Publicerat December 16, 20232 yr 2 hours ago 357 mangnum sa: i kina säls torkade rökta öron som tilltugg I Norge säljer dom torkad fisk i kiosken i typ godispåsars storlek. Jag såg det uppe i Harstad första gången på 70-talets mitt.
Publicerat December 16, 20232 yr vårda din fru har arbetat och bott i kina och lärt mig uppskatta maten från olika regioner
Publicerat December 18, 20232 yr Är nästan jobbigt mätt just nu. Köpte en förpackning med delikatesskroppkakor som jag stekte upp och åt med hemgjord lingonsylt och skirat smör. Avnjöts med ett stort glas kall mjölk. 😁 MVH Alias
Publicerat December 19, 20232 yr På 2023-12-16 at 21:59 357 mangnum sa: vårda din fru har arbetat och bott i kina och lärt mig uppskatta maten från olika regioner Jag har sett film från matmarknader i Kina där dom grillar hela grisar med skinn och hela molevitten och penslar dom hela tiden med "sky" medans lågorna brinner in från sidan. Grisarna ser så gyllene och blanka och fina ut, och det rinner "vitaminer" om dom- det kan jag bara föreställa mig hur gott det smakar utifrån hur läckert det ser ut- det vore kul att prova nån gång.
Publicerat December 19, 20232 yr Detta är en populär post. Måste fixa matlåda.. så en fläskpannkaka med hyggligt överdoserad mängd bacon står i ungen! Passar på när familjen är på jobb/skola, de gillar inte käket.. ngt fundamentalt fel där kan jag konstatera!
Publicerat December 19, 20232 yr Angående bassunfläsk: https://m.facebook.com/drp3fb/videos/jessica-har-købt-75-pakker-bacon-curlingklubben-dr-p3/211320000086600/
Publicerat December 19, 20232 yr På 2023-12-16 at 09:29 Dansken sa: Det är inte mycket som inte äts i Kina. I Kina äter dom allt som har ben - förutom stolar och bord. Var i Taiwan nu i höstas,vad sägs om en sådan utsökt delikatess som kycklingfötter 😖 !? Nej, jag provade inte, och inte dessa läckerheter heller;
Publicerat December 19, 20232 yr Det roliga är att sverige är en stor exportör av just kycklingfötter och (tungor)? När jag var där ( i kinesien), så måste jag nog ändå säga att överlag var maten god, även om det inte var alltid så aptitlig att se på...
Publicerat December 19, 20232 yr 2 minutes ago lindgren sa: När jag var där ( i kinesien), så måste jag nog ändå säga att överlag var maten god Ja för tusan, dom har McDonalds även där🤪😉.
Publicerat December 19, 20232 yr Åt kycklingfötter nyligen på en restaurang efter att den asiatiska kvinnan vid grannbordet förkunnat att det var hennes favorit. Var varken gott eller äckligt, men det finns bättre saker att äta.
Publicerat December 19, 20232 yr 3 hours ago Dansken sa: Jag har sett film från matmarknader i Kina där dom grillar hela grisar med skinn och hela molevitten och penslar dom hela tiden med "sky" medans lågorna brinner in från sidan. Grisarna ser så gyllene och blanka och fina ut, och det rinner "vitaminer" om dom- det kan jag bara föreställa mig hur gott det smakar utifrån hur läckert det ser ut- det vore kul att prova nån gång. Riktig Peking-anka är en hit faktiskt
Publicerat December 19, 20232 yr 1 hour ago MagnusN sa: Åt kycklingfötter nyligen på en restaurang efter att den asiatiska kvinnan vid grannbordet förkunnat att det var hennes favorit. Var varken gott eller äckligt, men det finns bättre saker att äta. Jo, jag har inte sagt att det var äckligt (eller gott) men jag har svårt se värdet i kycklingfötter, för det är bara skinn och ben. Sedan ser det inte speciellt aptitligt ut, kan jag tycka. Men det föreföll vara populärt i Taiwan. Som anktunga...🤪.
Publicerat December 19, 20232 yr Åh, ja... försök bjuda Kineserna på surströmming eller lutfisk då baxnar dom nog...
Publicerat December 19, 20232 yr 4 hours ago Dansken sa: Åh, ja... försök bjuda Kineserna på surströmming eller lutfisk då baxnar dom nog... Mitt X brukade bjuda sina sfi-elever på svenska specialare. Thailändarna uppskattade surströmmingen. Ingen annan.
