Publicerat Maj 14, 201312 yr Satte upp foderspridare, grisarna försvann.....! Mina skyggade oxså det nya ljudet ett tag från spridaren..men dem vänjer sig, kommer sen som på beställning en stund senare vid angivet klockslag
Publicerat Maj 14, 201312 yr Mina skyggade oxså det nya ljudet ett tag från spridaren..men dem vänjer sig, kommer sen som på beställning en stund senare vid angivet klockslag Ja , jag hoppas du har rätt Minken
Publicerat Maj 14, 201312 yr Blev en galt 120kg levande vikt Grattis....han dog med gräs i munnen också ;-)iPad Tapatalk HD
Publicerat Maj 16, 201312 yr Nu är det full rulle i Kulmården vill jag lova. I morgon kväll premiär på en åtel vi haft igång ca 3 veckor. Var ute idag med jäst majs och varje natt är där ca 20 grisar av olika kaliber mellan 21-04. Mycket småttingar. 2 kullar med 6 i varje. Sen tre övergivna ensamma stackare. I dag varje också ute och linjespräd stinkande jäst majs.....likadant gör jag i morgon....kommer det inte grisar då, kommer de aldrig. Tipset från Åke på Jaktbloggen :-) funkar varje gång he he!
Publicerat Maj 16, 201312 yr OBS småttingarna Helan och Halvan lever och frodas. Har lagt på sig faktiskt så jag tror de överlever!
Publicerat Maj 16, 201312 yr OBS småttingarna Helan och Halvan lever och frodas. Har lagt på sig faktiskt så jag tror de överlever! Dax att va pappa ledig? ;-)
Publicerat Maj 17, 201312 yr Hur många av er sitter i öppna torn och vakar gris? Och hur långt har ni till åteln från bilen? Även ytterdörren om de är någon som har de så bra;-) S
Publicerat Maj 17, 201312 yr Hur många av er sitter i öppna torn och vakar gris? Och hur långt har ni till åteln från bilen? Även ytterdörren om de är någon som har de så bra;-) S Ytterdörren är det 6mil till Sitter numera i en koja på den åteln där det är mest aktivitet vid, jaa inatt när man satt var det massa randiga ute+suggor, med andra ord inget skjutbart.. För att få mer naturupplevelser ska jag nu jäsa majs och sen åtla in på ett nytt ställe..där det är ett öppet torn , bilen parkerar jag nätt och jämnt 200m från åteln bara för att det där finns en parkering där för folket som bor i sommartorpet . Annars är det på andra ställen 4-500m.
Publicerat Maj 17, 201312 yr Författare OBS småttingarna Helan och Halvan lever och frodas. Har lagt på sig faktiskt så jag tror de överlever! lycka till kalle, kul o höra att du tar hand om dom väldigt kul med sånna kultingar,för dom kan bli väldigt tama !! när dom är så å äter mitt på dan o så. lycka till i alla fall med helan o halvan du får uppdatera prochektet hela tiden
Publicerat Maj 19, 201312 yr Blev med gris i går. Mycket olika nassar framme i Kolmården. Kl 22 klev bamsesugga in på scenen med 3 årsgrisar. Mycket observanta. Grymtade och fnyste. Bestämde mig för en av de mindre. Skulle precis trycka av när suggan efter 5 min grymtade till och de sprang iväg. Lätt förvånad men tänkte att det går fler tåg. 20 min senare kommer en grävling med fläckvis håravfall. Såg skumt ut så beslöt att ta den av daga. Ramlade ihop vid brödtunnan. Inte kan väl grävlingar få skabb?? Verkade inte vara skador av slagsmål heller. Kl 24 dök stor sugga, 6 kultingar och 3 årsgrisar upp. Suggan inspekterade grävlingen länge. Bestämde mig för en av de mindre gyltorna. Sköt den 00.20 skott mitt i bogen och föll ihop direkt. Vägde 21 kg slaktvikt. Vid urtagning såg jag fostersäck med 1 cm stora embryon. Dräktig redan alltså. Synd men fin liten gris annars. Trevlig kväll!
