Publicerat Maj 5, 201313 yr Får bli en runda ikväll, ny laddat batteri till belysningen så hoppas rätt gris kommer fram! Eller något djur överhuvudtaget, mest för att ha något att titta på, börjar bli tråkigt att glo på fodertunnan. Någon mer som ska ut?
Publicerat Maj 5, 201313 yr "Ett icke avlossat skott ångrar man aldrig" är kloka ord. Jag fick tyvärr en sugga med kultingar bortskjuten förra veckan just pga identifikationsmisstag. Riktigt surt. Skytten trodde det var en årsgris. 120 kg borde man urskönja betar, pucklar, kraftig huvudform och pensel men i mörkret är det aldrig lätt, så bra beslut! iPad Tapatalk HD
Publicerat Maj 6, 201313 yr Ja det är sant! Satt en runda igår, kom fram till platsen vid 21:45 spridde ut lite jäst majs och slängde ut lite bröd, 22:03 kom en gris gåendes tittade runt med kikaren och plötsligt var där grisar överallt stora som små även kultingar, men dem ville inte riktigt komma ändan fram till "ljuset" efter en stund blev dem skrämda av en räv som kom smygandes och norpade bröd, funderar på att beställa en grön led lampa sägs det ska vara bra ljus?
Publicerat Maj 6, 201313 yr Så där jaa. Efter att ha jobbat med mor o fars badrum, riva ned tapet+golv som satt som f*n! blev man äntligen klar igår vid 17.00 tiden, 2dagars jobb. blåsor och träningsverk likt inget annat efter skrapningen..men vad gör det arbetssökande som man är..känns gott iaf=) Fick då genast lusten när tiden fanns att åka ut till åteln och jaktmarkerna överlag för en stund återhämtning. Kaffe kokades, bössa med tillhörande attiraljer stuvades in i bilen och färden dryga 6milen från huset påbörjades. Var framme vid 21.00 snåret någonstans där. Kollar vinden och har kameran redo..smyger mig sakta ned. Japp o där var dem 4st randiga kultingar framme och buffade kivades om potatisarna som var utlagda Sittningen gav annars inte någonting förutom en hare som äntrade åteln vid 02.30..då bestämde jag mig för o bila hem igen..
Publicerat Maj 6, 201313 yr "Ett icke avlossat skott ångrar man aldrig" är kloka ord. Jag fick tyvärr en sugga med kultingar bortskjuten förra veckan just pga identifikationsmisstag. Riktigt surt. Skytten trodde det var en årsgris. 120 kg borde man urskönja betar, pucklar, kraftig huvudform och pensel men i mörkret är det aldrig lätt, så bra beslut! iPad Tapatalk HD Dessvärre är det ju inte så enkelt att det räcker med konstaterande av årsgris. Här följer min historia från i onsdags kväll som fick ett snörpligt slut... Strax innan halv 10 sköt jag på en brungris som skenade iväg efter skottet. Gick och hämtade jycken och polaren skickade då sms om att han kommer och ansluter då han ej sett något. Zorro tog först upp men tycktes efter ett tag gå på de färska klövspåren istället. Märker att det är kämpigt för hundarna när det är så mycket trampat överallt. Dock blev han väldigt ivrig så det kan hända att han gick på luftvittringen av den fällda grisen då den inte låg långt därifrån samt den vaga vinden låg mot oss. Eftersom vi själva inte såg blod där gick vi tillbaka till första blodplatsen vi sett och tog om. Nu gick det bättre och vi såg blod hela vägen. Efter ca 100 meter låg brungrisen död. Det som dessvärre upptäcktes var att 3 av spenarna såg dragna ut. Jag skar upp juvren när jag flådde grisen och såg även att det sipprade lite mjölk ur dem, inte mycket men ändå synligt. Så jag tänkte att jag här redogör för