Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens rätt

Featured Replies

Publicerat
2 hours ago 357 mangnum sa:

i kina säls torkade rökta öron som tilltugg

I Norge säljer dom torkad fisk i kiosken i typ godispåsars storlek. Jag såg det uppe i Harstad första gången på 70-talets mitt.:thumbsup:

• Svar 9,7k
  • Visningar 1,3m
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Islänningen
    Islänningen

Putin's middag i veckan....

• Ikväll blev det bränd vildsvinsfilè med hemmagjord potatissallad.

• OK, inte dagens, dagens men väl förberedelse för onsdagens dagens då trettio man, passkyttar/hundförare, ska utfodras på en sörmländsk drevjakt. Preppar 8 mufflonbogar idag, i morr'n blir det en musti

Posted Images

Publicerat

vårda din fru har arbetat och bott i kina och lärt mig  uppskatta maten från olika regioner

Publicerat

Är nästan jobbigt mätt just nu.

Köpte en förpackning med delikatesskroppkakor som jag stekte upp och åt med hemgjord lingonsylt och skirat smör. Avnjöts med ett stort glas kall mjölk. 😁

MVH

Alias

Publicerat

Så förbannat gott med riktigt käk 👍

Publicerat
På 2023-12-16 at 21:59 357 mangnum sa:

vårda din fru har arbetat och bott i kina och lärt mig  uppskatta maten från olika regioner

Jag har sett film från matmarknader i Kina där dom grillar hela grisar med skinn och hela molevitten och penslar dom hela tiden med "sky" medans lågorna brinner in från sidan.

Grisarna ser så gyllene och blanka och fina ut, och det rinner "vitaminer" om dom- det kan jag bara föreställa mig hur gott det smakar utifrån hur läckert det ser ut- det vore kul att prova nån gång.

Publicerat
På 2023-12-16 at 09:29 Dansken sa:

Det är inte mycket som inte äts i Kina.

I Kina äter dom allt som har ben - förutom stolar och bord. Var i Taiwan nu i höstas,vad sägs om en sådan utsökt delikatess som kycklingfötter 😖 !? Nej, jag provade inte, och inte dessa läckerheter heller;

20231107_130729.jpg

Publicerat

Det roliga är att sverige är en stor exportör av just kycklingfötter och (tungor)?

När jag var där ( i kinesien), så måste jag nog ändå säga att överlag var maten god, även om det inte var alltid så aptitlig att se på...

Publicerat
2 minutes ago lindgren sa:

När jag var där ( i kinesien), så måste jag nog ändå säga att överlag var maten god

Ja för tusan, dom har McDonalds även där🤪😉.

Publicerat

Åt kycklingfötter nyligen på en restaurang efter att den asiatiska kvinnan vid grannbordet förkunnat att det var hennes favorit. Var varken gott eller äckligt, men det finns bättre saker att äta.

Publicerat
3 hours ago Dansken sa:

Jag har sett film från matmarknader i Kina där dom grillar hela grisar med skinn och hela molevitten och penslar dom hela tiden med "sky" medans lågorna brinner in från sidan.

Grisarna ser så gyllene och blanka och fina ut, och det rinner "vitaminer" om dom- det kan jag bara föreställa mig hur gott det smakar utifrån hur läckert det ser ut- det vore kul att prova nån gång.

Riktig Peking-anka är en hit faktiskt :thumbsup: 

Publicerat
1 hour ago MagnusN sa:

Åt kycklingfötter nyligen på en restaurang efter att den asiatiska kvinnan vid grannbordet förkunnat att det var hennes favorit. Var varken gott eller äckligt, men det finns bättre saker att äta.

Jo, jag har inte sagt att det var äckligt (eller gott) men jag har svårt se värdet i kycklingfötter, för det är bara skinn och ben. Sedan ser det inte speciellt aptitligt ut, kan jag tycka. Men det föreföll vara populärt i Taiwan. Som anktunga...🤪.

Publicerat

Åh, ja... försök bjuda Kineserna på surströmming eller lutfisk då baxnar dom nog...

Publicerat
4 hours ago Dansken sa:

Åh, ja... försök bjuda Kineserna på surströmming eller lutfisk då baxnar dom nog...

Mitt X brukade bjuda sina sfi-elever på svenska specialare. Thailändarna uppskattade surströmmingen. Ingen annan.

Publicerat

Ja thaiarna har nån fermenterad fisksås som påminner mycket om våran surströmming. Har mycket asiater på jobbet och i deras matlådor har jag fått smaka mycket kul grejer. Strimlade grisöron, komage, kycklingmage, kycklingfötter, hönsäggstockar och mycket annat jag inte ens minns. Många vägrar men det är roligt att prova på sånt som jag inte ens tänkt på att det går att äta. Oftast är det gott också. Inget jag skulle ställa mig och laga hemma för jag kan inte hantera råvarorna. Senast igår åt jag nån blandning med fläskfärs, strimlad svål, grisnjure och grönsaker. Starkt men gott!

