Publicerat Mars 14, 201214 yr Nu kom två till. Tog min 6mm PPC laddad med 55 grains blitz king då det blåst ordentligt och den kändes tryggare att skjuta med då jag räknade med lite längre håll ikväll. Farten är ca 1035m/s enligt laddtabell. Man ser direkt att det blir lite styggare hål. Den mindre blodiga räven togs på ca 150m och den andra på ca 180m. Båda dog omedelbart och utgångshålet på den ena är som en snusdosa. Fin dubble ! Grattis!
Publicerat Mars 14, 201214 yr Ja e int bitter Men ni har ju gässen snart och rådjur i maj. Då slåss vi med myggen i fyra månader.
Publicerat Mars 14, 201214 yr Men ni har ju gässen snart och rådjur i maj. Då slåss vi med myggen i fyra månader. Fel sida Svealand. Bockarna kommer 16 aug och gäss har jag aldrig smällt. Myggen avundas jag dock inte
Publicerat Mars 14, 201214 yr Men ni har ju gässen snart och rådjur i maj. Då slåss vi med myggen i fyra månader. Det har då varit lindrigt med mygg när väl värmen har kommit tycker jag. Det är just bara en kortare period som dom har varit besvärliga.
Publicerat Mars 14, 201214 yr Nu kom två till. Tog min 6mm PPC laddad med 55 grains blitz king då det blåst ordentligt och den kändes tryggare att skjuta med då jag räknade med lite längre håll ikväll. Farten är ca 1035m/s enligt laddtabell. Man ser direkt att det blir lite styggare hål. Den mindre blodiga räven togs på ca 150m och den andra på ca 180m. Båda dog omedelbart och utgångshålet på den ena är som en snusdosa. Gratulerar
Publicerat Mars 14, 201214 yr Nu kom två till. Tog min 6mm PPC laddad med 55 grains blitz king då det blåst ordentligt och den kändes tryggare att skjuta med då jag räknade med lite längre håll ikväll. Farten är ca 1035m/s enligt laddtabell. Man ser direkt att det blir lite styggare hål. Den mindre blodiga räven togs på ca 150m och den andra på ca 180m. Båda dog omedelbart och utgångshålet på den ena är som en snusdosa. coolt Nils har du en 6 mm trodde dom bara gick att få tag i Amerika
Publicerat Mars 14, 201214 yr Nu verkar det som att det lugnat ner sig på tippen med omnejd en stund inte en räv har jag sett. Kompisen såg tre ikväll på lock men kom inte åt någon. Linus det är många här som skjuter med PPC och alla möjliga 6mm varianter. Man kan köpa eller göra nästan vad man vill i kaliberväg om man har kunskap och pengar.
Publicerat Mars 15, 201214 yr en sådan till bock och räv för det räknas väl som en klass 2,a skulle nog sitta fint när man blir äldre :D om jag har råd
Publicerat Mars 15, 201214 yr Blev bjuden till en kompis marker för att locka räv ikväll... Kom dit och vi gick igenom kvällens planer, sen var det dags att ge sig ut på pass! Han skjutsade ut mig till ett hygge där jag skulle sitta och locka i ett torn, sen åkte han vidare och smög upp på en kulle 150 meter längre ner på hygget för att täcka av ner mot sjön. Kom upp i tornet och kände att vinden låg rakt över hygget... Det kändes riktigt vasst! Exakt 17:10 började jag blåsa i pipan... Efter en serie på ungefär en minut tittade jag upp och mitt på hygget stod en räv och tittade mot tornet. Avståndet var ca 80 m. Plötsligt klev han upp på en stubbe och gav mig bredsida. 17:12 fick kompisen sms att den låg. Fick till svar att jag skulle prova en kvart till, så jag fortsatte att locka. Tittade till höger, och på ca 200 m gick en räv snett ifrån mig. Jag tänkte: Det här är ju inte sant! Hade vare häftigt att få skjuta doublé... Men den räven brydde sig inte om mina toner. Så jag vände mig ut mot hygget igen och får se en tredje räv komma, i samma spår som nummer ett. Siktade länge och tillslut fick jag rent skottfält. En till i backen! Min doublé var nu ett faktum! Men av nån anledning fortsatte jag direkt att locka. Efter fem minuter kom en fjärde(!) räv och smög över hygget. Följde den länge i kikaren men den gick åt fel håll, så den skulle komma i förbjuden skjutriktning om den gick 50 m till, men då stannade den med bröstet mot mig. Pang och trippeln var ett faktum! Helt sanslöst! Såg en till på nästa pass, men den höll full fart över åkern, så den fick gå! Men vilken kväll! Pipa: Verminator Psycho Tweety Knallpåk: Varberger 717 6,5x55 Kula: Millforce varmint line 6,5 gram
