Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Majs

Likör.

Socker

Salt.

Anis.

Vatten.

Jäst.

det låter bra ! det reseptet snor jag nog haha :thumbsup:  :tongue:

• Svar 2,5k
  • Visningar 400k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Haha!

äntligen kom man upp till åtlarna..

spridaren hade tydligen nått kg mat kvar i sig på bästa stället

dock blivit fylld nu :tongue:

och tydliga bök över hela åteln.

(även dem andra)

trots att jag trodde det var tomt sen flera dagar tillbaka då jag sist körde ned med bilen i diket.

nu blir det iaf att vänta drygt nån vecka sedan blir det sittning! :thumbsup:

stökade nämligen till det genom att dra bort massa sly/granträd som blivit röjt i vintras+ att jag konkade lite med annat så åteln ska bli ren :wink:

vi har huggt björkved ganska (mycket) bara 30-40 m från åteln+ en dansk som åtlar som fasen 20 m från våran gräns, några andra trevliga danskar som är uppe i sitt sommarhus 100 m ifrån åteln och som grädde på moset har vi även flyttat åteln 15 m det ser inte ljust ut nu :sad:  har inte varit gris sedan snön försvan alltså

( typ 3 veckor ) men vi ska ta hem veden och försöka be dansken att flytta sin åtel i alla fall en 100 m, för det är väl inte rätt att anlägga sin åtel 20 m från våran gräns + att han använder våran privata skogsväg när han ska (köra bil) ut till åteln :sad: och stör våran jakt ibland  också faktiskt ? :sick:  så vore skönt med lite hjälp ? hur ska man göra ? ringa upp och bara be han flytta sin åtel eller ? :tongue:  

Publicerat

Linus - testa snacka med grannen. Är han nåt så när vettig inser han säkert att åteln står lite nära er och går med på att flytta. Om inte annat kan ni snacka lite jakt över en kopp kaffe (cola för dig) och lära känna varandra lite bättre.

Förresten, grisarna kommer tillbaka framöver linus så ni ska nog få era lägen :)

Publicerat

Har haft ett par kameror uppe på mina två åtlar på vår egen mark och det har aldrig sett så bra ut som nu. Har var natt besök av tre suggor på ena åteln med minst 21 kultingar och två andra suggor med minst 11 kultingar på andra. Lägg därtill ett par galtar och några årsgrisar så har vi ett fint år framöver. Vem vet, där bör tom vara läge för backes kopov att få valla lite.

Publicerat

vi har huggt björkved ganska (mycket) bara 30-40 m från åteln+ en dansk som åtlar som fasen 20 m från våran gräns, några andra trevliga danskar som är uppe i sitt sommarhus 100 m ifrån åteln och som grädde på moset har vi även flyttat åteln 15 m det ser inte ljust ut nu :sad:  har inte varit gris sedan snön försvan alltså

( typ 3 veckor ) men vi ska ta hem veden och försöka be dansken att flytta sin åtel i alla fall en 100 m, för det är väl inte rätt att anlägga sin åtel 20 m från våran gräns + att han använder våran privata skogsväg när han ska (köra bil) ut till åteln :sad: och stör våran jakt ibland  också faktiskt ? :sick:  så vore skönt med lite hjälp ? hur ska man göra ? ringa upp och bara be han flytta sin åtel eller ? :tongue:  

hej Linus ja det er ikke godt med så nære grænsen,hvor meget mark har han? om han skyder en gris som falder på jeres mark har han også et problem det er jo jeres gris, prøv at tale med ham og find en fornuftig løsning på  :yes: kalle.

Publicerat
  • Författare

Linus - testa snacka med grannen. Är han nåt så när vettig inser han säkert att åteln står lite nära er och går med på att flytta. Om inte annat kan ni snacka lite jakt över en kopp kaffe (cola för dig) och lära känna varandra lite bättre.

Förresten, grisarna kommer tillbaka framöver linus så ni ska nog få era lägen :)

hej Linus ja det er ikke godt med så nære grænsen,hvor meget mark har han? om han skyder en gris som falder på jeres mark har han også et problem det er jo jeres gris, prøv at tale med ham og find en fornuftig løsning på  :yes: kalle.

ja man får nog bra ta det lugnt och prata om det med han :thumbsup:  calle: han har inte mycket mark heller tror jag (30) hektar någonting (vet inte redigt) ja vi får hoppas att grisarna kommer tillbaka snart för i vintras hade vi 2 st grupper. :smile:  

Publicerat

Var nere vid åteln idag som inte gått att ta sig till på hela vintern och senare tiden pga vatten.

