Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat

var ute och gick en sväng i åkrarna med grannen igår kväll :smile: . först skulle vi gena igenom hans havre åker för att komma upp till den åkern som det har varit mest fart på.när vi står och kollar på långt avstånd på havren så tycker vi att det ser ut som om grisarna har varit i åkern. så vi börjar smyga oss genom havren och när vi kommer lite längre ner i havren så tycker vi att vi hör lite smaskande så vi säger där är nog antingen lite gris eller en grävling där så vi fortsätter att smyga. och då börjar vi se massa färska stora stigar från grannåkern till havren. han räkna till 6 st stigar sedan. så rasslade det bara till så hörde man hur typ 6 st grisar sprang iväg och hur det knäcktes i skogen och stenar vältes.vi står och lyssnar ett tag och helt plötsligt så ser man bara hur havren rör på sig väldigt snabbt och man hör små kultingar springa här lite var stans det var förmodligen en kulting som kom rakt i mot oss och sedan fick vittring och svängde av i en båge och sprang ner till mamma sugga :tongue: men havren var ju hög så det fanns ju knappt en chans att få skottchans :tongue: så nu ska vi nog sätta upp ett torn där snart :thumbsup: men vi var ju inte alls beredda på att dom skulle vara på denna åkern vi hade ju tänkt att bara gena genom den så vi var ju inte extremt tysta så det var därför det (gick åt skogen) :tongue::biggrin: bara att ta ny tag :thumbsup: fy fasen vilka skador dom gör samman lagt så hittade jag 12 stigar sedan från grannåkern så då kan ni ju tänka hur mycket skada dom hade gjort :sad: så det behövs verkligen jagas!! :thumbsup:. som ett exempel själva gruppen hade vart på ett ställe en gång och där var det ju typ en rund ring med 10 m i diamter som dom hade trampat ner och ätit av havren

Rock on Linus !
  • Svar 2,5k
  • Visningar 400k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat

var ute och gick en sväng i åkrarna med grannen igår kväll :smile: . först skulle vi gena igenom hans havre åker för att komma upp till den åkern som det har varit mest fart på.när vi står och kollar på långt avstånd på havren så tycker vi att det ser ut som om grisarna har varit i åkern. så vi börjar smyga oss genom havren och när vi kommer lite längre ner i havren så tycker vi att vi hör lite smaskande så vi säger där är nog antingen lite gris eller en grävling där så vi fortsätter att smyga. och då börjar vi se massa färska stora stigar från grannåkern till havren. han räkna till 6 st stigar sedan. så rasslade det bara till så hörde man hur typ 6 st grisar sprang iväg och hur det knäcktes i skogen och stenar vältes.vi står och lyssnar ett tag och helt plötsligt så ser man bara hur havren rör på sig väldigt snabbt och man hör små kultingar springa här lite var stans det var förmodligen en kulting som kom rakt i mot oss och sedan fick vittring och svängde av i en båge och sprang ner till mamma sugga :tongue: men havren var ju hög så det fanns ju knappt en chans att få skottchans :tongue: så nu ska vi nog sätta upp ett torn där snart :thumbsup: men vi var ju inte alls beredda på att dom skulle vara på denna åkern vi hade ju tänkt att bara gena genom den så vi var ju inte extremt tysta så det var därför det (gick åt skogen) :tongue::biggrin: bara att ta ny tag :thumbsup: fy fasen vilka skador dom gör samman lagt så hittade jag 12 stigar sedan från grannåkern så då kan ni ju tänka hur mycket skada dom hade gjort :sad: så det behövs verkligen jagas!! :thumbsup:. som ett exempel själva gruppen hade vart på ett ställe en gång och där var det ju typ en rund ring med 10 m i diamter som dom hade trampat ner och ätit av havren

Var inte du målvakt i fotbollen Linus? :whistling:

Det hade väl bara varit för dig att slänga dig och greppa en liten kulting och hoppas på att inte mamma sugga hade hört gnället från kultingen. :thumbsup::whistling::rolleyes::lol::P

Publicerat
  • Författare

Var inte du målvakt i fotbollen Linus? :whistling:

