Publicerat April 9, 201214 yr Bilderna är tagna med mobilen därav grynigheten. Grattis Nils blir lite avund.. när jag ser all snö du har att jaga på,, här är det knappt nånting, en tanke" du får sätta kamera på bössan så du kan visa dina rävjakter ! Vhl/jämtland
Publicerat April 9, 201214 yr Grattis Nils blir lite avund.. när jag ser all snö du har att jaga på,, här är det knappt nånting, en tanke" du får sätta kamera på bössan så du kan visa dina rävjakter ! Vhl/jämtland Man ska inte bli avis på lappmöglet. Det hinner man ledsna på flera gånger om. Det hade varit kul med någon som kan locka och filma medan jag får sköta skjutandet då det är svårt att hinna med allt i de trånga skogspassen. Vi var ut och kastade bort lite rävar jag och kompisen på tippen. Jag visade honom en rävvakkoja som en här har byggt för länge sedan. Han visar mig då en ny lockpipa som han skaffat och drar ett par lockljud. Tio minuter senare så får jag syn på ett par rävöron som sticker upp ovanför en plogkarm. Den klarade sig tyvärr då kulan träffar ett risbuskage framför räven istället. Lägger in en bild på rävkadavren och en bild på rävkäken av gammelräven jag sköt i morse.
Publicerat April 9, 201214 yr Förjävligt att man måste jobba. Jag orkar inte upp imorgon om jag inte sover ut inatt. Vet en jävligt fin myr 7km härifrån där jag vet att det finns räv i närområdet runt den. Men de får leva tills imorgon jag orkar fasiken inte.
Publicerat April 9, 201214 yr Snyggt jobbat Nils! Sex av de åtta är kompisens verk. Men det är många rävar som dött runt runt Gällivare. Vet att det finns andra som jagar dessa med lock häromkring men vet inte hur det gått för dem. Men nu tror jag att det räcker med en busvissling och en brakskit så kommer rävarna rännandes. Det går alldeles för lätt just nu.
Publicerat April 9, 201214 yr Sex av de åtta är kompisens verk. Men det är många rävar som dött runt runt Gällivare. Vet att det finns andra som jagar dessa med lock häromkring men vet inte hur det gått för dem. Men nu tror jag att det räcker med en busvissling och en brakskit så kommer rävarna rännandes. Det går alldeles för lätt just nu. Det kvittar väl vilken metod man anv. sig utav bara dom trillar dit.
Publicerat April 9, 201214 yr Det kvittar väl vilken metod man anv. sig utav bara dom trillar dit. Helt sant!
Publicerat April 9, 201214 yr Fick en rätt snygg räv idag, och faktiskt var min hemladdade sierra varminter ganska snäll så provar nog flå denna krabat:)
Publicerat April 10, 201214 yr Fick en rätt snygg räv idag, och faktiskt var min hemladdade sierra varminter ganska snäll så provar nog flå denna krabat:) Fin! Grattis!
Publicerat April 10, 201214 yr Fick en rätt snygg räv idag, och faktiskt var min hemladdade sierra varminter ganska snäll så provar nog flå denna krabat:) Grattis MVH
Publicerat April 10, 201214 yr Fick skjuta min första räv på åteln igår kväll satte mig i skymningen för det är ju ingen fullmåne osså känner jag en som brukar sitta i skymningen och har skjutit flera rävar då. Satte mig halv nio och nio så ser jag hur räven kommer i full galopp över lägdan som är bakanför åteln hinner inte få upp fönstret men ser att den far ner i ett dike längre bort Jag tänker att den där kommer komma efter diket och följa bäcken upp till åteln och bara 12 minuter senare ser jag hur den kommer och trippar och far bakom några träd jag ser hur den sticker fram mer än halva kroppen jag siktar in mig och skjuter men tror då att jag bommat då jag inte ser den då jag tittar upp och pappa har inte heller kollat för det ringde just då räven komme Vi går dit och jag är orolig att jag bommat men den har bara ramlat ner i en liten grop och vilken lättnad och glädje min första ''riktiga'' räv! Den första jag sköt var en skabbis men klart dom räknas men Här nere är en bild på räven en tik för övrigt
Publicerat April 10, 201214 yr Fick skjuta min första räv på åteln igår kväll satte mig i skymningen för det är ju ingen fullmåne osså känner jag en som brukar sitta i skymningen och har skjutit flera rävar då. Satte mig halv nio och nio så ser jag hur räven kommer i full galopp över lägdan som är bakanför åteln hinner inte få upp fönstret men ser att den far ner i ett dike längre bort Jag tänker att den där kommer komma efter diket och följa bäcken upp till åteln och bara 12 minuter senare ser jag hur den kommer och trippar och far bakom några träd jag ser hur den sticker fram mer än halva kroppen jag siktar in mig och skjuter men tror då att jag bommat då jag inte ser den då jag tittar upp och pappa har inte heller kollat för det ringde just då räven komme Vi går dit och jag är orolig att jag bommat men den har bara ramlat ner i en liten grop och vilken lättnad och glädje min första ''riktiga'' räv! Den första jag sköt var en skabbis men klart dom räknas men Här nere är en bild på räven en tik för övrigt Snyggt Ante å grattis till en första friskis!
