Publicerat Mars 19, 201313 yr det lyder som at de har chek på dig,var vinden helt ok eller snurre den rundt? koge kaffe, tjære bøtten, og rastet majs på kaminen da forsvinder din vitring totalt LYKKE MED DET KALLE.
Publicerat Mars 19, 201313 yr känns som ett svettigt projekt det där. kudos till dig som orkar - blir det sjunde gången gillt?
Publicerat Mars 20, 201313 yr Författare Intressant kväll men inget skjutet. Kommer till åteln kl 18.10, står då 4 rådjur där. kan smyga nästan ända in innan de varsnar mig. Kl 19.30 brakar det till....20 min står två trynen i mörkret och glor. Vågar inte gå fram i ljuset. 20.20 kommer det två fina råbockar och käkar en stund, drar iväg efter 15 min. 20.50 nytt brak och det kommer en ensam gris i full galopp rakt framför åteln. Märkligt! Sedan tyst till kl 21.10, då hörs det hjärtskärande skriket av en hare som dör. Sedan kl 21.30 kommer ett djur bredvid kojan, krafsar och frustar, tror det är gris. Kl 22.10 ger jag mig då det börjar snöa som fan. 00.10 och 01.30 är det sen två grupper med gris på åteln. ImageUploadedByTapatalk HD1363672115.067825.jpg iPad Tapatalk HD typiskt det där, vi har med varit med om precis samma sak, dom vet precis vad dom har en och dom ligger i närheten och väntar tills man gått hem. och om någon undrar så är jag sjuk i dag och hemma från skolan därför skriver jag vid denna tiden
Publicerat Mars 20, 201313 yr Vart upp till finmarken en sväng efter jobbet för att montera en kamera till. Klockan vart strax efter 17 men nysnön avslöjade att det redan varit gris framme på flera av åtlarna.
Publicerat Mars 21, 201313 yr 5:e gången gillt var det ;-). Denna var minst i flocken på 9 djur och tämligen stor årsgalt ändå. Suggan i gruppen var groteskt stor. Kom 01.30 och jag satt en bra stund innan han kom fritt. Ingen problem med vittring, ljus, skuggor eller annat. Hade flyttat lampan så den satt perfekt. Jag hade djur konstant från kl 18-02 men grisarna kom sent. Gäsp, lite trött idag. iPad Tapatalk HD
Publicerat Mars 21, 201313 yr NU skriger det i tarmen men må vente til påske så er det i Sverige 10 dage med at gøre trængsel til ænder ,fylde på sprider mm,og jeg kan love dig at der også bliver GRISSEJAGT måske et lille problem med den nye hund som også skal med !!!!! min terrie er altid med men to? får se om det funker han har været med et par gange og det var ok,supper fede oplevelser i nat kalle. 5:e gången gillt var det ;-). Denna var minst i flocken på 9 djur och tämligen stor årsgalt ändå. Suggan i gruppen var groteskt stor. Kom 01.30 och jag satt en bra stund innan han kom fritt. Ingen problem med vittring, ljus, skuggor eller annat. Hade flyttat lampan så den satt perfekt. Jag hade djur konstant från kl 18-02 men grisarna kom sent. Gäsp, lite trött idag.iPad Tapatalk HD
Publicerat Mars 21, 201313 yr Byggde denna på jobbet Observera "tactical elektro rail" för montering av åtelbelysning Och igår så åkte jag o köpte 70x70mm stolpar på 4,2m o monterade ihop det Har bara satt winchen med en skruv ännu och ska förmodligen vända det åt andra hållet så inte hornbärande varelser kan komma åt spärren Eller möjligtvis sätta en kedja med kabinhake runt veven och benet som extra säkring Måste även bygga en annordning att sätta mellan winchkroken och kedjorna så dom inte tar i locket Och en träram ska skruvas fast någon dm över där spridaren kastar för att stabilisera. Spridaren är flera år gammal och har varit utlånad till en kompis i minst 3 år... Lustigt nog kom den inte utanför garaget Testar om den funkar okej o annars så får det bli en 12v spridare Tips på bra spridare till lämpligt pris? Gärna med solcell. Var hos Kjell igår och sköt en lite årsgalt Sköt den redan kl 18.30
Publicerat Mars 21, 201313 yr hur stor var galten? , och förretsen grattis!!!! Tack! Galten vägde runt 55-60 kg levande. Den var dock minst i gänget runt åteln. Suggan var mäktigt stor när hon stod bredvid. Skulle tippa han var 11-12 mån. Har lagt upp bilder på dagboken. Det kan ju vara lite känsligt på den öppna delen just denna tid men jag tycker den går under benämning årsgris.
