Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakten 2011/2012

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

riktigt imponerande era resultat. du ligger i som vanligt du Nils!

här nere är det avtaggat sedan länge med rävjakten. väntar fortfarande på en bra dag o testskjuta "räv"laddningarna samt skjuta med övriga vapen så allt är klappat o klart för o storladdas inför jakten drar igång igen.

btw om kanske 2-3 månader är rävvalparna ute o springer igen ;)

• Svar 651
  • Visningar 72,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag blev de en räv på drev för schillerstövare! Sen drev han en till i gryt, som det skulle komma någon och göra grytprov på Hunden gick in i gryt och höll tydligen på med grävling, för efter en ti

• Det kallas bockjakt men fan vet. Började med att det kom ut en räv på vallen jag satt, den jagade sork. Avståndet var dock runt 350m och den reagerade inte på lock och sen försvann den. Fick bryta för

• Ragnarsson96
    Ragnarsson96

Kan nu meddela att jag har fått godkännande av befälhavare vid ledningscentralen

Posted Images

Publicerat

Nej men man kan tro det av alla spår man ser. Sista siffran jag hörde från Ullatti var 53 rävar på åtel i vinter. Jag har bild från en kompis i Kiruna som skjutit 34 sedan december så jag är långt ifrån värst. Min jaktkompis här i gällivare har skjutit lika många som mig här runt samhället och 34 eller 35 totalt han också. Såg tre rävar i går som var ute och strölk mitt på dagen när vi åkte bil till stugan. Tror inte att det blir någon lyckad föryngring av fågel i år. Det hade behövts andra krafttag för att märkas någon skillnad.

Hej du Nils, ser inte ut som att det är värt att prova på skogsfågel/ripa hos er i höst !? Vi har varit inne på ett besök förut men....hur var fågeltillgången ifjol?
Publicerat

jaaa, nu är det äntligen påsklov :)

nu ska rävarna åka dit! :D

Publicerat

jaaa, nu är det äntligen påsklov :)

nu ska rävarna åka dit! :D

Hehe nu blir de jakt hela påsklovet :)
Publicerat

våran granne har hittat en hare som räven har tagit för nån dag sen så ska dit och locka antingen i månljustet i natt eller imorgon på morgonen :)

Publicerat

Lycka till!

Hade en stund över igår då sambon va på jobbet så jag plockade ihop en bulvan som jag faktiskt tror på!

Ska bli spännande att prova

/Cris

Publicerat

Sköt den hårlösaste skabbräv jag någonsin sett idag, det var nummer två i vår.

Publicerat

Bra jobbat! Grattis! :)

Publicerat

Hej du Nils, ser inte ut som att det är värt att prova på skogsfågel/ripa hos er i höst !? Vi har varit inne på ett besök förut men....hur var fågeltillgången ifjol?

Förra året var en liten uppgång mot då förra som var en katastrof. Jag är rädd för att det här året blir dåligt då rävstammen är så stor som den är.

Publicerat

Härligt och grattis :)

Mvh

Publicerat

Inatt va det nära att man fick skjuta sig en till räv :) Men jag fick aldrig läge på den då den höll sig bakom träd osv :) Aja den finns kvar till nästa gång som nog blir ikväll att sitta :) Är det nån mer här på forumet som fortfarande sitter och vakar eller är det bara jag?

Mvh

Publicerat

Förra året var en liten uppgång mot då förra som var en katastrof. Jag är rädd för att det här året blir dåligt då rävstammen är så stor som den är.

Skulle stammen visa sig vara fortsatt (tok)hög till nästa år så skulle ju en forumresa för alla rävnördar sitta fint, perfekt för marklösa och rookies oxå.

På bygden har ni väl gott om boende förmodar jag?!

Publicerat

Skulle stammen visa sig vara fortsatt (tok)hög till nästa år så skulle ju en forumresa för alla rävnördar sitta fint, perfekt för marklösa och rookies oxå.

+1 !
Publicerat

+1 !

+2 ;)
Publicerat

när vi lockade i förgår så kom det en räv efter 10-15 min men vi upptäckte den inte fören den var 40 meter från oss eftersom att den kom bakifrån.

jag tror räven började ana os för att han vände och började springa ivag men då locka jag till och räven stannade till men då han jag inte vara med så räven fortsatte men då locka jag igen och den stanade igen och då sköt jag.

men räven kastade och sprang iväg.

vi spårade nån kilometer men räven blödde bara lite i början.

men mörkret slog til så vi fick fara tillbaka nästa dag och då spårade vi räven ytterligare 1.5 - 2 km men den bloade bara dom första 400 meterna så det snuddade nog bara så det vart inget :(

Publicerat

Här finns stugor lite överallt att hyra och jag tror säkert att skoter går att ordna till de som ligger lite utanför vanliga vägar.

Här är en sida med länkar: http://www.jagarefor...stans-att-jaga/

Går säkert att samordna med andra intresserade om man vill det och före jakt ordna med någon kortare kurs samt efter avslutad jakt ordna någon träff för en sammanfattning. Häruppe finns det minst fyra personer som har en enorm kunskap och som lagt stora summor på att förkovra sig i ämnet. Hade gärna sett Flex häruppe så att man kanske fått lära sig någonting. Ikväll så blir det Hirvasåive för mig. Ett lågfjäll som ligger ca 9km härifrån. Det syns från mitt fönster men jag gruvar mig lite då knäet inte är helt okej ännu. Tar jag mig upp dit så kommer ljudet från pipan att höras kilometervis över terrängen nedanför.

post-59-0-86781500-1333890672_thumb.jpg

Publicerat

ikväll blir det lockjakt :)

denna gång så ska vi slippa eftersök.

