Publicerat April 18, 200818 yr Författare Grattis Jimbolo till HD B på Zingo! O hur tusan kunde du veta de innan ja ens öppnat kuvertet??? Men kul e de o mina tvivel ang Hd-rötgen kvarstår ändå mer. Ska bli otrolig kul att se HQ bedömningen med!
Publicerat April 18, 200818 yr Författare Nu har jag lagt in några Cobra-bilder i galleriet....... Men vart e svansen! Sicken söting. Nu börjar man bli valpsjuk på riktigt
Publicerat April 19, 200818 yr Men vart e svansen! Sicken söting. Nu börjar man bli valpsjuk på riktigt Svans vad är de för nått Visst är det en hel del jobb att ha valp i huset, men samtidigt är det så grymt kul! 8/5 börjar vi på valpkurs! Ska bli roligt. Sedan ska vi ju även till Boden på den helgkursen hade vi tänkt.
Publicerat April 19, 200818 yr Författare Glömde ju plåta Zingo då han apporterade sin första trut igår Har fördärvat hans apport lite genom att låta honom hämta vingade kråkor. Han hämtar ju in dem men inte direkt med nå YIPPIE tendens. Han tycker inte alls att apportering e så JÄTTE kul för stunden. Men man får väl offra nå skogsfågel eller ripa o göra de kul igen. Dock e de främst fågel som rör på sig eller låter som han inte tycker e kul. Fått ngr:a nyp av kråkorna. Men hellre försiktig än våldsdöda tendens! Men jag e brydd! Jycken har ju alltid varit hur tålig som helst för va som helst men en sketen kråka har skrämmt llivet ur han. Ja de e märkliga djur vi har o göra med! Ska klura träna klura igen o träna på. Vi har ju ngr månader kvar till augusti.
Publicerat April 19, 200818 yr Blev biten av en vingad kråka i fjol och kan säga att jag förstår att jyckarna kan bli lite spak för satan vad ont det gjorde. En korp lär väl vara rena rama bultsaxen /M.
Publicerat April 19, 200818 yr Författare Jo så kan de nog vara! Tog loss en kråka som bitit sig fast i Zingos ögonbryn Men då sa han inte så värst mkt!
Publicerat April 21, 200818 yr Jo så kan de nog vara!Tog loss en kråka som bitit sig fast i Zingos ögonbryn Men då sa han inte så värst mkt! Jag har en lösning på problemet......... se till att pricka fågeln ordentligt så vovven får hämta en dö fågel Skämt å sido så, hunden som jag växte upp med hamnade i slaggis med vingad tjädertupp vilket resulterade i köttsår på skallen på vovven. Efter de så blev hon väldigt hård i greppet och så fort fåglarna rörde sig minsta lilla bet hon ihop hårdare Helt förståeligt med tanke på vad hon blivit utsatt för. Inte roligt att få tillbaka en mosad ripa dock.....men vart jag vill komma är bara att upplevelser kan sätta sina spår och det kan vara svårt att få hunden att glömma just den "bilden" som mycket troligt är fastetsad i hundens minne.
Publicerat April 21, 200818 yr Författare Har kört lite apportering hemma nu o då e de 100knyck som gäller! Tror han vet vad som komma skall på tippen. Dock tog han hem både korp o kråka samt trut utan problem igår (=9st). Ngt snabbare går de för varje död fågel med, o dödöda va de allihopa igår!!! Får dirrigera ganska hårt då ja inte vill ha honom springandes på vissa ställen då de är en tipp jag jagar på! (Vill knappt ha honom där alls men just där ja sitter går de bra då de är ett skogsparti med minimalt med "Vassa" sopor.) Detta kan också gjort honom lite fundersam eftersom han aldrig "SER" nerslagen fågel. Dock har han hört vissa nerslag o då går de mkt snabbare. Men träning fortsätter! Döfåglar va ju inte problemet! E väl snart dags för skyddsjakt på duva? Då ska de apporteras i massor o de e inte så farligt pickiga väl?
