Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat

Grattis! Vi sitter ikväll på åtel. Första passet med ljuddämparen monterad....

iPad Tapatalk HD

• Svar 2,5k
  • Visningar 409,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat

Gratulerar!

Jag vart inne på att åka ut och försöka skjuta en igår men insåg att frysarna fortfarande är fulla.

Publicerat

Jodå så att ...

har haft en grupp fjolingar på kameran (mms) nu i veckan redan vid 2030-2100 samt efter midnatt , åkte dit i dag , lade ut nytt bröd , det andra var helt borta , tjärade träd och sen in i kojan lite efter 1930 , 2050 kom de punktligt lugnt och stilla , riktigt trevligt att titta på dem i tidig skymmning , 2054 avgick en liten galt med döden , passad ca 30 kg , som sagt , det går bra nu.... och "thank god " för mmskamera , har ju liksom 6,5mil till marken hemifrån !!

Wingren

Hatten av o grattis! :smile: själv..snyft snyft så kommer man inte en meter..eller vågar inte riskera att åka upp med personbil på vägarna till åtlarna..o det känns :sick:

Publicerat
Gratulerar!

Jag vart inne på att åka ut och försöka skjuta en igår men insåg att frysarna fortfarande är fulla.

Har samma problem men åker ut ändå ;-)

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Personbil??!!! köp en Land rover med flak för böveln gossar , ska va fan att släpa viltet en halv socken för att man inte har vettig trp. !! :tongue:

Publicerat

Har samma problem men åker ut ändå ;-) iPad Tapatalk HD

nja, jag vet inte om jag ser det som ett problem, hade varit värre om frysen varit tom än att den är full :)

Publicerat

Vi har precis kommit igång med åtlarna och inte skjutit nåt än men till helgen har vi arbetsdag och några av våra långväga medlemmar lär sätta sig och försöka få skottchans vilket de givetvis ska.

Jag tänkte lite på era erfarenheter kring störningskänslighet? Jag tänkte ut nån gång nästa vecka typ framåt onsdag kanske? Det är väl knappast lönt att sätta sig på åteln ifall de har skjutit där på lördagen? Men kan det vara värt att ta en kvällspromenad där man tidigare sett mycket bök eller har grisarna då stuckigt flera kilometer tror ni?

Jag har trots allt 45 minuter enkel väg till marken så jag vill inte köra ut om det känns helt lögn i helvete att få tag på nån gris, då väntar jag hellre några veckor.

Publicerat

Allt beror på om det är olika grupper. Jag sköt en galt för 4 veckor sedan. Den gruppen med 8, numera 7, årsgrisar och en sugga har jag inte sett röken av sen dess. Numer det i stället en annan grupp som kom dagen efter jag sköt galten och den är fortfarande kvar varje kväll/natt. Så räkna med min 2-5 veckor att påskjuten grupp är borta. Sen kan du ha flyt också.

Ex skjuter någon på en grupp kl 21 och de drar på 2 röda. Sen kan en annan grupp komma kl 02 och de vet ju inte vad som hänt, förutom vittringen då. Så skott på en åtel är inte lika med att grisen är borta helt och hållet.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Börjar få in lite gris nu efter att det varit dött ett antal månader. Tror jakttrycket var för hårt under hundsässongen i området och att detta är grisar som vandrat in. Ser ut till att vara årsgrisar :)

Publicerat
  • Författare

Vi har precis kommit igång med åtlarna och inte skjutit nåt än men till helgen har vi arbetsdag och några av våra långväga medlemmar lär sätta sig och försöka få skottchans vilket de givetvis ska.

Jag tänkte lite på era erfarenheter kring störningskänslighet? Jag tänkte ut nån gång nästa vecka typ framåt onsdag kanske? Det är väl knappast lönt att sätta sig på åteln ifall de har skjutit där på lördagen? Men kan det vara värt att ta en kvällspromenad där man tidigare sett mycket bök eller har grisarna då stuckigt flera kilometer tror ni?

