• 2 weeks later...
Publicerat

Är det här man ska komma med alla dåliga ursäkter :unsure:

för min del så var det första gången jag gjort ett ärligt försök på alla avstånd, helt katastrof är det väl inte. Det var också

första gången jag försökt skruva mig in, 20 klick på 200meter och 42 på 300 blev ganska rätt.

Jag hade en ny batch, oprovad laddning med magnumhattar. SMK 140Gr 6,5x55. Jag tolkar resultaten som skit bakom

spakarna, jag är övertygad om att laddningen kan prestera bättre.

Jag blir inte helt kompis med bössan i liggande, det blir ingen konsekvens i skjutställning och avfyrning. Jag måste öka

träningsmängden. :)

Publicerat

Gött att du är men Markus, nu vågar jag snart sätta upp tavlorna igen ;)

De andra tävlar man inte mot man tävlar med dom :)

Personligen tycker jag inte ditt skytte ser så illa ut. Mitt ser likadant ut skulle jag tro. (Var ett tag sedan jag provade nu)

Skärpning Lasse.

Men idag blåser det som fan så mina små pilar blåser nog bort :unsure:

//

Publicerat

Tack ska du ha Lasse :unsure:

Det måste ju finnas utrymme här även för oss som inte har kommit till äggskytte på 300 meter än. Jag vet ju att jag är

hyfsat bra på att hålla i bössan, men det finns ju en enorm utvecklingspotential. Det är ju enormt tillfredsställande att

känna att det blir bättre när man tränar. Bara det att få en känsla för kulbanan är ju rätt intressant.

Publicerat
Tack ska du ha Lasse :rolleyes:

Det måste ju finnas utrymme här även för oss som inte har kommit till äggskytte på 300 meter än. Jag vet ju att jag är

hyfsat bra på att hålla i bössan, men det finns ju en enorm utvecklingspotential. Det är ju enormt tillfredsställande att

känna att det blir bättre när man tränar. Bara det att få en känsla för kulbanan är ju rätt intressant.

Bara att man vet att man skall lägga ut resultatet här gör det till mycket bättre träning än att slentrianskjuta 15 skott tycker jag. Man skärper sig och blir noggrannare helt enkelt, bra träning! Måste göra mig tid att skjuta träffen i september jag med, var ett tag sedan nu :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Tack ska du ha Lasse :ph34r:

När jag började skjuta seriöst på 300m så såg mina träffbilder precis ut som dina,idag med åtskilliga tusentals skott på det avståndet och längre så ser det bättre ut.

Alla måste vi börja någonstans och det finns inga genvägar än trigger time.

Tillfredställelsen när man en vacker dag inser att man helt plötsligt klivit upp en nivå och halverat träffbilderna är rätt skön ^_^

Keep up the good work!

/Mike

• 3 weeks later...
Publicerat

Stiligt skytte Cazorp och även mycket snygga bilder skoj med ännu ett tungt namn :blush:

Måste nog överväga att damma av XC;en även denna månad