hela förloppet fram till skottillfället och min upplevelse av det så kan det vara ett uppslag för erfarenhetsutbyte och diskussion. Det här var min första åtelupplevelse och ni som suttit ett antal gånger tidigare har kanske förslag på vad man kunde göra annorlunda. Observera att detta är min tolkning av situationen, någon annan hade kanske bedömt annorlunda. Fram till åteln kom det två stycken äldre grisar, båda rejält mörka i kroppen. Båda hade tydlig könsprägel och jag konstaterade dem till hondjur. En av dem upplevde jag hade dragna spenar. Där var också två brungrisar, det var inget snack om att det var årsgrisar för man såg den ljusa färgen tydligt. Sen var där några randgrisar, jag fick uppfattningen att det var fler än 3 men de rörde sig bakom träd, grisar och bakom krön. Jag gjorde ett antagande att detta var en sugga med två årsgrisar samt sina nya kultingar, därtill hade en äldre gylta anslutit. Jag granskade den ena brungrisen ett tag och ansåg att den var skjutbar. När jag skulle lägga upp bössan gav stolen ifrån sig ett ljud som fick alla grisar förrutom den svarta “spendragna” och kultingarna att springa en bit ifrån åteln. Att just dessa stannade kvar tillsammans stärkte min tro att den svarte var suggan till de små. Den gris jag tänkte plocka försvann och kom inte tillbaka, dock de två andra (en mörk + en årsgris). Så jag började granska den sista årsgrisen noga, såg ingen könsprägel så det kunde vara såväl galt som gylta. Jag letade noga under buken för säkerhets skull men kunde inte se några spenar, det enda “spretiga” man kunde ana tolkade jag som päls. Därpå small det. Senare visade det sig som sagt att tre spenar var dragna ca 2 cm. Erfarenheter kring bedömningen: Man ska givetvis vara självkritisk när sådant här händer och jag har gått igenom händelsen i huvudet många gånger och funderar på om jag hade kunnat göra något annorlunda. En sak jag tänker på är att jag snabbt kunde konstatera att där var två äldre hondjur tillsammans med två årsgrisar. Utifrån det målade jag i skallen upp en bild av att någon av de äldre var där med sina årsgrisar och sina nya kultingar. Det antagandet kan påverkat min fortsatta bedömning då jag börjar leta dragna spenar hos de äldre vilket jag tyckte mig se på en av dem. Det är nog bra om man är mer öppen för olika alternativ och inte låser fast hjärnan vid antaganden. Omedvetet fungerar ju hjärnan så att man letar efter detaljer som ska bekräfta det man tror. Kanske borde man reagerat på att det bara var 3 kultingar och då börjat ana att en av årsgrisarna lika gärna kan vara suggan? Sen att i skymning på 40 meter kunna se tre 2cm långa spenar på en årsgris som inte har så mycket könsprägel är knepigt. Nu försöker jag inte skylla ifrån mig utan jag konstaterar bara hur situationen var. Hade jag varit tveksam hade jag givetvis inte skjutit men nu var jag helt inställd på att jag hade identifierat suggan i den större mörka. Hade det varit belysning på åteln hade möjligtvis spenarna kunnat upptäckas men är osäker på det. Ytterligare erfarenheter: •Det är mycket tacksamt att vara två vid eftersök. Dels underlättar det när man letar blod. Dels är det tryggt ifall det skulle behöva skjutas på igen. Draghjälp upp till vägen är heller inte att förakta •Jag har en alldeles för klen pannlampa. Har tidigare tyckt att den ger bra sken men när man letar i skogen behöver man MYCKET ljus.