Publicerat December 20, 20232 yr Ja thaiarna har nån fermenterad fisksås som påminner mycket om våran surströmming. Har mycket asiater på jobbet och i deras matlådor har jag fått smaka mycket kul grejer. Strimlade grisöron, komage, kycklingmage, kycklingfötter, hönsäggstockar och mycket annat jag inte ens minns. Många vägrar men det är roligt att prova på sånt som jag inte ens tänkt på att det går att äta. Oftast är det gott också. Inget jag skulle ställa mig och laga hemma för jag kan inte hantera råvarorna. Senast igår åt jag nån blandning med fläskfärs, strimlad svål, grisnjure och grönsaker. Starkt men gott! Fötterna är ofta med som en ingrediens, smaksättare och för konsistens då det är mycket kollagen i fötterna. De är ju ganska förtjusta i brosk (generellt) som de glatt tuggar bort på fötterna om de inte låter dom koka sönder helt.
Publicerat December 20, 20232 yr 18 hours ago MrT. sa: I Kina äter dom allt som har ben - förutom stolar och bord. Var i Taiwan nu i höstas,vad sägs om en sådan utsökt delikatess som kycklingfötter 😖 !? Nej, jag provade inte, och inte dessa läckerheter heller; Vid Utgårds-Lokes gästabud konsumerade Låge även bordet.
Publicerat December 20, 20232 yr 21 minutes ago mbbohman sa: Ja thaiarna har nån fermenterad fisksås som påminner mycket om våran surströmming. Har mycket asiater på jobbet och i deras matlådor har jag fått smaka mycket kul grejer. Strimlade grisöron, komage, kycklingmage, kycklingfötter, hönsäggstockar och mycket annat jag inte ens minns. Många vägrar men det är roligt att prova på sånt som jag inte ens tänkt på att det går att äta. Oftast är det gott också. Inget jag skulle ställa mig och laga hemma för jag kan inte hantera råvarorna. Senast igår åt jag nån blandning med fläskfärs, strimlad svål, grisnjure och grönsaker. Starkt men gott! Fötterna är ofta med som en ingrediens, smaksättare och för konsistens då det är mycket kollagen i fötterna. De är ju ganska förtjusta i brosk (generellt) som de glatt tuggar bort på fötterna om de inte låter dom koka sönder helt. Vi äter kycklingfötter ibland men jag tycker det känns lite meningslöst. Jag har en gräns där mängden jobb för att få ut maten jag kan svälja behöver uppnå en viss ratio innan jag ens överväger att äta. Såna fötter uppnår inte ratiot, ej heller räkor (men jag avskyr att sitta och pilla med skaldjur överlag - tycker det är överskattat). Däremot äter jag gärna brosk och kollagen eftersom det gör nytta i kroppen. Vi brukar köpa revben från gris nån gång per två veckor och göra ett kok på detta med kinesisk kryddpåse innehållande kanel, anis och en massa annat. Det är sjukt prisvärd mat då ett kilo revben kostar typ 60 spänn. Blir stora mängder kött och brosk per revben som bara ramlar av benen efter ett par timmar i kokande vatten
Publicerat December 20, 20232 yr Enig när det kommer till arbete per bit att äta. Jag är inte lika rädd för brosket idag som tidigare. Kryddan låter som den påminner om Five Spice som thaiarna och vietnameserna använder.
Publicerat December 20, 20232 yr 55 minutes ago, Slommen said: Vid Utgårds-Lokes gästabud konsumerade Låge även bordet. Quote Stjärnorna faller från himlen, marken skälver av jordbävning, klippor bryter samman. Alla bojor brister och Garm och Fenrisulven slipper lösa. Detsamma gäller Midgårdsormen och Loke som ansluter sig till gudarnas motståndare. Asarna möter monstren, jättarna och underjordens skaror i strid. Loke kommer i ett skepp från öster. Quote Hornet som Tor drack ur hade sin spets i världshavet, och det var en ansenlig ebb som hade åstadkommits, katten var ingen mindre än Midgårdsormen och den Tor hade brottats med var ålderdomen , och hon kommer förr eller senare bringa även den starkaste på fall.
Publicerat December 20, 20232 yr Jag diskriminerar inte några djur eller delar och i stort är det bara hjärna och könsdelar som jag inte har ätit, men det kommer väl en dag. För egen del föredrar jag delarna med kött på. Resten går att äta men är antingen rätt smaklöst eller mindre gott så det finns ingen poäng. Det är egentligen bara kryddorna som är goda och då kan man lika väl ha kryddorna på kött.
Publicerat December 24, 20232 yr Detta är en populär post. julskinka...nääää...Jansson näää I äkta @qvarnhill style blev det fläsklägg med rotmos! Ren och äkta lycka
Publicerat December 24, 20232 yr 2 hours ago Mad Mike sa: julskinka...nääää...Jansson näää I äkta @qvarnhill style blev det fläsklägg med rotmos! Ren och äkta lycka Bättre än skinka.
Publicerat December 25, 20232 yr Författare 18 hours ago Mad Mike sa: julskinka...nääää...Jansson näää I äkta @qvarnhill style blev det fläsklägg med rotmos! Ren och äkta lycka Götta på riktigt! Då blir det väl ärtsoppa om någon dag, perfekt när man har spadet efter läggkoket...