Publicerat Juni 29, 201213 yr Författare ser jag fel, eller är det lite fläckar i den kultingen ner till? ja du ser rätt var två små svarta fläckar på den är det dåligt?
Publicerat Juni 29, 201213 yr Formodligen så är galten fläckig, om inte suggan, För något år sedan sa man att det va insalag av tamgris och dem skulle skjutas bort men vet inte hur det är nu. Ingen expert på detta
Publicerat Juni 29, 201213 yr Författare Formodligen så är galten fläckig, om inte suggan, För något år sedan sa man att det va insalag av tamgris och dem skulle skjutas bort men vet inte hur det är nu. Ingen expert på detta det var det jag var rädd för att det var lite inslag av tam men det måste vara omöjligt för vi har inte en grisgård i hela kommunen
Publicerat Juni 29, 201213 yr Författare men om det var något med den så var det ju jätte bra att vi sköt bort just den då och förresten det hade blivit en sugga så där tog vi väl ner stamen med 0,01%
Publicerat Juni 29, 201213 yr Det inte nog läntg till baka som det är tam inslag isåfall, men nu ska inte jag säga för mycket utan bättre di kunniga ta den biten!
Publicerat Juni 29, 201213 yr Författare Det inte nog läntg till baka som det är tam inslag isåfall, men nu ska inte jag säga för mycket utan bättre di kunniga ta den biten! men tror faktiskt att du har rätt i det för jag hörde med att det var så i alla fall förr i tiden. det kanske har gått vidare i generna till några generationer men som du sa vi lämnar nog det till dom kunniga
Publicerat Juni 29, 201213 yr men tror faktiskt att du har rätt i det för jag hörde med att det var så i alla fall förr i tiden. det kanske har gått vidare i generna till några generationer men som du sa vi lämnar nog det till dom kunniga Don efter person Linus och en randig klär dig fint, stort grattis storjägar´n (eller bisittar´n då)
Publicerat Juni 29, 201213 yr Författare Don efter person Linus och en randig klär dig fint, stort grattis storjägar´n (eller bisittar´n då) hahah ja precis jo det var roligt att vara med när det händer något för en gångs skull
Publicerat Juni 29, 201213 yr som jag sa igår skulle jag sitta med brorsan på åteln som ganska nyss har tagit jägarexamen så vi satte oss. faktiskt hyfsat sent 21,20 satt vi klara i tornet och brorsan hade laddat bössan så nu var det bara att vänta. jag visste att dom brukade komma ganska tidigt typ från 22-22,30 så jag visste att vi inte behövde vänta så länge klockan 22,00 hörde jag hur några grenar knäcktes till höger om åteln och fåglarna började låta som sa*an och jag hörde liksom hur något började gå där inne i buskarna men det hörde inte brorsan han satt och klämde myggor men han hade sådan lurar som förstorar ljudet och slår ifrån när man skjuter helt kasst nästan säger jag, man hör ju inte var ifrån ljudet kommer och man hör så starkt så när väl grisarna kommer tror man att det är en fågel ju. och jag hade rätt 10 minuter senare längst bort på åteln uppe på en kulle typ 50-60 meter står där helt plötsligt en ljudlös stor jä*kla sugga och nu överdriver jag inte 80-90 kg levande kanske inte så stort för er men för mig ju hon står där och nosar upp i luften i en halv minut senare kommer en mindre sugga på 65-70 kg kanske och gör likadant och en årsgris (tror vi). dom står där och nosar och helt plötsligt när dom 3 grisarna bara står där så kommer en fjärde upp som är lite kortare och lite lägre än suggan men helt svart och riktigt jäkla muskulös kort svans och kort tryne. en Galt ! tror vi men han bar ställer sig och nosar i en halv minut sedan springer han in i skogen igen så brorsan han inte ens få upp bössan. När han sprang iväg tyckte brorsan att han såg en pensel med så det var nog en galt på 75-80 levande.men efter någon minut så går den stora suggan fram till tjär-trädet och då kommer dom en kull med kultingar på 6-8 grisar som har tappat ränderna och väger väl 30 levande (lite mer kanske?) och en mindre grupp 3-4 st randiga. dom är ju väldigt nyfikna så dom går ner genom ormbunkarna och gräset ner till foderplatsen men jag var tvungen att frysa till is några gånger för dom kollade upp mot tornet några gånger och nosade upp i luften.medans dom var framme på foderplatsen så kommer en av dom tre stora som vi tror var en årsgris och går precis samma väg brorsan sitter och både siktar på rak bresida och mitt i pannan men man vågar ju inte schansa när det är 12 smågrisar med! så han struntade i den och bestämde sig för att skjuta en av dom små men dom klumpar sig som jag vet inte vad det såg ut som en stor schokladboll av kultingar men efter några minuter gick en randig ifrån så att den inte hade några bakom sig så brorsan sköt direkt. snacka om knall och fall han tog den lilla randiga rakt i kotpelaren med en 6,5 55 så den var död kan man säga. men det var ju brorsans första gång och han ville verkligen inte att den skulle springa iväg så när den låga där och sprattlade så tog han ett till skott rakt igenom frambenet och upp i hjärtat inget djurplågeri direkt så vi väntade en halvtimme sedan gick vi ner och hämtade han så det blev en liten randig perfekt ju som första gris