Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ungdomar/Nybörjare som önskar följa med ut på jakt

Featured Replies

Publicerat

Det va längesen vi såg till dig här.

Har du jagat järnet i tre år?

Det har jag definitivt gjort! Har haft fullt upp med både plugg, jakt och det sociala så jag har helt enkelt inte haft ork till mycket mer! Men nu så!

• Svar 571
  • Visningar 156k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Träffade en ung tjej på skyttekvällarna för tjejer och kvinnor i alla åldrar. Hon hade tagit svensk jägarexamen den teoretiska biten och ville träna skytte. Jag märkte rätt fort att hon var något alld

• Har tänkt att varje år så ska jag ta med en nyexad eller marklös på några jakter. Jagar i Trosa, Tystberga, norra Uppland och lite här och där. Erbjuder de flesta jaktformer Mitt krav är att

• Trådväcker väl lite då. Ifall det finns nybörjare eller marklösa som är intresserade av att prova småviltsjakt i Västerbottens kustland går det bra att höra av sig. Kostnadsfritt såklart. Förfogar öve

Posted Images

Publicerat

Det har jag definitivt gjort! Har haft fullt upp med både plugg, jakt och det sociala så jag har helt enkelt inte haft ork till mycket mer! Men nu så!

Har du jakt här nere i krokarna? Eller e det som jag lite marklös....

Publicerat

Har du jakt här nere i krokarna? Eller e det som jag lite marklös....

Familjen har ca 1000 hektar. Bland annat en ö som heter Grönsöö.

Publicerat

Okej....mycket gris där eller är ni förskansade?

Publicerat

En del, men inte i den mängd det var innan de hårda vintrarna.

Publicerat

Nej det blev helt klart mindre till antal....

Här i grillby har vi inte många och då menar jag på andra

Sidan om järnvägen....men dom kommer väl snart om vintern blir mild

• 4 weeks later...
Publicerat

Hejhej!

Kille/nybörjare(10talet jakter gjorda)/pappa/make/jaktgalning, ja de är väl de epiteten jag innehar än så länge:)

Jag skulle supergärna hänga med på vilken typ av jakt som helst, är det långa avstånd från Sörmland kommer det dock krävas en del planering:)

Jag färdigställde min jägarexamen nu i maj och har sedan dess varit en ganska flitig besökare på Gnestas skjutbana:)

Jag har en studsare(30.06) samt en gammal sida-sida hagel(endast bly), så utrustningen är oftast inget problem:) jag har även möjlighet att låna hagelgevär som tål stål om det krävs!

De jakter jag har varit på hitintills där det har fällts djur är olika typer av vildsvinsjakter. Jag personligen har inte fällt nåt villebråd än dock. Jag ser mig själv som en skottlägessnobb då jag vill vänta in det perfekta skottläget innan jag osäkrar:)

Om du känner att du vill ha sällskap av en trevlig 27-åring när du ska ut i jaktmarkerna så hojta gärna till i form av ett PM eller ett SMS till: 0735328384.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Jakob

Publicerat

Hej!

Följer gärna med ut på jakter om tillfälle ges, kan även tänkas åka en bra bit, tog jägarexamen i våras är 20 år gammal och bor i Halland väldigt stort intresse utav jakt och viltvård har en beagle på 5 1/2 månad tänkt till hare i framtiden, , Har mest smyg och vakjakter i bagaget som resulterat i ett fält vildsvin och en rådjursbock, Är Intresserad utav alla olika jakter. Har en Sauer kaliber 30-06, sökt licens på Hagel så det borde trilla in vilken dag som helst, Men kan utan problem låna både hagel och småvilts bössa. Har skjutit en hel del serier på skjutbana och har statligtjaktkort och diversepapper i ordning. Så tveka inte att höra av er hälsningar Isac

0727401476

• 4 weeks later...
Publicerat

Hej!

Jag är en 26-årig nattarbetare med 0 praktisk erfarenhet av jakt, skytte och vapenhantering kan jag tacka flygvapnet för dock, jag ställer mig till förfogande med eller utan bössa i nordöstra Skåne, Kristianstad med omnejd för att vara mer exakt, jag vill lära mig allt, med nattarbetet så ställer sömnen till det lite men min bekväma vakenzon är från 13 till 08, kan även vid behov ställa om dem inre klockan med någon dags förvarning till att vakna närsom på dygnet..

