Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat

Frågan är ju om ni ens diskuterar samma sak. Är det så att du 9.3x62 skjuter fullt på den officiella tävlingstavlan för månadstävlingen på 300m så är du nog en av de vassaste skyttarna i sverige och kanske större delen av världen. Är det inte så så diskuterar ni alla olika saker.

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat

Christian.

Du verkar vara en tänkande (intelligent) människa. Tror att du kan tänka ut orsakerna om du läser de kommentarer jag fått tidigare.

Kanske inte känner för att du eller någon annan skall kunna slå upp mig i telefonkatalogen. Har du mitt nummer eller mailadress så har du den för att jag vill att du skall ha den. Om det i övrigt är att vara antagonistisk så må det vara så.

Kanske länner för att vara någotsånär anonym här.

Hoppas att du får nya bössan att gå bättre än den gamla.

Publicerat
  • Författare

Mr 9,3x62.

Du kliver in i diskussioner om praktiskt skytte utan något att redovisa och påstår att du regelmässigt skjuter bänkskytteträffbilder fast som praktisk skytt.

Att många tvivlar inkl mig själv får du nog acceptera.

Lägg in lite bilder så tar vi det därifrån-är liksom hela vitsen med tråden ;)

/Mike

Publicerat

Det vad just den "officiella" jag menade!

Ja å det är luftgevärs tavlorna jag allt som oftast brukar skjuta på då de är bättre och billigare (för mig) och framför allt lättare att rikta mot. Men det var inte luftgevärs tavlorna som jag avsåg för tävlingen! Men jag kanske var otydlig på den punkten. Nå väl det är ju tydligen så att jag ibland fortfarande skjuter för bra för att det skall vara lämpligt att skriva det här. Så jag hoppar väl över det för gott i fortsättningen. Var ju uppenbarligen ingen bra ide att återuppta skrivandet här.

Jag tycker fortfarande inte att det ärmärkvärdigt att skjuta fullt på er "tävlings tavla". Orsaken till att jag nu allt oftare använder m/68 före er eller den 5ringade är annan kikare med bara halva förstoringsgraden. Å o.1 mil är inte !!!!!!!!!!!!!!!!!! en lugn dag då man har all tid i världen om än det är mycket bra. Å nej jag skjuter inte med flaggor. Vist det händer att jag gör det då banskyttarna glömt kvar sina, men det händer ju inte så ofta samt å andra sidan är det ju inte till mycket hjälp på dessa avstånd med annat än att man skjuter betång(bänk)skytte å slipper hålla i bössan.

Det var av detta (markerat i fetstil) jag uppfattade att du inte tyckte det var särskilt imponerande att skjuta så bra som du. kanske missuppfattade dig?

Det var inte menat som kritik snarare motsatsen.

/Petter

Publicerat

Christian.

Du verkar vara en tänkande (intelligent) människa. Tror att du kan tänka ut orsakerna om du läser de kommentarer jag fått tidigare.

Kanske inte känner för att du eller någon annan skall kunna slå upp mig i telefonkatalogen. Har du mitt nummer eller mailadress så har du den för att jag vill att du skall ha den. Om det i övrigt är att vara antagonistisk så må det vara så.

Kanske länner för att vara någotsånär anonym här.

Hoppas att du får nya bössan att gå bättre än den gamla.

jag kan göra det enkelt för dig. jag kan skapa ett mailkonto åt dig på något falskt namn så kan du skicka bilderna till Christian så lägger han upp dom. eller skicka till den mailen jag fixar så går jag in och tar bilderna så kan ingen se vem du är öht.

bara säg till så fixar jag det på 5 min.

mvh//Marcus

Publicerat

Mr 9,3x62.

Du kliver in i diskussioner om praktiskt skytte utan något att redovisa och påstår att du regelmässigt skjuter bänkskytteträffbilder fast som praktisk skytt.

Att många tvivlar inkl mig själv får du nog acceptera.

Lägg in lite bilder så tar vi det därifrån-är liksom hela vitsen med tråden ;)

/Mike

Jo jag accepterar en hel del. Orsaken till att jag inte tagit något kort senaste gångerna är flera. Men är att senast jag la upp kort här så blev jag anklagad för att skjutit på 25m eller något i den stilen å då är det inte längre intressant ta några kort för att verifiera. Tyvärr tänkte jag inte näsans längd idag. För då hade jag hållit tyst. Så hade jag sluppit följande skrivande.

Som sagt jag vet vad jag skjutit så jag har egentligen inget att irritera mig på annat än att vissa associerar att jag ljuger. Det stör mig. Men det gjorde de senast jag la upp bilder också så det kvittar ju vilket man gör om man ändå blir anklagad för att fuska.

Rätt; ställning, benstöd, kudde etc så är det många gånger inte så stor skillnad på "praktisk" bössa å bänk bössa. Vissa på detta forum har ju "praktiska" tubebössor etc som väger långt mer än en bänkbössa i HV på 6.12kg.