Publicerat Mars 15, 201214 yr Nu gick det inte riktigt bra. Skammade en räv med en blitz king kula då jag missbedömde avståndet. Lockade i ungefär 25 min och upptäckte en räv som springande kom rakt mot mig i sidvind. Räven stannade och jag sköt ett högt skott och kompenserade en dm för vinden. Räven slog ihop och jag trodde det var klart. Mantlade om och började resa mig då den började snurra runt och sprattla. Sedan gick det fort och de kulor jag hann få iväg gick inte hem då jag sköt över. Två snabba samtal och en före detta elitskidåkare och en kille med en hårdsprungen vorsteh var på väg. Räven hade tagit sårlega på tre ställen där det var fullt med blod men tagit sig upp och vorstehn ville inte ta upp spåret då han fick simma i lössnön medan det bar för räven. Killen med skidorna spårade den upp på ett skoterspår och såg den vid ett tillfälle men det blev för mörkt att följa trots lampor. Kommer det inte snö så tar vi den imorgon men just nu känns det inte så kul då jag inte kan följa upp och lösa det själv.
Publicerat Mars 15, 201214 yr Blev bjuden till en kompis marker för att locka räv ikväll... Kom dit och vi gick igenom kvällens planer, sen var det dags att ge sig ut på pass! Han skjutsade ut mig till ett hygge där jag skulle sitta och locka i ett torn, sen åkte han vidare och smög upp på en kulle 150 meter längre ner på hygget för att täcka av ner mot sjön. Kom upp i tornet och kände att vinden låg rakt över hygget... Det kändes riktigt vasst! Exakt 17:10 började jag blåsa i pipan... Efter en serie på ungefär en minut tittade jag upp och mitt på hygget stod en räv och tittade mot tornet. Avståndet var ca 80 m. Plötsligt klev han upp på en stubbe och gav mig bredsida. 17:12 fick kompisen sms att den låg. Fick till svar att jag skulle prova en kvart till, så jag fortsatte att locka. Tittade till höger, och på ca 200 m gick en räv snett ifrån mig. Jag tänkte: Det här är ju inte sant! Hade vare häftigt att få skjuta doublé... Men den räven brydde sig inte om mina toner. Så jag vände mig ut mot hygget igen och får se en tredje räv komma, i samma spår som nummer ett. Siktade länge och tillslut fick jag rent skottfält. En till i backen! Min doublé var nu ett faktum! Men av nån anledning fortsatte jag direkt att locka. Efter fem minuter kom en fjärde(!) räv och smög över hygget. Följde den länge i kikaren men den gick åt fel håll, så den skulle komma i förbjuden skjutriktning om den gick 50 m till, men då stannade den med bröstet mot mig. Pang och trippeln var ett faktum! Helt sanslöst! Såg en till på nästa pass, men den höll full fart över åkern, så den fick gå! Men vilken kväll! Pipa: Verminator Psycho Tweety Knallpåk: Varberger 717 6,5x55 Kula: Millforce varmint line 6,5 gram Bara att gratulera! Det är massor med räv i år på grund av det enorma sorkår som var förra året. Men just nu så hoppas jag bara att det tog såpass att den jag sköt på inte behöver lida så länge. Men med de blodmängder som var i spåren kan den omöjligt klara sig någon längre stund. Jag kan ju inte själv åka skidor på grund av knäledsoperationen så om det skiter sig så är jag beroende av andra. Nu blir det en XC istället.
