Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Tack Linus! snart dags för dig att börja uppsiktsjaga va?

1,5 år till faktiskt :sad: men ska sitta med brorsan på onsdag :smile: har varit mycket galt-aktivitet faktiskt :biggrin:
  • Svar 2,5k
  • Visningar 400k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat

Tjockt med gris på foderplatsen nu iallf.. och galten verkar skaplig!!

post-11999-0-32942800-1351530591_thumb.j

post-11999-0-20626400-1351530606_thumb.j

Publicerat

Tjockt var ordet, trevligt !
Publicerat

Hm! :ohmy: :ohmy: :ohmy:

Satan vad grisar det var.

Det var tjockt må jag säga! :yes:

Publicerat

Ohh, shit! Välmatade minst sagt.

Publicerat

1,5 år till faktiskt :sad: men ska sitta med brorsan på onsdag :smile: har varit mycket galt-aktivitet faktiskt :biggrin:

Okej! det går snabbt!

Publicerat
  • Författare

nu har också min andra brorsa tagit examen för ganska länge sedan men nu har han äntligen köpt en studsare! :smile: . så vi täkte se om vi kunde värma upp bössan på lite gris ikväll :biggrin: dom hade varit där inatt och vad jag såg för spår så var det en sugga med 5-7 kultingar och några årsgrisar med. men innan har vi haft väldigt mycket galt på tjärträden men inatt hade där inte varit några galtar där så vi får se hur det går med troferna men kanske det kan bli en liten julskinka :tongue::thumbsup:

Publicerat

Tänkte även jag prova lyckan ikväll, inget av fodret som försvunnit men tjäran nöts bort fortare än den kommer dit... Får se vad som dyker upp och hur vädret blir.

Publicerat

nu har också min andra brorsa tagit examen för ganska länge sedan men nu har han äntligen köpt en studsare! :smile: . så vi täkte se om vi kunde värma upp bössan på lite gris ikväll :biggrin: dom hade varit där inatt och vad jag såg för spår så var det en sugga med 5-7 kultingar och några årsgrisar med. men innan har vi haft väldigt mycket galt på tjärträden men inatt hade där inte varit några galtar där så vi får se hur det går med troferna men kanske det kan bli en liten julskinka :tongue::thumbsup:

Skitjakt på er :smile:

Publicerat

Grattis till gyltan Skaunepåg

Publicerat

Hade en Hälsingegäst med i vakkojan igår kväll, han fick premiärskjuta en fin matgalt, 35 kg slaktvikt. Han åkte glad i hågen hem till Delsbo i morse med ett leende på läpparna. Nasse var nog hungrig, hörde hur han smågrymtade vällustigt när han kom över hygget, redan strax efter 18.00.

Publicerat

Hade en Hälsingegäst med i vakkojan igår kväll, han fick premiärskjuta en fin matgalt, 35 kg slaktvikt. Han åkte glad i hågen hem till Delsbo i morse med ett leende på läpparna. Nasse var nog hungrig, hörde hur han smågrymtade vällustigt när han kom över hygget, redan strax efter 18.00.

altid dejligt når ens kombis får skyde gratis, håber selv på en gris i morgen aften kalle.
Publicerat
  • Författare

det gick inte bra för brorsan och mig igår kväll men ändå jäkligt bra !! det började redan när det mörknade, så tyckte jag att jag hörde grenar knäckas fåglar kvittra och flyga iväg. och helt plötsligt hör man det där goa ljudet (knorret) :biggrin: och efter 5 minuter så kommer det ut 3 st faktiskt ganska stora årsgrisar på en 70-80 kilo tror jag för feta var dom ! men helt plötsligt när brorsan ska ta upp börsan så skiftar vinden tror jag för dom går in i buskarna igen men klockan var bara 18,00 så vi gav inte upp och efter 30 minuter ungefär 18,30 så kommer samma grisar ut på åtlen igen. men när dom har ätit lite så bara helt plötsligt springer alla 3 grisar ner uta hel*ete på kalhygget dom (lunkar inte) kan jag säga och 10 sekunder senare så hör man en bocken skälla kanske 5 skäll man hörde verkligen hur grisarna var på han uta helsike och jagade honom bort från reviret :tongue: tyckte nästan lite synd om honom :sad::biggrin:. och 30 -40 minuter senare så ska vi gå hem och sitter och helt ärligt pratar ganska högt för vi skulle ju gå hem och så säger brorsan shyssscss och vänder sig snabbt om och så ser man en räv där. då tänkte vi den kan vi ju skjuta kanske så har vi skjutit något men precis när han ska nästan skjuta så kryper han ihop och smyger i slyet för han blev väl lite rädd för oss men sedan så ser vi hur han går i buskarna mot åtlen. men helt plötsligt så blir han rädd och springer jätte snabbt upp mot skogen och vad får brorsan upp i siktet vid tjärträdet tror ni? :smile: en stor jä*la

