Publicerat Januari 11, 20251 yr 1 hour ago sidelock sa: Mr Fatty McMushroom eller hur var det frun sa?😁 Fatty mushroom japp 😁
Publicerat Januari 12, 20251 yr Och så här blev det😋 Fläsklägg med rotmos och senaps stuvad vitkål. Nu ska jag svida om och ut och vakta ett rapsfält, Det är skyddsjakt så det kan bli sent, tillåtet att använda Termisk sikte, Älg stor Kron över tio taggar och rådjur efter laga tid är dom enda som kan känna sig säkra.
Publicerat Januari 12, 20251 yr Idag blev det en lite lyxigare kombo med blåmusslor till förrätt och sen dovfilé/rygg med klyftpotatis och svampsås. duger för en enkel man och hans familj 👌
Publicerat Januari 15, 20251 yr Efter gym och fem minuter i bastun så blev det lyxlunch stående i ett mötesrum med utsikt över PreemRaff
Publicerat Januari 15, 20251 yr 3 hours ago exabit sa: Efter gym och fem minuter i bastun så blev det lyxlunch stående i ett mötesrum med utsikt över PreemRaff 5 minuter i bastun 🤔 Då fryser man ju ännu....
Publicerat Januari 16, 20251 yr Författare Idag blev det frukt till middag... Frukten av gårdagens korvtillverkning! 😁 Värmlandskorv med potatismos och skånsk senap.
Publicerat Januari 16, 20251 yr Har visst råkat göra 3-3,5 liter kantarellsoppa (toppas med knaperstekta tärningar av sidfläsk och äts med Kvibille cheddar och bröd från PM:s Bröd & Sovel) och en smulpaj med ca 2 kg äpplen i (ska testas om den kan simma i vaniljsåsen). Vi blir fyra eller fem pers runt bordet, varav två barn - hoppas att ingen behöver gå härifrån hungrig... 😉 MVH Alias
Publicerat Januari 16, 20251 yr Författare 58 minutes ago alias sa: Har visst råkat göra 3-3,5 liter kantarellsoppa (toppas med knaperstekta tärningar av sidfläsk och äts med Kvibille cheddar och bröd från PM:s Bröd & Sovel) och en smulpaj med ca 2 kg äpplen i (ska testas om den kan simma i vaniljsåsen). Vi blir fyra eller fem pers runt bordet, varav två barn - hoppas att ingen behöver gå härifrån hungrig... 😉 MVH Alias Man hatar när det händer...
Publicerat Januari 16, 20251 yr 3 hours ago qvarnhill sa: Man hatar när det händer... Jahapp, då är gästerna hemskickade med ett par ordentliga matlådor med soppa och jag har till lunch imorgon också. Blev ca två tredjedelar kvar av pajen, så den får nog åka med till jobbet imorgon som förmiddagsfika - eller också tar jag med den ut till gården i helgen (äppelkaka är en av min fars allvarligare laster). MVH Alias
Publicerat Januari 18, 20251 yr Detta är en populär post. Utskuren harsadel med whiskeysås av rökig fulwhiskey på plastflaska.
Publicerat Januari 20, 20251 yr Författare Detta är en populär post. Måndagskalas! Det är ju lite av en klassiker att äta rimmat fläsk på tisdagar, äter man det på måndag också så lär det bli rimmat sidfläsk två gånger denna vecka! 😋 Råreva med rimmat sidfläsk och hemkokta lingon!
