Publicerat Juni 12, 201213 yr Nu ska det rekas inför kommande säsong! Ni som går runt mycket i skogen, hur bär man sig åt om man ska försöka hitta rävstråken och eventuella gryt? Alla tips är av intresse, saker att leta efter, kännetecken, lägen etc etc. Antar att valparna är igång nu vilket säkert kräver en del käk som i sin tur gör att det bör vara aktivitet vid gryten. Tack för hjälpen, se det som en viltvårdsinsats att komma med tips!
Publicerat Juni 12, 201213 yr Nu ska det rekas inför kommande säsong! Ni som går runt mycket i skogen, hur bär man sig åt om man ska försöka hitta rävstråken och eventuella gryt? Alla tips är av intresse, saker att leta efter, kännetecken, lägen etc etc. Antar att valparna är igång nu vilket säkert kräver en del käk som i sin tur gör att det bör vara aktivitet vid gryten. Tack för hjälpen, se det som en viltvårdsinsats att komma med tips! Mina 4gryt jag har rekat upp, är längs med en sandig dikeskant för gryt 1 . dom 3andra gryten är oxså där det är sand/jord i helhet lättgrävt för räven/grävlingen. Dom 3 senaste gryten jag hittat ligger oxså beläget på en liten höjd med slänt och tät skog till hands..stråken går via en sjökant och viltväxlar i tätningar som jag märkt att rävarna använder ..ska leta reda på en bild på grytet som är en riktig rävkammare så du får se hur stråket och området ser ut.
Publicerat Juni 12, 201213 yr Mina 4gryt jag har rekat upp, är längs med en sandig dikeskant för gryt 1 . dom 3andra gryten är oxså där det är sand/jord i helhet lättgrävt för räven/grävlingen. Dom 3 senaste gryten jag hittat ligger oxså beläget på en liten höjd med slänt och tät skog till hands..stråken går via en sjökant och viltväxlar i tätningar som jag märkt att rävarna använder ..ska leta reda på en bild på grytet som är en riktig rävkammare så du får se hur stråket och området ser ut. Tack, ser fram emot bilden!
Publicerat Juni 13, 201213 yr Tack, ser fram emot bilden! http://www.jaktsidan.se/ipb/gallery/image/2279-slaent-vid-raevgrytvetter-ut-emot-hygge-daeefter-taetning/Vette fasen om det syns, ville inte fram helt till grytet. Men kika i mitt gallerix så har du lite olika rävstråkar och miljöer där dom går som tusan..(dock är inte detta på jaktmarken)
Publicerat Juni 16, 201213 yr Mina 4gryt jag har rekat upp, är längs med en sandig dikeskant för gryt 1 . dom 3andra gryten är oxså där det är sand/jord i helhet lättgrävt för räven/grävlingen. Dom 3 senaste gryten jag hittat ligger oxså beläget på en liten höjd med slänt och tät skog till hands..stråken går via en sjökant och viltväxlar i tätningar som jag märkt att rävarna använder ..ska leta reda på en bild på grytet som är en riktig rävkammare så du får se hur stråket och området ser ut. Hur ser man skillnad mellan ett rävgryt och ett grävlingsgryt??
Publicerat Juni 16, 201213 yr Grävlingen har oftast flera öppningar bredvid varandra samt en "toalett" i mkt nära anslutning
Publicerat Juni 16, 201213 yr Grävlingen har oftast flera öppningar bredvid varandra samt en "toalett" i mkt nära anslutning Ok för jag hittade ett gryt för en vecka sedan som hade 6-7 "hål" en halväten kyckling samt gammla ben och en massa bajsar lite överallt.. Är det möjligt att räv och grävling delar gryt?
Publicerat Juni 16, 201213 yr De delar aldrig gryt. Hur ser det ut? Rävens gryt är med speciella än grävling som är rätt spartansk och ibland nästan bara ett hål under en rotvälta. Grävlingen skiter oftast i en grop och bygger på uppåt medan räven skiter skruvar och lägger dem oftast högt placerade
Publicerat Juni 16, 201213 yr De delar aldrig gryt. Hur ser det ut? Rävens gryt är med speciella än grävling som är rätt spartansk och ibland nästan bara ett hål under en rotvälta. Grävlingen skiter oftast i en grop och bygger på uppåt medan räven skiter skruvar och lägger dem oftast högt placerade Det är "byggt" i och runt ett stenagär (stenmur)...
Publicerat Juni 16, 201213 yr Sätt dig och vaka en kväll, grävlingsvalparna är också lovliga. Det händer att räv och grävling lever i samma gryt men det tillhör inte vanligheterna. Rävgryt kan dessutom se väldigt olika ut eftersom dom gärna tar över gamla gryt, t ex ett gammalt grävlingsgryt. Om dom gräver det själv däremot så gör dom ingen större ansträning än dom måste.