Fötterna är ofta med som en ingrediens, smaksättare och för konsistens då det är mycket kollagen i fötterna. De är ju ganska förtjusta i brosk (generellt) som de glatt tuggar bort på fötterna om de inte låter dom koka sönder helt.

Publicerat
18 hours ago MrT. sa:

I Kina äter dom allt som har ben - förutom stolar och bord. Var i Taiwan nu i höstas,vad sägs om en sådan utsökt delikatess som kycklingfötter 😖 !? Nej, jag provade inte, och inte dessa läckerheter heller;

Vid Utgårds-Lokes gästabud konsumerade Låge även bordet.

Publicerat
21 minutes ago mbbohman sa:

Ja thaiarna har nån fermenterad fisksås som påminner mycket om våran surströmming. Har mycket asiater på jobbet och i deras matlådor har jag fått smaka mycket kul grejer. Strimlade grisöron, komage, kycklingmage, kycklingfötter, hönsäggstockar och mycket annat jag inte ens minns. Många vägrar men det är roligt att prova på sånt som jag inte ens tänkt på att det går att äta. Oftast är det gott också. Inget jag skulle ställa mig och laga hemma för jag kan inte hantera råvarorna. Senast igår åt jag nån blandning med fläskfärs, strimlad svål, grisnjure och grönsaker. Starkt men gott!

Fötterna är ofta med som en ingrediens, smaksättare och för konsistens då det är mycket kollagen i fötterna. De är ju ganska förtjusta i brosk (generellt) som de glatt tuggar bort på fötterna om de inte låter dom koka sönder helt.

Vi äter kycklingfötter ibland men jag tycker det känns lite meningslöst. Jag har en gräns där mängden jobb för att få ut maten jag kan svälja behöver uppnå en viss ratio innan jag ens överväger att äta. Såna fötter uppnår inte ratiot, ej heller räkor (men jag avskyr att sitta och pilla med skaldjur överlag - tycker det är överskattat).

Däremot äter jag gärna brosk och kollagen eftersom det gör nytta i kroppen. Vi brukar köpa revben från gris nån gång per två veckor och göra ett kok på detta med kinesisk kryddpåse innehållande kanel, anis och en massa annat. Det är sjukt prisvärd mat då ett kilo revben kostar typ 60 spänn. Blir stora mängder kött och brosk per revben som bara ramlar av benen efter ett par timmar i kokande vatten :yes: 

Publicerat

Enig när det kommer till arbete per bit att äta. Jag är inte lika rädd för brosket idag som tidigare.

Kryddan låter som den påminner om Five Spice som thaiarna och vietnameserna använder.

Publicerat
55 minutes ago, Slommen said:

Vid Utgårds-Lokes gästabud konsumerade Låge även bordet.

Stjärnorna faller från himlen, marken skälver av jordbävning, klippor bryter samman. Alla bojor brister och Garm och Fenrisulven slipper lösa. Detsamma gäller Midgårdsormen och Loke som ansluter sig till gudarnas motståndare. Asarna möter monstren, jättarna och underjordens skaror i strid. Loke kommer i ett skepp från öster.

Hornet som Tor drack ur hade sin spets i världshavet, och det var en ansenlig ebb som hade åstadkommits, katten var ingen mindre än Midgårdsormen och den Tor hade brottats med var ålderdomen , och hon kommer förr eller senare bringa även den starkaste på fall.

Publicerat

Jag diskriminerar inte några djur eller delar och i stort är det bara hjärna och könsdelar som jag inte har ätit, men det kommer väl en dag. För egen del föredrar jag delarna med kött på. Resten går att äta men är antingen rätt smaklöst eller mindre gott så det finns ingen poäng. Det är egentligen bara kryddorna som är goda och då kan man lika väl ha kryddorna på kött.

Publicerat

Uppesittarkväll med grismage :D Riktigt gott :yes: 

IMG_2829.thumb.jpeg.bc325f4019df7f070b03b0920a46382d.jpeg

Publicerat
2 hours ago Mad Mike sa:

julskinka...nääää...Jansson näää

I äkta @qvarnhill style blev det fläsklägg med rotmos! Ren och äkta lycka:woot:

20231224_185903.jpg

Bättre än skinka.

Publicerat
  • Författare
18 hours ago Mad Mike sa:

julskinka...nääää...Jansson näää

I äkta @qvarnhill style blev det fläsklägg med rotmos! Ren och äkta lycka:woot:

20231224_185903.jpg

Götta på riktigt! Då blir det väl ärtsoppa om någon dag, perfekt när man har spadet efter läggkoket...