grisröv. och det är en stor sugga med kultingar i magen för så feta är dom inte annars jag överdriver inte med minst 90-100 kilo och det är verklgen ledarsuggan! för hon går mot foderplatsen och efter henne kommer det ett led med årsgrisar,fjolingar,och suggor bara svarta grisar såg inga små :ohmy: det var ett svart led från tjärträdet fram till foder platsen med bara vuxna stora grisar. och från trädet till foder platsen är det kanske 25-30 meter och det är kanske en meters mellan rum mellan dom han räkna halva ledet och det var 12 st grisar :ohmy: :ohmy: ni kan ju tänka er hur förvånad man blir när det bara väller fram så där. men dom kanske bara är framme stilla i 15-20 sekunder sedan springer hela flocken 15 meter framför tornet vilt som en jäkla buffelflock. vet inte varför dom blev rädda men antingen fick dom vittring av oss eller så var det för den stora galten som var nästan framme vid tjärträdet vi hörde hur han fnös till så där stort och äckligt jätte tydligt och hur stora grenar knäcktes ttror han till och med var framme en gång på tjärträdet men det gick ju inte att skjuta på 35 meter det var ju helt bäck mörkt inget månljus över huvud taget. sedan när vi gick ner så kände man verkligen den där doften av galtpiss klart och tydligt. så jag var både väldigt besviken över oturen men ändå väldigt glad över beståndet !!! :ohmy::thumbsup:

Publicerat
  • Författare

ja kan tillägga att suggan som var först var nog ungefär som gurras galt på hans bild då förstår ni det var ingen liten dam det där :tongue:

Publicerat

Ni verkar då ha kul du och din bror ;-)

Apropå "bocken" ni hörde skälla så kan det lika gärna vara ett hondjur ! Alla rå skäller men det är en vanlig feluppfattning bland många jägare att bara bocken skallar, även hos gamla jägare..tyvärr.

Publicerat

Grattis till gyltan Skaunepåg

Tackar! :)

Publicerat
  • Författare

Ni verkar då ha kul du och din bror ;-)

Apropå "bocken" ni hörde skälla så kan det lika gärna vara ett hondjur ! Alla rå skäller men det är en vanlig feluppfattning bland många jägare att bara bocken skallar, även hos gamla jägare..tyvärr.

tack det visste jag faktiskt inte :thumbsup: . till och med på animal planet säger dom att bockens varnings läte är skäll och geten har något konstigt annat ljust varnings läte och det stämmer säkert men då kan alltså geten med skälla då :smile:
Publicerat

tack det visste jag faktiskt inte :thumbsup: . till och med på animal planet säger dom att bockens varnings läte är skäll och geten har något konstigt annat ljust varnings läte och det stämmer säkert men då kan alltså geten med skälla då :smile:

Verkar vara just smålänningar som tror att det bara är bocken som skäller ;) Har hört flera där nere som sagt det men aldrig här uppe ;)

Publicerat

Rolig kväll verkade som ni haft iallf. Kul med mycket vilt!!

Publicerat

Skød en galt på ca 115 kg igård aftes kl 17,22 og den blev på plads,ca 5 cm tænder uden for kæben og et meget kraftigt fedtlag mvh kalle.

Publicerat
  • Författare

Verkar vara just smålänningar som tror att det bara är bocken som skäller ;) Har hört flera där nere som sagt det men aldrig här uppe ;)

ja det sägs ju att smålänningar är envisa :tongue::biggrin:
Publicerat
  • Författare

Skød en galt på ca 115 kg igård aftes kl 17,22 og den blev på plads,ca 5 cm tænder uden for kæben og et meget kraftigt fedtlag mvh kalle.

grattis carl måste varit en fin galt ? :smile:
Publicerat

grattis carl måste varit en fin galt ? :smile:

Takker Linus ja meget fin, der skal blive meget korv af den kalle.
Publicerat
  • Författare

Takker Linus ja meget fin, der skal blive meget korv af den kalle.

det låter gott det :thumbsup:
Publicerat

Fortfarande inga grisar hos oss :sad: eller jo det kommer nån lite sporadiskt sådär, våran teori är att dom håller till i majsstyckena runt omkring så vi väntar på att bönderna ska skörda.