Publicerat Juni 16, 201213 yr Av slaktrester att döma är det räv då grävlingen är ganska ren på den punkten Varför har ni fått för er att grävlingsvalpar är lovliga nu?!! Det faller under skyddsjakt dvs ej ordinarie jakt och du skall kunna styrka det vid ev förhör osv samt skjuta valpar alldeles utanför grytet är enligt mig inte god jaktmoral/etik. Jag väntar till den 1/8 iallafall
Publicerat Juni 18, 201213 yr Då är dom första djurena fångade på viltkameran och jag ser fram till jaktstart!
Publicerat Juni 18, 201213 yr Då är dom första djurena fångade på viltkameran och jag ser fram till jaktstart! Härligt
Publicerat Juni 19, 201213 yr Jaktlaget håller som bäst på att bygga en jaktstuga/koja inför kommande jakter. Det blir en 12m2 isolerad stuga med vedeldad kamin och skjutglugg jag har planer på att ordna med lite övernattnings möjligheter och ta med mig barnen dit på en kombinerad rävvak /övernattning i vinter när det förhoppningsvis är stjärnklart kallt och fullt av räv Längtar nästan efter snö nu
Publicerat Juni 19, 201213 yr Jaktlaget håller som bäst på att bygga en jaktstuga/koja inför kommande jakter. Det blir en 12m2 isolerad stuga med vedeldad kamin och skjutglugg jag har planer på att ordna med lite övernattnings möjligheter och ta med mig barnen dit på en kombinerad rävvak /övernattning i vinter när det förhoppningsvis är stjärnklart kallt och fullt av räv Längtar nästan efter snö nu vad mysigt räv ska det vakas för egen del oxså..bara snön dimper ned hehe
Publicerat Juni 19, 201213 yr Jaktlaget håller som bäst på att bygga en jaktstuga/koja inför kommande jakter. Det blir en 12m2 isolerad stuga med vedeldad kamin och skjutglugg jag har planer på att ordna med lite övernattnings möjligheter och ta med mig barnen dit på en kombinerad rävvak /övernattning i vinter när det förhoppningsvis är stjärnklart kallt och fullt av räv Längtar nästan efter snö nu De lät härligt! Längtar själv till nästa säsongs rävjakt och då ska det tas mer rävar!
Publicerat Juni 20, 201213 yr Tydligen är man inte ensam om att gilla snö is kyla och rävjakt Jag har några helt färska hyggen som ska bli intressanta att blåsa pipa över också! Jag har inte lyckats så bra där tidigare pga den täta skogen omkring där. Det löste visst skogsmaskinerna Det är så man ser fram emot den kommande säsongen i varje fall
Publicerat Juni 20, 201213 yr Alla längtar till snön kommer men jag längtar till 1 augusti. Det norrmannen säger i Lindroths senaste rävfilm är ju genialt; det finns inte fler rävar tillgängliga än första dagen på rävsäsongen. Då blir det ett par månader med vogelklage
Publicerat Juni 20, 201213 yr Vadå snö och kyla? Vadå 1a Augusti? Ni har för dåliga marker, min rävpremiär är inatt kl 0200, vallarna runt hönsgården slogs igår kväll och om jag känner mina rävar rätt så kommer det krylla av dom inatt. Kanske kan årets första räv ramla innan midsommar.
Publicerat Juni 20, 201213 yr Tydligen är man inte ensam om att gilla snö is kyla och rävjakt Jag har några helt färska hyggen som ska bli intressanta att blåsa pipa över också! Jag har inte lyckats så bra där tidigare pga den täta skogen omkring där. Det löste visst skogsmaskinerna Det är så man ser fram emot den kommande säsongen i varje fall Jo jag har tänkt ut lite pass här och där nu också där jag hoppas att de ska funka ett pass kanske två är i anslutning till ett rävgryt
Publicerat Juni 20, 201213 yr Jag ska ju köpa en muspipa till hösten Ska man locka i medvind som man gör på harskrik eller ska man locka i motvind när det gäller fågelskrik och muspip? Mvh
Publicerat Juni 20, 201213 yr Jag ska ju köpa en muspipa till hösten Ska man locka i medvind som man gör på harskrik eller ska man locka i motvind när det gäller fågelskrik och muspip? Jag lockar inte med muspip så mycket förutom om jag redan sett dem och ser chansen som god att få in dem. Fågel läte däremot är riktigt bra i mna hemmatrakter och används flitigt . De kommer som de vill då , försök ha ryggen fri framförallt. Alla längtar till snön kommer men jag längtar till 1 augusti. Det norrmannen säger i Lindroths senaste rävfilm är ju genialt; det finns inte fler rävar tillgängliga än första dagen på rävsäsongen. Då blir det ett par månader med vogelklage Samma här jag kommer definitivt att se vad jag kan göra åt både Grävling och räv med Vogelklagen så snart de blir säsong..