Publicerat Juni 29, 201312 yr Jag körde på tomgång och ibland drog jag på lite mer när jag svängde så att det blev lite annorlunda o häftiga rörelse på vobblerna. Har du provat att meta gös o gädda. Det är en mycket givande fiskemetod. Det är ju ingen som behöver veta att du fiskar med levande agn mer än fiskekompisen som du har med i båten. Har du bra koll på hur botten ser ut i sjön så är det bara att prova sig fram. I andra sjöar så blyade jag linan el. hade djupparavan när jag fiskade. Tack. När vi har trollat har vi kört på tomgång, men det känns som det går lite för snabbt, har provat skruva ner tomgången, men det gillade inte motorn. Får kanske bli att införskaffa en elmotor att komplettera med. Mete har jag provat för många år sedan, dock aldrig fångat gös. Får kanske ge det ett försök till. När vi metade sist använde vi glidande flöte med en flyttbar stoppknut, betesfisken fäste vi med en trekrok strl 6 mitt på fisken. Hur är gösen när den tar en "död" betesfisk? Är den som gäddan?
Publicerat Juni 29, 201312 yr Bra tips Jonsson! Härligt att du delar med dig till oss noviser! Jag har läst allt man kan i ämnet men misslyckas ändå. Knapp styrfart 1,1 till 1,8 knop, gärna ryckig gång och varierade djup, färger och storlekar på wobblers. Kör i djuphålor och på kanter till hålorna - allt precis enligt Jonssons melodi! Skåningen - enligt både vad jag läst och fiskekollegor berättat så är gösen mycket mer försiktig än gäddan. Sätt en krok riktigt långt bak och var beredd med snabba mothugg. Vi går se om Jonsson bekräftar
Publicerat Juni 29, 201312 yr Tack. När vi har trollat har vi kört på tomgång, men det känns som det går lite för snabbt, har provat skruva ner tomgången, men det gillade inte motorn. Får kanske bli att införskaffa en elmotor att komplettera med. Mete har jag provat för många år sedan, dock aldrig fångat gös. Får kanske ge det ett försök till. När vi metade sist använde vi glidande flöte med en flyttbar stoppknut, betesfisken fäste vi med en trekrok strl 6 mitt på fisken. Hur är gösen när den tar en "död" betesfisk? Är den som gäddan? Ok! Ge metet fler chanser och sedan kan du fiska av olika djup med hjälp av glidflöte o stoppknut. Till flötet som jag använder mig av så har 15 g blysänke som sitter ovanför 0,60 mm tafslina i nylon. Ingen wire här inte. Jag har enbart fiskat med levande bete. Jag hade stl. 4 på min 3-krok och satte kroken framför ryggfenan men sedan får man tänka på att man kastar med förstånd så att inte mörten flyger åt ett håll o kroken åt ett annat. Mina gösar har huggit bra o ge den 3-4 min innan mothugg så att den får chans att svälja betsfisken.
Publicerat Juni 29, 201312 yr Bra tips Jonsson! Härligt att du delar med dig till oss noviser! Jag har läst allt man kan i ämnet men misslyckas ändå. Knapp styrfart 1,1 till 1,8 knop, gärna ryckig gång och varierade djup, färger och storlekar på wobblers. Kör i djuphålor och på kanter till hålorna - allt precis enligt Jonssons melodi! Skåningen - enligt både vad jag läst och fiskekollegor berättat så är gösen mycket mer försiktig än gäddan. Sätt en krok riktigt långt bak och var beredd med snabba mothugg. Vi går se om Jonsson bekräftar Varsågod och håll till godo. Det är bara att bjuda igen. Om du misslyckas så felar det någonstans. Visst är den försiktigare än gäddan men inte så försiktig som du skriver el. vill göra gällande. Ge den 3-4 min att svälja betesfisken efter det att gösen/gäddan har tagit den simmat iväg, stannat o vänt fisken rätt och börjat simma igen då gör du mothugg. och då sitter kroken i halsen på den. Jonsson bekräftar inget av det som du har skrivit. Du har att göra med ett f. d. fullblodsproffs i ämnet. Är det någon som har tillgång till en VHS-video så kan ni få låna/hyra filmen som jag medverkar i om göstrolling bl. a.? Se nere i höger hörn. Våran del av filmen filmades dagarna efter midsommar -82. Regn under alla dagar mer el. mindre o ren nordanvind +10 i luften men fisk fick vi. Alltså det sämsta tänkbara vädret enl. många men inte där.