allt var perfekt vinden låg i ansiktet hela kvällen knall och fall och han sköt den redan 22,15 så det var inte alls jobbigt att skjuta det är ju såhär jakt ska vara. och det glömde jag att berätta när suggan stog på 50-60 meter hade inte brorsan fått syn på dom än så han satt och klämde mygg tur att suggan inte såg honom så jag viskade till honom och sa pissst -(viskning ) dom står ju där uppe brorsan : jävlar du OBS: vikterna jag har skrivit har jag bara gissat men suggan överdrev jag inte om det lovar jag grisen är skjuten med (6,5 55, Laupa) på 30 meter i nacken och ett i hjärtat när den redan var död och nu till det sjukaste av allt vi sköt ju 2 skott av en 6,6 55 och dödae en liten kulting som nästan alla grisar såg och efter satt vi och pratade och allting och idag när jag kommer uv vad tror ni har hänt ? dom har varit där på åtlen en gång till i natt allt käk vartenda korn och alla träd var rispade av grisar såg ut som om det hade varit samma grupp är inte detta lite otroligt ? jag blir nästan lite rädd när jag tänker på det vildsvinen blir mindre och mindre räddare dom går in i trädgårdar anfaller levande djur och kommer tillbaks efter skott. obs det är jag som är på bilden (inte) min bror så ni inte tror att det är min tvillingbror som jagat olagligt Välskrivet LInus! lät som en trevlig kväll/natt i skogen grattis till bror din och dig själv som får klappa grisen
Publicerat Juni 30, 201213 yr Vart riktigt glad när jag tömde kameran på den nya åteln. Har varit igång i 2 veckor och efter 3 dagar var det fart men hade inte väntat mig så bra fart Har handmatat när jag åkt från jobbet men de är slut om 2 veckor då vi flyttar till hus Äntligen! Blir inte med vägen så de blir att bygga spridare. Funderar på Moultriespridare. Men hur ska jag bygga ställningen? Lite insperation är välkommet! Här är bilderna två olika gäng. S.
Publicerat Juni 30, 201213 yr Det finns färdiga "toppar" med järn och spel som man sätter brädor i. Det du får göra i så fall är att ha tunnan i en vajer och hissa ned när du ska fylla på. Jag byggde en ställning, inget kort nu här tyvärr, med 4 ben och bultade fast tunnan med 8 vagnsbultar. Ett kors håller ihop det hela strax under spridaren. Jag får då klättra upp på en stege för att fylla på. Jag har sett foderställningar som är som torn med en plattform som man kan stå på när man fyller på. Tunnan är liksom nedsänkt i ett hål i golvet. Jag har sett ytterligare en variant då tunnan hängde i en vajer som satt fast i en balk, fastsatt mellan två träd, ganska högt upp. Tunnan hissades ned med ett spel är skulle fylla på. Jag tycker att du ska fundera på hur högt upp du vill ha spridaren. Om den är för lågt lär sig grisarna ganska snart att buffa på spridaren vilket gör att den går sönder. Höjd är bra, då kommer du att sprida över en större yta och alla grisarna i en flock kommer till, inte bara de ranghöga. Moultrie spridare har jag ingen erfarenhet av, tyvärr. Därför vet jag inte hur den är. Jag har Accufeeder.
Publicerat Juli 1, 201213 yr Författare Från ett tjärträd i Småland.... fin grisar suggan längst till vänster var ju hyfsad
Publicerat Juli 6, 201213 yr Ska sätta mig ikväll, lite sent ute då grisarna varit där 20:15 som tidigast, 1 vecka sen.. aja siktar på rävvalpen ikv om han visar sig!
Publicerat Juli 6, 201213 yr Alldeles jättesmå kultingar på åteln. Jag som trodde att suggorna i det närmsta hade grisat färdig. Kul med smått i alla fall!
Publicerat Juli 6, 201213 yr Alldeles jättesmå kultingar på åteln. Jag som trodde att suggorna i det närmsta hade grisat färdig. Kul med smått i alla fall! Kul för dom små och få en hund efter sig om mindre än en månad...
Publicerat Juli 6, 201213 yr Mera hundmat! Tror de blir munnkorg i år!? Riktigt sent i år? Såg en sugga i förgår natt som hade ännu mindre grisar med sig!? S.
Publicerat Juli 6, 201213 yr Här är dem flästa randiga, Så de blir spännande. Inte värt att skjuta om dom inte besöker spannmålen för då smäller det! Annars spar vi till hundarna. S.
Publicerat Juli 8, 201213 yr Länge sen man var inne här, men jag lyckades skjuta denna galten på 83kg för två veckor sedan Satte oss i tornet kl 22.30 ca då han varit framme i en vecka mellan 23.00-01.30, och sköt han 00.30. Står med i dagboken
Publicerat Juli 8, 201213 yr Grattis, den va ful bra o få bort dem! Ska övertala pappa att vi ska åka o sätta oss hos ikväll
Publicerat Juli 8, 201213 yr Författare Länge sen man var inne här, men jag lyckades skjuta denna galten på 83kg för två veckor sedan Satte oss i tornet kl 22.30 ca då han varit framme i en vecka mellan 23.00-01.30, och sköt han 00.30. Står med i dagboken Grattis Martin ! 83 kg inte alls dåligt tycker jag och det är bra att få väck sådana fläckiga
Publicerat Juli 9, 201213 yr Länge sen man var inne här, men jag lyckades skjuta denna galten på 83kg för två veckor sedan Satte oss i tornet kl 22.30 ca då han varit framme i en vecka mellan 23.00-01.30, och sköt han 00.30. Står med i dagboken Bra jobbat!
Publicerat Juli 9, 201213 yr Grattis Linus! Misstänker att du längtar till 18 års dagen när du får jaga själv ;-).