Publicerat Juli 19, 20169 yr Fotade dom här små rackarna på taket igår och idag. Dom är inte helt förtjusta i att vi hamrar och täpper till deras ingång till vinden.
Publicerat Juli 19, 20169 yr 1 hour ago kkjon sa: Fotade dom här små rackarna på taket igår och idag. Dom är inte helt förtjusta i att vi hamrar och täpper till deras ingång till vinden. Det där är bra husdjur, insektsbekämpning på hög nivå.
Publicerat Juli 19, 20169 yr jo jag ska nog pilla bort lite takpapp vid skorstenen så dom kan krypa in där på dagarna
Publicerat Juli 19, 20169 yr 1 hour ago kkjon sa: Fotade dom här små rackarna på taket igår och idag. Dom är inte helt förtjusta i att vi hamrar och täpper till deras ingång till vinden. Om inte jag misstar mig så är dom fridlysta. Du får inte stänga deras in-/utgång heller. Du måste vänta tills de gett sig av för säsongen innan du täpper till. Kan ju minnas fel...
Publicerat Juli 20, 20169 yr Bygg några fladdermusholkar!! https://www.google.se/search?q=fladdermusholk&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari&dlnr=1&sei=BBGPV-68JuiF6ATCwrSICA
Publicerat Juli 20, 20169 yr Quote -- " Alla fladdermöss är sedan 1986 enligt lag fredade (3§ jaktlagen);. Sedan dess har ytterligare ett skydd för fladdermössen tillkommit, nämligen "Överenskommelsen om skydd av fladdermuspopulationer i Europa", vilken trädde i kraft 1994. Överenskommelsen innebär förutom ett allmänt skydd och hänsynstagande också ett skydd av viktiga miljöer för fladdermöss som t ex födosöksområden, yngel- och övervintringsplatser. Detta innebär naturligtvis att de inte får dödas. Det finns heller inga skäl att döda eller att fånga fladdermöss i hus eftersom man inte kan lösa ett sanitärt problem på det sättet. Dels hittar man sällan djur, dels ersätts nästan alltid de dödade djuren av nya, varvid problemen kvarstår." --- "En eventuell aktion får endast sättas in under tiden 15 april - 1 juni eller under tiden 15 augusti -15 september. Under yngelperioden 1 juni - 15 augusti får nämligen inga aktioner genomföras på grund av att fladdermössen då har ungar. En aktion som genomförs under yngelperioden medför inte bara att ungarna får svälta ihjäl, utan leder också till att döda ungar blir kvar i huset vilket ger avsevärda luktproblem i stället. Inte heller får några åtgärder göras under vinterhalvåret, då risken är stor att fladdermöss i dvala blir innestängda." --- Läs mer om fladdermöss på naturvårdsverkets hemsida: |www.naturvardsverket.se/dokument/natur/tips/fladderm/fladderm.htm| Man kan också kontakta Johnny de Jong på Centrum för Biologisk Mångfald i Uppsala - han är en av de ledande fladdermusexperterna - |www.cbm.slu.se| (klicka på "kontakta oss" och sedan på Johnnys namn);. Vad gäller fladdermusspillning har det på forumet tidigare tipsats om att den ska doseras som hönsgödsel. Många sätter nät och det verkar vara ok, men ovanstående artikel fanns också i ett forum. Finns mycket på nätet angående mössen och fridlysta är dom men man får sätta upp nät/skydd.
Publicerat Juli 20, 20169 yr 2 hours ago lsjonsson sa: Dom ser lite vilsekomna ut Dom håller koll på fotografen...
Publicerat Juli 20, 20169 yr 1 hour ago shamani sa: Dom håller koll på fotografen... Det kan vara så också!
Publicerat Juli 22, 20169 yr På 2016-07-20 at 14:29 strävhår sa: Who is who? Ser ut som ungarnas tvspel Remington duck and goose hunt mania. Många middagar som simmar där.
Publicerat Juli 22, 20169 yr 5 hours ago strävhår sa: Nu är det sommar, nu är det sol. Nu är det koskit i hagen Bregottfabriken!
Publicerat Juli 22, 20169 yr 7 hours ago strävhår sa: Nu är det sommar, nu är det sol. Nu är det koskit i hagen Tankearbete på Bregottfabriken... Härlig bild!
Publicerat Juli 22, 20169 yr 7 hours ago MKJ sa: Ser ut som ungarnas tvspel Remington duck and goose hunt mania. Många middagar som simmar där. Någon som har en och annan fjäder att plocka med de gässen....
Publicerat Juli 23, 20169 yr Är på Orust över helgen och hittade den här lilla gynnaren på altanen. Är det en skogsödla?
Publicerat Juli 23, 20169 yr 57 minutes ago M-Ola sa: Är på Orust över helgen och hittade den här lilla gynnaren på altanen. Är det en skogsödla? En tjörnbo. Dom är ofarliga, men tro inte på vad den säger.
Publicerat Juli 23, 20169 yr 11 hours ago underbron sa: En tjörnbo. Dom är ofarliga, men tro inte på vad den säger.
Publicerat Juli 25, 20169 yr Fint foto! Det är inte alla som lyckas med den bedriften att få mickel till att äta från handen.
Publicerat Juli 25, 20169 yr Tack. Nej det är inte ofta. Men den här lilla tiken kommer när man åker ner med båtarna. Väntar nog på fisk nu. 1 sork och 1 smörgås i munnen sen var det fullt
Publicerat Juli 25, 20169 yr 8 hours ago daavviid sa: Stamgäst vid sjön Udda men härlig bild. Alla får vi rum i vår herres hage
Publicerat Juli 25, 20169 yr 6 hours ago daavviid sa: Tack. Nej det är inte ofta. Men den här lilla tiken kommer när man åker ner med båtarna. Väntar nog på fisk nu. 1 sork och 1 smörgås i munnen sen var det fullt Nej, det är verkligen som man hör ofta om! Ja, det gör den säkert o tiken vill nog gärna ha lite variation på käk nu.
Publicerat Juli 26, 20169 yr Plockat ca 0,5 l kantareller idag. Tredje skörden på mina ställen bakom huset i år, men nu behövs det regn så att dom tar fart i växandet.
Publicerat Juli 26, 20169 yr 22 minutes ago lsjonsson sa: Plockat ca 0,5 l kantareller idag. Tredje skörden på mina ställen bakom huset i år, men nu behövs det regn så att dom tar fart i växandet. Här i Småland är det kruttorrt, plockade lite för ett par veckor sen men nu är det för torrt här. Bättre hos er antar jag.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.