Publicerat Januari 21, 20251 yr Författare Detta är en populär post. Rullar vidare med min lilla fläskfestival, idag ribbestek på färsk fläsksida med sås, potatis och äppelmos. 😋
Publicerat Januari 21, 20251 yr I dag har jag varit på "Marka" som truckers'en säger: Viby krog och ätit raggmunk och fläsk med en kompis 😊
Publicerat Januari 21, 20251 yr Detta är en populär post. Inspirerad av OlaK ’s Kålmaja fick det bli en sådan laddning på vildsvin idag. /P
Publicerat Januari 22, 20251 yr Detta är en populär post. Kokade två rådjursbogar och en liten vildsvinsbog igår. Fick sug efter pepparrotskött så när det gick att peta isär det som var ihopfruset ställde jag ut kastrullen på brännaren till Muurikkan. Där fick den stå 2,5 timme och sjuda, gas är ju så mycket smidigare att justera. När jag byter kök nån gång ska jag ha gasspis. Frågade mamma om hon ville komma och äta. Det ville hon. ”Det är mormorklass på det här” var betyget 😃 Räckte till några matlådor till så morbror svängde över och hämtade två.
Publicerat Januari 23, 20251 yr Noterade att en tryckkokare exploderat i ett garage i Nyköping vilket fått taket att rasa in och seismografen i Uppsala att ringa och fråga efter epicentrum. Apropå långkok alltså. Själv nöjer jag mej med enklare matlagning och har nu när gäddquenellerna sjunkit undan äntligen tagit tag i den där plankstumpen av äkta hemsågad lokal ek som blev över när jag snickrade något för en månad sedan. En dovstek på planka enligt Allt om mats (vem är den där Mats egentligen?) recept. När den brynta steken "monterats" med potatismos ( MF-Duchesse!) så insåg jag att mitt ögonmått svikit mej, den gick inte in i ugnen. Eftersom jag är man blev det till att medelst tigersåg korta av en 2tum-10 ekplanka med maten oberört liggande i omedelbar anslutning. Men som bonden Pavo sa till lilla frugan: "Blanda till hälften sågspån i moset" men det blev faktiskt gott och muskot är ju lite spånigt det också. En estetiskt tilltalande rätt som man inte behöver tranchera på skärbräda. -87 var har du tagit vägen nu?
Publicerat Januari 24, 20251 yr Detta är en populär post. Frukost. Stekt surdegsbröd med ost och hemrökt julskinka. (Alspån)
Publicerat Januari 25, 20251 yr Detta är en populär post. Blev köra röken lite idag. Kyckling file till förrätt. Hanks poultry and pork rub (Finns recept på nätet) Innertemperatur 73 grader. Åt med potatisgratäng. Varmrätt rökt älgytterlår rub med grovsalt, grovmalen svartpeppar och lite socker. Innertemperatur 67-68 grader Vitlöksbaugette på sidan. Var rätt gott, hade varit ännu bättre med en bra rödvinssås till älgköttet. Men jag tog en extra portion ändå. 😋
Publicerat Januari 25, 20251 yr Detta är en populär post. Blev hotpot ikväll med bl.a. 900 gram entrecôte
Publicerat Januari 26, 20251 yr Detta är en populär post. Ikväll blev det egengjord choritzu som brändes över egentillverkad grillkol 😊
Publicerat Januari 26, 20251 yr Detta är en populär post. Till lunch hade frugan gjort Tandoori kyckling med ris. Jag å barna äter jordnötter till. Middag åt vi älg som vi skavat och fått ligga ett dygn i chili marinerad innan vi steker. Pommes, sallad, cheddar dressing och bbq sås sweet and Smokey plus vitlöksbaugette på sidan om. Svårslaget! Äter alltid mycket när vi har detta på bordet. Känns alltid som man vill äta mer men samtidigt att man ätit för mycket. Efterrätten långt efteråt. Glass jordnötter och chokladsås
Publicerat Januari 28, 20251 yr Shakshuka. Gjorde en för mig ny maträtt på kvällskvisten. Blev bjuden på en variant hemma hos dottern som var väldigt god. Så, tog inspiration av henne meen skippade saffran (hade inge hemma) som ersattes med ingefära, bytte även proteinkälla - från ägg te 1kg grytbitar av rå (stektes separat fösst innan gemensamt bad i stora baljan), samt det låg ett ½-t vitkålshuvud i kylen som ersatte bönerna (tack o lov). Toppades med creme fraiche. Blev väldigt bra. Värmer även kall. Kul å prova nå nytt. /P