Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat

Ja vad säger man, åkte förbi åteln i morse och det var soprent igen, då hade jag ändå kört spridare och haft ut en massa majsbröd. Fyllde på med nytt.

Beställde en sån här också....så man kan sova lite i kojan he he....

http://www.fritidvildmarksliv.se/butik/tradlost-atellarm.html

Sent from my iPad using Tapatalk HD

• Svar 2,5k
  • Visningar 400k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat

Var själv ute och kikade till åtlarna, bilbatteriet urladdat och ännu ej uppladdad på den mest attraktiva platsen. Dock bara 2dagar sedan det spreds lite majs där :smile: soprent!..tjärträdet skrubbat på..nu ska det köras ut en ärt/havre ensilages bal som drar som attans! :woot: sedan blir det sittning :yes:

Publicerat

Ja vad säger man, åkte förbi åteln i morse och det var soprent igen, då hade jag ändå kört spridare och haft ut en massa majsbröd. Fyllde på med nytt.

Beställde en sån här också....så man kan sova lite i kojan he he....

http://www.fritidvildmarksliv.se/butik/tradlost-atellarm.html

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Denna är betydligt billigare, men det krävs lite ombygge. Kabel, strömbrytare, liten elmotor.. Allt sköts sen från kojan, även batterier.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Sensorlampa-32146/

Publicerat

IP klassningen på den känns mindre bra, endast i inomhusbruk....

iPad Tapatalk HD

Publicerat

förstår inte vad ni håller på med. ni får ju träna era grisar så de kommer när de fortfarande är ljust ;)

post-4114-0-41628900-1363330318_thumb.jp

post-4114-0-00069500-1363330342_thumb.jp

Publicerat

April snar 4 år gammel :woot:  kalle.

Publicerat

April snar 4 år gammel :woot:  kalle.

nja, riktigt så lätt är det inte. du tvekade inte över att det var ljust vid midnatt :) 

nej, bilderna är från igår. jag har vara inte ändrat datum och tid på kamerorna.

Publicerat

jaja lidt sjov skal der til kalle :thumbsup:

nja, riktigt så lätt är det inte. du tvekade inte över att det var ljust vid midnatt :)

nej, bilderna är från igår. jag har vara inte ändrat datum och tid på kamerorna.

Publicerat

Imponerande att se dem i dagsljus....även om klockan säger annorlunda så misstänker jag det är eftermiddag. Troligtvis har du väl aldrig kommit till skott på dessa orädda stackare ;-)

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Imponerande att se dem i dagsljus....även om klockan säger annorlunda så misstänker jag det är eftermiddag. Troligtvis har du väl aldrig kommit till skott på dessa orädda stackare ;-)

iPad Tapatalk HD

där sköts en gris på ena åteln i början av januari. misstänker att ingen har suttit på någon av åtlarna sedan dess, nej. 

med lågt tryck på åtlarna i området kommer de tidigare och är inte alls lika känsliga för vittring. innan de byggde de förbenade vakkojorna sommaren -11 så man kunde sitta i öppet torn var jag där ofta och tittade på grisarna. jag uppskattar verkligen att spendera en fin sommarkväll i ett torn och njuta av naturen. att sitta i vakkoja av modellen vi har förtar tyvärr hela upplevelsen så det är inget jag gör mer utan bössa. 

Publicerat

där sköts en gris på ena åteln i början av januari. misstänker att ingen har suttit på någon av åtlarna sedan dess, nej. 

med lågt tryck på åtlarna i området kommer de tidigare och är inte alls lika känsliga för vittring. innan de byggde de förbenade vakkojorna sommaren -11 så man kunde sitta i öppet torn var jag där ofta och tittade på grisarna. jag uppskattar verkligen att spendera en fin sommarkväll i ett torn och njuta av naturen. att sitta i vakkoja av modellen vi har förtar tyvärr hela upplevelsen så det är inget jag gör mer utan bössa. 