Publicerat April 23, 200818 yr Ni som skulle ta valp från Eirams har ni valt ut valp ännu? Såg att det kommit ut bilder nu på deras hemsida.. =) //Linus
Publicerat April 23, 200818 yr Hej! Jag ska ha en av hanvalparna från Gotland, men vet inte vilken av dem ännu. Nu är det bara en dryg vecka kvar tills det är dags att hämta honom! Jag längtar!! // Lillie
Publicerat April 23, 200818 yr Hej!Jag ska ha en av hanvalparna från Gotland, men vet inte vilken av dem ännu. Nu är det bara en dryg vecka kvar tills det är dags att hämta honom! Jag längtar!! // Lillie Det kan jag förstå att du gör.. =) Då hoppas vi på ännu mera valp bilder då.. =)
Publicerat April 23, 200818 yr Är det verkligen så här stiltje ute i stugorna att till å me denna tråd börjar sina ut? Eller är det bara pga att det inte är jakt säsong? HenrikO: Hur går de me Troy, har han gjort något du vill berätta om på sistone? Jimbolo: Hur lägger du upp träningen för hösten, å när börjar du köra jakt träning på Zingo? För jag antar att du går ner lite i träningsdos nu under vår och sommar? Ella: Hur mycket har Cobra hunnit äta upp för dig, ? Eller är hon så snäll och oskyldig som hon ser ut på bilderna? Måste ju få igång denna tråd igen.. Är ju in flera ggr per dag utan att nått händer.. //Linus P.s Frun tyckte också att Eirams valparna var riktigt söta, spec Tik 1 och Tik 2... Men de är ju så dags att komma på de nu.. Men Lina, vi får planera in ett besök hos dig nån helg här framöver så smälter hon nog..
Publicerat April 24, 200818 yr Författare Skrev ett lååångt svar igår Linus! Dock kom dottern år ngn magisk knapp o vipps var allt bort utom 2bokstäver Hur lyckas de? Hade inte ork att skriva om o har inte tid att skriva nu men svar kommer
Publicerat April 24, 200818 yr Skrev ett lååångt svar igår Linus!Dock kom dottern år ngn magisk knapp o vipps var allt bort utom 2bokstäver Hur lyckas de? Hade inte ork att skriva om o har inte tid att skriva nu men svar kommer JA dom är magiska dom små fingrarna barnen har.. =) Då inväntar jag ett senare svar.. .
Publicerat April 24, 200818 yr Är det verkligen så här stiltje ute i stugorna att till å me denna tråd börjar sina ut?Eller är det bara pga att det inte är jakt säsong? HenrikO: Hur går de me Troy, har han gjort något du vill berätta om på sistone? Måste ju få igång denna tråd igen.. Är ju in flera ggr per dag utan att nått händer.. //Linus Jag knoppar på med träningen av Troy, men kan väl inte direkt påstå att jag gjort några stora framsteg de sista två veckorna. I måndags på SSRK:s träningskväll så höll jag på få psyk-bryt på hundskrället. Han var totalt ofokuserad på mig och allt annat var betydligt intressantare. Inte ens om jag sa till honom (vad jag tyckte var rätt hårt inför allt folk...) så brydde han sig nåt. Fick sen hjälp av min kompis...och då gick han fot som ett litet sött lamm...(om nu de kan gå fot?) Nåja....det är med andra ord inget fel på hunden... Förmodligen så är det inte så stora nyanser, men dock uppträder jag olika hemmavid och när jag är ibland 20-50 andra hundekipage (kanske inte så konstigt) Nåja, det är dominansövningar å övningar som stärker ledarskapet för närvarande. Spontanapport och stanna-kommando har fått lida för det, och jag får nog ta och utöka med ett träningspass extra per dag nu ett tag framöver. Han är inte lättast i världen att hantera den häringa gossen trots allt.. Nu har han tappat en del tänder. Samtliga småtänder fram är utbytta och hörntänderna i nederkäken hänger lösa nu idag. Snart kanske han inte har så vassa tänder längre *guuu va skönt*!! Frugan ska gå en liten privatkurs hos kompisen vad gäller ledarskapet. Hon har jätteproblem med Troy. Han anser henne vara enbart en lekkamrat och som man kan göra lite som man vill med. Det kommer bli jävligt jobbigt om vi inte får till det där snarast. Problemet är bara att hon inte har nåt tålamod...och hur tror ni då det blir då jag försöker hjälpa till? :/ Nåja, lite