Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat

Sköt min andra gris igår kväll på en av skolans åtlar :) 32 kg's galt ;) eller årsgris får man väl säga :)

på engaholm? finns rätt gott om gris där va?

• 3 weeks later...
  • Svar 2,5k
  • Visningar 400k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat

Jo den känner vi till....personligen betyder det inget för jag uppskattar bara matgrisar vid åteljakt. Däremot är det av vikt att hålla tungan rätt i munnen så man inte skjuter fel. Det som kan bli fel är att många unga gyltor har foster nu och råkar man ta en sån nu är det ju inte bra. Vi har massor med grisaktivitet på alla marker jag jagar på just nu. De verkar ha mycket ont om mat och springer runt på åtlarna. Är det samma hos alla?

Publicerat

Hur mycket gör der att tjära nu på vintern? Trodde det bara va bra på det "varma" halvåret

Min erfarenhet är att om de hittat åteln och kommer tillbaka kontinuerligt så behöver man inte hålla på och tjära. Visst gnuggar de mot träd om det finns men tror inte den är så avgörande ändå om åteln är välbesökt.

Publicerat

Visst är det maximal aktivitet på åtlarna. De går från åtel till åtel och äter hela nätterna. Har man gris i närheten av sina marker är de på åtlarna var natt som det ser ut nu.

Publicerat
  • Författare

så är det i alla fall på våran åtel så fort man lägger ut mat så är dom där direkt även om man inte har haft mat där på kanske en vecka så nu är det nog den bästa tiden för åteljakt :thumbsup:  en kompis satt på våran åtel och sköt en 80 kg's galt för en vecka sedan ganska tidigt så matberoende är dom :wink:  men visst är det så att om åtlen är välbesökt så är kanske inte tjäran det allra viktigaste. men vi har liksom lärt grisarna att om det luktar tjär så är dete påfyllt på åtlen så bara för dom är matberonde lägg inte av med tjäran !! :wink:

Publicerat

Årsgris är en gris som är född under eller efter föregående års förbud. Dvs max ca 50 kg lv eller i folkmun brungris.

Publicerat
  • Författare

Årsgris är en gris som är född under eller efter föregående års förbud. Dvs max ca 50 kg lv eller i folkmun brungris.

vet inte om det är så men är inte brungris och rögris samma sak för en rögris väger ju bara typ 15-20 kg (rätta mig om jag har fel) :wub:

Publicerat
  • Författare

blir det sittning ikväll då med brorsan !! :biggrin:  har inte hinnit flytta kameran men jag har hunnit ställa in tid och datum rätt så det ni ser på bilden nu stämmer och om ni undrar så är det en galt tyvärr så om han kommer ikväll blir det inget skott :sad:  (det var nya galt slag på tjärträdet därför vet jag att det är en galt) ?han är inte så jätte stor men 70 tror jag faktiskt att han skulle kunna väga ? (svårt at se)

post-10838-0-85806800-1361283031_thumb.j

Publicerat

Efter en flytt av foderspridaren till ett helt annat ställe på jaktmarken. Där vi har haft spår av gris i omgångar så har jag lagt mycket tid och privata pengar på att få till en fungerande grisåtel. Har tvingat både nära och kära om att inte slänga deras matrester utan att ge allt till mig så jag kan lägga ut detta vid åteln som extra komplement till ärtorna som finns i spridaren. Detta har fungerat bra och efter har satt upp en åtelkamera så ser man tydligt att det är en ensam galt som är där och käkar vid tider runt 20.30- 04.00. Önskemålet är ju att få se en sugga med kultingar eller flera flockar som fastnar på bild. Men det är väl förhoppningsvis en tidsfråga och så länge vi matar och stryker på tjära på träden så är det väl bara att ge det gott om tid.

Det lite irriterande i det hela är att hela jaktlaget har pratat om att ha en väl fungerande åtel men nu när jaktsäsongen är över så är det bara jag själv av 8st som är där och fixar med mat och tjära :(.

Bild på Galten

post-10839-0-48167900-1361293105_thumb.j

Publicerat

Får du livet av nån så ska du se att intresset ökar i laget, en del har längre startsträcka bara !

Publicerat

hej vest, er der noget ny under solen om der er arb eller fodertur så er man altid ene om det,skyd du den der galt når den er lovlig efter en uge kommer kombisser og vil jage grise men du skal bare fylde på maskinen sånt er det for det meste :woot:  :thumbsup:  kalle.

Publicerat

hej vest, er der noget ny under solen om der er arb eller fodertur så er man altid ene om det,skyd du den der galt når den er lovlig efter en uge kommer kombisser og vil jage grise men du skal bare fylde på maskinen sånt er det for det meste :woot:  :thumbsup:  kalle.