Publicerat Juni 29, 201312 yr Men nu vart det tyst i fisketråden. Hoho, vars är ni tok? Shhh! Stör inte fiskar öl i kylbaggen:-) nappa jäkligt bra där ikväll;-) S.
Publicerat Juni 29, 201312 yr Här! Fast snart är jag där och det kommer att göra ont imorgon klockan fem då jag ska på jobbet för sista tolvtimmarsskiftet. Men sedan blir det fiske i dagarna sju.
Publicerat Juni 29, 201312 yr Shhh! Stör inte fiskar öl i kylbaggen:-) nappa jäkligt bra där ikväll;-) S. Haha! Där brukar det nappa bra. Det är ett bra pimpelställe.
Publicerat Juni 30, 201312 yr Bommade mothugget på en lax och såg flera men de passerade bara och stannade inte alls.
Publicerat Juni 30, 201312 yr Grattis Anders! En fin firre till röken. Tackar Jonsson! Den är nästan identisk med den förra jag tog upp, fiskade även lite makrill innan så hoppas att grejerna till röken kan komma nu så att jag kan köra en storsats!
Publicerat Juni 30, 201312 yr Varsågod! Ja, den såg ut så på fotot. Ja, det är väl ett tag sedan du beställde grejorna där.
Publicerat Juni 30, 201312 yr Är äckligt sugen på att åka ut till havet ikväll och meta lite öring, men kråkjakten drar ju igång imorn bitti så den får prioriteras för tillfället .
Publicerat Juni 30, 201312 yr Eftersom en av forumets medlemmar bad mig om lite gösfisketips ang. vobbler o bild på min ena spöhållare så ska jag väl dela med mig lite av mina vobblertips till er andra också så att det blir lite jämlikt. Här kommer lite foton på ena spöhållaren samt vobblers. Spöna i hållaren var 10 resp. 11 fot och sedan hade jag/vi 2 kortare spön på 6 o 7 fot så att vi kunde fiska med 4 spön på en gång o mer vatten på en gång vid trollingfiske.Hållarna var vinklade efter relingen och ihopsvetsade o lackerade i Jonsered motorsågs röda färg. (Fick det gjort på Husqvarna AB där jag jobbade.)På utsidan hade jag ett plattjärn som var lika brett som 4-kantsprofilen med 4 hål och 4 m 4 M10 bultar o muttrar så att dom satt stadigt. Jag gjorde om konstruktionen sedan och gjorde en lång spöhållare med plats för 4 spön så att alla 4 var fixerade. Jag hittar inget foto med den på men jag förlängde med ett plattjärn tvärs emellan spöhållarna och svetsade fast 2 lika dana hållare som jag har på hållaren som du ser på fotot. En annan vobbler som var gångbar var cisco kid . Den lilla 2-delade på fotot. Dom övriga är Rapala 18 cm samt att jag hade någon 13 cm när jag fiskade på grundare vatten.Spöet som du ser på fotot är ett av mina metspön för gösmete. Jag hoppas verkligen att ni har fått någon hjälp av mina foton. Toppfavoriterna 2013-06-27-011.jpg Jonssons draglåda. Jag har en likadan för havsfisket som står på loftet. 2013-06-27-010.jpg Jonssons egenkonstruerade spöhållare. 001.jpg Det var bra att jobba på ett så stort företag som Husqvarna AB, Huskvarna för där fanns all tänkbar hjälp och allt i maskinväg om man behövde få hjälp med något special. lägg märke till att alla förutom en av jonssons wobblers går väldigt ytligt. för på kvällen så kommer gösen upp mer i ytan för att jaga småfisk typ små sik mört ja ni vet. så om sjön är t.e.x 5 m djup där ni fiskar och ni är ute på kvällen, fiska inte längs med botten för då kan man lätt komma under fisken. fiska under stimmen på typ 1-2,5 m djup i detta fallet. så alltså fiska inte djupn när gösen är uppe och jagar om ni vill så kan ni ta reda på vad det är för fisk gösen oftast jagar, och sedan sätt på en wobbler som ser lika dan ut som fisken gösen äter. och fiska lite djupare än vad stimmen går så att gösen enkelt kan skilja ut ett exemplar (din wobbler !!! ) enkelsammanfatning : 3 färger som alltid funkar (enligt mig ) : orange,blå,silvrig alltså skrikiga färger. och fiska ungefär 1-2 meter under ytan.