För tillfället har jag endast en CG 3000 i .308 till förfogande men licens på en 22:a lämnas snart in och hagel köper jag till nästa år.

All sorts jakt är av intresse som kan skötas med CG:n, även att få följa med ut i skogen utan bössa för att observera, hjälpa till med utfodring, ta ur djur etc etc, det är mycket praktisk kunskap som måste in.. Pm:a om ni behöver någon hjälp!

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej!

Är 24 år och bor i Borås, pluggar i Göteborg.

Har jägarexamen och studsare men har i princip aldrig jagat (varit med ute 1 gång).

Har stor längtan efter att hänga med ut och lära mig lite!

Tar varje chans som ges eftersom jag inte har mark/jägare i släkten eller bekantskapskretsen...

Gör inte anspråk på skott eller kött :smile:

Ser fram emot svar!

Publicerat

Hej!

Oscar här, 23 år, bor i GBG håller på att ta examen, jagar gärna i Kungsbacka eller Göteborgs området.

Om någon är sugen på att ta med en nybörjare hojta gärna till!

Mvh Oscar.

Publicerat

Hejsan! :smile:

Emil 17 år och bor utanför Sundsvall! Jag är en grabb som har har haft jägarexamen sen jag var 15 år men har jagat hela min uppväxt med Pappa och Farbor men intresset har vuxit sig ännu större när jag fick börja jaga uppsiktsjakt . Jag jagar för det mesta älg och hare ,men jag är sugen på att testa nya jakter ,för att jag brinner för jaga och jag vill testa allt för att hitta dom roligaste jakterna. En jakt jag vill testa är är nån sorts fågel jakt .

Inte för att skryta utan att berätta så ni vet vad ni skulle ta med dig ut om jag fick följa med :wink: Är jag duktig skytt på både kula och hagel har vunnit ungdoms tävlingar i jakt stigar och tävlat i luftgevärskytte i yngre dar.

Hör av dig om du har lust att ta med mig :wink:

Mvh/Emil

Publicerat

Skulle kunna ta med mig någon eller några på taxjakt ett par mil söder om Linköping. Glatt humör och gott omdöme. Ålder och grad av erfarenhet spelar ingen roll.

• 2 weeks later...
Publicerat

Godmorgon alla glada!

Hur ser det ut i vinter med Jakter i GBG/Kungsbacka trakten?

Hör gärna av er om det finns några lediga platser för lite jakt, för en nybörjare!

Mvh Oscar

Publicerat

Är intresserad av följa med på jakt efter gråkappa eller vit fågel.

Är det någon som möjlighet att lära en nybörjare denna inkörsport till jakt?

Har även en kompis som skulle kunna tänka sig att följa med för att träna sin vorsteh om tillfället passar. Vovven apporterar med största säkerhet även i vatten.

Område som är intressant, Mälardalen, upp till Norberg, upp till Tierp, två/tre timmar bil från norra Stockholm.

Finnes: glad kille, familjefar, bössa, jaktkort, försäkringar, Evt en kompis då:glad, bössa, jaktkort, försäkringar, vovve

Önskas: Lite erfarenhet från någon som vill dela med sig i jakten på gråkappa/vit fågel, lite vovveträning om så erbjuds.

Kontakt : PM

Publicerat

Är intresserad av följa med på jakt efter gråkappa eller vit fågel.

Är det någon som möjlighet att lära en nybörjare denna inkörsport till jakt?

Har även en kompis som skulle kunna tänka sig att följa med för att träna sin vorsteh om tillfället passar. Vovven apporterar med största säkerhet även i vatten.

Område som är intressant, Mälardalen, upp till Norberg, upp till Tierp, två/tre timmar bil från norra Stockholm.

Finnes: glad kille, familjefar, bössa, jaktkort, försäkringar, Evt en kompis då:glad, bössa, jaktkort, försäkringar, vovve

Önskas: Lite erfarenhet från någon som vill dela med sig i jakten på gråkappa/vit fågel, lite vovveträning om så erbjuds.