Det hade väl bara varit för dig att slänga dig och greppa en liten kulting och hoppas på att inte mamma sugga hade hört gnället från kultingen. :thumbsup::whistling::rolleyes::lol::P

det var när men jag tvekade och då var chansen borta :tongue::biggrin::thumbsup:
Publicerat
  • Författare

Rock on Linus !

det ska jag !! :wink::smile::thumbsup:
Publicerat

det var när men jag tvekade och då var chansen borta :tongue::biggrin::thumbsup:

Attans också! Det hade varit ditt livs räddning/fångst isf. :thumbsup::tongue::yes:

Publicerat

Vi har full aktivitet på våra åtlar på Kalhult Mosse utanför Osby

Publicerat

post-9730-0-71893800-1342597392_thumb.jp

post-9730-0-21546500-1342598479_thumb.jp

post-9730-0-71436300-1342598768_thumb.jp

Publicerat

satt ute och spanade ett par timmar igår kväll på ena marken. en kompis satt på en annan åtel en bit bort i marken. jag hade 3 suggor, 15 20-kilosgrisar och ett icke spendraget hondjur på ca 65 kilo framme hos mig. trevligt men inget skjutbart. kompisen hade 25 smågrisar i varierande storlek upp till 20 kilo och 5 suggor hos sig så det ser bra ut. fick även sms från brorsan som hade tagit sig upp till ena foderplatsen på gården där det vars 12 smågrisar och två suggor. säga vad man vill men det är tacksamt med vilda vintrar för stammen ...

Publicerat

satt ute och spanade ett par timmar igår kväll på ena marken. en kompis satt på en annan åtel en bit bort i marken. jag hade 3 suggor, 15 20-kilosgrisar och ett icke spendraget hondjur på ca 65 kilo framme hos mig. trevligt men inget skjutbart. kompisen hade 25 smågrisar i varierande storlek upp till 20 kilo och 5 suggor hos sig så det ser bra ut. fick även sms från brorsan som hade tagit sig upp till ena foderplatsen på gården där det vars 12 smågrisar och två suggor. säga vad man vill men det är tacksamt med vilda vintrar för stammen ...

Kan inte bli bättre! blir fina jakter till hösten! Mer gris till världen =)

Publicerat

satt ute och spanade ett par timmar igår kväll på ena marken. en kompis satt på en annan åtel en bit bort i marken. jag hade 3 suggor, 15 20-kilosgrisar och ett icke spendraget hondjur på ca 65 kilo framme hos mig. trevligt men inget skjutbart.

Funderar lite på vad du menar med "inget skjutbart"? Misstänker att du inte är lantbrukare? Min bedömning är att om du har en sugga/gylta som inte har dragna spenar anser jag att det är klart skjutbart, rent av bra för att hålla nere stammen.

Misstänker att även att du vi öka din stam och därav inte skjuter suggor, eller finns det någon annan anledning?

Publicerat

Nu har lyckan varit framme igen!!

Sköt mig min andra gris i vetet i måndags, för övrigt 50 meter från den jag sköt en vecka tidigare. Under den veckan har jag varit ute i vetet 6 gånger och 5 av gånger har grisarna varit där, riktigt bra fart alltså. Tyvärr finns ingen bild på den, hade jobbar i 12 timmar innan jag gick ut så urtagning och att flå gick av bara farten.

Ska tilläggas att jag har gångavstånd till åkern hemifrån, typ 5 min gång. Förbannat trevligt!!

Publicerat

Funderar lite på vad du menar med "inget skjutbart"? Misstänker att du inte är lantbrukare? Min bedömning är att om du har en sugga/gylta som inte har dragna spenar anser jag att det är klart skjutbart, rent av bra för att hålla nere stammen.

Misstänker att även att du vi öka din stam och därav inte skjuter suggor, eller finns det någon annan anledning?

Helt enkelt så att det inte finns jordbruk i sikte där jag håller till. Stora marker med bara skog i både direkt och indirekt anslutning. Förstår absolut din kommentar men vi finner ingen anledning att skjuta gyltor på åtel. Hade de varit mindre, säg 40 kg hade det smällt. De bra omgivningarna gör att vi kan skapa extremt goda förutsättningar för bra drevjakter till hösten. Något vi försöker dra fördel av.