Publicerat Juni 30, 201312 yr Varsågod och håll till godo. Det är bara att bjuda igen. Om du misslyckas så felar det någonstans. Visst är den försiktigare än gäddan men inte så försiktig som du skriver el. vill göra gällande. Ge den 3-4 min att svälja betesfisken efter det att gösen/gäddan har tagit den simmat iväg, stannat o vänt fisken rätt och börjat simma igen då gör du mothugg. och då sitter kroken i halsen på den. Jonsson bekräftar inget av det som du har skrivit. Du har att göra med ett f. d. fullblodsproffs i ämnet. Är det någon som har tillgång till en VHS-video så kan ni få låna/hyra filmen som jag medverkar i om göstrolling bl. a.? Trollingfilm 001.jpg Se nere i höger hörn. Våran del av filmen filmades dagarna efter midsommar -82. Regn under alla dagar mer el. mindre o ren nordanvind +10 i luften men fisk fick vi. Alltså det sämsta tänkbara vädret enl. många men inte där. den har jag sätt jonsson är kändis ! en bra film
Publicerat Juli 1, 201312 yr Trägen vinner! Där satt den! Nu får ni sluta med era photoshopade bilder. Har ni inget bättre för er??? Gösen är en myt och finns inte! Jag har då inte lyckats få någon iallf
Publicerat Juli 1, 201312 yr Bom på lax igen. Såg två fiskar men inget steg i natt. Nästan helt dött förutom en åttakilos som någon fick igår
Publicerat Juli 1, 201312 yr Trägen vinner! Där satt den! Grattis Per! Var det efter mina tips o råd?
Publicerat Juli 1, 201312 yr lägg märke till att alla förutom en av jonssons wobblers går väldigt ytligt. för på kvällen så kommer gösen upp mer i ytan för att jaga småfisk typ små sik mört ja ni vet. så om sjön är t.e.x 5 m djup där ni fiskar och ni är ute på kvällen, fiska inte längs med botten för då kan man lätt komma under fisken. fiska under stimmen på typ 1-2,5 m djup i detta fallet. så alltså fiska inte djupn när gösen är uppe och jagar om ni vill så kan ni ta reda på vad det är för fisk gösen oftast jagar, och sedan sätt på en wobbler som ser lika dan ut som fisken gösen äter. och fiska lite djupare än vad stimmen går så att gösen enkelt kan skilja ut ett exemplar (din wobbler !!! ) enkelsammanfatning : 3 färger som alltid funkar (enligt mig ) : orange,blå,silvrig alltså skrikiga färger. och fiska ungefär 1-2 meter under ytan. Ja, vobblerna går högt i vattnet men dom jag tar på mete tar jag på ca. 2,5-3,5 m djup så det där stämmer inte alltid Linus. När jag har varit o fiskat gös i grannsjöar så har vi fått meta dom betydligt djupare.
Publicerat Juli 1, 201312 yr Trägen vinner! Där satt den! SNYGGT! Det här gjorde mig lite hoppfull. Är det nattrolling som gäller? Förresten, var det andra sjön?
Publicerat Juli 1, 201312 yr Grattis Per! Var det efter mina tips o råd? Tack Stefan! Givetvis var dina råd till stor hjälp! Man kan nästan säga att du tog halva gösen 4,5kg vägde den
Publicerat Juli 1, 201312 yr SNYGGT! Det här gjorde mig lite hoppfull. Är det nattrolling som gäller? Förresten, var det andra sjön? Vi åkte ut vid 22 tiden o den här högg kl 23:50. Wobblerb minns jag inte namnet på men det är en ralativt djupgående ca 16cm i färgerna blå, gul, orange. Typ som Nils master f70. (hösambulansen) En rejäl hink 1m rakt bakom båten gav ca 2,0km/h o det är den farten de flesta har sagt passar bäst i den här sjön. Körde i samma sjö som tidigare. Åsunden heter den.
Publicerat Juli 1, 201312 yr Vi åkte ut vid 22 tiden o den här högg kl 23:50. Wobblerb minns jag inte namnet på men det är en ralativt djupgående ca 16cm i färgerna blå, gul, orange. Typ som Nils master f70. (hösambulansen) En rejäl hink 1m rakt bakom båten gav ca 2,0km/h o det är den farten de flesta har sagt passar bäst i den här sjön. Körde i samma sjö som tidigare. Åsunden heter den. Så jäkla gott. Återigen grattis! Den ser riktigt fin ut, vikt? Vädret blir kanonfint här nere både i natt och i morgon så det blir två nätter i rad för mig nu!