Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

håller med er alla, får väl bli en ny snart :tongue:  vet inte vad det är för märke på den fick den av min farbror som inte använde den längre men några år på nacken har den ahahah :wink:  men markerade grisen med röda linjer och gjorde bilden lite ljusare. tycker man ser lite bättre nu i alla fall.

post-10838-0-98192300-1362941692_thumb.j

• Svar 2,5k
  • Visningar 400k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat
  • Författare

och om ni undar om hålet över ögat så ska det föreställa örat :tongue:  (blev inte så bra)

Publicerat

Jeg ved ikke om dette er ret sted at skrive? men skulle der være et par markløse ung jægere der kunne tænke sig at varke gris på et bit mark i Ørsjø så vil jeg tilbyde det for hjælp viltværd på stykket og såklart får i grisene med hjem :tongue:  :sweat:  pm mig ved intresse helst fra nærområdet mvh kalle.

Publicerat

och om ni undar om hålet över ögat så ska det föreställa örat :tongue:  (blev inte så bra)

bra ritat linus så vi med sämre fantasi och vilja kan se vad bilden föreställer :) 

visserligen är det väldigt, väldigt svårt att säga vad det är för gris på bilden när jag saknar referenspunkter men med det korta trynet skulle jag sätta mina pengar på att det är en gris som är född under fjolåret. ta det dock för vad det är, en kvalificerad gissning, och inte fakta. 

Publicerat

vart och tömde kamerorna och det såg som väntat bra ut. har en grupp som envisas med att komma förvånansvärt tidigt så jag tänkte att jag bjuder på en bild på det gänget

jag behöver väl knappast skriva att varken datum eller tid stämmer?

post-4114-0-09554800-1363027445_thumb.jp

Publicerat

Kul! Det var riktigt tidigt!

Publicerat

Kul! Det var riktigt tidigt!

ja verkligen, klockan är ca 1610 när de kommer ut. jag satte upp kameran i onsdags och de har kommit samma tid alla dagar utom en så de verkar hungriga.

flyttade kamerorna till de tre andra foderplatserna innan så vi får se hur där ser ut. har konstaterat 40-talet olika individer på de tre foderplatserna som fotats under de senaste dagarna.  

Publicerat

vart och tömde kamerorna och det såg som väntat bra ut. har en grupp som envisas med att komma förvånansvärt tidigt så jag tänkte att jag bjuder på en bild på det gänget

jag behöver väl knappast skriva att varken datum eller tid stämmer?

attachicon.gifIMAG0065.JPG

..och det är skjutljus också. :thumbsup:

Hur många hann du med att skjuta??? :wink:  :thumbsup:

Publicerat

..och det är skjutljus också. :thumbsup:

Hur många hann du med att skjuta??? :wink::thumbsup:

Lugn i båten! Frysen är full och jag okynnesjagar inte på åtel. Nej, de flesta får vara till hundjakten. Tror vi har fem kvar på den beräknade avskjutningen men vi får se hur det blir med grisningen som bör vara på g just nu. Det känns rätt avgörande

Publicerat

Ikväll kör vi ett pass igen och denna gången är Angry Birds Kalle sur på grisarna.

Så jag kör helmörkt, kallt och börjar tidigt. Nu har de lurat mig 2 ggr ;-)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Publicerat

Lugn i båten! Frysen är full och jag okynnesjagar inte på åtel. Nej, de flesta får vara till hundjakten. Tror vi har fem kvar på den beräknade avskjutningen men vi får se hur det blir med grisningen som bör vara på g just nu. Det känns rätt avgörande

Haha! Se där ja! Ingen nöd på dig inte. Vad säger bönderna om ni inte skjuter så mycket som ni orkar och förmår, för det måste ju bli betetsskador på säd och övrigt?

Man har läst på vissa håll så gnäller bönderna för att det skjuts för lite gris på deras och grannmarkerna.