Publicerat Mars 15, 201214 yr Bara att gratulera! Det är massor med räv i år på grund av det enorma sorkår som var förra året. Men just nu så hoppas jag bara att det tog såpass att den jag sköt på inte behöver lida så länge. Men med de blodmängder som var i spåren kan den omöjligt klara sig någon längre stund. Jag kan ju inte själv åka skidor på grund av knäledsoperationen så om det skiter sig så är jag beroende av andra. Nu blir det en XC istället. Tack =) Ja, hoppas den ligger död. är alltid lika tråkigt när man skadeskjuter =(
Publicerat Mars 15, 201214 yr Blev bjuden till en kompis marker för att locka räv ikväll... Kom dit och vi gick igenom kvällens planer, sen var det dags att ge sig ut på pass! Han skjutsade ut mig till ett hygge där jag skulle sitta och locka i ett torn, sen åkte han vidare och smög upp på en kulle 150 meter längre ner på hygget för att täcka av ner mot sjön. Kom upp i tornet och kände att vinden låg rakt över hygget... Det kändes riktigt vasst! Exakt 17:10 började jag blåsa i pipan... Efter en serie på ungefär en minut tittade jag upp och mitt på hygget stod en räv och tittade mot tornet. Avståndet var ca 80 m. Plötsligt klev han upp på en stubbe och gav mig bredsida. 17:12 fick kompisen sms att den låg. Fick till svar att jag skulle prova en kvart till, så jag fortsatte att locka. Tittade till höger, och på ca 200 m gick en räv snett ifrån mig. Jag tänkte: Det här är ju inte sant! Hade vare häftigt att få skjuta doublé... Men den räven brydde sig inte om mina toner. Så jag vände mig ut mot hygget igen och får se en tredje räv komma, i samma spår som nummer ett. Siktade länge och tillslut fick jag rent skottfält. En till i backen! Min doublé var nu ett faktum! Men av nån anledning fortsatte jag direkt att locka. Efter fem minuter kom en fjärde(!) räv och smög över hygget. Följde den länge i kikaren men den gick åt fel håll, så den skulle komma i förbjuden skjutriktning om den gick 50 m till, men då stannade den med bröstet mot mig. Pang och trippeln var ett faktum! Helt sanslöst! Såg en till på nästa pass, men den höll full fart över åkern, så den fick gå! Men vilken kväll! Pipa: Verminator Psycho Tweety Knallpåk: Varberger 717 6,5x55 Kula: Millforce varmint line 6,5 gram herregud, det är bara att gratulera
Publicerat Mars 16, 201214 yr herregud, det är bara att gratulera Tackar! Från första locktonen till tredje räven låg tog det exakt 20 min... Helt overkligt!
Publicerat Mars 16, 201214 yr En fråga går det att locka räv när det är töväder ute! tycker räven ska trampa i genom eller tänker jag fel ?
Publicerat Mars 16, 201214 yr Blev bjuden till en kompis marker för att locka räv ikväll... Kom dit och vi gick igenom kvällens planer, sen var det dags att ge sig ut på pass! Han skjutsade ut mig till ett hygge där jag skulle sitta och locka i ett torn, sen åkte han vidare och smög upp på en kulle 150 meter längre ner på hygget för att täcka av ner mot sjön. Kom upp i tornet och kände att vinden låg rakt över hygget... Det kändes riktigt vasst! Exakt 17:10 började jag blåsa i pipan... Efter en serie på ungefär en minut tittade jag upp och mitt på hygget stod en räv och tittade mot tornet. Avståndet var ca 80 m. Plötsligt klev han upp på en stubbe och gav mig bredsida. 17:12 fick kompisen sms att den låg. Fick till svar att jag skulle prova en kvart till, så jag fortsatte att locka. Tittade till höger, och på ca 200 m gick en räv snett ifrån mig. Jag tänkte: Det här är ju inte sant! Hade vare häftigt att få skjuta doublé... Men den räven brydde sig inte om mina toner. Så jag vände mig ut mot hygget igen och får se en tredje räv komma, i samma spår som nummer ett. Siktade länge och tillslut fick jag rent skottfält. En till i backen! Min doublé var nu ett faktum! Men av nån anledning fortsatte jag direkt att locka. Efter fem minuter kom en fjärde(!) räv och smög över hygget. Följde den länge i kikaren men den gick åt fel håll, så den skulle komma i förbjuden skjutriktning om den gick 50 m till, men då stannade den med bröstet mot mig. Pang och trippeln var ett faktum! Helt sanslöst! Såg en till på nästa pass, men den höll full fart över åkern, så den fick gå! Men vilken kväll! Pipa: Verminator Psycho Tweety Knallpåk: Varberger 717 6,5x55 Kula: Millforce varmint line 6,5 gram Stort grattis Verkar som det behövdes lite avskjutning på de markerna.