hjälp på traven från hundkunnige kompisen så går det nog bättre igen. Efter att ha läst boken "Fågelhundsträning på naturens villkor" av "Bengt Rödseth" så har jag lagt om lite i träningen också. En kastad apport får aldrig hämtas. Det flyger kepsar å dummisar å pinnar å allt möligt över huvudet på honom då vi är ute å går, och då är det sitt som gäller då han uppfattar det flygande föremålet. Går väl lite sådär än...men på god väg. Troy får dock aldrig se att det är jag som kastar... Sen har jag försökt köra med avtrubbning inomhus, än fast jag inte hunnit med så mycket. Men han sitter å tittar på medan det rullas å kastas tennisbollar och klaras mindre ömtåliga leksaker mm. Bara för att han inte ska bli nån stressbomb i äldre dar... Nåja, nu måste jag ta ut den lille krabaten på en rastning och träningstur. Förresten, innan jag går....en liten rolig grej som hände i måndags...: Var ute å skulle lägga ner Klara i barnvagn och Troy gick ut med oss samtidigt. Han brukar vara runt mig, men springa/studsa omkring och lukta, äta och slita i allt gräs som nu börjar tina fram. I måndags reagerade jag efter ett par minuter på att han var ovanligt lugn...och tittade snett bakåt mot honom. Där står han som en stelopererad pensionär alldeles stelfrusen i sitt steg. Nåja, jag såg ju ingen fågel eller nånting så jag tänkte att han bara står å funderar lite.. Fortsätter lägga Klara som inte vill sova nu när man förstått att det går att sitta i vagnen också... När hon tillslut accepterar att ligga ner och slappnar av så tittar jag på Troy igen, som fortfarande står i samma låst position... Rättar till Klaras sovställning lite och placerar snuttefilt å allt det där som hör till och tar några steg från vagnen. Han står fortfarande kvar med cement i benen. Då börjar jag på bli lite orolig. Vad är det för hund jag fått tag i . Inte en fågel, fluga, spindel eller nånting kunde jag se. Bara en något större sten än alla de andra i gårdsgruset. Tillslut då han säkert stått sådär i minst 5 minuter totalt så ger jag honom ett "JAA, ta den då" Han far fram ett par dm och stannar igen och får ett ytterligare "JAA men ta den då". Då hoppar han fram 2,5-3 meter och nyper upp en fjäder ur gruset, äter heller inte upp det som han gjort med fjädrar tidigare, så jag hinner fram och säger "Loss...Tack" och får en liten fjäder från en Orrhöna i min hand!!!! Hur fan är deras näsa skapt egentligen. Snacka om att hitta en nål i en höstack!!! Nåja, vi gick sedan glatt iväg på en promenad och han gjorde inte nåt väsen av att vilja ha tillbaka fjädern. Husse går resten av promenaden med ett stort leende på läpparna. Till saken hör att jag började tro att han slutat med det där att stå. Han stod ju tidigare för ett par duvor och en grönfink på gården. Men det har han slutat med, eller så har det inte varit läge kanske. Nåja, nu såg jag ju att anlagen finns där...!! Nä du Linus, nu är det nog bäst jag ger mig iväg. Men nu har jag åtminstonde fått till en rejäl post i tråden idag!! Ha´re gott allesammans hälsar Troy och Henke! /Henke
Publicerat April 24, 200818 yr Jag knoppar på med träningen av Troy, men kan väl inte direkt påstå att jag gjort några stora framsteg de sista två veckorna. I måndags på SSRK:s träningskväll så höll jag på få psyk-bryt på hundskrället. Han var totalt ofokuserad på mig och allt annat var betydligt intressantare. Inte ens om jag sa till honom (vad jag tyckte var rätt hårt inför allt folk...) så brydde han sig nåt.Fick sen hjälp av min kompis...och då gick han fot som ett litet sött lamm...