Här uppe skulle dom inte klara sig p g a vintern, snömängden o kylan. Vi har ca. 80-90 cm snö ännu och -21,2 i skrivande stund. Visst skulle det va häftigt att se grisen komma och plöja fram i detta snödjup i 50 knyck. :thumbsup:

Publicerat

Haha! Se där ja! Ingen nöd på dig inte. Vad säger bönderna om ni inte skjuter så mycket som ni orkar och förmår, för det måste ju bli betetsskador på säd och övrigt?

Man har läst på vissa håll så gnäller bönderna för att det skjuts för lite gris på deras och grannmarkerna.

Här uppe skulle dom inte klara sig p g a vintern, snömängden o kylan. Vi har ca. 80-90 cm snö ännu och -21,2 i skrivande stund. Visst skulle det va häftigt att se grisen komma och plöja fram i detta snödjup i 50 knyck. :thumbsup:

att bönderna på sina håll har problem stämmer gott - jag är dock förskonad från jordbrukare och har endast med skogsbönder att göra och de är mer positiva till grisarna. flertalet av dem har insett att man kan sälja åtelsittningar och dra in grova extrapengar till kassan.

ja med såna förutsättningar bör du klara dig, vi har visserligen haft bra med snö här nere periodvis de senaste vintrarna och det är en rejält mäktig syn att se en mellanstor gris pulsa fram i snön. är det en smärt fjoling kan det går rätt fort och snön yr i alla riktningar, de större har dock problem och ser mest ut som en gungbräda på väg framåt :)

Publicerat

att bönderna på sina håll har problem stämmer gott - jag är dock förskonad från jordbrukare och har endast med skogsbönder att göra och de är mer positiva till grisarna. flertalet av dem har insett att man kan sälja åtelsittningar och dra in grova extrapengar till kassan.

ja med såna förutsättningar bör du klara dig, vi har visserligen haft bra med snö här nere periodvis de senaste vintrarna och det är en rejält mäktig syn att se en mellanstor gris pulsa fram i snön. är det en smärt fjoling kan det går rätt fort och snön yr i alla riktningar, de större har dock problem och ser mest ut som en gungbräda på väg framåt :)

Ja, det slår ju hårt på deras ekonomi. Ok! Det blir väl extra gödsel i skogen efter dom då. :thumbsup:

Jag har sett en på blocket som annonserar för 1500kr/natt och det är ju ett jävla pris som jag aldrig skulle bet. :sad:

http://www.blocket.se/angelholm/Vildsvins_jakt_pa_atel_44901845.htm?ca=1_7&w=3

Fina pengar om han har alla åtlar fulla varje natt el. nästan iaf.

Ja, jag har sett att det har kommit en del av den vita varan söder ut också och bra med -grader också. :thumbsup:

Haha! Ja, det skulle vara en vacker syn att se en flock komma i djupsnön och plöja fram. :yes:

Publicerat

Tittade till åteln på morgonen....soprent igen....efter två resultatlösa kvällar där grisen inte vågat sig fram kör jag nu ikväll igen men med beckmörker och stängd lucka. Begriper inte att de varsnar mig, de måste ha full koll. Nu hoppas jag kunna lägga upp en bild på fälld gris ikväll ;-)

Publicerat

Tittade till åteln på morgonen....soprent igen....efter två resultatlösa kvällar där grisen inte vågat sig fram kör jag nu ikväll igen men med beckmörker och stängd lucka. Begriper inte att de varsnar mig, de måste ha full koll. Nu hoppas jag kunna lägga upp en bild på fälld gris ikväll ;-)

Grisarna måste var lika lista som mickel. :yes:

Skitjakt på dig! :thumbsup:

Publicerat

Är det nyfilmat ? Får bli att sätta på Video mode nästa gång jag tömmer minnet :D

Var ute igår och bytte till Video , fick denna grisen på film igår kväll.  :tongue:

