Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat

Precis....mest intressant att se om jag lyckas ta rätt årsgris.....lite knepigt att skilja gyltorna från galtarna i den åldern..... ;-)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

• Svar 2,5k
  • Visningar 400k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat

En fråga till er.

Vi har haft lite diskussion i jaktlaget om när och hur länge vi skall vänta med grisjakten. Kameran visar på mer och mer gris men vi samtliga tycker att det är bättre och vänta tills vi har en stor stam och mycket mer än de sex st som visar sig nu innan första skotten går. Detta är vi alla överens om hur har ni gjort på era åtlar och marker??

post-10839-0-55580000-1362514021_thumb.j

Publicerat

Jag har haft strögrisar under en period men under ca 14 dgr gris varje kväll. Så länge det är olika grupper, vilket man kan se på kameran, är det ok att ta en årsgris och sen är det gris igen relativt snart. Just gruppen som blir påskjuten kan vara borta ett tag men på min andra mark kommer de åter relativt snart. Jag skulle inte vänta för länge för nu töar det och de kommer hitta mat lite var stans och många grannlag är igång och åtlar. Så är det gris, gör ett försök och hoppas de kommer åter. Vid har du att förlora?

Publicerat

Jo då de kom kl 19.50 ca ikväll igen.....otrolig timing!attachicon.gifImageUploadedByTapatalk 21362509874.585855.jpg

to mand på jagt bare at vide hvem som skal skyde,måske 123 bang to grise i bakken :thumbsup: kalle.

Publicerat

Kollade till våra åtlar i helgen, trodde det var slut på foder i spridarna så hade inga förhoppningar att det skulle varit gris på där men det var visst lite foder kvar i botten på båda. Såg även att det varit bra med aktivitet senaste nätterna på båda åtlarna! Såg spår efter både stora och små grisar så nu blev jag sugen på att skjuta mig en liten gris innan fodret i tunnorna tar slut :) Tyvärr kan jag inte fylla på foder innan snön försvinner så de gäller att passa på nu ;) 

Publicerat

Calle, tanken med 1-2-3 pang och två skyttar, har slagit mig, någon som lyckats med konststycket, lite risky business va?

Publicerat

En fråga till er.

Vi har haft lite diskussion i jaktlaget om när och hur länge vi skall vänta med grisjakten. Kameran visar på mer och mer gris men vi samtliga tycker att det är bättre och vänta tills vi har en stor stam och mycket mer än de sex st som visar sig nu innan första skotten går. Detta är vi alla överens om hur har ni gjort på era åtlar och marker??

attachicon.gifIMAG0384.JPG

Jag tycker inte ni behöver vänta längre! Säkert har ni fler grisar i området än vad ni tror!  Det händer ofta att en grupp grisar håller borta andra grisar från åteln.

Publicerat

Full rulle hela natten...... ;-)

post-11057-13625259517739_thumb.jpg

Publicerat

Tack för svaren

Publicerat

Calle, tanken med 1-2-3 pang och två skyttar, har slagit mig, någon som lyckats med konststycket, lite risky business va? Sent from my iPad using Tapatalk HD

Två kamrater lyckades med det två kvällar i rad nu, så nu är det bara att vänta på eftersök...som sagt, som gjort för att gå fel :dry:

Publicerat

Tufft, nej inget jag tänker ge mig på, det kräver nästan simultant tryck och det är nästan omöjligt...

Publicerat

Tufft, nej inget jag tänker ge mig på, det kräver nästan simultant tryck och det är nästan omöjligt... Sent from my iPad using Tapatalk HD

nej jeg mener selv det er for risikabelt,kanmeget vel blive fejl dyr og eftersøg,ville høre om nogen bruger så? og der er kommet svar helt ok med kombis for drag hjælp, der er jo også stor mulighed for at en anden gruppe kommer til åtlen har selv flere gange skudt 2 grise samme sted længst tid i mellem 2 timer :thumbsup:  :tongue: kalle.

Publicerat

Gick käpprätt åt helvete i går. På plats 17.45, ljust ute. Eldar upp kamin, trots varmt ute. Först dyker en kronhind upp, nervös som fasen. Stor hare sedan. Efter det en råbock tillsammans med en lika nervös kronkalv. Märklig kombi. Börjar fundera på varför de är spattiga. Noterar att ljuset från åteln ger skugga i kojan vilket inte är bra så klart. 19.50 så brakar det till rejält precis bredvid kojan. Misstänker gris, en grupp drar i väg. Troligt kom de nära kojan och fick vittring. Så där håller det på. Kl 2245 bryter vi och går ur. Gissa vad vi går på 50 m från kojan, jodå en flock med grisar på väg till åteln. Tröttsamt! Bara ta nya tag. Måste fixa ljuset bara så det inte skuggar mot oss.

