Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat

misstänkte det, vilken kula använder du? :)

• Svar 2,5k
  • Visningar 400k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Min första åtelgris, en liten galt på 30-40 kg :-)

Jag hade sån grisfeber så jag glömde ju skriva, fick en bild i går kl 19:30 från polaren M som har åtelkameran, det började trilla i mms från den lite innan 20:00 jag hade ifs tänkt köra upp efter att ungarna kommit i säng men det blev en utryckning istället. Kommer fram kl 20:50 (det var halt som fasen) och smyger upp i kojan och det är alldeles dött i en lite mer än en timme men när jag bestämt mig för att åka hem så hörs nåt, så jag sitter lite till och vid c:a 22:30 så dyker 5-6 grisar upp så jag ser ut en och följer den (jag behöver inte säga att jag har puls :wink: )hjärtat bankar så jag tror att dom ska höra mig, lite innan 23:00 fårjag läge och skjuter DÅ! försvinner såklart alla svinen och jag tänker vafa¤%&&% ska jag behöva köra efter en hund men när jag bara lungnat mig lite så ser jag en skugga från lampskenet bakom ett träd som rör sig lite och när jag smugit fram var han stilla. sen var det bara att köra hem till M och ta ur han och efter det säng dags kl01:20 om jag somnade ? nää

grattis!!! :smile: perfekt gris att inviga med ju :smile::thumbsup:
Publicerat

Jo skaunepaug, på a svarar jag : Alaska och på b: jo den var elak.

Tack Linus :-)

Nyssens hemkommen från en tom åtel.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Publicerat

Min första åtelgris, en liten galt på 30-40 kg :-)

Jag hade sån grisfeber så jag glömde ju skriva, fick en bild i går kl 19:30 från polaren M som har åtelkameran, det började trilla i mms från den lite innan 20:00 jag hade ifs tänkt köra upp efter att ungarna kommit i säng men det blev en utryckning istället. Kommer fram kl 20:50 (det var halt som fasen) och smyger upp i kojan och det är alldeles dött i en lite mer än en timme men när jag bestämt mig för att åka hem så hörs nåt, så jag sitter lite till och vid c:a 22:30 så dyker 5-6 grisar upp så jag ser ut en och följer den (jag behöver inte säga att jag har puls :wink: )hjärtat bankar så jag tror att dom ska höra mig, lite innan 23:00 fårjag läge och skjuter DÅ! försvinner såklart alla svinen och jag tänker vafa¤%&&% ska jag behöva köra efter en hund men när jag bara lungnat mig lite så ser jag en skugga från lampskenet bakom ett träd som rör sig lite och när jag smugit fram var han stilla. sen var det bara att köra hem till M och ta ur han och efter det säng dags kl01:20 om jag somnade ? nää

Gratulerar :smile:
Publicerat

Blandat, men inte något regelbundet ännu.

post-4059-0-03043700-1354916573_thumb.jp

post-4059-0-49546200-1354916602_thumb.jp

post-4059-0-48632100-1354916617_thumb.jp

Publicerat

Min grisåtel har varit död över en månad :(

Publicerat

Min ena åtel är stendöd efter en storjakt på grannmarkerna med påföljande eftersök inne på vårt. Detta är nu en månad sen..

Den andra åteln som ligger 2 km där ifrån har grisarna vänt ut och in på. Stora grisar!

Där spenderas kvällen, tänkte sätta oss vid 18:00 och ifall läge yppar sig skjuta två grisar. -14C i morse och över 20cm snö..

Skitjakt på er alla!

Här är en bild från närheten av åteln, mer aktivitet nu än då jag tog bilden i maj.

f882012115755fab4.jpg

Publicerat
  • Författare

troligt vis sittning med brorsan ikväll snacka om kul !!!! :biggrin:

Publicerat

Blir utgång ikväll då vi har duktigt mycket gris på åtlarna nu.

Installerade en vedkarmin i ena kojan idag så man ska fan inte frysa!

post-2176-13549764665059_thumb.jpg

post-2176-13549765071166_thumb.jpg

Mvh/Joacim

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Utgång, i 08a land är det att gå på krogen så lycka till med att få en gylta med dig hem inatt :P

Skickat från min HTC Sensation Z710e

Publicerat

Fler grisar på väg :yes:

post-4059-0-62368900-1355004757_thumb.jp

Publicerat

Tror fan det är massivt tryck på åtlarna när vi har 40 cm snö i sydsverige ... Grisarna är lika lata som vi.