Publicerat April 10, 201214 yr Snyggt Ante å grattis till en första friskis! Tackar! Synd bara att jag inte fick upp fönstret i vakkojan förrän då det var bara 2 månader kvar av säsongen för nu då jag har skjutit en där så är jag så förbannat taggad!! Mvh
Publicerat April 10, 201214 yr Här är ett eländes blötväder med nollgradigt och snöfall på gränsen till regn. Inget lockväder alls tyvärr.
Publicerat April 10, 201214 yr Här är ett eländes blötväder med nollgradigt och snöfall på gränsen till regn. Inget lockväder alls tyvärr. Samma väder hade vi idag men igår va de strålande sol och fint Men skaren håller jällafall Gillar rävar lite blötare och ruskigare väder eller är det sol och fint väder som gäller för rävar?
Publicerat April 10, 201214 yr Samma väder hade vi idag men igår va de strålande sol och fint Men skaren håller jällafall Gillar rävar lite blötare och ruskigare väder eller är det sol och fint väder som gäller för rävar? Blött väder är ingen höjdare för räv. De ligger och trycker i något gryt istället.
Publicerat April 11, 201214 yr Tja! Att locka i anslutning till där det finns rävar är ju ett av huvudkriterierna för lockjakt. När det blir barmark är ju dock detta rätt svårt att veta, om man inte faktiskt sett en livs levande strosa omkring i området. Men annars då? Att springa på ett gryt som ser aktivt ut måste ju vara kanon men hur fan ser gryten ut? Har aldrig sett ett. Någon som har bild på ett rävgryt? Vad finns det för andra spår av räv som kan betyda att dem finns i närheten? Tack på förhand!
Publicerat April 11, 201214 yr Tyvärr så är gryten inte på nå vis självlysande där ute i markerna, utan brukar ligga trivsamt gömda ofta i tätt och mer eller mindre besvärlig terräng. Även om det rakt motsatta förekommer såklart. Gamla kolbottnar brukar vara relativt säkra gryttillhåll, lyssna med gammalt folk i bygden om vart det kan tänkas finnas just såna. Andra ställen kan vara vid lättgrävda sandåsar eller vid stenrösen/klippor/stora stenar eller dikesbankar ute på fälten. Under lador/uthus tar de ofta daglega vid sämre väder. Lättare att lokalisera gryten på snötäckt mark, då är det bara till att ta följe på olika växlar och se vart de leder. Vid löp är det som mest aktivitet runt gryten, så passa på då. Ser du extra mkt spår på nåt ställe så finns det ofta ett tillhåll i närheten. Släpp en rävhund alternativt grävlingshund i höst och du kommer få hjälp till att hitta dem, många ggr samsa just dessa om om gryten. Ett tips är att gå mkt i markerna, och då inte längs stigarna och övriga lättgågna vägar utan in i "skiten"och traska. Börjar du hitta mkt matrester i form av ben och hår så står du förmodligen nästan på ett. Den söker skola finna Och du letar ett svarthål i backen med en väl använd "nerfart".
Publicerat April 11, 201214 yr Två pass ikväll resulterade i en räv som fick vittring och stack som ett grått streck tillbaka dit han kom ifrån. Vi var två på passet då jag skulle visa en styrelsekamrat hur det fungerar. Det blev tyvärr inget avslut men däremot så fick han se att det faktiskt fungerar.
Publicerat April 11, 201214 yr 3 pass idag . 0 rävar men på sista hörde jag en hanräv skälla men ville inte komma hörde honom på samma ställe när vi klev in i bilen. 2-3 + mjuk snö och började regna så vi skyller på vädret:)
Publicerat April 12, 201214 yr De va nära att det skulle bli en räv till igår kväll men den höll sig undan och jag fick aldrig ett skott tillfälle på den Men den finns ju kvar tills ikväll då jag ska sitta Mvh
Publicerat April 12, 201214 yr jag blir galen på blötvädret rävarna rör sig knappt och nu har det fina lockvädret börjat försvinna också hoppas det blir kallt nån natt nu så det blir bra skare igen
Publicerat April 12, 201214 yr nu har jag en fråga till er som har lite erfarenhet av lockjakt på räv. byter ni membran till peeween eller kör ni med orginalet? MVH