Kontakt : PM

här har du en till som gärna hänger på om du hittar något.... :smile:

Publicerat

Du får väl hänga på dom till mig :P har en ny gård där kråkorna är tresiffriga till antal, och det är kråkor, knappt några kajor alls.

Publicerat

Härligt initiativ! :)

Thomas heter jag, och är väl en av dom största nybörjare här..jag är 38 år, tog jägarexamen för ca 2 månader sedan och väntar just nu på licens på en .308win och .22lr. Snart blir det ansökan på hagel också, sen kan jag vara med på det mesta.

Jaktradio 155Mhz finns också, och jag har även tillgång till en 31Mhz-radio.

Jag bor i Hyssna utan för Göteborg med tjejen, och att köra en bit för att jaga är inga problem.

Enda jakten jag varit med på, hittills, är årets älgjakt. Där var jag med för att se och lära, fick även chansen att passa en älg och jakten var väldigt lärorik.

Och man lär sig mer via praktik än teori, så att ta del av kunskapen som kunniga jägare har måste ju vara det bästa :)

Nu har jag licens för .308, och även vapen. Det ska skjutas in med ett 3-9x40 sikte till helgen, 9-10/2 -13, och jaktkort är betalt.

Licensen på hagel är på gång, tror det är ca 3 veckor kvar innan den dimper ner i lådan.

Det hade även varit väldigt intressant att få följa med och se hur det går till med viltvård, tex med åtelplatser eller foderstationer.

/T

Publicerat

Jag heter Jonathan, finns i Göteborg och är nybliven påbörjad jägare.

- Tog jägarexamen våren 2011

- Jag vill följa med ut på all jakt som kan tänkas, vad som helst, kan vara kråkjakt, skyddsjakt på fiskmås, passjakt på räv, drevjakt på grävling, rådjursjakt, bäverjakt, vildsvinsjakt, älggjakt - kort sagt är allt av intresse då jag inte vet exakt vad jag gillar för jakt än och har få jaktkontakter

- Är särskilt intresserad av predatorjakt och om du efter att jag varit med på jakt någon/några gånger har förtroende för mig ovh vill ha hjälp med att hålla efter predatorer eller behöver hjälp med annan skyddsjakt på din mark så gör jag det gärna bara för att få jaktlig erfarenhet

- Varit med ut på några få jakter i Sverige, aldrig avlossat skott i Sverige, dock varit på jaktresa i sydafrika och framgångsrikt fällt ett tiotal vilt (Den som vill veta mer om mig och hur jag tänker kan läsa om resan här: )

- Har arbetat upp en god vapenvana och hyfsad skjutskicklighet, fortsätter kontinuerligt att träna på älgbana men numera mest viltmålsbana med 22:a och 100 metersbana i improviserade ställningar och lite längre liggande med skjutstöd med övriga bössor

- För vapen se min signatur, har också tillgång till och kan lätt låna CZ 453 Varmint i .22LR. Hagelbössan såldes nyiigen men menar köpa en ny mycket snart,

- Har jaktradio i både 155 och 31 Mhz

- Är ansvarsfull och mycket medveten om vapensäkerhet

- Studerar men kan komma loss i princip när som helst

- Kan skaffa bil vid de allra flesta tillfällen och tänka mig att åka mellan 10-15 mil från Göteborg, i exceptionella fall 25 mil

För en lite djupare presentation av mig se Vem är Beatless

Med vänlliga hälsningar

Jonathan

• 2 weeks later...
Publicerat

Någon runt Sävsjö/Jönköping som är ledig imorgon fredag (20 dec)?

Blir hundjakt med wachtlarna. Rådjur/gris/hare/räv/grävling.

Har plats för en passkytt till.

Vi bjuder på grillad rådjurskorv :smile:

Publicerat

Någon runt Sävsjö/Jönköping som är ledig imorgon fredag (20 dec)?

Blir hundjakt med wachtlarna. Rådjur/gris/hare/räv/grävling.

Har plats för en passkytt till.

Vi bjuder på grillad rådjurskorv :smile:

Hej Lockrop,

Vilka tider är det som gäller, bor i GBG och är förmodlingen ledig. Hade mer en gärna följt med om tider passar etc.

Väl mött!

Publicerat

Hej forummedlemmar.

Blir mitt första inlägg på denna sida, och inlägget blir i denna tråd.