Jag får göra så ;)

Publicerat

Efter en flytt av foderspridaren till ett helt annat ställe på jaktmarken. Där vi har haft spår av gris i omgångar så har jag lagt mycket tid och privata pengar på att få till en fungerande grisåtel. Har tvingat både nära och kära om att inte slänga deras matrester utan att ge allt till mig så jag kan lägga ut detta vid åteln som extra komplement till ärtorna som finns i spridaren. Detta har fungerat bra och efter har satt upp en åtelkamera så ser man tydligt att det är en ensam galt som är där och käkar vid tider runt 20.30- 04.00. Önskemålet är ju att få se en sugga med kultingar eller flera flockar som fastnar på bild. Men det är väl förhoppningsvis en tidsfråga och så länge vi matar och stryker på tjära på träden så är det väl bara att ge det gott om tid.

Det lite irriterande i det hela är att hela jaktlaget har pratat om att ha en väl fungerande åtel men nu när jaktsäsongen är över så är det bara jag själv av 8st som är där och fixar med mat och tjära :(.

Bild på Galten

attachicon.gifIMAG0026.JPG

Åteljakt är svinskoj. :thumbsup: .väntar fortfarande på en åtelkamera att sätta upp för att underlätta att se vilka tider grisarna kommer o går på. (blir annars många sittningar som är långa, men ack så spännande! :smile:)

Nu till saken..

har varit lyckosam och fällt 1årsgris+ 1 äldre gylta med allt slit o släng med foderspridare som jag än så länge kostat på mig själv ihop med 1ur jaktlaget. Mycket arbete har gått åt att få åteln att fungera innan spridaren kom på plats..kört många vändor efter försäsongens pursch efter bock och senare dov för att "mata in" vildsvinen så dem inte drar till andra platser på marken osv..men när spridaren väl sattes upp. Så blev det mer tid för annat om jag säger så.

O jag känner igen mig i din situation, alla vill ha fungerande åtlar men ingen hjälper till..det är endast dom riktiga vakjägarna som tar sig an uppgifterna :biggrin: ..Men vips pangas det på en åtel av den som skött om denna :thumbsup: ..jag lovar dem övriga lär komma som råttor och dra nytta av ditt jobb..det är väl oxså det sämsta och tråkiga med denna jaktform..kostnaden och avundsjukan som slår in när åteln väl fungerar.

Publicerat

Känner igen mig till fullo av ovan beskrivning.

Publicerat

Efter en veckas frånvaro har det inatt varit gris på båda åtlarna, 3 nätter på den ena åteln men på den andra var det första gången på över en vecka, därför blir det sittning ikväll!

Publicerat

Linus, tänk på att suggor gärna rispar träden, minst lika mkt om inte mer än galtar. En bra bild underlättar alltid urvalet.

Publicerat

Har jobbat med en gammal nedlagd åtel sen oktober som när det begav sig hade gott om gris. Hade nästan gett upp hoppet när grisen dök upp igen för 2 veckor sen med besök varje natt. Innan dess bara strögrisar. Av bilderna konstaterar jag en stor fet galt som kommer 20.30 i princip varje kväll och sugga med årsgrisar, 2 olika grupper som kommer 22.30-01.30. Galten är ju fredad nu och det ställer till det för han käkar upp det göttaste. Spridare går 17 och 19. Funderar på en kl 22 också.

Nu är de ju stationära men frågan är när man ska ta första årsgrisen....vad tror ni?

Lyset är på varje natt så gröna ljuset skrämmer dem inte och innebär inte fara vid skott.

Sent from my iPad using Tapatalk

post-11057-13620318473712_thumb.jpg

Publicerat

Åteljakt är svinskoj. :thumbsup: .väntar fortfarande på en åtelkamera att sätta upp för att underlätta att se vilka tider grisarna kommer o går på. (blir annars många sittningar som är långa, men ack så spännande! :smile:)

Nu till saken..

har varit lyckosam och fällt 1årsgris+ 1 äldre gylta med allt slit o släng med foderspridare som jag än så länge kostat på mig själv ihop med 1ur jaktlaget. Mycket arbete har gått åt att få åteln att fungera innan spridaren kom på plats..kört många vändor efter försäsongens pursch efter bock och senare dov för att "mata in" vildsvinen så dem inte drar till andra platser på marken osv..men när spridaren väl sattes upp. Så blev det mer tid för annat om jag säger så.