Publicerat
  • Författare

Jag förstår att du tycker det är jobbigt att inte bli trodd.

Lyfter på hatten åt ditt skytte och konstaterar att det tillsvidare inte finns så mycket mer att säga.

/Mike

Publicerat

Jag förstår att du tycker det är jobbigt att inte bli trodd.

Lyfter på hatten åt ditt skytte och konstaterar att det tillsvidare inte finns så mycket mer att säga.

Instämmer. Mycket imponerande skytte! Vore kul om du skrev lite mer i nån separat tråd om hur du går tillväga. Finns många kunskapstörstande skyttar på detta forum (inte minst jag själv).

Publicerat

Mina resultat för dagen talar för sig själva, vet inte vad som hände på 300 meter men på 200 fick jag två olika träfflägen, förmodligen pga av att jag hade olika mycket luft kvar i lungorna.

300 meter var bara urkast men jag började i varje fall med en 10:a ;) sen tror jag att kylan började att ta på mig, varit ute i 3 timmar då och legat mest del av den tiden i snön kan ha påverkat.

Cazorp- hade lite bekymmer med sin AI, oklart vad, ja det syns på 200 meter där han med 1 o 2 var 1/2 mil kort, han såg lite stressad ut av det, han skulle börja felsöka senare idag.

/Christian

Idag var det Chris Kross för min del, du vann fair and square, tråkigt med mina stökiga träfflägesförändringar på 200 meter och framåt, annars hade vi säkert haft match ända in i mål. Blir som sagt felsökning på detta, 0,5 MIL lågt mot tabell på både 200 och 300 meter kan ingen kall laddning, väder etc. förklara, det är helt enkelt något fel som är trasigt nånstans! :blink:

Men sammantaget så var det en alldeles förtrollande dag på banan och jag hoppas vi kan göra detta varje månad för att utmana varandra att komma iväg och skjuta månadstävlingen. Otroligt vettig tävlingsform då man håller skärpan uppe och får tabeller och laddningar verifierade på ett trivsamt sätt! ^_^

Publicerat

Jag tyckte klunsen o varranan skottet var ett mycket bra extra moment, som gjorde att vi faktiskt fick anstränga oss för varje enskilt skott,

ie vi sköt inte i egen takt och med "mentalt" krav på att skjuta bättre träff.

/Christian

Publicerat

Japp, det blir lite nervpirr då, skjuter den andra dåligt så blir man psykad och känner press att man måste skjuta bra. Skjuter den andra bra, så blir man psykad och känner press att man oxå måste skjuta bra. Helt förödande med andra ord :D

Klunsen, vilken av dem tänkte du på - den med händerna eller den med bilen som såg ut lite som en havssköldpadda på land, men med skillnaden att havssköldpaddor faktiskt tar sig framåt? :lol:

• 3 weeks later...
Publicerat

Provade att skjuta lite månadstävling i dag.

Laddade upp 10 Bst med 23,5 grain N201 bakom.

Den laddningen verkade fin.

Skruvade upp ett klick på känn eftersom det tog lågt i går när jag sköt.

Ja vad säger man 50p skulle jag tro :wub:

Klart bästa serien ännu..

Lyrisk som bara den tog jag fram 7mm pangen.

Jag visste att det skulle träffa högt men det brydde jag mig inte om, jag ville se hur träffbilden såg ut en gång till.

Ser ok ut, kände när jag slängde iväg det höga skottet så jag antar det är ok so far.

Nu blev det spännande, flyttade bort tavlan till 200m o la mig tillrätta med 7mm.

Sköt med benstöd idag även på den fast jag vet att det brukar gå bättre utan.

Höll mitt i för att se var det skulle ta.

På samma ställe som jag träffade på 100m :o

En förklaring från någon som har en bra idé är tacksamt.

Nu skulle det bevisas att även en trög Smålänning kan skjuta tätt på 200m.

NEJ det skulle det visst inte. Har ingen aning om de två låga skottet, vet helt enkelt inte vad som hände där.

Lite rak motvind på ca 1ms så jag funderade inte så mycket på hur vinden var i styrka när jag sköt... Kanske var det en miss men jag tror mer på avfyrningen.

Ja just det. Laddade upp 5 SMK 168 gr med 54gr URP bakom, samma laddning och samma längd på dom som 150gr.

DET VAR INGEN BRA IDÈ

Fick duktiga märken i hylsan och det gick trögt att få ur den.

Inget mer av den laddningen..

Just nu får jag inte in bilden till datorn, ska starta om så får vi se om det hjälper..

//

Publicerat
  • Författare

Svårt att gissa sig till utan att se dig skjuta men någonting med skjutställning/rekylupptagning måste vara boven.

Tror inte det är avfyrningsfel med 222,om så vore fallet skulle du säkert vara medveten om det när avikelsen är så stor.