Publicerat Mars 21, 201313 yr Imponerande Per! Snyggt jobbat! Nu undrar jag bara hur du gör för att få dit grisen redan kl 18.30? En annan fick vänta till sent på natten ;-)
Publicerat Mars 21, 201313 yr Imponerande Per! Snyggt jobbat! Nu undrar jag bara hur du gör för att få dit grisen redan kl 18.30? En annan fick vänta till sent på natten ;-) Tack! Att grisen kom så tidigt tror jag beror på konkurrensen om maten. På dessa åtlar har han endast 2 dunkar med lite ärtor i. Grisarna lär sig att om de kommer för sent så är det redan slut. Har man en spridaren med flera spridningar under natten så vet ju grisarna att det finns mat oavsett när dom kommer. Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Publicerat Mars 21, 201313 yr hejsan mine sprider kør kl 1900 og 1905 men de fleste grise er skudt mellem 2200 og 0200 . stiller maskinerne frem til en time efter sol nedgang hele året og tilbage igen når dagene kortes, har været udefor at de har været frosset ved sen spredning efter tø om dagen!!!efter dette system ingen problem, 5 minut immellem er fordi jeg har været ude for at grise kom 5-10 min før fodring anden gang den gang kl2000-2200 pist væk for den aften som nu aldrig sket siden kalle.
Publicerat Mars 21, 201313 yr Byggde denna på jobbet IMG_1674.JPG Observera "tactical elektro rail" för montering av åtelbelysning Och igår så åkte jag o köpte 70x70mm stolpar på 4,2m o monterade ihop det IMG_1681.jpg Har bara satt winchen med en skruv ännu och ska förmodligen vända det åt andra hållet så inte hornbärande varelser kan komma åt spärren Eller möjligtvis sätta en kedja med kabinhake runt veven och benet som extra säkring Måste även bygga en annordning att sätta mellan winchkroken och kedjorna så dom inte tar i locket Och en träram ska skruvas fast någon dm över där spridaren kastar för att stabilisera. Spridaren är flera år gammal och har varit utlånad till en kompis i minst 3 år... Lustigt nog kom den inte utanför garaget Testar om den funkar okej o annars så får det bli en 12v spridare Tips på bra spridare till lämpligt pris? Gärna med solcell. Var hos Kjell igår och sköt en lite årsgalt Sköt den redan kl 18.30 IMG_1682.JPG Har hört rättså bra recensioner på biltemas spridare, känns rejäl å stabil Å grattis förresten
Publicerat Mars 21, 201313 yr Jag kör Biltemas spridare och den funkar kanon. De sprider kl 17 och 19 och sen handsprider jag jäst majs ev på morgonen innan kvällen jag ska sitta. Jag får dock olika tider på grisarna i omgångar. Nu har de,under de två senaste veckorna, kommit 19.30, 20.10, 21.15, 22.34, 23.10, 00.05. 01.30 osv så blir inte klok på dem riktigt. Skall sägas att det är olika grupper. När jag haft ut lite bröd så kommer de senare verkar det som. Rådjuren äter en del av spridaren och kronen. Haren tar lite också. Dock har jag inte haft några dov vid spridaren på ett bra tag. iPad Tapatalk HD
Publicerat Mars 22, 201313 yr Författare Tack! Galten vägde runt 55-60 kg levande. Den var dock minst i gänget runt åteln. Suggan var mäktigt stor när hon stod bredvid. Skulle tippa han var 11-12 mån. Har lagt upp bilder på dagboken. Det kan ju vara lite känsligt på den öppna delen just denna tid men jag tycker den går under benämning årsgris. perfekt gris ju kalle enligt jägareexamens egen bok kan en årsgris väga upp till 70 kg men så stora vågar man ju inte skjuta nu !! ??
