Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakten 2011/2012

Featured Replies

Publicerat

Nej Vi gjorde ett försök till men även då hann det bli mörkt. De hittade den sista gropen där spåret tog slut fullt med blod. Nu kom det en dm nysnö idag men en kompis lovade att han skulle prova igen med en elitvorsteh som tar räv. Det känns lite jävligt när man inte kan göra sånt här själv.

• Svar 651
  • Visningar 73,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag blev de en räv på drev för schillerstövare! Sen drev han en till i gryt, som det skulle komma någon och göra grytprov på Hunden gick in i gryt och höll tydligen på med grävling, för efter en ti

• Det kallas bockjakt men fan vet. Började med att det kom ut en räv på vallen jag satt, den jagade sork. Avståndet var dock runt 350m och den reagerade inte på lock och sen försvann den. Fick bryta för

• Ragnarsson96
    Ragnarsson96

Kan nu meddela att jag har fått godkännande av befälhavare vid ledningscentralen

Posted Images

Publicerat

ja typsikt med nysnöö hoppas ni får räven

Publicerat

Nu kom nr 12 på lock. Orkar jag upp imorgon så blir det kanske någon till. Vete f-n vad jag såg längst bort på hygget om det var räv eller gråben. Tyckte att det var för stort för att vara räv och sedan gick det åt helsike för fort och med för stora steg.

Publicerat

Nr 13 på morgonen. Sköt över på en räv efter tio sekunders lockande, såg anslaget av kulan i snön. Fasiken att det ska vara så svårt att bedöma avstånden på öppna ytor i halvmörker. Misstänker att det var samma räv som kom tillbaka på den andra lockplatsen.

Publicerat
  • Författare

Grattis till alla rävar där uppe! här nere är jakten slut sedan länge o nu börjar man desperat leta efter skabbisar för o ha något o jaga :-/

tur i oturen att de har varit dåligt med såna senaste tiden här

Publicerat

Jag har skjutit fyra skabbisar och sedan har alla varit friska. Det blir mycket rävhår att färga till laxflugor och streamers. Måste fixa ett storpack blekmedel bara. Längtar att få se frisörskans min den här gången också när jag beställer ett storpack och förklarar vad jag ska ha det till. :lol:

Publicerat
  • Författare

Hon kommer nog titta rätt så knepigt på dig har jag en svag misstanke om! ;) här nere använder man rävpälsen för o träna hunden med bara. behöver få lite mer hårdhet mot räven känns det som. men de är inte ett problem riktigt ännu känns de som då jakten sedan länge är slut :(

Publicerat

Har råkat ut för ett märkligt fenomen!

Har haft åtel på samma plats nu i två år och förut har den hyst räv varenda vecka.

Problemet var att jag fick slut på åtelmaterial mitt i vintern iår, kanske i början av Januari, men fick tag på nytt knappt en månad efter... Nu är åteln full av godsaker och kråkfåglarna var där flitigt i början, men inte en räv!!

Nu är inte ens nötskrikorna framme längre... Fattar inte!

Finns mycket räv i området, men dom går fan inte fram!

Tips på vad jag ska göra?

Surströmming i blåst har jag testat, lagt på ett nypåkört rådjur, så det luktar ju ganska rejält...

Publicerat

det kanske har att göra med löpen, vi brukar då ha mindre räv på åteln under löptiden :)

men den kanske redan är över i jämtland :)

Publicerat

Nummer 14 för i år. Ännu en skabbis efter ca femton minuters lockande. Fick prova nya zeiss siktet och det gjorde mig inte ledsen.

Publicerat

Första gången jag var ute och lockade i år var i förra veckan. Efter 10 minuter ser jag en räv komma mot mig från höger ca 250m bort. Jag gör mig beredd.. Samtidigt ser jag en räv komma från vänster på ca 150m avstånd. Jag riktar in mig på den och då den kom närmare i ganska hög fart såg de ut som att allt skulle gå vägen... Men intet.. En skoter blåser förbi från ingenstans och båda rävarna var väck... <_<

Har varit ute 3 gånger efter de utan resultat. Men till helgen blir de nya tag :)

Publicerat

Första gången jag var ute och lockade i år var i förra veckan. Efter 10 minuter ser jag en räv komma mot mig från höger ca 250m bort. Jag gör mig beredd.. Samtidigt ser jag en räv komma från vänster på ca 150m avstånd. Jag riktar in mig på den och då den kom närmare i ganska hög fart såg de ut som att allt skulle gå vägen... Men intet.. En skoter blåser förbi från ingenstans och båda rävarna var väck... <_<

Har varit ute 3 gånger efter de utan resultat. Men till helgen blir de nya tag :)

Surt sa räven, skitjakt till helgen då!
Publicerat

Var uppe i Värmland och lockade med bror min förra helgen.