Publicerat

Gick käpprätt åt helvete i går. På plats 17.45, ljust ute. Eldar upp kamin, trots varmt ute. Först dyker en kronhind upp, nervös som fasen. Stor hare sedan. Efter det en råbock tillsammans med en lika nervös kronkalv. Märklig kombi. Börjar fundera på varför de är spattiga. Noterar att ljuset från åteln ger skugga i kojan vilket inte är bra så klart. 19.50 så brakar det till rejält precis bredvid kojan. Misstänker gris, en grupp drar i väg. Troligt kom de nära kojan och fick vittring. Så där håller det på. Kl 2245 bryter vi och går ur. Gissa vad vi går på 50 m från kojan, jodå en flock med grisar på väg till åteln. Tröttsamt! Bara ta nya tag. Måste fixa ljuset bara så det inte skuggar mot oss.

det är bara tråkigt om det är för lätt, eller hur ;)

jag har visserligen bara ytterst ringa erfarenheter av åtelbelysning men den lilla jag har stämmer bra överens med beteendet du beskriver. på bilderna från åtelkameran ser de ut att bete sig som vanligt men när jag suttit i kojan och tittat på djuren så beter de sig väldigt oroligt och verkar väldigt mycket mer vittringskänsliga än när jag sitter utan belysning. ligger det dessutom snö på marken eller jag har kraftigt månljus blir de än mer känsliga på belysningsåteln - ett beteende jag aldrig märkt av på obelysta åtlar. summan av ovanstående har gjort att jag inte monterat fler åtelbelysningar trots att det var tanken och den belysta åteln har blivit en ren foderplats. 

är det någon mer som märkt av det jag beskriver? belysningen jag testat är från hylte lantmän och använder sig av grönt ljus.

hoppas på bättre jaktlycka nästa gång -

Publicerat

Har experimenterat mycket med olika ljus. Det som funkar bäst är en neddimrad LED på hög stolpe mot åteln, sätts på kojan. När djuren dyker ut och etablerar dig dimrar man försiktigt upp. I går hade jag Kill light pucken med skymningsrelä och då kojan står i nivå med åteln bildas skuggor så när man rör sig syns det tyvärr. Ska fixa till det!

Mitt andra missöde igår var att jag blev pinknödig efter en termos te och med avsaknad av pisseflaska fick jag pissa i den inte helt tomma termosen.....aj aj vilken idiot att skålla lemmen i griskojan ;-)

Publicerat

Klockrent Kalle, kul att flera har sådana kreativa lösningar på blåseländet. Råkade nämna det hemma en gång och termosen kastades ?? Numera är jag tyst om vad som händer med våra husgerård!

Publicerat

Jag har skrivit om det innan.. Ljuset skall komma från samma linje vi har när vi sitter och tittar på åteln. Skuggorna faller då bakom grisarna och vi får lättare koll på vad som händer på åteln.

Mina ljusanordningar sitter på kojan, men ännu bättre är det om ljuset kommer ännu längre ifrån. Fortfarande i samma linje, men betydligt längre bak. Ett ljus på längre avstånd skrämmer grisarna mindre!

Vill ni ha mer gris på åtlarna, glöm då rörelsevakter och skymningsrelän. Det är betydligt fler grisar som skyggar än ni tror...

Dimmer, ja det förstod ni säkert! Vrid upp mycket sakta och det kan ta 5-10 minuter innan vi får tillräckligt ljus. Märker ni under tiden att grisarna blir oroliga, stanna upp och dimra ner lite. Släck aldrig! 95% av gångerna lugnar de snart ner sig och då fortsätter ni lugnt och metodiskt!

Publicerat

Jag har skrivit om det innan.. Ljuset skall komma från samma linje vi har när vi sitter och tittar på åteln. Skuggorna faller då bakom grisarna och vi får lättare koll på vad som händer på åteln.

Mina ljusanordningar sitter på kojan, men ännu bättre är det om ljuset kommer ännu längre ifrån. Fortfarande i samma linje, men betydligt längre bak. Ett ljus på längre avstånd skrämmer grisarna mindre!

Vill ni ha mer gris på åtlarna, glöm då rörelsevakter och skymningsrelän. Det är betydligt fler grisar som skyggar än ni tror...

Dimmer, ja det förstod ni säkert! Vrid upp mycket sakta och det kan ta 5-10 minuter innan vi får tillräckligt ljus. Märker ni under tiden att grisarna blir oroliga, stanna upp och dimra ner lite. Släck aldrig! 95% av gångerna lugnar de snart ner sig och då fortsätter ni lugnt och metodiskt!

Instämmer till fullo!

S.

Publicerat

Åteljakt på gris i sin fulla prakt :) alltid är det nått som blir fel eller inte :tongue:

Publicerat

Men det är det som är roligt ;-)

Publicerat

Fasen vilka svin alltså.,,,de hade mage att visa sig i natt igen..,,dålig stil ;-)

post-11057-13627070488949_thumb.jpg

Publicerat

vart upp på finmarken igår kväll och körde foderrunda. passade på att sätta upp tre kameror samtidigt då jag vill se hur det gått med eventuella smågrisar. jag lät bli att montera på foderplatsen där vi körde förbi för en vecka sen och där stod ett tjugotal grisar då de är där var natt. att de skulle vara så nära visste jag dock inte.

jag slängde ut foder på de fyra första foderplatserna innan jag kom till den femte där vi såg gris förra veckan. jag kastade ut ca 10 kg foder och körde vidare till sista foderplatsen. på vägen tillbaka, ca 20 minuter senare, körde jag upp till foderplats fem igen för att se om där var något. väl uppe var där knappt 0,5 kg foder kvar så det var bara att ösa ut mer foder till dem  :thumbsup:

Publicerat

Von Anka, vad kör du med för kamera ?

Publicerat

Kamera? nä det är ju inte tillåtet. Har hyrt in en naturfotograf som sitter på nätterna och fotar gris. Han heter Scout Guard, jävla trevlig kille ;-) kan både fota 8 mp och filma. Stackarn får sitta på ett träd utan OB och allt. Sen skickar han SMS till mig så fort det händer något också.

Har nu monterat en LED på kojan. Blev kanon, bilbatteri och dimmer inuti.

ta5y4e3a.jpg