Publicerat Maj 6, 201313 yr Trist när det sker men bra att du resonerade kring det. Numera verkar grisarna få kultingar i tidig ålder, flertalet innan de fyllt ett år. Så årsgris som tolkas som gylta kan vara sugga. Åtelbelysning är för mig nästan ett måste. Kommer de sent kan man förvisso skjuta med bra kikare men bedömningen blir osäker. En lösning är ju att ha den på, mycket svagt, och sedan dimra upp när de är på plats. De flesta bryr sig inte. Även ansiktets form kan ha betydelse upplever jag. Ett kort trubbigt, lite barnsligt utseende är trolig årsgris men när trynena börjar växa skall man dra öronen åt sig. På bilden ser den ut som att den har längre tryne men lätt att säga i efterhand. Bifogat en film från en av mina åtlar med sugga och 5 pyjamas. Suggan är inte jättestor som synes. http://youtu.be/EMoIAu0SSDo iPad Tapatalk HD
Publicerat Maj 6, 201313 yr Författare Trist när det sker men bra att du resonerade kring det. Numera verkar grisarna få kultingar i tidig ålder, flertalet innan de fyllt ett år. Så årsgris som tolkas som gylta kan vara sugga. Åtelbelysning är för mig nästan ett måste. Kommer de sent kan man förvisso skjuta med bra kikare men bedömningen blir osäker. En lösning är ju att ha den på, mycket svagt, och sedan dimra upp när de är på plats. De flesta bryr sig inte. Även ansiktets form kan ha betydelse upplever jag. Ett kort trubbigt, lite barnsligt utseende är trolig årsgris men när trynena börjar växa skall man dra öronen åt sig. På bilden ser den ut som att den har längre tryne men lätt att säga i efterhand. Bifogat en film från en av mina åtlar med sugga och 5 pyjamas. Suggan är inte jättestor som synes. http://youtu.be/EMoIAu0SSDo iPad Tapatalk HD fin viedo typiskt exempel på att gyltor snabbt kan förändras till sugga. den kan väl inte varit över ett år denna? 75 kg kanske? hahha (väldigt svårt att bedöma vikten utan att ha den på vågen i och för sig )
Publicerat Maj 6, 201313 yr Författare blir så avundsjuk på alla er med så fina åtlar och välbesökta marker vi har ju röjt på våra marker och flyttat åtlen, och grannen har med röjt. så vi har inte haft gris sedan snön försvann verkar liksom som om dom har annan mat nu. i vintars hade vi 2 grupper med stora grisar i den ena och mindre i den andra. men nu är dom som bortblåst. men men dom kommer väl . grannen har fullt upp just nu så vi får ha hans åtel med i 1-2 månader ! den ligger kanske 400 meter ifrån våran åtel så inte så stor skillnad. men den ligger även 400 meter närmare en stor mark med mycket gris på kan detta göra stor skillnad ? det ligger i alla fall mycket tjära och gott på den åteln med nu så nu får vi väl se ( och det jag mest vill ha hjälp med, vi ska ha ny åtelkamera nu så ge tips på bra kvalitets märken inom 1500kr klassen- 2000 klassen. gärna lysa upp bra och så och ganska mycket mp antar jag bodygard tyckte jag någon hade kanske bra grejer? skitjakt på er alla Mwh Linus.
Publicerat Maj 6, 201313 yr Författare vet inte om jag visat hans kanal innan, men måste bara visa hans kanal, han gör väldigt fina och coola åteljakts-filmer. http://www.youtube.com/feed/UCSQarIs77f8EPCEbHbgHgNg/u vad vet jag kanske är någon på forumet som äger kanalen i så fall väldigt fina filmer !
Publicerat Maj 6, 201313 yr Författare detta är vad jag har för liv på åteln. fick grävlingen på film faktiskt
Publicerat Maj 7, 201313 yr Här kommer mitt försök till "åtelfilm"....lattjade lite med imovie på Macen....gick så där ;-) sista nätterna har det varit full fart på denna åtel i Kolmården. Ikväll kör vi 22-02 i Strångsjö, söder Katrineholm så får vi se! Underbar kväll!
