Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat

Du e ju nästan rolig du "exabit"

Klistrade tävlingstavlor. :o

Valde du ut de bästa skoten o lät nå stänkare vara med för trovärdighten ;):D

Nöt! :lol: Jag har ingen skrivare hemma och hade inga fräscha tavlor. Fick återvinna tavlor jag testat dåvarande 223:an på :P

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat

Du och din bössa skjuter läskigt tätt, det ser man på 100 meter, men vad skjutton håller du på med på 300metersvallen?:blink: Bättre kan du! Skärpning ;)

Visst är det skämmigt :blush: Träffläget började lågt höger, och sen överkompenserade jag. Så här ska det normalt inte sprida :blush:

Publicerat

Du e ju nästan rolig du "exabit"

Klistrade tävlingstavlor. :o

Valde du ut de bästa skoten o lät nå stänkare vara med för trovärdighten ;):D

Vill man fuska här är det väl enkelt frågan är bara varför?

Den gode exabit är jag säker att han inte gör det men hur är det själv inga provskott innan :lol:

Skoj att ni håller liv i tävlingen själv var jag och testade en femskottare med br;en igår blev 50poäng och stärkt självförtroende för veckans jakt. När jakten är slut ska jag försöka skjuta några bidrag har varit pinsamt slö med skytte en längre tid :blush:

Publicerat

Visst är det skämmigt :blush: Träffläget började lågt höger, och sen överkompenserade jag. Så här ska det normalt inte sprida :blush:

Poängskyttet ger ofta stor spridning om man inte är mitti med första skottet det är liksom det som gör skyttet mera utmanande mot träffbildsskytte :wub:

Publicerat

Ha också varit nere å pangat. Men det här med kort å datorer pixlar, bildstorlekar mm är inte mitt .......

Man märker väldigt väl om man ligger rätt eller inte då benstöden står på blankisen, likväl om de står plant eller inte :blush: Dock full poäng på 300m med båda bössorna. Om än på håret!

HPs små ringar gick dock inge bra alls :blink: Bara 50% med obruten linje :wacko::unsure::blush::(

Publicerat

Dock full poäng på 300m med båda bössorna. Om än på håret!

50 poäng på 300? Skojar du eller? :blink:

Publicerat

50 poäng på 300? Skojar du eller? :blink:

Vare sig skojar eller ljuger.

Med lillbössan gör jag det nästan varje gång.

Publicerat

Med tanke på att tian på mina tavlor är 20 mm. så är det bara att ta av hatten i ren vördnad :excl:

Publicerat

Vare sig skojar eller ljuger.

Med lillbössan gör jag det nästan varje gång.

Vad är det för bössa och kaliber själv har jag EN 48 poängare som bäst

Publicerat

Brukar åka ner å sätta upp en luftgevärstavla "internationell luftgevärstavla 10m" 5 ringad på 100m och samma men den enkla mod M/68 på 300m. Så skjuter jag max fem serier å sen hem. Bättre att skjuta lite men ofta än mycket och sällan.

Sätter jag inte alla inom det svarta på 300m så blir jag besviken på mig själv!!

Publicerat

Vad är det för bössa och kaliber själv har jag EN 48 poängare som bäst

224 och 6,5 i Finskt stål

Med 308an så får jag ha en hel internationell 300m tavla för att få alla träff :blush::blush::lol:

Publicerat

SÄKER på att du skjuter på samma tavlor?

Publicerat

Bra skjutet Rikard! Fast du kunde ju ringt, satt ju också hemma och surade över Robbans superi...... :angry:

/s

Publicerat

224 och 6,5

Och det är med 224 du skjuter 50 på 300 upprepade gånger?

Torde kräva rent fantastiska vindläsnings förmågor använder du flaggor?

Vilken hylsa och kula använder du?

Publicerat

Förstår inte riktigt alla :excl::excl:

Svarta punkten (på den 5 ringade) är 30mm å det är ju inte något märkvärdigt på 100m

M/68an är den svarta punkten 60mm så det blir ju lite svårare på 300m men inte är det något sensationellt. Det är o.2milr

Tycker ni att det är så märkvärdigt??

Publicerat

Om du går till första sidan i den här tråden så ser du tavlan vi skjuter på. Samma tavla på alla avstånd, där tian är 20 mm.