Publicerat Maj 19, 201312 yr Ikväll käkade en ensam galt ihop med Helan och Halvan. Vem vet han kanske är pappa till de små ;-)
Publicerat Maj 19, 201312 yr Inte alltid man hamnar på bild med egen kamera men här har nasse i mitten ca 1 minut kvar i livet. Sen kommer den elaka jägaren och hämtar den. iPad Tapatalk HD
Publicerat Maj 21, 201312 yr Ute 3 av de senaste 4 kvällarna. 3 vilt skjutet. Mycket gris ute. Intressanta bilder på åtelkameran! Stånghjort med ensamma kultingar! iPad Tapatalk HD
Publicerat Maj 22, 201312 yr Författare Ute 3 av de senaste 4 kvällarna. 3 vilt skjutet. Mycket gris ute. Intressanta bilder på åtelkameran! Stånghjort med ensamma kultingar! iPad Tapatalk HD måste vara Helan och Halvan ?
Publicerat Maj 25, 201312 yr Satt och vaka ikväll och kl 22.50 föll första grisen på våra marker efter allt jobb jag har lagt ner med foder och tjära sedan januari så kändes det rätt skönt att få fälla första. En liten galt på 60-70kg? Hypernervös att det skulle bli en skadskjutning men den stog still och kulan satt mitt i bogen och sex meter senare så var den död.Så nu är bollen i rullning så att säga
Publicerat Maj 25, 201312 yr Grattis.....kul med payoff! Liten? 60-70 kg levande är ju en perfekt storlek. Mycket bra! iPad Tapatalk HD
Publicerat Maj 25, 201312 yr Grattis.....kul med payoff! Liten? 60-70 kg levande är ju en perfekt storlek. Mycket bra! iPad Tapatalk HD Skall åka och köpa en våg idag för jag har ingen aning vad den väger faktiskt.. Känns tyngre än en 60kilos majssäck i alla fall men det var en bit till bilen och dra så väl hemma igår så skulle den ju ut ur bilen och in i förrådet och då var det inte mycket kraft kvar i min kropp. Men trägen vinner så nu hänger den urtagen och sotat min första så tur att ingen ser hur det ser ut
Publicerat Maj 25, 201312 yr Satt och vaka ikväll och kl 22.50 föll första grisen på våra marker efter allt jobb jag har lagt ner med foder och tjära sedan januari så kändes det rätt skönt att få fälla första. En liten galt på 60-70kg? Hypernervös att det skulle bli en skadskjutning men den stog still och kulan satt mitt i bogen och sex meter senare så var den död.Så nu är bollen i rullning så att säga Grattis! alltid kul med utdelning för jobbet man lägger ned:)
Publicerat Maj 25, 201312 yr Javisst kom gänget ut när systerdottern skulle med på jakt första gången. Hennes egna ord är; Jaa nog är tråkigt att sitta o vänta, men när det väl händer nått slår det allt ska tilläggas att dem här får växa på sig ett tag..känns inte direkt kul att få 50% gris med sig hem http://www.youtube.com/watch?v=kmuuNqL5Hjo
Publicerat Maj 25, 201312 yr Satt och vaka ikväll och kl 22.50 föll första grisen på våra marker efter allt jobb jag har lagt ner med foder och tjära sedan januari så kändes det rätt skönt att få fälla första. En liten galt på 60-70kg? Hypernervös att det skulle bli en skadskjutning men den stog still och kulan satt mitt i bogen och sex meter senare så var den död.Så nu är bollen i rullning så att säga Grattis ! Nu skall du se att det blir rusning till åtlarna
Publicerat Maj 26, 201312 yr Grattis ! Nu skall du se att det blir rusning till åtlarna Risken är nog att det bli så ja
Publicerat Maj 26, 201312 yr Är väldigt lugnt både på åtlar och åkrar i mina trakter nu. Lugnare än på många år. Lite surt säger jag men bönderna är nöjda!