Publicerat Juni 24, 201312 yr Efter en blöt Midsommar i Bovallstrand så lyckades jag dra första Öringen från Kajaken synd bara att Maneterna förstörde resten av fisket genom att ideligen stoppa Wobblern Jag lyckades dra på mig lite träningsvärk efter all paddling i varje fall.
Publicerat Juni 24, 201312 yr Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat Juni 24, 201312 yr uploadfromtaptalk1372092923110.jpg uploadfromtaptalk1372092938057.jpg uploadfromtaptalk1372092946936.jpg Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. Ser fint ut! Ska beställa en digital 6 galler Bradley i dagarna bara briketterna kommer in i lager. Hoppas att den funkar bra
Publicerat Juni 25, 201312 yr Blev ett kort nattpass och kunde landa en fin öring på styvt 45cm men vill ha lite marginal så den fick simma vidare. En stund senare smäller denna fina 50cm på och efter 10min och flera luftsprång kunde den håvas och det blev bonk på den! Segt att gå upp och jobba vid 05 bara..
Publicerat Juni 25, 201312 yr Grattis till den fina öringen! De smakar nog fint på grillen Tackar! Hoppas det annars får den vänta in den nya röken, du har inget bra recept på grillad öring?
Publicerat Juni 25, 201312 yr http://locketpa.blogspot.se/2012/01/kolgrillad-oring.html Man behöver inte krångla till det. Men olja/smör, salt och lime/citron, dill är ett bra grundtema.
Publicerat Juni 25, 201312 yr Tackar! Hoppas det annars får den vänta in den nya röken, du har inget bra recept på grillad öring? Jodå! Gnid in den med en blandning av flingsalt, timjan , persilja och kanske lite paprikakrydda! Sedan är det bara att lägga den i folie tillsammans med en klicksmör så lagar den sig själv på grillen Annars så filear du den och grillar den med valfri krydda (det räcker med salt och peppar om du vill hålla det basic) i ett halster så får du grillyta på fisken. Smaklig spis!
Publicerat Juni 25, 201312 yr Som när man grillar makrill ungefär Ska testa något sen! Men vi är bara 2 pers hemma nu så denna är lite för stor för oss nu så får frysa in den! Får blivit sill istället
Publicerat Juni 25, 201312 yr Så här intogs den rökta abborren. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat Juni 25, 201312 yr Så här intogs den rökta abborren. uploadfromtaptalk1372199464380.jpg Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. Ofyfan, får bli en nattmacka här
Publicerat Juni 26, 201312 yr Nej klockan är mittinatten och jag jobbar eftermiddag och dubbelt på fredag samt helg. Det innebär egentligen att jag inte hinner svinga något spö förrän på söndagskvällen men en förlorad fiskedag/natt/tillfälle kommer aldrig igen. Måste göra en liten sväng och se om det rör sig någon lax. Det blir inget långvarigt men jag måste testa även om jag får lida imorgon.
Publicerat Juni 26, 201312 yr Nej klockan är mittinatten och jag jobbar eftermiddag och dubbelt på fredag samt helg. Det innebär egentligen att jag inte hinner svinga något spö förrän på söndagskvällen men en förlorad fiskedag/natt/tillfälle kommer aldrig igen. Måste göra en liten sväng och se om det rör sig någon lax. Det blir inget långvarigt men jag måste testa även om jag får lida imorgon. Påt bara!
Publicerat Juni 26, 201312 yr Jag gör detsamma fast med Havsöringen, ska upp 05 och jag är ute nu.. Men fisken har börjat vaka nu och hör en del grövre fiskar slå, hoppas tidvattnet vänder och drar ut så kan det bli bra!
Publicerat Juni 27, 201312 yr Skulle ge upp så vadare inåt och en öring slog precis där jag stod innan. La flugan där jag trodde att den simmade och den tog den ganska direkt. Efter några luftsprång gledning den in i håven. 46cm och ganska fin men den fick simma vidare. Blev ingen bom tur iaf
Publicerat Juni 27, 201312 yr Detta är en populär post. Trettio kast och en känning innan jag kommer fram till gropen där två laxar visat sig. Kastet senare ger ytterligare en dragning och sedan blir jag tvungen att stå blickstilla en stund då en bäver passerar mig på tio meter och jag inte vill att den ska plaska till med svansen och skrämma allt som finns i poolen. Kastet efter drar det till ordentligt och en lax på 3,6 kilo helt blank och helt galen går till väders. Laxar far åt alla håll och plogar i ytan talar om att det var ett rejält steg i natt med lax. Får i alla fall iland laxen och tar upp den till bilen. Kvoten för dygnet är fylld men det visar sig en lite större lax som tydligen blivit lite skrämd av uppståndelsen i höljan. Lyfter på mössan och gör en tackgest för laxen innan jag demonterar spöet och åker hem och rensar. Vakuumförpackaren är en jäkla fin uppfinning till sånt här och det blev en bit till kokning och en bit till gravning.
Publicerat Juni 27, 201312 yr Hahaha! Bra jobbat Nils o trevlig läsning. Bävern kan dyka upp på de mest oväntade ställena alla tider på dygnet.
Publicerat Juni 27, 201312 yr Författare Blev ett besök i byskan idag ingen Lax men en trevlig dag. Läs mer på min blogg om ni har lust. här är länken. http://peterjaktofiskesida.wordpress.com/
Publicerat Juni 27, 201312 yr Blev ett besök i byskan idag ingen Lax men en trevlig dag. Läs mer på min blogg om ni har lust. här är länken. http://peterjaktofiskesida.wordpress.com/ Testade också 4:an i Byske som snabbast förra helgen, inga kontakter men några fiskar visade sig. Ska börja nöta lite i Ljungan i helgen, får se om det blir nån fler sväng till Byske i början av Juli.