Publicerat
  • Författare

satt lite igår med brorsan. vi skulle se om vi kunde skjuta den som jag la upp på bild som troligt vis var en årsgris, men var fel vi hade. eftersom den har varit där samma tid 3 kvällar i rad med bara 3-5 minuters skilland så var det ju inte konstigt att den hade pjymisar. igår klockan 19,10 kommer det fram 3 st sm¨å små saker till foderplatsen. vi tänder eftersökslampan (bara för att se var det är för något, bara se inte skjuta! för det var inget skjut bart !) när vi tänder lampan ser vi en liten randig som max, max var 2 veckor gammal. han smälte ju in med majsens färg ahahahahahha. men det var roligt att veta att det blir tillökning och att se så små grisar :tongue:  :thumbsup: fast tillökning tycker inte bonden om ! :sad:

Publicerat

satt lite igår med brorsan. vi skulle se om vi kunde skjuta den som jag la upp på bild som troligt vis var en årsgris, men var fel vi hade. eftersom den har varit där samma tid 3 kvällar i rad med bara 3-5 minuters skilland så var det ju inte konstigt att den hade pjymisar. igår klockan 19,10 kommer det fram 3 st sm¨å små saker till foderplatsen. vi tänder eftersökslampan (bara för att se var det är för något, bara se inte skjuta! för det var inget skjut bart !) när vi tänder lampan ser vi en liten randig som max, max var 2 veckor gammal. han smälte ju in med majsens färg ahahahahahha. men det var roligt att veta att det blir tillökning och att se så små grisar :tongue:  :thumbsup: fast tillökning tycker inte bonden om ! :sad:

Kul att du får se småttingar men alla bönder gillar inte grisarna. :thumbsup:

Publicerat

sköt min 3dje gris ikväll en liten galt!

Publicerat

Och jag hade grisar framme kl 20.45 men de drog som en avlöning när luckan knarra lite....skit igen alltså

Publicerat

Och jag hade grisar framme kl 20.45 men de drog som en avlöning när luckan knarra lite....skit igen alltså

Det låter som att du behöver ha lite materialvård i form av rundsmörjning av gångjärn. :thumbsup:

Publicerat

jaså dutror at man kan sidde med lukket luka for at åpne  når grise er fremme :woot:  total tystttttttt :thumbsup: kalle.

Publicerat

Har en jagtven som tror at han kan åpne dåseøl og drikke uden atdet giver lyd fra sig :wallbash: han har aldrig skudt en gris selv efter mange forsøg men en dag vil nok høre efter , sætter ham på åtler med 99% garenti for gris men nej :woot:  kalle.

Publicerat

Det brukar gå alldeles utmärkt Calle på min andra mark. Men där är luckorna mindre. Den om byggde denna koja, som jag tagit över, byggde en stor lucka i plexiglas, som det krävs två man att öppna, den är insmord av mig flera gånger, men pga vittringen så kan man inte ha den öppen. De går inte fram då....så är det bara, i går körde vi med stängd lucka, och de kom fram och började käka. Efter 10 min påbörjade vi försöket att öppna luckjäveln gick nästan....när de drog satt vi i beckmörker med luckan öppen och då stod de inne i skogen 1,5 timma innan vi gav faan i det. De blev förbannat varska.

Jag ska bygga om skiten nu men nu får åteln vara i fred ett tag....det krävs lite bättre stolar, mindre luckor mm.

Likaså ska jag montera dit den fasta belysningen med relä igen.

Publicerat

Jævla grisede tager gas på dig når du nu skal bygge om så glem ikke et 110mm udluftningsrør på3m så er du af med det meste af vitring :thumbsup: kalle.

Det brukar gå alldeles utmärkt Calle på min andra mark. Men där är luckorna mindre. Den om byggde denna koja, som jag tagit över, byggde en stor lucka i plexiglas, som det krävs två man att öppna, den är insmord av mig flera gånger, men pga vittringen så kan man inte ha den öppen. De går inte fram då....så är det bara, i går körde vi med stängd lucka, och de kom fram och började käka. Efter 10 min påbörjade vi försöket att öppna luckjäveln gick nästan....när de drog satt vi i beckmörker med luckan öppen och då stod de inne i skogen 1,5 timma innan vi gav faan i det. De blev förbannat varska.

Jag ska bygga om skiten nu men nu får åteln vara i fred ett tag....det krävs lite bättre stolar, mindre luckor mm.

Likaså ska jag montera dit den fasta belysningen med relä igen.