Det där stämmer in på grisarna som jag vakade på innan jag sköt min första. Öppet torn och fodrande varje gång man satte sig för att vaka. Grisarna ringade åteln nån gång..men dem kom fram skapligt tidigt och var inte alls varska..Efter att gris nr 1 föll så var det kört..minsta vindpust och dem drog :thumbsup:

Publicerat

Det där stämmer in på grisarna som jag vakade på innan jag sköt min första. Öppet torn och fodrande varje gång man satte sig för att vaka. Grisarna ringade åteln nån gång..men dem kom fram skapligt tidigt och var inte alls varska..Efter att gris nr 1 föll så var det kört..minsta vindpust och dem drog :thumbsup:

:) Men här har vi haft jakten sen -05 och skjutit åtelgris sen dess. Bara det att det dröjer länge mellan gångerna. Vi har haft samma sex åtlar igång sen starten och på någon enstaka skjuts det två, tre per år men på de flesta en eller ingen. Under förra jaktåret sköts det 7 åtelgrisar på 4/6 åtlar.

Publicerat

IP klassningen på den känns mindre bra, endast i inomhusbruk....

iPad Tapatalk HD

Sätt den under ett tak så är det inga problem!

Publicerat

Hade ut två stora sopsäckar med bröd igår....idag var dessa helt borta. Satte upp kameran igen för det känns som jag fått in ännu mer grisar nu :-)

Publicerat

Hade ut två stora sopsäckar med bröd igår....idag var dessa helt borta. Satte upp kameran igen för det känns som jag fått in ännu mer grisar nu :-)

Är din affär/ditt bageri registrerat som fodertillverkare?! Annars får man inte använda det som foder/åtelmaterial och kanske inget man skriver om ifall man gör...

Publicerat

kan man også købe kaffe i dit konditeri måske en smørgås kalle.

Publicerat

Galne, du behöver ju inte ställa frågan eftersom du vet svaret.

Denna "problematik" torde vara vanligt förekommande och inte på något sätt ovanligt i jägarsverige och det vet du lika bra som jag. När det finns tillgängligt kör jag med bröd som extra godis. Generellt sätt dock spridare med ärtor och majs.

iPad Tapatalk HD

Publicerat
  • Författare

Galne, du behöver ju inte ställa frågan eftersom du vet svaret.

Denna "problematik" torde vara vanligt förekommande och inte på något sätt ovanligt i jägarsverige och det vet du lika bra som jag. När det finns tillgängligt kör jag med bröd som extra godis. Generellt sätt dock spridare med ärtor och majs.

iPad Tapatalk HD

jag håller med kalle om man kör med lite osötat bröd som lite extra godis bara ibland så är väl det ingen fara ändå ? för om brödet lockar jätte bra kanske man kan skjuta mer gris !? :smile:

Publicerat

Riktigt nöjd med favvoåteln nu. Flyttade ställningen 10 m bakåt, monterade upp Kill Lighten på en stång för bättre ljusspridning, fixade till skjutluckan så bara en liten del kan öppnas. Allt blev kanon. Dessutom nytjärat och jäst majs på plats. Sitter ett pass i morgon...kan bli intressant. Skapligt med grisar natten som var.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

jag håller med kalle om man kör med lite osötat bröd som lite extra godis bara ibland så är väl det ingen fara ändå ? för om brödet lockar jätte bra kanske man kan skjuta mer gris !? :smile:

Jag bryr mig inte om man vad man gör Linus, ville mest poängtera att det är olagligt och kanske inte det ämpligaste och skriva om på ett fritt forum. Kan alltid finnas fok som hakar upp sig på sådant...