Du har rätt - 30 mm på 100 meter är inte extremt svårt. Och nu när det visade sig att din tia på 300 meter är 60 mm så faller bitarna på plats. Trodde du menade den "officiella" tavlan där tian är 20 mm ;)

Publicerat

Och det är med 224 du skjuter 50 på 300 upprepade gånger?

Torde kräva rent fantastiska vindläsnings förmågor använder du flaggor?

Vilken hylsa och kula använder du?

Vet inte om jag egentligen skall bry mig om att kommentera det där. Utifrån hur jag uppfattar din ton. Nå ja det kanske finns en ytterligare anledning än att jag är dålig på pixlar etc, till att jag bara lagt upp bilder en gång (om jag mins rätt) här.

Jag skriver inte här så ofta, jag åker till skjut banan i stället! ;)

Publicerat

-Persk va bra många skjuter,

hepp, det får ni lägga av med, du Rikard, om jag kommer åt får jag skrubba loppet ditt med borsyra.

Även jag var o sköt idag, o angånde att skjuta väl, Mr Extreme som var på banan idag luftade sin 6XC,

han sköt två träffbilder @ 5 skott som var runt 25 mm på 300 meter, jag skall säga att det är extremt välskjutet.

Att han sedan hade tioskottare som var inom 60 mm är inte illa det heller.

Mina resultat för dagen talar för sig själva, vet inte vad som hände på 300 meter men på 200 fick jag två olika träfflägen, förmodligen pga av att jag hade olika mycket luft kvar i lungorna.

300 meter var bara urkast men jag började i varje fall med en 10:a ;) sen tror jag att kylan började att ta på mig, varit ute i 3 timmar då och legat mest del av den tiden i snön kan ha påverkat.

Cazorp- hade lite bekymmer med sin AI, oklart vad, ja det syns på 200 meter där han med 1 o 2 var 1/2 mil kort, han såg lite stressad ut av det, han skulle börja felsöka senare idag.

/Christian

Publicerat

Vill man fuska här är det väl enkelt frågan är bara varför?

Den gode exabit är jag säker att han inte gör det men hur är det själv inga provskott innan :lol:

Skoj att ni håller liv i tävlingen själv var jag och testade en femskottare med br;en igår blev 50poäng och stärkt självförtroende för veckans jakt. När jakten är slut ska jag försöka skjuta några bidrag har varit pinsamt slö med skytte en längre tid :blush:

De här med provskott innan har jag ju fortf. inte fått något riktigt svar på vad som gäller.

Men idag skjöts bössan först in på 300 för första gången någonsin med dämpare o ny pipkröning.

Visste ju inte ens om den skulle träffa vallen :wub:

Sen nämnde ja väl dagens tavla INTE var mitt bidrag för januari? :unsure: ?

Publicerat

du Rikard, om jag kommer åt får jag skrubba loppet ditt med borsyra.

Snicksnack! När jag börjar skjuta som Lars så kan du ta fram borsyran ;)

Kul att det kom in fler bidrag helt plötsligt. De där serierna med 6XC på 300 meter är bara läskiga :ph34r:

Publicerat

Ok- annars har jag läst på SH att just Borsyra är bra för att rengöra med :lol:

eller tja,

vi lämnar det.

Att skjuta över snö så här års är inte så roligt eller enkelt, miraget är enormt. Man får väl se det som lärorikt, antar jag.

Jag kan stillsamt säga som så här, jag är sjukt nöjd med att ha en 6 XC på gång, jag tror att Norma måste märka av hur kalibern tar fäste..

/Christian

Publicerat

Om du går till första sidan i den här tråden så ser du tavlan vi skjuter på. Samma tavla på alla avstånd, där tian är 20 mm.

Du har rätt - 30 mm på 100 meter är inte extremt svårt. Och nu när det visade sig att din tia på 300 meter är 60 mm så faller bitarna på plats. Trodde du menade den "officiella" tavlan där tian är 20 mm ;)

Det vad just den "officiella" jag menade!

Ja å det är luftgevärs tavlorna jag allt som oftast brukar skjuta på då de är bättre och billigare (för mig) och framför allt lättare att rikta mot. Men det var inte luftgevärs tavlorna som jag avsåg för tävlingen! Men jag kanske var otydlig på den punkten. Nå väl det är ju tydligen så att jag ibland fortfarande skjuter för bra för att det skall vara lämpligt att skriva det här. Så jag hoppar väl över det för gott i fortsättningen. Var ju uppenbarligen ingen bra ide att återuppta skrivandet här.