Gratulerar pågen!

Publicerat

Tack! :) Jo här är det nog en 25 pessimistiska cm..

Publicerat
  • Författare

här blev resultatet av brorsans och min sittning. blev faktiskt en liten galt-kulting på 12 kg :tongue:

(men han hade tappat ränderna konstigt nog) knall och fall skott lite snett fram ifrån gick först in 3 cm bakom ögat i skallen/kotpelarn och gick ut genom fram benet snacka om knall och fall han bara liksom satte sig på magen. men jag kan ta det från början. vi körde ut till åtlen klockan 15,30och kärade lite och spred ut lite mat och när vi var klara och satt i tornet var kanske klockan 15,45 och efter 10 min viskar jag till brorsan ggrriiss och så kommer det fram en sådan där gullig krabat gåendes på skogsvägen. men efter en sådär 10-20 m stannar han upp och står och nosar, luktar väldigt länge och helt plötsligt går han tillbaka och upp till det tjärträdet som är längst bort och drar sig lite men när han kollar upp igen så sticker han på 2 sekunder :tongue: . men efter bara 5 minuter igen så kommer det en väldigt liten galt/kulting och en lite större galt på kanske 30 kg levande tyckte jag såg en liten liten bete. och denna gången går den lille rakt fram utan att vara ett dugg misstänksam och ställer sig och glufsar i sig. och då står den lite större en liten bit in i skogen nästan vid tjärträdet med full bredsida men han var så jäkla vaksam han stod och glodde rakt upp i tornet och släppte inte trynet från luften och till slut sprang han in. så nu fick vi skynda oss lite för om den lille fick syn att den större var borta skulle han säkert med sprungit in så det var därför skottet blev som det blev. men det var kanske inte det bästa läget men det var det bästa skottet om du vill att dom ska dö så snabbt som möjligt :thumbsup: det var i alla fall en riktigt bra lördags kväll. och när jag var där och kollade idag så hade det varit en annan grupp där samma natt :ohmy: såg både väldigt stora och väldigt små spår så troligt vis sugga med kultingar. men en varning och ett tips till alla var ute tidigt !! för nu är dom desperata efter mat särskilt sådana här små.

post-10838-0-08341000-1355064218_thumb.j

post-10838-0-62119300-1355065321_thumb.j

Publicerat

här blev resultatet av brorsans och min sittning. blev faktiskt en liten galt-kulting på 12 kg :tongue:

(men han hade tappat ränderna konstigt nog) knall och fall skott lite snett fram ifrån gick först in 3 cm bakom ögat i skallen/kotpelarn och gick ut genom fram benet snacka om knall och fall han bara liksom satte sig på magen. men jag kan ta det från början. vi körde ut till åtlen klockan 15,30och kärade lite och spred ut lite mat och när vi var klara och satt i tornet var kanske klockan 15,45 och efter 10 min viskar jag till brorsan ggrriiss och så kommer det fram en sådan där gullig krabat gåendes på skogsvägen. men efter en sådär 10-20 m stannar han upp och står och nosar, luktar väldigt länge och helt plötsligt går han tillbaka och upp till det tjärträdet som är längst bort och drar sig lite men när han kollar upp igen så sticker han på 2 sekunder :tongue: . men efter bara 5 minuter igen så kommer det en väldigt liten galt/kulting och en lite större galt på kanske 30 kg levande tyckte jag såg en liten liten bete. och denna gången går den lille rakt fram utan att vara ett dugg misstänksam och ställer sig och glufsar i sig. och då står den lite större en liten bit in i skogen nästan vid tjärträdet med full bredsida men han var så jäkla vaksam han stod och glodde rakt upp i tornet och släppte inte trynet från luften och till slut sprang han in. så nu fick vi skynda oss lite för om den lille fick syn att den större var borta skulle han säkert med sprungit in så det var därför skottet blev som det blev. men det var kanske inte det bästa läget men det var det bästa skottet om du vill att dom ska dö så snabbt som möjligt :thumbsup: det var i alla fall en riktigt bra lördags kväll. och när jag var där och kollade idag så hade det varit en annan grupp där samma natt :ohmy: såg både väldigt stora och väldigt små spår så troligt vis sugga med kultingar. men en varning och ett tips till alla var ute tidigt !! för nu är dom desperata efter mat särskilt sådana här små.