(om nu de kan gå fot?) Nåja....det är med andra ord inget fel på hunden... Förmodligen så är det inte så stora nyanser, men dock uppträder jag olika hemmavid och när jag är ibland 20-50 andra hundekipage (kanske inte så konstigt) Nåja, det är dominansövningar å övningar som stärker ledarskapet för närvarande. Spontanapport och stanna-kommando har fått lida för det, och jag får nog ta och utöka med ett träningspass extra per dag nu ett tag framöver. Han är inte lättast i världen att hantera den häringa gossen trots allt.. Nu har han tappat en del tänder. Samtliga småtänder fram är utbytta och hörntänderna i nederkäken hänger lösa nu idag. Snart kanske han inte har så vassa tänder längre *guuu va skönt*!! Frugan ska gå en liten privatkurs hos kompisen vad gäller ledarskapet. Hon har jätteproblem med Troy. Han anser henne vara enbart en lekkamrat och som man kan göra lite som man vill med. Det kommer bli jävligt jobbigt om vi inte får till det där snarast. Problemet är bara att hon inte har nåt tålamod...och hur tror ni då det blir då jag försöker hjälpa till? :/ Nåja, lite hjälp på traven från hundkunnige kompisen så går det nog bättre igen. Efter att ha läst boken "Fågelhundsträning på naturens villkor" av "Bengt Rödseth" så har jag lagt om lite i träningen också. En kastad apport får aldrig hämtas. Det flyger kepsar å dummisar å pinnar å allt möligt över huvudet på honom då vi är ute å går, och då är det sitt som gäller då han uppfattar det flygande föremålet. Går väl lite sådär än...men på god väg. Troy får dock aldrig se att det är jag som kastar... Sen har jag försökt köra med avtrubbning inomhus, än fast jag inte hunnit med så mycket. Men han sitter å tittar på medan det rullas å kastas tennisbollar och klaras mindre ömtåliga leksaker mm. Bara för att han inte ska bli nån stressbomb i äldre dar... Nåja, nu måste jag ta ut den lille krabaten på en rastning och träningstur. Förresten, innan jag går....en liten rolig grej som hände i måndags...: Var ute å skulle lägga ner Klara i barnvagn och Troy gick ut med oss samtidigt. Han brukar vara runt mig, men springa/studsa omkring och lukta, äta och slita i allt gräs som nu börjar tina fram. I måndags reagerade jag efter ett par minuter på att han var ovanligt lugn...och tittade snett bakåt mot honom. Där står han som en stelopererad pensionär alldeles stelfrusen i sitt steg. Nåja, jag såg ju ingen fågel eller nånting så jag tänkte att han bara står å funderar lite.. Fortsätter lägga Klara som inte vill sova nu när man förstått att det går att sitta i vagnen också... När hon tillslut accepterar att ligga ner och slappnar av så tittar jag på Troy igen, som fortfarande står i samma låst position... Rättar till Klaras sovställning lite och placerar snuttefilt å allt det där som hör till och tar några steg från vagnen. Han står fortfarande kvar med cement i benen. Då börjar jag på bli lite orolig. Vad är det för hund jag fått tag i . Inte en fågel, fluga, spindel eller nånting kunde jag se. Bara en något större sten än alla de andra i gårdsgruset. Tillslut då han säkert stått sådär i minst 5 minuter totalt så ger jag honom ett "JAA, ta den då" Han far fram ett par dm och stannar igen och får ett ytterligare "JAA men ta den då". Då hoppar han fram 2,5-3 meter och nyper upp en fjäder ur gruset, äter heller inte upp det som han gjort med fjädrar tidigare, så jag hinner fram och säger "Loss...Tack" och får en liten fjäder från en Orrhöna i min hand!!!! Hur fan är deras näsa skapt egentligen. Snacka om att hitta en nål i en höstack!!! Nåja, vi gick sedan glatt iväg på en promenad och han gjorde inte nåt väsen av att vilja ha tillbaka fjädern. Husse går resten av promenaden med ett stort leende på läpparna. Till saken hör att jag började tro att han slutat med det där att stå. Han stod ju tidigare för ett par duvor och en grönfink på gården. Men det har han slutat med, eller så har det inte varit läge kanske. Nåja, nu såg jag ju att anlagen finns där...!! Nä du Linus, nu är det nog bäst jag ger mig iväg. Men nu har jag åtminstonde fått till en rejäl post i tråden idag!! Ha´re gott allesammans hälsar Troy och Henke! /Henke Såå där ska det se ut.. Härligt att läsa era episoder med era hundar.. jag får leva ut mitt hund begär genom er.. Jaa de är inte illa att hitta en fjäder bara så där.. Har nog hunnit in en 3-4 ggr idag å kika på valpbilderna på Bretoner.. Dom är ju sååå fina.. //Linus