Publicerat

Helt enkelt så att det inte finns jordbruk i sikte där jag håller till. Stora marker med bara skog i både direkt och indirekt anslutning. Förstår absolut din kommentar men vi finner ingen anledning att skjuta gyltor på åtel. Hade de varit mindre, säg 40 kg hade det smällt. De bra omgivningarna gör att vi kan skapa extremt goda förutsättningar för bra drevjakter till hösten. Något vi försöker dra fördel av.

Då är jag helt med på noterna, även om jag kanske inte håller med om förvaltningen. Men det grundar sig i våra olika "skogar" och närheten till åkermark. Vill ni få upp en stark stam är det givetvis rätt väg att gå.

Lycka till i höst!

Publicerat

Fin träff! Grattis.

Vad skjuter du med?

Publicerat

Nu har lyckan varit framme igen!!

Sköt mig min andra gris i vetet i måndags, för övrigt 50 meter från den jag sköt en vecka tidigare. Under den veckan har jag varit ute i vetet 6 gånger och 5 av gånger har grisarna varit där, riktigt bra fart alltså. Tyvärr finns ingen bild på den, hade jobbar i 12 timmar innan jag gick ut så urtagning och att flå gick av bara farten.

Ska tilläggas att jag har gångavstånd till åkern hemifrån, typ 5 min gång. Förbannat trevligt!!

Vafasen grattis :smile: vill ha mera sädesfält där jag själv jagar..men det är mest skog :yes:
Publicerat

Fin träff! Grattis.

Vad skjuter du med?

Husqvarna m98 9,3x62 laddad med 18,5g norma alaska

Publicerat

Ser ut som man får ägna lite dagtid till åteln också...

post-3128-0-14296800-1342785827_thumb.jp

Publicerat

Ser ut som man får ägna lite dagtid till åteln också...

post-3128-0-14296800-1342785827_thumb.jp

Verkar läge för trippel poff !
Publicerat

Tja,finns en tråd.

• 2 weeks later...
Publicerat

Åter igen har björnen varit framme vid åteln, två gånger samma natt denna gång och mellan nalles besök så har en skaplig galt varit framme och försett sig.

post-3128-0-77053400-1344158088_thumb.jp

post-3128-0-02720200-1344158111_thumb.jp

post-3128-0-51243400-1344158127_thumb.jp

Publicerat

Åter igen har björnen varit framme vid åteln, två gånger samma natt denna gång och mellan nalles besök så har en skaplig galt varit framme och försett sig.

Kul att du har lyckats mäska in Upplands ända nalle. :thumbsup::whistling: Det var väl det tjänstemännen sa åt dig. En nalle i hela Uppland. :rolleyes:

Publicerat

Kul att du har lyckats mäska in Upplands ända nalle. :thumbsup::whistling: Det var väl det tjänstemännen sa åt dig. En nalle i hela Uppland. :rolleyes:

Jodå, en enda är det har vi fått höra de sista 10 åren.

Publicerat

Har per den 1/8 fått tillgång till en grannmark med dokumenterat mkt vildsvin. Ingen jakt har ägt rum på vildsvin sedan de kom till trakten för 6-7 år sedan. Satte upp en kamera för några dagar sedan, klippte ner lite gräs och la ut 15 brödbitar. Alltså enklaste formen av åtel ni kan tänka er. Ingen Tjära, ingen majs/ärtor/säd etc. Inom tre dagar från jag lagt ut detta så har jag räknat till över tjugo olika djur på kameran. Mestadels så är det åkermark och säden ska börja att tas ner i slutet på veckan. Så då går det att jaga dem ute på fälten. Tror baske mig att jag har att göra ett tag framöver:) file://localhost/Users/matsregner/Desktop/PICT0020.jpg

file://localhost/Users/matsregner/Desktop/PICT002.jpg

file://localhost/Users/matsregner/Desktop/PICT003.jpg