Jag är ytterligare en aspirant på jakt tillfällen, tog examen för snart 1 år sedan och har inte kommit ut

i praktiken av självklara anledningar, det har inte ens gått ett år och det tog nästan 1 år kändes det som att

få vapenlicenserna klara.

Men vem är jag då.

-29 år och bor 2mil norr om Stockholm med ett intresse för vildmarksliv. Jobbat som hantverkare i 8-9år och har nu

hamnat bakom skrivbordet inom samhällsbyggnad. Nu vill jag ju inte fastna där utan vill ut i det skogen där emellan

arbetsdagarna. Helt fast är jag väl ändå inte, försöker komma ut med båten så ofta som möjligt i Norrtälje för gäddfiske.

Är en lugn, social och trevlig person med tålamod. Gillar inte att göra saker halvdant, ska något göras så ska det göras

ordentligt. Saknar jag kunskapen för att utföra något, då söker jag kunskapen genom att fråga eller studera mig till den.

Med mitt intresse för vildmarksliv ser jag det som en bonus att få vara ute i skogen längre perioder, att slippa åka

hem mellan jaktdagar.

Det som sökes.

-Möjligheter att vara med på jakt. All form av jakt är självklart av intresse även om gris ligger högst.

Har inte avlossat något skott mot vilt än och har inte bråttom med att göra det heller, ska skjutas mer på tavla innan

det blir aktuellt i nuläget. Så det är möjligheten att vara med på jakt som söks, med eller utan eget gevär.

Ställer självklart upp med hjälpande händer till förberedelser och efterarbete. Det är det minsta jag kan göra känner jag

och även något jag vill ta del av.

Vart det söks; Sverige, Uppland (Uppsala, Norrtälje, Bollnäs, Tierp)

-Bor som skrivet, norr om Stockholm och med E18 E4 utanför dörren och bil kan jag ta mig utanför Uppland.

Men för att ändå på något sätt ange några områden utan att stänga dörren för andra områden, är Norrtälje/Uppsala (inom den radien från Stockholm)

fördelaktigt med tanke på att det tar inte lång tid att ta sig dit.

Möjligheter i Bollnäs skulle vara av stort intresse, då jag har planer att börja använda huset som står tomt i Herte,

drömmen där är ju att få möjlighet att någon gång få sitta i farfars gamla torn(eller bygga nytt på samma plats)

Skicka mig gärna ett PM om du/ni känner för att hjälpa ny jägare att komma igång, det kommer inte att ångras.

Tack på förhand.

Tony

• 1 month later...
Publicerat

17åring söker jakt!

Bor utanför växjö har skrivit här innan men nu när jakten börja ta slut så försöker jag igen, söker jakt runt kronoberg, har en stövare valp på injagning som börjat driva nu, det har bara varit fuldjur, men jag vill följa med ut o jaga kan vara passkytt eller gå MED hundförare! får licens i sommar men pappa har ju licens så låne licens går att ordna om ni så vill behöver inte ha me bössan kan bara vara me dig på passet börja få abstinens nu, rävjakt med stövare är ju galet roligt behöver du skytt till det kommer jag gärna! Eller åteljakt kan jag komma om du kanske har två åtlar sitter vi på varsin, givetvis bjuder jag igen när jag kan! Går på ryssbygymnasiet jakt o viltvård så i veckorna är det jobbigt med jakten nu första året. Men helgerna är det bara PMa! Om du behöver hjälp i sommar i havreåkrar med vildsvin så är det bara säga till! Kommer mer än gärna!

Hoppas någon hör av sig all jakt är av intresse men nu är det främat räv o grisjakt så PMa gör tele nr så kan vi höras av!

Publicerat

hunter 96.

detta fixar sig, pma telefonnummer om du vill jaga utanför lenhovda!

Ingen ordinarie plats men träna hunden fixar vi, och kan bli mer!

Publicerat

Nu är det länge dit men jag kan tänka mig att ta med mig någon intresserad nybörjare på skogsfågeljakt med stående fågelhund nån dag kommande höst. Detta i västerbotten. Var dock beredd på att jag kommer berätta allt om de stående fågelhundarnas förträfflighet (i synnerhet vorsteh :) ) för är det något jag brinner för så är det bevarandet av våra jakthundsraser.