Publicerat Juni 28, 201312 yr Eftersom en av forumets medlemmar bad mig om lite gösfisketips ang. vobbler o bild på min ena spöhållare så ska jag väl dela med mig lite av mina vobblertips till er andra också så att det blir lite jämlikt. Här kommer lite foton på ena spöhållaren samt vobblers. Spöna i hållaren var 10 resp. 11 fot och sedan hade jag/vi 2 kortare spön på 6 o 7 fot så att vi kunde fiska med 4 spön på en gång o mer vatten på en gång vid trollingfiske.Hållarna var vinklade efter relingen och ihopsvetsade o lackerade i Jonsered motorsågs röda färg. (Fick det gjort på Husqvarna AB där jag jobbade.)På utsidan hade jag ett plattjärn som var lika brett som 4-kantsprofilen med 4 hål och 4 m 4 M10 bultar o muttrar så att dom satt stadigt. Jag gjorde om konstruktionen sedan och gjorde en lång spöhållare med plats för 4 spön så att alla 4 var fixerade. Jag hittar inget foto med den på men jag förlängde med ett plattjärn tvärs emellan spöhållarna och svetsade fast 2 lika dana hållare som jag har på hållaren som du ser på fotot. En annan vobbler som var gångbar var cisco kid . Den lilla 2-delade på fotot. Dom övriga är Rapala 18 cm samt att jag hade någon 13 cm när jag fiskade på grundare vatten.Spöet som du ser på fotot är ett av mina metspön för gösmete. Jag hoppas verkligen att ni har fått någon hjälp av mina foton. Toppfavoriterna Jonssons draglåda. Jag har en likadan för havsfisket som står på loftet. Jonssons egenkonstruerade spöhållare. Det var bra att jobba på ett så stort företag som Husqvarna AB, Huskvarna för där fanns all tänkbar hjälp och allt i maskinväg om man behövde få hjälp med något special.
Publicerat Juni 28, 201312 yr I Ralången som jag fiskade gös för det mesta fick jag tag på en karta över sjön och hur djuplinjerna föll ner till 5 m. Ralången är en grund sjö och dom flesta gösarna som jag fick på över 7 kg fångade jag inom ett begränsat omr. Jag/vi fick många mindre gösar runt 4-7 kg på denna plats också. Såhär ser kartan ut och jag har försökt skriva dit vikterna på gösar över 7 kg på kartan med ungefärlig fångstplats.
Publicerat Juni 28, 201312 yr Eftersom en av forumets medlemmar bad mig om lite gösfisketips ang. vobbler o bild på min ena spöhållare så ska jag väl dela med mig lite av mina vobblertips till er andra också så att det blir lite jämlikt. Här kommer lite foton på ena spöhållaren samt vobblers. Spöna i hållaren var 10 resp. 11 fot och sedan hade jag/vi 2 kortare spön på 6 o 7 fot så att vi kunde fiska med 4 spön på en gång o mer vatten på en gång vid trollingfiske.Hållarna var vinklade efter relingen och ihopsvetsade o lackerade i Jonsered motorsågs röda färg. (Fick det gjort på Husqvarna AB där jag jobbade.)På utsidan hade jag ett plattjärn som var lika brett som 4-kantsprofilen med 4 hål och 4 m 4 M10 bultar o muttrar så att dom satt stadigt. Jag gjorde om konstruktionen sedan och gjorde en lång spöhållare med plats för 4 spön så att alla 4 var fixerade. Jag hittar inget foto med den på men jag förlängde med ett plattjärn tvärs emellan spöhållarna och svetsade fast 2 lika dana hållare som jag har på hållaren som du ser på fotot. En annan vobbler som var gångbar var cisco kid . Den lilla 2-delade på fotot. Dom övriga är Rapala 18 cm samt att jag hade någon 13 cm när jag fiskade på grundare vatten.Spöet som du ser på fotot är ett av mina metspön för gösmete. Jag hoppas verkligen att ni har fått någon hjälp av mina foton. Toppfavoriterna 2013-06-27-011.jpg Jonssons draglåda. Jag har en likadan för havsfisket som står på loftet. 2013-06-27-010.jpg Jonssons egenkonstruerade spöhållare. 001.jpg Det var bra att jobba på ett så stort företag som Husqvarna AB, Huskvarna för där fanns all tänkbar hjälp och allt i maskinväg om man behövde få hjälp med något special. När du körde trolling, hur fort körde du då? Jag har denna sommaren börjat lite smått med vertikalfiske, men när det blåser för mycket är det hopplöst. Jag har då försökt mig på lite trolling, men utan resultat. Har du några tips? Det är en sjö med ett medeldjup på ca 4 m, med en del hålor på 7-10 m.
Publicerat Juni 28, 201312 yr Författare Blir snart dags för fiske i Fjällen, ska bli härligt. Hoppas på bra väder.
Publicerat Juni 29, 201312 yr När du körde trolling, hur fort körde du då? Jag har denna sommaren börjat lite smått med vertikalfiske, men när det blåser för mycket är det hopplöst. Jag har då försökt mig på lite trolling, men utan resultat. Har du några tips? Det är en sjö med ett medeldjup på ca 4 m, med en del hålor på 7-10 m. Jag körde på tomgång och ibland drog jag på lite mer när jag svängde så att det blev lite annorlunda o häftiga rörelse på vobblerna. Har du provat att meta gös o gädda. Det är en mycket givande fiskemetod. Det är ju ingen som behöver veta att du fiskar med levande agn mer än fiskekompisen som du har med i båten. Har du bra koll på hur botten ser ut i sjön så är det bara att prova sig fram. I andra sjöar så blyade jag linan el. hade djupparavan när jag fiskade.