Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakten 2011/2012

Featured Replies

Publicerat

nu har jag en fråga till er som lockar räv :)

är det värt att köpa en (bulvan) som drar rävens uppmärksamhet?

MVH

Själv tycker jag det bara blir mer att bära på, men framför allt så blir det mer spring på passet då den ska ut en bit för att göra nytta. Vid bra före så visst, men när det är hårdbrö´varning på backen så nej tack. Har en polare som använder den ibland och den fyller ju sitt syfte. Herr Lindroth använder sig av en sån ibland oxå.
  • Svar 651
  • Visningar 72,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag blev de en räv på drev för schillerstövare! Sen drev han en till i gryt, som det skulle komma någon och göra grytprov på Hunden gick in i gryt och höll tydligen på med grävling, för efter en ti

• Det kallas bockjakt men fan vet. Började med att det kom ut en räv på vallen jag satt, den jagade sork. Avståndet var dock runt 350m och den reagerade inte på lock och sen försvann den. Fick bryta för

• Ragnarsson96
    Ragnarsson96

Kan nu meddela att jag har fått godkännande av befälhavare vid ledningscentralen

Posted Images

Publicerat

Lite påskfjädrar i ett snöre så kommer du undan billigt

Publicerat

Lite påskfjädrar i ett snöre så kommer du undan billigt

blir nog att pröva något sånt hät det känns dyrt att köpa för 500 kr :)

MVH

Publicerat

blir nog att pröva något sånt hät det känns dyrt att köpa för 500 kr :)

MVH

Tips; kolla eBay, finns mycket intressant där...

Själv har jag funderat på en variant som man ska kunna kasta ut från passet, detta för att slippa gå ut för att rigga upp den med onödig exponering som följd. Känns kanske overkill och jag har inte kommit på någon bra lösning ännu men idéerna kretsar till antingen något litet "spjut" med fjädrar i toppen, eller en halv boll med någon slags vimpel som alltid ställer sig på rätt köl och svajar i vinden. Rätt nördigt men jag tycker det är kul att hitta på egna saker - speciellt när dom fungerar :)

Mvh

Cris - som ikväll ska försöka knipa räven som grävt gryt mitt på rådjursstigen.

Publicerat

Jo det kändes riktigt bra att få bort en skabbis är första skabbräven jag har sett i mitt liv så hoppas inte det finns så många mer i skogen :)

MVH

Publicerat

skabb måste ju vara hur jobbig sjukdom som helst.

känner en gubbe som fick en skabbräv i en tunnelfälla och den hade nästan inget hår kvar han öppnade ingångsluckan och kröp in för han var inte säker på att det var en räv för den var helt naken. och räven rörde sig inte den försökte inte ens gå ut så dålig var han.

fyfan vilken sjukdom sägerjag bara.

Publicerat

Och nu är det påsklov sista veckan på rävjakten så på påsklovet blir det mycket rävjakt både vak och lock :)

MVH

Publicerat

Hade in en räv på 10meter ikväll!

den kom rakt från vänster och stod helt plötsligt på 10meter, vi stod och tittade på varandra ett par sekunder men han verkade inte se mig, räven tog ett par steg och jag försökte lägga om bössan försiktigt, räven stannade och tittade igen.

Vi lekte 1, 2, 3, OST! ett par gånger men han såg mig aldrig, dock gick han över mina spår och fick vittring innan jag fick runt bössan så räven klarade sig den här gången!

Nu till frågan, Vad tror ni om chanserna att locka in samma räv igen?

Han såg mig aldrig utan fick bara vittring av mina spår, dock försökte jag skrika fast honom så han förstod nog att jag var där.

Min teori är iaf att räven inte kopplar ihop mig med lockandet, räven går bara på instinkt, och för att han ska lära sig att lockljudet kommer från en människa så måste det nötas in gång på gång.

Jag vill gärna tro detta iaf, ska försöka knipa denna räv då den grävt ett gryt 100meter från mina utfodringsbord till rådjuren - Detta förklarar varför det varit glest med rådjur vid utfodringen!

Jaja jag fick skriva av mig iaf, ska nog fan börja ta kombin när jag lockar, jag hade tagit denna räv med hagel ifall jag haft den med mig!

God natt

/Cris

Publicerat

Man kan inte lyckas varje gång. Jag sköt min nittonde för i år. Såg två till som gled undan i skuggorna och hörde två som gjorde nya rävar men fick ingen mera chans på någon av dem. Lockade på tre ställen men såg inget förrän på sista och den var inte så särskilt intresserad av lock den heller.

Publicerat

Man kan inte lyckas varje gång. Jag sköt min nittonde för i år. Såg två till som gled undan i skuggorna och hörde två som gjorde nya rävar men fick ingen mera chans på någon av dem. Lockade på tre ställen men såg inget förrän på sista och den var inte så särskilt intresserad av lock den heller.

Gratulerar, nitton rävar är inte illa pinkat!

Själv har jag endast skjutit en, men haft inne två till som jag inte fått skott på, också haft en hel del som varit i närheten då jag lockat men inte visat sig.

Detta på 12-13 pass.

Lite lurigt att hitta bra pass där jag lockar, mestadels skog och då kommer dom oftast runt och upp i rygg eller i sida.

På andra marken brukar jag sätta mig med ryggen mot en å så dom kan inte komma upp bakifrån.

Jaja, på´t igen!

/Cris

Publicerat

19 rävar är respekt! Spec på så kort tid , men vad jag inte förstår, jagar du på en rävfarm eller :)

Publicerat

Nej men man kan tro det av alla spår man ser. Sista siffran jag hörde från Ullatti var 53 rävar på åtel i vinter. Jag har bild från en kompis i Kiruna som skjutit 34 sedan december så jag är långt ifrån värst. Min jaktkompis här i gällivare har skjutit lika många som mig här runt samhället och 34 eller 35 totalt han också. Såg tre rävar i går som var ute och strölk mitt på dagen när vi åkte bil till stugan. Tror inte att det blir någon lyckad föryngring av fågel i år. Det hade behövts andra krafttag för att märkas någon skillnad.