Publicerat Mars 22, 201313 yr Linus om det 100% er en galt så ok kalle. perfekt gris ju kalle enligt jägareexamens egen bok kan en årsgris väga upp till 70 kg men så stora vågar man ju inte skjuta nu !! ??
Publicerat Mars 22, 201313 yr Författare Linus om det 100% er en galt så ok kalle. ja det har du rätt i men som jag har förstått det så får man inte skjuta stora galtar heller under denna tiden ?
Publicerat Mars 22, 201313 yr ja det har du rätt i men som jag har förstått det så får man inte skjuta stora galtar heller under denna tiden ? Som du kan se på länken nedan har du alldeles rätt Linus. http://www.jagareforbundet.se/Jagarenojakten/jakttider2/Vilt/Vildsvin-Alla-vuxna-djur/ Gällande definitionen årsunge är den inte tydlig nog att säga vad som med garanti är rätt eller fel. Jag använder definitionen enligt nedan och skjuter inte grisar som jag bedömer har över 50 kg levandevikt under perioden för vuxenförbud. En gris som enligt reglerna är tillåten nu kan absolut väga uppemot 65-70 kg och jag lägger ingen större värdering i om andra väljer att skjuta en sån. Dock anser jag att med så frikostiga jakttider som vi har på vildsvinen att det är onödigt att tänja på dem ytterligare. För att använda just 70-kilosgalten som exempel så kan den möjligtvis vara en årsunge men mest troligen är det en fjoling och då begår man ett jaktbrott. http://www.jagareforbundet.se/Jagarenojakten/Jakttider/Mer-om-Jakttider/Sa-definierar-du-arsunge-av-vildsvin/
Publicerat Mars 22, 201313 yr Det brukar gå alldeles utmärkt Calle på min andra mark. Men där är luckorna mindre. Den om byggde denna koja, som jag tagit över, byggde en stor lucka i plexiglas, som det krävs två man att öppna, den är insmord av mig flera gånger, men pga vittringen så kan man inte ha den öppen. De går inte fram då....så är det bara, i går körde vi med stängd lucka, och de kom fram och började käka. Efter 10 min påbörjade vi försöket att öppna luckjäveln gick nästan....när de drog satt vi i beckmörker med luckan öppen och då stod de inne i skogen 1,5 timma innan vi gav faan i det. De blev förbannat varska. Jag ska bygga om skiten nu men nu får åteln vara i fred ett tag....det krävs lite bättre stolar, mindre luckor mm. Likaså ska jag montera dit den fasta belysningen med relä igen. Hej ! Kanske ett tips på lucka ? Vi ha i vår vakekoja inga luckor utan vi har skärt ur i glasset som en båge och vaderat kanterna , så när man kommer dit så ta man bort en löstagbar lucka och stoppa din ett filt som täcker hålet , när grisen eller räven kommer så ta man bort filten ljudlöst och gör sig klar för skott .
Publicerat Mars 22, 201313 yr Bif finner ni bild på "betarna" på galten för att undvika spekulationer om felskjutning. Tyvärr har jag ingen våg i garaget utan vikten uppskattas. Men 50-60 kg tror jag. Återigen detta var inget vuxet svin men en tämligen välgödd galt som i min värld är helt ok att skjuta.