Publicerat

Ikväll kom nr 20. Andra lockpasset efter ca 20min så kom en räv smygandes i skogskanten på andra sidan en tjärn. När jag försökte komma i läge så blev jag upptäckt men tjärnen ligger som i en gryta med branta kanter runt om. Den sprang upp på kanten men gjorde misstaget att stanna och kolla om jag var farlig. Det var nästan mörkt och den hade en ganska yvig gran som bakgrund men det vita på bröstet plus tassarna avslöjade den så att jag kunde placera en kula perfekt bakom frambenet. Det var en riktigt rolig kväll då platsen ligger en bit från närmaste hus och det var med all säkerhet en riktig skogsräv som inte var van vid folk. Det gjorde att kvällens lock kändes väldigt lyckad. Kompisen fick skjuta tre under eftermiddagen närmare stan. Det innebär att vi tillsammans har skjutit 61 rävar under 2012. Jag börjar tro att han har rätt angående val av pass häromkring. Man ska skippa de riktigt stora öppna ytorna och inrikta sig på mindre skogsmyrar småtjärnar och andra platser med en storlek på max 200m.

Publicerat

Hur coolt som helst, grattis Nils !

Men visst har du skjutit flera på åtel oxå ?

Publicerat

Ja det är många som fallit runt soptippen på kavaheden med hjälp av tidigare fällda rävar. Tippen är ju som en magnet på alla traktens rävar och även dessa är inräknade i de 20. Men de rävar jag skjutit på lock utanför tippens närområde känns lite extra roliga då det kräver lite mera och dessa rävar är mera "vilda" än tipprävarna. Kvällens räv var en sådan som inte hade någonting med tippen att göra. Flera av rävarna som jag skjutit runt tippen är även de skjutna med lockpipan som hjälp och det var väl där som jag fick en chans att bli lite mera säker på pipan och kunde börja använda den på riktigt. Det är flera rävar som kommit springande rakt på mig och som jag ropat fast innan de fått vittring av mig. Nu är det lopplådan och förhoppningsvis orkar jag upp om ett tag för att ta en sväng i gryningen.

Publicerat

Morgonens andra pass gav även det en försiktig gammal ärrad krigare som var nästan helt utan huggtänder. Hade nästan gett upp och tagit av mig ansiktsmasken då räven kom fram på väldigt nära håll. Jag vet att jag blev upptäckt men vittringen låg åt ett helt annat håll så den var inte säker på vad den sett. Fick ta ett skott mellan några träd som inte blev helt lyckat. Den blev på plats men jag fick bättra på med ett extra som kammade en låg mittbena. Bilden nedan visar öppningen den visade sig i.

post-59-0-25727100-1333954192_thumb.jpg

Härifrån var det bara att krypa. Räven syns bakom granen.

post-59-0-20573000-1333954411_thumb.jpg

Publicerat

Bilderna är tagna med mobilen därav grynigheten.

Publicerat

Morgonens andra pass gav även det en försiktig gammal ärrad krigare som var nästan helt utan huggtänder. Hade nästan gett upp och tagit av mig ansiktsmasken då räven kom fram på väldigt nära håll. Jag vet att jag blev upptäckt men vittringen låg åt ett helt annat håll så den var inte säker på vad den sett. Fick ta ett skott mellan några träd som inte blev helt lyckat. Den blev på plats men jag fick bättra på med ett extra som kammade en låg mittbena. Bilden nedan visar öppningen den visade sig i.

post-59-0-25727100-1333954192_thumb.jpg

Härifrån var det bara att krypa. Räven syns bakom granen.

post-59-0-20573000-1333954411_thumb.jpg

Du har haft några bra locktimmar på sistone ser jag :) Grattis :)

Mvh

Publicerat

jag och pappa var och lockade på 2 ställen där vi aldrig lockat förut men vi såg inte ett skit.

men det var gått om spår så nog finns dom där :D

Publicerat

Idkade en för mig ny form av rävjakt idag när vi tog morgonens hundpromis. Vi gick på en räv som låg och tryckte brevid vägen och den hade full sjå att ta sig fram när den väl stack(4m), ramlade ner i diket och hamna under isen en stund. Den fortsätte raggla ut på fältet och där slår den ihop. Försöker få tag i markägaren innan jag stred till verket med att slå ihjäl den, då hela skådespelet utspelar sig 150m utanför deras köksfönster. Men i telefonen tutar det upptaget så till slut tar jag en påk och går ikapp den, första slaget sitter där det ska.

Synar räven utan att hitta nå konstigheter, möjligen lite konstig på ögonen?! Ingen skabb eller övriga synliga skador, ser heller inte svulten ut.

Markägaren ringer strax upp och jag förklara, "hinner man slå ihjäl en räv med påk så finns det nog fog för just det" var svaret.

Känndes som dagens goda gärning var avklarad på morgonkvisten :)

Tanken att skicka den till SVA slog mig, men det stannade där <_<