Publicerat

Nej men man kan tro det av alla spår man ser. Sista siffran jag hörde från Ullatti var 53 rävar på åtel i vinter. Jag har bild från en kompis i Kiruna som skjutit 34 sedan december så jag är långt ifrån värst. Min jaktkompis här i gällivare har skjutit lika många som mig här runt samhället och 34 eller 35 totalt han också. Såg tre rävar i går som var ute och strölk mitt på dagen när vi åkte bil till stugan. Tror inte att det blir någon lyckad föryngring av fågel i år. Det hade behövts andra krafttag för att märkas någon skillnad.

Kanske blir föryngringen inte helt katasrofal när området har så pass skjutglada rävjägare som jag har förstått att ni har :)

Publicerat

Ja ta mig tusan låter inte klokt:) men måste vara kul å gå ut på rävjakt när det verkar vara garanti:) ist som jag nu ha 6 pass på rad nu utan OBS , men blir 3 nya pass imorgon kväll bara hoppas dom börjar sluta pöka å intressera sig för döende harar igen:)

Publicerat

LYX! Hade ju varit kul me "lite" rävjakt, förstår dock att det inte kan vara mycket småvilt i skogen där...:/ Men finns nog många som vill hjälpa er att skjuta räv :)

Publicerat

Vill man lösa kort häruppe så är inte det några problem och boende finns det på plats för de som vill. Bara att gå in på malmbergets jakt och fiskes hemsida. Det finns massor med kortområden för de som vill kombinera toppjakt med rävlock eller bara någondera. Nu ska jag vara lekfarbror åt syrrans kravallknott i några dagar så jag får lägga rävlocket åt sidan nu när det är som bäst. Men blir abstinensen för stor så åker jag hem och jagar istället men det får vi se.

Publicerat

Vill man lösa kort häruppe så är inte det några problem och boende finns det på plats för de som vill. Bara att gå in på malmbergets jakt och fiskes hemsida. Det finns massor med kortområden för de som vill kombinera toppjakt med rävlock eller bara någondera. Nu ska jag vara lekfarbror åt syrrans kravallknott i några dagar så jag får lägga rävlocket åt sidan nu när det är som bäst. Men blir abstinensen för stor så åker jag hem och jagar istället men det får vi se.

Hej!

Var inne och tittade på hemsidan. Hur enkelt är det egentligen? Betalar man in årsavgiften för medlemskap och jakt och sen är det bara att åka upp och jaga? Låter ju för bra för att vara sant. "Bara" kanske man inte ska säga heller när det handlar om en resa från Stockholm, men men vad gör man inte... :D

Publicerat

Det är inte svårare än så häruppe. Men man behöver inte lösa årskort heller utan dagskort om det passar bättre. Stugorna är lite primitiva men att åka upp och jaga en vecka eller två behöver inte kosta skjortan.

Publicerat

Det är inte svårare än så häruppe. Men man behöver inte lösa årskort heller utan dagskort om det passar bättre. Stugorna är lite primitiva men att åka upp och jaga en vecka eller två behöver inte kosta skjortan.

Fantastiskt! Här där jag jagar blir man glad om man kommer ut och hinner med ett eller två pass utan att en stavgångare straskar rätt igenom passet. Ni har det bra där uppe! Ska lätt se över möjligheterna att komma upp någon gång!

Publicerat

Jag är kassör .

Du är välkommen som medlem i Gällivare Jaktvårdsförening .

www.jaktforjagan.de

Drygt 10000 ha småviltjakt på finfina skogsfågelmarker. Ett årskort kostar 300 Kr

I fjol så löste 30 pers årskortet. Markarrendet är 9700 kr/ år så föreningen gick lite back.

Duger inte det så får du väl lösa hos Malmberget Kos det kostar en 500 ring på 200000 ha har jag för mig

Känns det lite trångt så får du väl köpa ett kommunkort då får du jaga på nån miljom hektar för 800 spänn.

Det finns vissa fördelar med att bo norr om polcirkeln som synes.

Publicerat

Nu har din dator fått ett litet utbrott av något. Jag kan knappt gissa mig till vad det ska stå i texten.

Publicerat

Som boende här så kan du lösa kort ovanför odlingsgränsen på statens mark också och då förfogar du över lite mer än en miljon ha mark att vara på och jag garanterar att om du inte vill träffa någon människa under en veckas jakt så behöver du inte göra det heller.

Publicerat

Jag är kassör .

Du är välkommen som medlem i Gällivare Jaktvårdsförening .

www.jaktforjagan.de

Drygt 10000 ha småviltjakt på finfina skogsfågelmarker. Ett årskort kostar 300 Kr

I fjol så löste 30 pers årskortet. Markarrendet är 9700 kr/ år så föreningen gick lite back.

Duger inte det så får du väl lösa hos Malmberget Kos det kostar en 500 ring på 200000 ha har jag för mig

Känns det lite trångt så får du väl köpa ett kommunkort då får du jaga på nån miljom hektar för 800 spänn.

Det finns vissa fördelar med att bo norr om polcirkeln som synes.

Helt sjukt ju, nu blir det att va på far min! att åka upp efter lite träning på harskrik, o dylikt.
Publicerat

tycker ni det är bättre att locka med harskrik på kvällen eller på morgonen? :D

MVH

Publicerat

Det överlåter jag åt andra att svara på som har lite mera statistik över skjutna rävar att gå på.