Publicerat

Galne, jag har inga problem med att erkänna en viss användning av bröd som godis, utanför eller på ett forum. Tycker det är helt ok i min värld. Olagligt? Vilket lagrum hänvisar du till? Alltid intressant att relatera till. Jag vet att det finns en överenskommelse mellan LRF m fl om att i möjligaste mån undvika utfodring med bröd och processade produkter. I mitt fall är det ingen huvudgröda utan "lördagsgodis", mycket har skrivits och sagts i ämnet och jag konstaterar att det finns många sanningar i detta då vildsvinets allätarprincip och dess relativa korta livslängd, inte gör att de på något sätt tar skada av att få i sig lite bröd ibland. Så gärna en saklig och öppen diskussion i denna tråd om vad som är lämpligt och billigt att åtla vildsvin med är tacksamt. Vad kör du själv med? Mina grisar föredrar majs och ärtor från spridare. Handsprider jäst majs dagen innan jag sitter och slänger ut bröd emellanåt som jag får av en lokal butik. Detta funkar mycket bra.

Publicerat

Vi använder vete från bonden vars mark vi jagar på, ibland får de ärtor eller majs som tillskott. Och på vintern händer det att det delas lite betor med en av jägarnas far som köper en del till sin mark. Annars som sagt i första hand säd och framför allt vete.

Vad gäller bröd och dylikt kan man sjävkart använda det om man vill, men enligt tidigare sikussioner på forumet om det och läsning av texter från jordbruksverket bl a så måste fodret komma från en registrerad foderleverantör samt helst vara från sama län t o m vill jag minnas!

Jag försökte mest vara snäll och informera dig om att faktum, inget påhopp här. Man fodrar med vad man vill, och få till svars om någon ifrågasätter en. En tanka i al vä mening mest!

Publicerat

Det har ju tämligen ingående också diskuterats betornas vara eller icke vara på åtlar och foderplatser. Vi har kört det i nere i Rumma och mängden kolhydrater kan inte underskattas där heller. Frågan är ju huruvida det är skadligt eller ej, långsiktigt och kortsiktigt. Konstaterar dock att det drar djur. Älg, hjort och gris knaprar gladeligen i sig betor. Jag tror inte det finns några sanningar här utan olika skolor och erfarenheter. Personligen skulle jag tycka de vore helgalet att utfordra grisar med princesstårtor även om de skulle älska dessa bakverk. Däremot att spetsa åteln med lite gott emellanåt tror jag inte påverkar alls.

Sen är det ju två läger här, i synnerhet i jordbruksmarker, bönder mot jägare. Hur får vi bort grisen från åkrarna sommartid, utan att för den delen medverka till en högre reproduktion och året om kullar?

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Hej , jeg har haft grisejagten hos en bonde han var og er meget meget sur på grisene det tog ca 6mdr at overtale ham til at få lov til at skyde nogen af grisene.Så 3 år efter var det slut fordi han mente at med 2 foderladser kom der flere grise som ikke er rigtigt ifg afskydning første 2 år 39 stk året efter 6 stk nu et år efter har han problem igen med grisene hans bror skal skyde grise men kommer aldrig ud det er jo natjagt og måske koldt til tider, 1 eller2 hundjagt kan ikke løse problemet !!!!! åtle og skyd fra ret ende og det giver jo en dejlig spise sådanne årsgrise .GRISEJAGT FOR HELE SLANTEN KALLE.

Publicerat

Intressant kväll men inget skjutet. Kommer till åteln kl 18.10, står då 4 rådjur där. kan smyga nästan ända in innan de varsnar mig. Kl 19.30 brakar det till....20 min står två trynen i mörkret och glor. Vågar inte gå fram i ljuset. 20.20 kommer det två fina råbockar och käkar en stund, drar iväg efter 15 min. 20.50 nytt brak och det kommer en ensam gris i full galopp rakt framför åteln. Märkligt! Sedan tyst till kl 21.10, då hörs det hjärtskärande skriket av en hare som dör. Sedan kl 21.30 kommer ett djur bredvid kojan, krafsar och frustar, tror det är gris. Kl 22.10 ger jag mig då det börjar snöa som fan. 00.10 och 01.30 är det sen två grupper med gris på åteln.

post-11057-13636721133567_thumb.jpg

iPad Tapatalk HD