/Mike

Publicerat

Skyttet på 100 meter med 222an är ju bara SUPERBRA!!! :wub:

Men vad i h-----e hände på 200? :o Har du haft undermåligt stöd eller liknande? Kan ju vara avfyrningsfel som Mike är inne på, men då får man nästan slå till avtryckaren med ett bollträ :blink: Har du en stabil skjutställning och inte rycker i avtryckaren för kung och fosterland så ska det inte bli så där.

Publicerat

Verkar som du fått ordning på bössan Skuris grym 100 serie :D

Publicerat

Lars: imponerande skytte som alltid. Att ligga inom träffområdet på en kråka/domherre på samtliga avstånd med två olika bössor är respekt! :wub:

Publicerat

Ja 100 serien var ett klart lyft..

200 <_< Det tråkiga är att jag inte vet.

Blir till o prova igen helt enkelt, Kan ju inte vara mycket en jag som gör något fel.

Rekylupptagningen med en dämpad .222a borde ju inte ge så stora utslag tycker jag.

//

Publicerat

100 meter är ju lysande Skuris, nästan så man börjar tro att du kan detta, men sen? Jag tror jag vet svaret, en stor redig karl med händer som dasslock ska inte ha en liten frökenkaliber, dämpad desutom :lol:

Allvarligt talat så har jag inga förslag mer än; nöt på träna till det sitter.

Lars vet jag inte ens om jag ids kommentera, det är ju bara som vanligt -_- sjukt stabilt skytte :wub:

Publicerat

Ja 100 serien var ett klart lyft..

200 <_< Det tråkiga är att jag inte vet.

Blir till o prova igen helt enkelt, Kan ju inte vara mycket en jag som gör något fel.

Rekylupptagningen med en dämpad .222a borde ju inte ge så stora utslag tycker jag.

//

Ja det är skumt att skyttet fungerade så fint på 100 men jag gissar att du gör något omedvetet i skottögonblicket tex lyfter huvudet det kan skapa grymma stänkare.

Annars såg serien med 7mm rätt OK ut på 200 men att det tar på samma ställe som 100 kan bero på skytten eller skjutplatsen låg du på samma ställe och sköt?

Mitt råd är att du koncentrerar dig att följa upp skotten i siktet försök att se målet hela tiden och turbulensen av kulan på längre avstånd det är ofta nyckeln till bra rekylupptagning.

Publicerat

Ja det är skumt att skyttet fungerade så fint på 100 men jag gissar att du gör något omedvetet i skottögonblicket tex lyfter huvudet det kan skapa grymma stänkare.

Annars såg serien med 7mm rätt OK ut på 200 men att det tar på samma ställe som 100 kan bero på skytten eller skjutplatsen låg du på samma ställe och sköt?

Mitt råd är att du koncentrerar dig att följa upp skotten i siktet försök att se målet hela tiden och turbulensen av kulan på längre avstånd det är ofta nyckeln till bra rekylupptagning.

Grymt skytte som vanligt Lars :wub:

Jag "tror" att jag blev lite självsäker o slarvade men jag vet inte riktigt med vad.

7mm serien på 200 är jag nästan ännu mer nöjd med, detta med benstöd som jag normalt inte brukar skjuta bra med detta vapen.

Jag bytte skjutplats så visst kan det spela in.

Nja bara ladda mer o ut igen. MÅSTE bli bättre på detta.

//

Publicerat

Nja bara ladda mer o ut igen. MÅSTE bli bättre på detta.

Kul att du håller i! :wub:

Vad har hänt med forumet? Långhållshysteri i kubik à la Henrik. Underbart! :lol:

Publicerat

Vad har hänt med forumet? Långhållshysteri i kubik à la Henrik. Underbart! :lol:

Vet inte om det räknas som långhåll egentligen, men vi är många som vill bli bättre på skyttet ut tiill 300 meter i alla fall, och då är det väl ganska naturligt att man åtminstone vill testa lite längre håll för att få lite vidgade vyer och perspektiv ;)

Publicerat

Vet inte om det räknas som långhåll egentligen, men vi är många som vill bli bättre på skyttet ut tiill 300 meter i alla fall, och då är det väl ganska naturligt att man åtminstone vill testa lite längre håll för att få lite vidgade vyer och perspektiv ;)

Absolut! Men det har hänt nåt bara under sista året. Kolla bara vad Daniel uträttade i min dagbok idag. Från 100 meter till 340 på nolltajm. Underbart :wub:

Publicerat

Kul att du håller i! :wub:

Ja men nu känns det lite som att man är på gång....

Tja jag vet inte, får man inte jaga måste man ju skjuta så enkelt är det tror jag.

Eller nej inte riktigt. Henrik ligger nog bakom en stor del av allas vårat långhålls mani fast sedan tror jag att bra skyttar som du själv Mike Chris Lars o alla andra sporrar oss andra att bli bättre. Ingen vill ju vara dålig :ph34r:

//

Publicerat

Kolla bara vad Daniel uträttade i min dagbok idag. Från 100 meter till 340 på nolltajm. Underbart :wub:

Klart det, han skjuter ju med en Winchester, ingen fjollig remington :lol: