Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat

Relativt dött på åtlarna iom alla ekollon! Kan gå 2-3 dygn mellan besöken och det är jag inte van vid..

• Svar 2,5k
  • Visningar 400k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat

Satte igång åtlen förra söndagen, la lite bröd där, tjärade och sedan en foder spridare två gånger på kvällen med gavre, har varit en stor gris och en lr två till fjolingar lr större :) allt bröd borta, rätt lite havre kvar.. :)

Publicerat

Jag läste att Linus haft framgång med "surströmming" på åteln, hur tror ni det funkar med sill/skarpsill?

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Publicerat

Jag läste att Linus haft framgång med "surströmming" på åteln, hur tror ni det funkar med sill/skarpsill?

det finns ytterst få saker som inte fungerar. det som kan hända är att det får ligga ett par dagar då grisarna är tveksamma till ny lukt. i tider med mycket ollon som nu brukar fisk vara extremt uppskattat.

Publicerat

det låter gott det :thumbsup:

ja da der gik to årsgrise i bakken lørdag aften/nat på en anden åtel ca 2t imellem dem :biggrin: er hjemme nu skal jage gris torsdag od måske RÆV lørdag kalle.
Publicerat

Har precis införskaffat en Kill Light från Racerback. Den drivs av antingen 12V eller 6V batteri. Kopplade in den på samma batteri som till Biltemaspridaren. Testkörde spridaren när lampan lös och allt ok. Efter en vecka är batteriet stendött vilket är märkligt. Hittar inte effekten på den men det är en rund ring med gröna LED lampor som styrs av skymningsreläet, inbyggt. Spridaren räcker ju flera veckor på batteriet (12V litet från Biltema) men nu när lampan var inkopplad så tog det tvärslut på ett par dagar. Måste man köra separata batterier för prylarna? Kanske ska införskaffa ett bilbatteri i stället?

Publicerat

Mer eller mindre oavsett hur svag belysningen är så kommer den att sluka mycket ström såhär års om den går på skymningsrelä.. Ett stort bilbatteri räcker kanske några veckor utan en ordentlig solcellspanel.

Publicerat

Har precis införskaffat en Kill Light från Racerback. Den drivs av antingen 12V eller 6V batteri. Kopplade in den på samma batteri som till Biltemaspridaren. Testkörde spridaren när lampan lös och allt ok. Efter en vecka är batteriet stendött vilket är märkligt. Hittar inte effekten på den men det är en rund ring med gröna LED lampor som styrs av skymningsreläet, inbyggt. Spridaren räcker ju flera veckor på batteriet (12V litet från Biltema) men nu när lampan var inkopplad så tog det tvärslut på ett par dagar. Måste man köra separata batterier för prylarna? Kanske ska införskaffa ett bilbatteri i stället?

har selv kill ligt men uden relæ biltema 7,2 amp batteri rækker 3 døgn sommer men nu -3 grader efekt på batteri 30% under så et bilbatteri skal der til min55 amp fået på skrotten for en hunrede kr. kalle.
Publicerat

Ok tack för info, satte dit ett separat litet nu på morgonen så får vi se hur länge det räcker. Kronhjort, dovhjort och rådjur på åteln men inga grisar än.....

Publicerat
  • Författare

denna grisen är inte skjuten på åtel :excl: men var tvungen att visa den tycker det är en så härlig bild :biggrin: det var (hundföraren i vårat jaktlag här ute förra helgen som sköt den inte vi :dry::biggrin: ) och om ni undrar var det en gylta/sugga på 80 kg. den hade inga kultingar och spenarna var inte dragna så ni behöver inte oroa er :thumbsup: kaliber: 308 win

post-10838-0-27297800-1353006475_thumb.j

Publicerat

308win fint det! Härligt bild!

Publicerat

Jag och älsta dottern körde och satte oss igår efter att polarn talat om att det varit aktivitet på åteln 2 kvällar(ons,tors). Kommer upp kl 21:00 och sitter till 01:00. Inte ett livstecken :( jag tycker att jag hör att det knakar och det låter som det prasslar i löven men inte nånting. Fan den fredagskvällen kunde slutat lite bättre.

Publicerat

Jag och älsta dottern körde och satte oss igår efter att polarn talat om att det varit aktivitet på åteln 2 kvällar(ons,tors). Kommer upp kl 21:00 och sitter till 01:00. Inte ett livstecken :( jag tycker att jag hör att det knakar och det låter som det prasslar i löven men inte nånting. Fan den fredagskvällen kunde slutat lite bättre.

min jagtkammerat skød en ca kg gris i gård aften kl 2005, efter vi havde siddet efter ænder det blev fem stk så fredag aften var ikke helt spildt kalle.
Publicerat
min jagtkammerat skød en ca kg gris i gård aften kl 2005, efter vi havde siddet efter ænder det blev fem stk så fredag aften var ikke helt spildt kalle.

Grattis! Det låter som en kanon kväll :-)

Publicerat
  • Författare

ett tips som faktiskt är bra nu på vintern är ( sätt dig tidigare)för nu är det mörkt och grisarna är hungriga så dom kan komma tidigt/ ligga och trycka nära åtlen tidigt. vi brukar sätta oss typ i skymningen 16,30. men detta varierar ju från grisar till grisar :biggrin:
Publicerat

var ute med foder idag. så när jag gick mellan bilen och där det skulle vara för typ tredje gången i mörkret, så är grisen framme och skrämmer skiten ur mig med deras fnys två meter brevid. fixar det sista sen sätter jag mig i bilen och lyser med bilen, två minuter senare så var den 13 rögrisar och en större sugga som jag såg iallf. säker några som inte våga komma fram med. snacka om att dom väntar på käket. och som linus sa, de blir mörkt tidigt detta var vid 17:00 =)

Publicerat

Bra tips Linus, ska prova det :thumbsup: jag pratade med polaren och han hade tjärat stubben och fyllt på foder samma förmiddag och på kvällen när vi satt där var stubben trären

Publicerat

Relativt dött på åtlarna sedan älgjakten började, mycket mat i skogarna. Men dom finns där även om besöken inte är dagliga. Har inte bytat kort på några veckor nu, det får bli till helgen.

post-4059-0-31805400-1354210913_thumb.jp

post-4059-0-36995900-1354210939_thumb.jp

Publicerat

Min första åtelgris, en liten galt på 30-40 kg :-)

Jag hade sån grisfeber så jag glömde ju skriva, fick en bild i går kl 19:30 från polaren M som har åtelkameran, det började trilla i mms från den lite innan 20:00 jag hade ifs tänkt köra upp efter att ungarna kommit i säng men det blev en utryckning istället. Kommer fram kl 20:50 (det var halt som fasen) och smyger upp i kojan och det är alldeles dött i en lite mer än en timme men när jag bestämt mig för att åka hem så hörs nåt, så jag sitter lite till och vid c:a 22:30 så dyker 5-6 grisar upp så jag ser ut en och följer den (jag behöver inte säga att jag har puls :wink: )hjärtat bankar så jag tror att dom ska höra mig, lite innan 23:00 fårjag läge och skjuter DÅ! försvinner såklart alla svinen och jag tänker vafa¤%&&% ska jag behöva köra efter en hund men när jag bara lungnat mig lite så ser jag en skugga från lampskenet bakom ett träd som rör sig lite och när jag smugit fram var han stilla. sen var det bara att köra hem till M och ta ur han och efter det säng dags kl01:20 om jag somnade ? nää

post-2256-13546648761012_thumb.jpg

Publicerat

Schnyggt o grattis !

Publicerat

Gratulerar! :thumbsup:

Publicerat

Tack så mycke :)

Har redigerat mitt förra inlägg, för att jag glömde skriva lite :wink:

Publicerat

Grattis vilken bysse använde du ? :)

Publicerat

Gris på grisåtlarna, räv på rävåteln, rådjur/hjort och älg på foderplatserna så det ser lovande ut inför vintern :)

Publicerat

Tack skaunepaug :) det var premiär viltet för T3 an , men det ska investeras en ny kikare i framtiden.