Publicerat Juli 6, 20187 yr Ja vad är det jag tänker lägga på grillen? Är ju helt novis på att stycka rådjur, men den här biten låg i frysen. Styckningen skedde efter en dansk youtubevideo med en fryntlig styckare som mest tjatade om att "Kniven må arbejde". Vi bergrep inte hälften av vad han sa, men försökte följa efter filmen så gott det gick. Kul hade vi iallafall! Filé hade vi skrivit på den, men den är ju stor som en fläskfilé så det kan det väl inte vara? (Delad på mitten på bilden) Vad är det jag har på skärbrädan?
Publicerat Juli 6, 20187 yr 4 minutes ago redtop sa: Ja vad är det jag tänker lägga på grillen? Är ju helt novis på att stycka rådjur, men den här biten låg i frysen. Styckningen skedde efter en dansk youtubevideo med en fryntlig styckare som mest tjatade om att "Kniven må arbejde" Filé hade vi skrivit på den, men den är ju stor som en fläskfilé så det kan det väl inte vara? (Delad på mitten på bilden) Vad är det jag har på skärbrädan? Ser ut som benfri sadel (eller ytterfilé som det brukar heta om man ska hypa det lite ?)
Publicerat Juli 6, 20187 yr Blev ju väldigt bra med både egenodlad potatis och sallad och en potent Argentinsk malbec! ?
Publicerat Juli 6, 20187 yr Vi skall faktiskt äta det imorgon. Sadeln är fortfarande intakt, men jag tänker skära ur ytterfileerna och koka fond på skrovet. Fonden blir bas för såsen. Förrätt blir toast med bland annat lakritsgravad lax. En av gästerna är gammal hemkunskapsfröken, så det finns en viss press på kocken, d.v.s. jag. Frun fixar fördrink, sallad och kaka till kaffet.
Publicerat Juli 6, 20187 yr 2 minutes ago mikebike sa: Vi skall faktiskt äta det imorgon. Sadeln är fortfarande intakt, men jag tänker skära ur ytterfileerna och koka fond på skrovet. Fonden blir bas för såsen. Förrätt blir toast med bland annat lakritsgravad lax. En av gästerna är gammal hemkunskapsfröken, så det finns en viss press på kocken, d.v.s. jag. Frun fixar fördrink, sallad och kaka till kaffet. Lakritsgravad lax spännande!
Publicerat Juli 6, 20187 yr 1 minute ago hs_merkel sa: Lakritsgravad lax spännande! Recept på den tack!
Publicerat Juli 7, 20187 yr Tiden vart lite avgörande å då fick bli enkelt, snabbt å gott. Örtkryddad färsbiff i panna med gräddsås. /P
Publicerat Juli 7, 20187 yr Slappedag idag så det slängdes på en grillbricka av blandade korvar från Per i viken till vilka det serverades korvbröd med surdeg (köpta) och en drös olika ”toppings” bl.a. kimchi och sen en bunke grönfoder... mätt blev man iallafall
Publicerat Juli 7, 20187 yr Ugnsstekt fläskfilé med ugnsrostade rotfrukter. Gräddsås på skyn och grönsallad till. Gott! ?
Publicerat Juli 7, 20187 yr Detta är en populär post. På 2018-07-06 at 22:09 redtop sa: Recept på den tack! För 500g lax: 2 msk salt, 1,5 msk socker (gärna Muscovado), 2 tsk lakritspulver (Lakritsrotens är bäst, men Kung Markatta funkar). Blanda allt och täck laxen med blandningen, i en plastpåse. Låt stå i kylskåp 2-3 dygn, vänd morgon och kväll. Före servering: skölj av med kallt vatten och torka av med hushållspapper. Serveras med limeaioli (hemgjord, inte den illgröna och söta från delikatessdisken). Bonusrecept: Lakritsgravad lax blir väldigt god att grilla! Grilla först på köttsidan tills den får färg och sedan lite längre på skinnsidan. Finessen är att den inte skall bli genomgrillad, den skall fortfarande vara gravad i mitten.
Publicerat Juli 8, 20187 yr Författare Detta är en populär post. Färsk vildsvinsfilé med gräddsås och svart trumpetsvamp, pressgurka och kokta potäter.
Publicerat Juli 8, 20187 yr Solokäk för mig idag. Då av enkelhet blev de snabbmat. Grillade cevapcici å pitabröd. Fick bli läskeblask till då det finns risk / möjlighet att det blir naturspaning i afton. /P
Publicerat Juli 9, 20187 yr Författare Detta är en populär post. Idag skickar jag en tacksamhetens tanke till forumvännen Nisse... Panerad abborrfilé med kokt potatis och lättstuvad spenat och självklart absolut inte en gnutta, faktiskt giftig, muskot men däremot en minimal nypa strösocker som rundar av smaken förträffligt på spenaten.
Publicerat Juli 9, 20187 yr Författare 2 minutes ago Stefa7n sa: ?? Bara för att man kan ? Fan vad det ryker... Pass upp så du inte får hela Flata på lunch!
Publicerat Juli 9, 20187 yr Brandkåren är så välkommen på middag så det gör mig inget ? Tur man bor lite utanför smeten så man inte behöver oroa sig för sånt.?
Publicerat Juli 9, 20187 yr Ikväll blir det en Con carne på ekologisk nöt från vår lokala ”dealer” med jasminris och grönfoder.
Publicerat Juli 9, 20187 yr Indirekt grillat ytterlår av Highland Cattle, majs och pommes!! Man kan ha det sämre!!
Publicerat Juli 9, 20187 yr 4 minutes ago Galne sa: Indirekt grillat ytterlår av Highland Cattle, majs och pommes!! Man kan ha det sämre!! Nån skillnad mot annat kreatur som levt på motsvarande föda?
Publicerat Juli 9, 20187 yr 4 hours ago sidelock sa: Nån skillnad mot annat kreatur som levt på motsvarande föda? Jo, lite hårigare smak A S G ( sorry kunde inte låta bli )
Publicerat Juli 10, 20187 yr 14 hours ago sidelock sa: Nån skillnad mot annat kreatur som levt på motsvarande föda? Upplever det som lite annorlunda, de växer ju bra myclet långsammare än de flesta andra.
Publicerat Juli 10, 20187 yr Författare Detta är en populär post. Har ju, vad var det nu den skulle kallas... Qvarnhill four feet field & forrest falu, i frysen och vad passar då bättre än lite korv Stroganoff som dagens.
Publicerat Juli 10, 20187 yr Line up’n för dagen blev en köttfärssås med rejält med purjolök, en del tomatpure och ganska mycket Röd Curry Pasta samt creme fraiche, å säkert nå mer. /P
Publicerat Juli 10, 20187 yr Ikväll blir det grillade lammfärsbiffar, kryddade med rosmarin och vitlök, men på grund av leveransproblem blir det 25% fläsk och 25% nöt i biffarna. Till detta serveras färskpotatis och tzatziki...