Grattis Linus brorsa! :thumbsup:

Litet grattis till dig också Linus men det var väl brorsan som gjorde jobbet för du fick väl inte hålla i bössan och trycka av. :wink::yes:

Det ser ut som en lagom julskinka ungefär. :yes:

Publicerat
  • Författare

Grattis Linus brorsa! :thumbsup:

Litet grattis till dig också Linus men det var väl brorsan som gjorde jobbet för du fick väl inte hålla i bössan och trycka av. :wink::yes:

Det ser ut som en lagom julskinka ungefär. :yes:

ja brorsan sköt ju :tongue::thumbsup: men jag tjärad och spridde ut mat :cool:
Publicerat

ja brorsan sköt ju :tongue::thumbsup: men jag tjärad och spridde ut mat :cool:

Bra! Då hade du ju del i griseknoen iaf. :thumbsup::whistling:

Publicerat

Hej på er alla åteljägare!

Tänkte kolla om någon kunde svara på en fråga, jag har en åtel ca 30 meter från en ladugård som jag har en glugg i att skjuta ifrån. Har gris där regelbundet varje vecka men det står inte till att skjuta en enda gris...

Förra veckan hade jag haft besök tre nätter i rad mellan 20 och 23. satte mig 19:30 och satt till kl tolv utan ett ljud. Kollade kameran dagen efter och då hade grisarna kommit 01:30...

Detta har hänt flera gånger då jag suttit. Tänkt på vinden men ibland har den blåst rätt in i ladugården och blåser det ut mot åteln borde de ju inte känna det tycker jag?

Det har inträffat en gång att dom kommit ut på åteln men då bara stannat till och sedan stuckit med en jävla fart!

//Markus

Publicerat

Tänkte kolla om någon kunde svara på en fråga, jag har en åtel ca 30 meter från en ladugård som jag har en glugg i att skjuta ifrån. Har gris där regelbundet varje vecka men det står inte till att skjuta en enda gris...

Förra veckan hade jag haft besök tre nätter i rad mellan 20 och 23. satte mig 19:30 och satt till kl tolv utan ett ljud. Kollade kameran dagen efter och då hade grisarna kommit 01:30...

Detta har hänt flera gånger då jag suttit. Tänkt på vinden men ibland har den blåst rätt in i ladugården och blåser det ut mot åteln borde de ju inte känna det tycker jag?

Det har inträffat en gång att dom kommit ut på åteln men då bara stannat till och sedan stuckit med en jävla fart!

//Markus

Noget er fejl sitter du og spiser cibs eller drikker kaffe lejer med dator eller telefon måske høre musik det gård bare ikke du skal være total tyst kalle.
Publicerat

Noget er fejl sitter du og spiser cibs eller drikker kaffe lejer med dator eller telefon måske høre musik det gård bare ikke du skal være total tyst kalle.

hehe, nja jag är relativt tyst ;) Inget sånt som äter och har mig :) Har ju lyckats skjuta gris på andra åtlar som kompisar har, något annat borde de ju va?
Publicerat

hehe, nja jag är relativt tyst ;) Inget sånt som äter och har mig :) Har ju lyckats skjuta gris på andra åtlar som kompisar har, något annat borde de ju va?

frisk dusparafyme, måske vinden snurre så din vitring kommer på åtlen, har sjællent oplevet at høre grisene men vupti så står de der :woot: kalle.
Publicerat

sköt min andra gris för några veckor sen meed :)

post-9485-0-05557100-1355251743_thumb.jp

Publicerat

Satt och halvsov när det kom 25-30 grisar till åteln !!! Julskinkan är räddad !! post-828-1355258505873_thumb.jpg

Publicerat

//Markus

Flytta bak åteln till 50meter, och se till att du aldrig sätter dig såvida vinden inte blåser rätt i ansiktet så du kan känna det! Att vara knäpptyst osv. har inte jag upplevt som tokviktigt Har man vinden rätt är det ganska enkelt.