Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens rätt

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago sidelock sa:

Mr Fatty McMushroom eller hur var det frun sa?😁

Fatty mushroom japp 😁

• Svar 9,7k
  • Visningar 1,3m
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Islänningen
    Islänningen

Putin's middag i veckan....

• Ikväll blev det bränd vildsvinsfilè med hemmagjord potatissallad.

• OK, inte dagens, dagens men väl förberedelse för onsdagens dagens då trettio man, passkyttar/hundförare, ska utfodras på en sörmländsk drevjakt. Preppar 8 mufflonbogar idag, i morr'n blir det en musti

Posted Images

Publicerat

Och så här blev det😋

Fläsklägg med rotmos och senaps stuvad vitkål.

Nu ska jag svida om och ut och vakta ett rapsfält, Det är skyddsjakt så det kan bli sent, tillåtet att använda Termisk sikte, Älg stor Kron över tio taggar och rådjur efter laga tid är dom enda som kan känna sig säkra.

20250112_134250.thumb.jpg.3de77639da3ca25fd5d740599f57cc05.jpg

Publicerat

Idag blev det en lite lyxigare kombo med blåmusslor till förrätt och sen dovfilé/rygg med klyftpotatis och svampsås.

duger för en enkel man och hans familj 👌

Publicerat

Efter gym och fem minuter i bastun så blev det lyxlunch stående i ett mötesrum med utsikt över PreemRaff :D 

IMG_1054.thumb.jpeg.6eb33137dd5e920254dd5914daee6aa0.jpeg

IMG_1055.thumb.jpeg.61d8904f65aec42c5b55b1a146eda198.jpeg

Publicerat

Kålmaja på älg.

20250115_143743.thumb.jpg.b79e440a5727cdbe8b977b694c177102.jpg

Publicerat
3 hours ago exabit sa:

Efter gym och fem minuter i bastun så blev det lyxlunch stående i ett mötesrum med utsikt över PreemRaff :D 

IMG_1054.thumb.jpeg.6eb33137dd5e920254dd5914daee6aa0.jpeg

IMG_1055.thumb.jpeg.61d8904f65aec42c5b55b1a146eda198.jpeg

5 minuter i bastun 🤔

Då fryser man ju ännu....

Publicerat
  • Författare

Idag blev det frukt till middag... Frukten av gårdagens korvtillverkning! 😁 Värmlandskorv med potatismos och skånsk senap.

krvmos.thumb.jpg.b71a378f556fb20037ab769dff6287b4.jpg

Publicerat

Har visst råkat göra 3-3,5 liter kantarellsoppa (toppas med knaperstekta tärningar av sidfläsk och äts med Kvibille cheddar och bröd från PM:s Bröd & Sovel) och en smulpaj med ca 2 kg äpplen i (ska testas om den kan simma i vaniljsåsen).

Vi blir fyra eller fem pers runt bordet, varav två barn - hoppas att ingen behöver gå härifrån hungrig... 😉

MVH

Alias

Publicerat
  • Författare
58 minutes ago alias sa:

Har visst råkat göra 3-3,5 liter kantarellsoppa (toppas med knaperstekta tärningar av sidfläsk och äts med Kvibille cheddar och bröd från PM:s Bröd & Sovel) och en smulpaj med ca 2 kg äpplen i (ska testas om den kan simma i vaniljsåsen).

Vi blir fyra eller fem pers runt bordet, varav två barn - hoppas att ingen behöver gå härifrån hungrig... 😉

MVH

Alias

Man hatar när det händer...

Publicerat
3 hours ago qvarnhill sa:

Man hatar när det händer...

Jahapp, då är gästerna hemskickade med ett par ordentliga matlådor med soppa och jag har till lunch imorgon också.

Blev ca två tredjedelar kvar av pajen, så den får nog åka med till jobbet imorgon som förmiddagsfika - eller också tar jag med den ut till gården i helgen (äppelkaka är en av min fars allvarligare laster).

MVH

Alias

Publicerat

I dag har jag varit på "Marka" som truckers'en säger: Viby krog och ätit raggmunk och fläsk med en kompis 😊

Publicerat

Noterade att en tryckkokare exploderat i ett garage i Nyköping vilket fått taket att rasa in och seismografen i Uppsala att ringa och fråga efter epicentrum. Apropå långkok alltså.

Själv nöjer jag mej med enklare matlagning och har nu när gäddquenellerna sjunkit undan äntligen tagit tag i den där plankstumpen av äkta hemsågad lokal ek som blev över när jag snickrade något för en månad sedan.

En dovstek på planka enligt Allt om mats (vem är den där Mats egentligen?) recept.

När den brynta steken "monterats" med potatismos ( MF-Duchesse!) så insåg jag att mitt ögonmått svikit mej, den gick inte in i ugnen. Eftersom jag är man blev det till att medelst tigersåg korta av en 2tum-10 ekplanka med maten oberört liggande i omedelbar anslutning. Men som bonden Pavo sa till lilla frugan: "Blanda till hälften sågspån i moset" men det blev faktiskt gott och muskot är ju lite spånigt det också.

En estetiskt tilltalande rätt som man inte behöver tranchera på skärbräda. -87 var har du tagit vägen nu?

Publicerat

Shakshuka. Gjorde en för mig ny maträtt på kvällskvisten.

dagens1.thumb.jpg.a9fdf01c07017d98a7b0ff9f61a38a5d.jpg

Blev bjuden på en variant hemma hos dottern som var väldigt god. Så, tog inspiration av henne meen skippade saffran (hade inge hemma) som ersattes med ingefära, bytte även proteinkälla - från ägg te 1kg grytbitar av rå (stektes separat fösst innan gemensamt bad i stora baljan), samt det låg ett ½-t vitkålshuvud i kylen som ersatte bönerna (tack o lov). Toppades med creme fraiche.

dagens2.thumb.JPG.ffc7692f1128e9c921e1f5c5f2ab1a46.JPG

Blev väldigt bra. Värmer även kall. Kul å prova nå nytt. /P

Publicerat

20250129_170304.thumb.jpg.ec4e4f437ae89a75a8b7fc95c9848eb2.jpg20250129_170300.thumb.jpg.2b35e1bcf0b058a2d57d7ebbead01648.jpg

Broccolisoppa kräftstjärtar och nybakade frallor