Publicerat Mars 16, 201214 yr Blev bjuden till en kompis marker för att locka räv ikväll... Kom dit och vi gick igenom kvällens planer, sen var det dags att ge sig ut på pass! Han skjutsade ut mig till ett hygge där jag skulle sitta och locka i ett torn, sen åkte han vidare och smög upp på en kulle 150 meter längre ner på hygget för att täcka av ner mot sjön. Kom upp i tornet och kände att vinden låg rakt över hygget... Det kändes riktigt vasst! Exakt 17:10 började jag blåsa i pipan... Efter en serie på ungefär en minut tittade jag upp och mitt på hygget stod en räv och tittade mot tornet. Avståndet var ca 80 m. Plötsligt klev han upp på en stubbe och gav mig bredsida. 17:12 fick kompisen sms att den låg. Fick till svar att jag skulle prova en kvart till, så jag fortsatte att locka. Tittade till höger, och på ca 200 m gick en räv snett ifrån mig. Jag tänkte: Det här är ju inte sant! Hade vare häftigt att få skjuta doublé... Men den räven brydde sig inte om mina toner. Så jag vände mig ut mot hygget igen och får se en tredje räv komma, i samma spår som nummer ett. Siktade länge och tillslut fick jag rent skottfält. En till i backen! Min doublé var nu ett faktum! Men av nån anledning fortsatte jag direkt att locka. Efter fem minuter kom en fjärde(!) räv och smög över hygget. Följde den länge i kikaren men den gick åt fel håll, så den skulle komma i förbjuden skjutriktning om den gick 50 m till, men då stannade den med bröstet mot mig. Pang och trippeln var ett faktum! Helt sanslöst! Såg en till på nästa pass, men den höll full fart över åkern, så den fick gå! Men vilken kväll! Pipa: Verminator Psycho Tweety Knallpåk: Varberger 717 6,5x55 Kula: Millforce varmint line 6,5 gram Men dra på trissor, grattis
Publicerat Mars 16, 201214 yr Blev bjuden till en kompis marker för att locka räv ikväll... Kom dit och vi gick igenom kvällens planer, sen var det dags att ge sig ut på pass! Han skjutsade ut mig till ett hygge där jag skulle sitta och locka i ett torn, sen åkte han vidare och smög upp på en kulle 150 meter längre ner på hygget för att täcka av ner mot sjön. Kom upp i tornet och kände att vinden låg rakt över hygget... Det kändes riktigt vasst! Exakt 17:10 började jag blåsa i pipan... Efter en serie på ungefär en minut tittade jag upp och mitt på hygget stod en räv och tittade mot tornet. Avståndet var ca 80 m. Plötsligt klev han upp på en stubbe och gav mig bredsida. 17:12 fick kompisen sms att den låg. Fick till svar att jag skulle prova en kvart till, så jag fortsatte att locka. Tittade till höger, och på ca 200 m gick en räv snett ifrån mig. Jag tänkte: Det här är ju inte sant! Hade vare häftigt att få skjuta doublé... Men den räven brydde sig inte om mina toner. Så jag vände mig ut mot hygget igen och får se en tredje räv komma, i samma spår som nummer ett. Siktade länge och tillslut fick jag rent skottfält. En till i backen! Min doublé var nu ett faktum! Men av nån anledning fortsatte jag direkt att locka. Efter fem minuter kom en fjärde(!) räv och smög över hygget. Följde den länge i kikaren men den gick åt fel håll, så den skulle komma i förbjuden skjutriktning om den gick 50 m till, men då stannade den med bröstet mot mig. Pang och trippeln var ett faktum! Helt sanslöst! Såg en till på nästa pass, men den höll full fart över åkern, så den fick gå! Men vilken kväll! Pipa: Verminator Psycho Tweety Knallpåk: Varberger 717 6,5x55 Kula: Millforce varmint line 6,5 gram Man får då gratulera till en sån härlig upplevelse
Publicerat Mars 17, 201214 yr Uppe klockan 4 och på pass innan halv fem i morse. Tre lockpass senare så var en räv skjuten. Nu blir det lopplådan en stund.
Publicerat Mars 17, 201214 yr Uppe klockan 4 och på pass innan halv fem i morse. Tre lockpass senare så var en räv skjuten. Nu blir det lopplådan en stund. Grattis till räven Hur gick det med den skammade räven klarade den sig?