O jag känner igen mig i din situation, alla vill ha fungerande åtlar men ingen hjälper till..det är endast dom riktiga vakjägarna som tar sig an uppgifterna :biggrin: ..Men vips pangas det på en åtel av den som skött om denna :thumbsup: ..jag lovar dem övriga lär komma som råttor och dra nytta av ditt jobb..det är väl oxså det sämsta och tråkiga med denna jaktform..kostnaden och avundsjukan som slår in när åteln väl fungerar.

Nu till saken..

Ett dilemma i det hela är att det andra personerna i jaktlaget har tillgång andra marker att jaga på som redan har gott om gris. Jag har ingen annanstans att jaga på i nuläget så det är därför jag lägger mycket tid och pengar på att få lockat in vildsvin och ser till att rådjuren får mat (renfor) på marken som jag är med och arrenderar.

Mitt jobb gör att jag rent teoretiskt kan sätt spendera 14dagar i sträck på marken men när jag är iväg och jobbar hade det känns skönt om någon annan var där och tittade till och såg till att åteln/vildvården fungerande.Känslan jag får av det övriga jaktlagsmedlemmarna är stt säsongen är ju "SLUT" och börjar igen 16th augusti.

Men tids nog hoppas jag att fler bryr sig

Publicerat

Hej west jagt ,en fodermaskine kan klare det når du ikke har tid, mine køre i 4 uger før påfylning og det går bra :thumbsup: kalle.

Publicerat

Har jobbat med en gammal nedlagd åtel sen oktober som när det begav sig hade gott om gris. Hade nästan gett upp hoppet när grisen dök upp igen för 2 veckor sen med besök varje natt. Innan dess bara strögrisar. Av bilderna konstaterar jag en stor fet galt som kommer 20.30 i princip varje kväll och sugga med årsgrisar, 2 olika grupper som kommer 22.30-01.30. Galten är ju fredad nu och det ställer till det för han käkar upp det göttaste. Spridare går 17 och 19. Funderar på en kl 22 också. Nu är de ju stationära men frågan är när man ska ta första årsgrisen....vad tror ni? Lyset är på varje natt så gröna ljuset skrämmer dem inte och innebär inte fara vid skott. Sent from my iPad using Tapatalk

Har jobbat med en gammal nedlagd åtel sen oktober som när det begav sig hade gott om gris. Hade nästan gett upp hoppet när grisen dök upp igen för 2 veckor sen med besök varje natt. Innan dess bara strögrisar. Av bilderna konstaterar jag en stor fet galt som kommer 20.30 i princip varje kväll och sugga med årsgrisar, 2 olika grupper som kommer 22.30-01.30. Galten är ju fredad nu och det ställer till det för han käkar upp det göttaste. Spridare går 17 och 19. Funderar på en kl 22 också. Nu är de ju stationära men frågan är när man ska ta första årsgrisen....vad tror ni? Lyset är på varje natt så gröna ljuset skrämmer dem inte och innebär inte fara vid skott. Sent from my iPad using Tapatalk

Hej kallea, tag du bare en årsgris ved lejlighed ingen fare,bliver mere broblem når suggen kommer nye pyjamas der bruger åsgriseikke gå på åtel før at suggen er gået med sine små :tongue: kalle.

Publicerat

Bra med åtelkamera. Nu verkar det som det är flera grupper.....

Först en sugga med två kultingar kl 19.30

post-11057-13620497503576_thumb.jpg

Sedan en sugga runt 21.30 med några äldre årsgrisar varav en gylta ser jäkligt fet ut, troligen dräktig.

post-11057-13620498779895_thumb.jpg

Sen en galt mitt i allt....

post-11057-13620500037761_thumb.jpg

Slutligen en sugga med 5 grisar efter kl 0100

aburyhud.jpg

Däremellan diverse kronhindar, spetsar och harar. Rådjuren är också på plats med bla två riktigt fina bockar med basthornen hyggligt utvecklade. Grisarna dominerar dock nu. Har ställt upp spridaren med ytterligare en spridning kl 2130.

Kommer nog göra ett försök på en årsgris nästa vecka i gruppen med suggan med de två större grisarna.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-11057-13620501272461_thumb.jpg

Publicerat

Ser att du har en BolyGuard... Vad har du för batteritider på den? Jag har själv 2 stycken som bokstavligen äter batterier.. Ett dygn i skogen och även de externa fullt uppladdade batterierna ger upp!!!

Publicerat

Kör med externt batteri, en liten kabel som man fäster uppe på 2.5 mm kontakt. Jag tröttnade också på den dåliga batteritiden. Finns kabel att köpa lite varstans och 6V köpte jag 2 st på Jula. Räcker ett par veckor utan problem.

Sent from my iPad using Tapatalk HD