Jag har trots allt 45 minuter enkel väg till marken så jag vill inte köra ut om det känns helt lögn i helvete att få tag på nån gris, då väntar jag hellre några veckor.

som sagt det där är nog väldigt olika, som vi, vi har haft gris samma natt efter varje skott men då har vi bara skjutit en  randig på typ 10 kg från en sugga sen har det väl kommit några galtar sent på natten sen antagligen. men ex röjning/stora förändringar vet jag grisar är väldigt känsliga för. dom liksom kan relatera/ till vissa saker/ komma ihåg saker  tror jag :tongue:  men så undvik sånt,( för mycket) i alla fall röjning,eldning. tror det är ett bra tips :thumbsup:

Publicerat

Om du skjuter en kulting från en garvad sugga så lär hon nog inte komma på ett tag igen. Men sljuter du en från en flock bortstötta årsgrisar så kan dom nog komma efter någon dag igen! :)

Publicerat

jag sköt ju en fjoling igår kväll , blod lite här och där , bla. på ena tjärträdet , likväl började mmsen komma vid samma tid ikväll igen , är inte hundra på att det var samma gäng men samma storlek iaf. så de unga grisarna verkar inte va speciellt känsliga ...

Publicerat

Skjöt en gris i en grupp med 9 st för två år sedan på gamla åteln med t3 an med mynningsbroms. Såg ingenting efteråt. När jag väntat en kvart och ska gå ner och kolla hur de gått. Så börjar de springa in grisar på åteln!? Eftersom jag inte hade en aning hur första gått så fick dem va.

Men de verkade va samma grupp.

Önskar de var lika mycket gris idag:-(

S

Publicerat

Håller med dig hs_merkel. Där jag jagar (på fyra olika ställen i Skåne) var det också mer gris för 2-3 år sedan.

Publicerat

Skjut inte på åtel utan bara på fälten och låt de bli lite mer gris igen, sen lägg ett Max tak på antal grisar på hund jakten.. Skjuter inte ni på åtel så kommer de blir allt fler gris som kommer och äter på era ställen på nätterna än andra där de smäller titt som tätt! Hade jag försökt göra iallf! Om alla i jaktlaget osv tycker de blir allt färre gris..

Publicerat

Skjut inte på åtel utan bara på fälten och låt de bli lite mer gris igen, sen lägg ett Max tak på antal grisar på hund jakten.. Skjuter inte ni på åtel så kommer de blir allt fler gris som kommer och äter på era ställen på nätterna än andra där de smäller titt som tätt! Hade jag försökt göra iallf! Om alla i jaktlaget osv tycker de blir allt färre gris..

Skjuter max 3 st på åtel. Resten blir på fälten och för hund.

Publicerat
  • Författare

Skjuter max 3 st på åtel. Resten blir på fälten och för hund.

här är det inte så redigt, :sad:  det verkar bara som om det är vi som vill ha gris här :tongue: . bönderna och jägarna vill liksom bara skjuta så mycket så möjligt för att typ utrota stammen, men det är väl för att dom förlorar mycket på skadorna i fälten.

Publicerat

Ikväll åker vi ut 5 man på tre åtlar, har varit mycket gris ute så någon borde gå i backen. Blir långpass ev. då de kommit från kl 22-03!

Publicerat

Själv så får man kuckilura med viltspårandet för jycken då vägarna knappt är farbara..lägg även till att spridaren säkert lagt av + att fodret är slut och det gått mer än 1vecka sedan man sist kikade på åteln/åtlarna,så allt göttigött gött är nog väck...suck :( Nåja, på Måndag blir det att reka på marken o se om det blitt bättre o då ska åtlarna boostas :yes: för en del sittningar under maj..sen ska bävern smaka bly..men det är en annan tråd :woot: Uppdatera med resultat för en smått handikappat grisvakare :yes: God jaktlycka oxså!

Publicerat

Jag satt igår mellan 19:00 till 23.45 men inget synligt eller hörsligt.

Publicerat

Gjorde en majsbomb deluxe ikväll:-)

Till helgen ska jag försöka få en.

S.

Publicerat
  • Författare

Gjorde en majsbomb deluxe ikväll:-)

Till helgen ska jag försöka få en.

S.

det låter fint det ! :tongue:  :thumbsup:  är det jäst majs då ? :smile:

Publicerat

Haha!

äntligen kom man upp till åtlarna..

spridaren hade tydligen nått kg mat kvar i sig på bästa stället

dock blivit fylld nu :tongue:

och tydliga bök över hela åteln.

(även dem andra)

trots att jag trodde det var tomt sen flera dagar tillbaka då jag sist körde ned med bilen i diket.

nu blir det iaf att vänta drygt nån vecka sedan blir det sittning! :thumbsup:

stökade nämligen till det genom att dra bort massa sly/granträd som blivit röjt i vintras+ att jag konkade lite med annat så åteln ska bli ren :wink:

post-10399-0-38551700-1367263682_thumb.j

Publicerat

det låter fint det ! :tongue:  :thumbsup:  är det jäst majs då ? :smile:

Majs

Likör.

Socker

Salt.

Anis.

Vatten.

Jäst.