Publicerat April 24, 200818 yr Författare Henrik! Känns som om de va ja själv som skrivit svaret då Zingo va valp. Jösses va ja känner igen mig! Här e de mest jakt hela tiden o de suger musten ur en o man orkar inte sitta vid datorn lika ofta. När man inte gör de tränar man jycken eller e med lillan. Var ut för nån kväll sen o skulle fota spelande orrar. Hittade fåglarna men de har inte börjat spela ännu o sitter än bara o väntar i träden. Men jaktlusten på jycken va de inge fel på, eller Jo den va kanske lite i överkant för stunden. Men de blir många pass me passivitetsträning då orrarna väl börjar spela. De vi kom närmst var en morkulla som ja tog för en stubbe. Typiskt, inge kort där heller! Igår va vi ut o jaga kråka en sväng o jycken fick bärga 9 fåglar varav en korp. Gick jättebra i början men ju fler desto mindre kul? Sisten fick han ett rejält nyp av o skrek till som tusan. Gick ut o slog ihjäl kråkan utan att göra ngn sak av det o sen fick jycken apportera den till gömslet. Men för säkerhets skull lämna jag alla fåglar i gömslet, då vi skulle fara hem, som jycken sen fick hämta. Gick sååådääär. De kom hem men de va efter en del trilskande då han hela tiden ville gå ut o söka apportobjektet. Han vet ju att bärgad fågel rör man inte! Så de blidde nog lite kortslutning. Hade dock ett MT lyckat eftersök på en kråka som försvann bak ngr träd, men den var hårt påskjuten (singla dun i luften). Sånt värmer alltid ett jägarhjärta. Sen ang träning så kan de vara lite lugnt i just maj men oftast e hunden med på olika jakter. När de e slut på de börjar vi lydnad o apportträning i, mitten på maj ungefär. De fortsätter jag med hela sommaren men lägger till cykelturer, som ja även gör nu men sporadsiskt, ca 2-3ggr i veckan o då ungefär en mil, samt ofta o mkt vattenträning i form av apportering o simmning då de blir så varmt (ca13-15+). Sen passar ja alltid på att ta alla duvor som kommer nära oss till träningsobjekt Då kan de bli både ståndträning (beroende på intresse från hundens sida), lugn i flog o passivitets träning. Brukar sitta o käka glass bland ankorna me ibland o för er som inte e sörlänningar menar ja då ÄNDERNA förstås! Vill man jäklas me hunden riktigt matar man in de till sig också. I Aug motionerar vi mest. Både hund OCH jag. Blir promenader runt milen, cykelturer runt milen o simmturer eller apportövningar i vatten. Från o med 16aug e de bara skogen eller fjällträning som gäller o f.om 25smäller de Så ser mkt av min träning ut men ofta kommer de in lite problemlösningar av olika slag som dyker upp längs vägen me. Skytte tränar ja en hel del f.om. maj me. Blir väl typ 2-3000skott (ibland mer) på skeet o trappbanan o har man tur funkar högtornet imellanåt också.
Publicerat April 24, 200818 yr Från o med 16aug e de bara skogen eller fjällträning som gäller o f.om 25smäller de Visst e de där ändrat till den 20:e nu??
Publicerat April 24, 200818 yr Författare Visst e de där ändrat till den 20:e nu?? E de jakstarten du menar blir ja bara glad men e de träningen har ja varkens hört eller förstår varför isf. Var har du fått det ifrån? Inte ändrat på jägareförbundets sida åtm. varkens jakt eller jaktträning. http://www.jagareforbundet.se/jakthundar/t...och/default.asp Däremot vet jag att vissa område på statens är jaktträning ej tillåten före jaktstart. Vet ej varför!
Publicerat April 24, 200818 yr Ni som skulle ta valp från Eirams har ni valt ut valp ännu?Såg att det kommit ut bilder nu på deras hemsida.. =) //Linus Har pratat en del med Marie och det är ju så att hon ska välja en tik först... och det betyder att hon kommer välja sisådär dagen innan valpköparna kommer. Lite trist men samtidigt vill man ju träffa de små liven innan man bestämmer sig om inte Marie redan plockat ut en hund åt dig. Men nu är det inte långt kvar tills vi styr bilen söderut för att få ett familjetillskott MVH