Jag tycker fortfarande inte att det ärmärkvärdigt att skjuta fullt på er "tävlings tavla". Orsaken till att jag nu allt oftare använder m/68 före er eller den 5ringade är annan kikare med bara halva förstoringsgraden. Å o.1 mil är inte !!!!!!!!!!!!!!!!!! en lugn dag då man har all tid i världen om än det är mycket bra. Å nej jag skjuter inte med flaggor. Vist det händer att jag gör det då banskyttarna glömt kvar sina, men det händer ju inte så ofta samt å andra sidan är det ju inte till mycket hjälp på dessa avstånd med annat än att man skjuter betång(bänk)skytte å slipper hålla i bössan.

Publicerat

Det vad just den "officiella" jag menade!

Ja å det är luftgevärs tavlorna jag allt som oftast brukar skjuta på då de är bättre och billigare (för mig) och framför allt lättare att rikta mot. Men det var inte luftgevärs tavlorna som jag avsåg för tävlingen! Men jag kanske var otydlig på den punkten. Nå väl det är ju tydligen så att jag ibland fortfarande skjuter för bra för att det skall vara lämpligt att skriva det här. Så jag hoppar väl över det för gott i fortsättningen. Var ju uppenbarligen ingen bra ide att återuppta skrivandet här.

Jag tycker fortfarande inte att det ärmärkvärdigt att skjuta fullt på er "tävlings tavla". Orsaken till att jag nu allt oftare använder m/68 före er eller den 5ringade är annan kikare med bara halva förstoringsgraden. Å o.1 mil är inte !!!!!!!!!!!!!!!!!! en lugn dag då man har all tid i världen om än det är mycket bra. Å nej jag skjuter inte med flaggor. Vist det händer att jag gör det då banskyttarna glömt kvar sina, men det händer ju inte så ofta samt å andra sidan är det ju inte till mycket hjälp på dessa avstånd med annat än att man skjuter betång(bänk)skytte å slipper hålla i bössan.

Det är bara att grattulera!!

Att du inte tycker att det är märkvärdigt och särskilt imponerande att inte hamna utanför ett mål på 22mm på 300m i liggande skytte är löjlight blygsamt..

Du skall absolut fortsätta att skriva, vi andra som inte hamnar på dessa nivåer har helt klart att lära av dig.

Tävlar du aktivt eller är du bara en glad amatör?

Respekt för gott skytte.

Mvh

Petter

Publicerat

9,3x62- Det är bra att du vill vara med o tala om skytte i denna tråd,( även om den enbart är till för att disskutera resultaten av månadstävlingen)

det är alltid roligt, ett par saker jag inte förstår i din approach till detta och som du kanske kan bistå med svar om.

1, vem är du?

2, var skjuter du?

3, varför delar du inte med dig av dina resultat/ ditt namn/skjutbana? -Du kan maila dina resultat till mig så lägger jag upp dem.

4, varför har du en så antagonistisk inställning?

Att som du påstår dig göra, dvs skjuta konsekvent under 0,25 MOA i praktiskt skytte, något som jag faktiskt inte känner till mer än ett fåtal, läs två, tre skyttar som gör är lika glädjande som det är nytt. ( för att relatera det hela, när bänkskyttarna skjuter sin vinterliga på 300 meter är poäng över 140p av (150) resultat som är topplaceringar.)

/Christian

Publicerat

Det är bara att grattulera!!

Att du inte tycker att det är märkvärdigt och särskilt imponerande att inte hamna utanför ett mål på 22mm på 300m i liggande skytte är löjlight blygsamt..

Du skall absolut fortsätta att skriva, vi andra som inte hamnar på dessa nivåer har helt klart att lära av dig.

Tävlar du aktivt eller är du bara en glad amatör?

Respekt för gott skytte.

Mvh

Petter

Hmm kan inte minnas eller hitta att jag uttryckt mig i de ordalag som du antyder!! Inte ens i närheten faktiskt. Men det klar vill man vända 180grade på mina ord så blir det väl ungefär så som du skriver ^_^

Om ni/ du har något att lära vet jag inte. Men vad jag tror mig veta är att de flesta borde tillbringa med tid på banan samt framförallt tillbringa mer tid med att analysera varför senaste skottet tog där det tog och varför det inte tog där det borde. Om jag nu skall försöka citera David Tubb direkt ur minnet = inte ""

På sista frågan blir svaret både och.