Inte ett enda fyrfota djur syntes till under hela helgen.

Fråga angående rävskit dock. Ser det ut lite som hundskit fast mer avsmalnande på slutet samt innehållande hår? Vissa korvar var även helt vita, vad är det? Blekt av solen eller från något annat vilt? Kan ju tänka mig att loskit innehåller hår med tanke på kattdjurens regelbundna tvättande...

Tacksam för svar

Publicerat

En rev som kalajsat på en svenskhare månne?

Publicerat

ihelgen då jäklar ska rävarna åka dit :)

Publicerat

Var uppe i Värmland och lockade med bror min förra helgen.

Inte ett enda fyrfota djur syntes till under hela helgen.

Fråga angående rävskit dock. Ser det ut lite som hundskit fast mer avsmalnande på slutet samt innehållande hår? Vissa korvar var även helt vita, vad är det? Blekt av solen eller från något annat vilt? Kan ju tänka mig att loskit innehåller hår med tanke på kattdjurens regelbundna tvättande...

Tacksam för svar

Det är nog räven för de tuggar i sig det mesta päls är inget undantag.

Om de knaprar ben så blir spillningen vitare än vanligt.

Publicerat

Gick ut klockan sex igår och var hemma klockan sju i morse. Har bara hört räv som skällt runt mig men inte sett ett skit.

Publicerat

Femtonde räven ikväll. Den brydde sig inte ett skit om lockpipan utan var helt upptagen med att leta möss i snön. Tillslut så stannade den och kikade på mig och nr 15 var färdig. De verkar svåra att locka nu. Har misslyckats fler gånger än jag lyckats och jag misstänker att det beror på att rävarna nu är i löptider och har andra tankar.

Publicerat
  • Författare

Du kör på starkt du nils! snacka om småviltstammen kommer må gott sen!!

Publicerat

Du kör på starkt du nils! snacka om småviltstammen kommer må gott sen!!

Ja nog faller det lite räv men jag är bara en amatör mot de som verkligt lägger ner tid. Har hört om en som skjutit 50 på åtel i år och en kompis som skjutit trettio samt två grabbar som skjutit över 70 på lock tillsammans. Det är som sagts vansinnigt med räv häruppe just nu.

Publicerat

Grattis Nils! :)

Publicerat
  • Författare

Bra amatör i så fall ;) det är några riktigt otroliga mängder räv det! Här nere har jag sätt förvånansvärt lite räv detta jaktår som varit.. på gott o ont kan man väl säga :) bara kämpa på för din del. vi får snart valparna här nere i södra landet så jakten är igång igen om en 3 månader ca.

Publicerat

Bra amatör i så fall ;) det är några riktigt otroliga mängder räv det! Här nere har jag sätt förvånansvärt lite räv detta jaktår som varit.. på gott o ont kan man väl säga :) bara kämpa på för din del. vi får snart valparna här nere i södra landet så jakten är igång igen om en 3 månader ca.

Som någon sa "Det är ingen konst att skita om arselet är fullt!" Vi hade ett rejält sorkår förra året och varenda rävvalp klarade sig. Misstänker att skogsfågelstammarna kommer att krascha i år av predatortrycket. Hade behövts en rejäl uppsträckning bland alla småviltsjägare för att hålla rävstammen i ordning. Sedan börjar det dyka upp spår av mårdhund häromkring och där har vi en katastrof att vänta.

Publicerat
  • Författare

Okej det låter som du får börja anlägga en åtel eller två o ha vakkojor vid så du kan försvara fågelstamen på absolut effektivaste möjliga sätt! mårdhunden kan jag tänka mig är riktigt jävla rolig som jaktbyte ( sugen som fan på o få jaga dessa iaf ) men förutom de så lär der skapa ett smärre helvete för skogsfågeln o andra småttingar!

Fy nu vill man ju ut o jaga lite. dock är de väntan o övningsskytte som gäller nu ;)

Publicerat

Ikväll blir det att sitta i vakkojan och se om man kan skjuta sig en räv eller två kanske :)

MVH