Publicerat Maj 8, 201313 yr Ännu en film, denna gång från nattens action.....dags för en sittning snart ;-) http://youtu.be/1yWRp8JDmAI iPad Tapatalk HD
Publicerat Maj 8, 201313 yr Ännu en film, denna gång från nattens action.....dags för en sittning snart ;-) http://youtu.be/1yWRp8JDmAI iPad Tapatalk HD Ja nu har ju inte jag en åtelkamera..men sådär mycket har jag nog aldrig sett när man vakat
Publicerat Maj 8, 201313 yr Just denna åtel ligger i ett gammalt grismecka där de etablerat sig. Det som är bra är att där nu finns två stationära suggor, bådar gott. Riktigt nöjd med utvecklingen och jag skulle lätt kunna ta en gris vilken kväll som helst men vi bestämde fredad åtel tom 15/5 så flera grisar hittar dit... 17/5 kör vi första passet. Ska bli kul. Har bra koll på vilka årsgrisar vi ska försöka ta. iPad Tapatalk HD
Publicerat Maj 11, 201313 yr Två st utan mamman som någon hade ihjäl för två veckor sedan. Låter dem vara ett tag så får vi se om de klarar sig, värme, mat finns och vatten så det kanske går? Uppfostran då....ja den blir ju så där....ex äta kl 11.30 på dagen...nja inte så bra kanske. iPad Tapatalk HD
Publicerat Maj 11, 201313 yr Författare ImageUploadedByTapatalk HD1368287393.426630.jpg Två st utan mamman som någon hade ihjäl för två veckor sedan. Låter dem vara ett tag så får vi se om de klarar sig, värme, mat finns och vatten så det kanske går? Uppfostran då....ja den blir ju så där....ex äta kl 11.30 på dagen...nja inte så bra kanske. iPad Tapatalk HD typiskt det där förra sommaren så hade vi bönder som sköt suggan för många kultingar så uppfostringen som du säger blir ju så där ...
Publicerat Maj 11, 201313 yr ImageUploadedByTapatalk HD1368287393.426630.jpg Två st utan mamman som någon hade ihjäl för två veckor sedan. Låter dem vara ett tag så får vi se om de klarar sig, värme, mat finns och vatten så det kanske går? Uppfostran då....ja den blir ju så där....ex äta kl 11.30 på dagen...nja inte så bra kanske. iPad Tapatalk HD Så länge dem går på åteln och äter så klarar dem nog sig, dem värmer varandra vid regn under någon tätning . men tråkigt är det med moderslösa kultingar..som ev kan bli vandaler
Publicerat Maj 11, 201313 yr Författare ringde också härom dagen en annan åteljägare som har bra med gris och låter en följa med och så. men han hade inte haft gris på 3 veckor, och sa att grisarna har försvunnit liksom. finns knappt i hela området antingen har stammen dött ut typ eller så har dom gått över till grannmarker långt iväg. men det är klart när bönderna skjöt 90 grisar på 10 åkrar 5 -6 km ifrån där jag bor, inblandat där i många felskjutningar som involverar suggor så tar det nog på stammen. blir så förbannad på att bönderna verkligen vill (utrota!) vildsvinstammen. nu tillhör den svergies vilt så vf utrota den på vissa ställen. det finns gris men inte alls lika mycket som för 2-3 år sedan. om dom gör om detta denna sommaren blir det andra bullar...
Publicerat Maj 11, 201313 yr Grisarna som vi har på marken vid våra två spridare har vart spårlöst borta över en vecka så spridarna stängdes av då det låg mycket majs på backen.Tjära på som fan och hällde ut lite lockmedel på en stubbe och nu fick jag rapport att det var tillbaka igen men var dom varigt kan nog ingen svara på. Men dom har nog andra åtlar att äta på eller så har som bara vart på upptäcktsfärd runt om i bygden . Hade vart kul att få på en gps på en gris och se hur den rör sig
Publicerat Maj 11, 201313 yr Grisarna som vi har på marken vid våra två spridare har vart spårlöst borta över en vecka så spridarna stängdes av då det låg mycket majs på backen.Tjära på som fan och hällde ut lite lockmedel på en stubbe och nu fick jag rapport att det var tillbaka igen men var dom varigt kan nog ingen svara på. Men dom har nog andra åtlar att äta på eller så har som bara vart på upptäcktsfärd runt om i bygden . Hade vart kul att få på en gps på en gris och se hur den rör sig Bakspårade en stor ensam för två vintrar och fick fan se hela byggden typ. Dom kan ha några otroliga födosök. S
Publicerat Maj 12, 201313 yr Jaha projekt "få kultingar att överleva" går in på sin andra dag. Kanske skulle genom dem namn? Helan och Halvan får det bli eftersom de är olika stora. Får hoppas Halvan äter i fatt Helan. Könsbestämma är ju inte att tänka på men hoppas på två gyltor ;-) Helan kanske är galt? Kanske skulle ställa ut en skål med grädde ;-) ? De gillar att äta när det är ljust i alla fall. iPad Tapatalk HD