Spridaren funkade :ohmy:

Åtelbelysningen funkade :ohmy:  har suttit sedan 1 oktober :thumbsup: Bra skit de där.

Och grisarna var där med :smile:

S.

Publicerat

Vi har full rulle på grisarna varenda kväll/natt så imorgon blir det sittning med nya bössan :)

Publicerat
  • Författare

Var nere vid åteln idag som inte gått att ta sig till på hela vintern och senare tiden pga vatten.

Spridaren funkade :ohmy:

Åtelbelysningen funkade :ohmy:  har suttit sedan 1 oktober :thumbsup: Bra skit de där.

Och grisarna var där med :smile:

S.

kul ! :smile:  ibland får man tag i bra grejer :happy:  själv så är det en jäkla grävling som är och äter upp det lilla extra vi har + majsen vart enda jä*la natt :wallbash:  man blir lika glad vartenda gång gris !!( :woot:)  men nej utan ( :sad: ) och så är dom inte lovliga heller. jaja det är ju kul att det är lite liv i alla fall :smile:  

Publicerat

Det har inte var någon gris på den åteln där vi har vakkojan sedan förra helgen. Har tittat till några gånger i veckan men inte ett spår. Stängde av spridaren då det ligger mycket majs på marken och tjära på över allt så jag hoppas dom kommer tillbaka. Men vi har ju ett ställe till med spridare som ligger ca 2km bort och där är det gris i stor sätt alla nätter.Men inget koja eller torn att sitta i där ännu tyvärr.

Publicerat

Det har inte var någon gris på den åteln där vi har vakkojan sedan förra helgen. Har tittat till några gånger i veckan men inte ett spår. Stängde av spridaren då det ligger mycket majs på marken och tjära på över allt så jag hoppas dom kommer tillbaka. Men vi har ju ett ställe till med spridare som ligger ca 2km bort och där är det gris i stor sätt alla nätter.Men inget koja eller torn att sitta i där ännu tyvärr.

Bygg en skjutstege. Fort gjort eller köp en på biltema/jula.

Min första åtel jag gjorde var en skjutstege 50m från åteln och en trälåda med en sten på fyllde på lådan 3-4 gånger i veckan. Sedan tjärade jag ett träd bara.

S.

Publicerat

Segt, segt. Väldigt dålig aktivitet på grisarna senaste månaderna, så dålig så det inte är lönt att sitta. Inte en skymt av smågrisar ännu. En stor galt smyger oregelbundet omkring det är det ända.

post-4059-0-69077400-1367522762_thumb.jp

post-4059-0-61304500-1367522816_thumb.jp

Publicerat

Har äntligen fått in lite grisar hos oss igen. Av spåren att döma är det en flock årsgrisar. Har suttit någon kväll men bara fram till 12 och då har dom inte visat sig. Kan tyvärr inte ha åtelkamera på vår mark för drt rör sig för mkt folk :( så det blir att sitta hela natten nu i helgen! :P

Publicerat

Vart en sittning ikväll. Vad morkulla som sträcker:O. En räv har varit framme med.

:-)

Publicerat

Full rulle i Kolmården....varje natt....dags för en sittning snart :-)post-11057-13676149588116_thumb.jpg

post-11057-13676149588116_thumb.jpg

post-11057-13676149939686_thumb.jpg

iPad Tapatalk HD

post-11057-13676149215186_thumb.jpg

Publicerat

Har äntligen fått in lite grisar hos oss igen. Av spåren att döma är det en flock årsgrisar. Har suttit någon kväll men bara fram till 12 och då har dom inte visat sig. Kan tyvärr inte ha åtelkamera på vår mark för drt rör sig för mkt folk :( så det blir att sitta hela natten nu i helgen! :P

Rätt skönt att småsova på åteln denna årstid eller hur ;-)

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Nu skiter jag i de här! Dom bara rantar runt inne i skogen.

S.

Publicerat

Kom och skulle kolla till en åtel. Hela ställingen med tunna, lyse, batterier,osv hela skiten väck.  surt som fan.

Stod mitt i skogen inte synlig från någon väg eller dylikt. jävla folk det finns

Publicerat

Kom och skulle kolla till en åtel. Hela ställingen med tunna, lyse, batterier,osv hela skiten väck.  surt som fan.

Stod mitt i skogen inte synlig från någon väg eller dylikt. jävla folk det finns

fan til folk som ikke kan lade andres ting være, for 14 dage siden forsvan et black ir cammera fra mig 2500 kr  satans kalle :verymad:  :woot:

Publicerat

Samma hände där kompisen jagar. 2 åtlar försvann spridare tunna och ställning.

Är orolig för min för den syns jävligt bra tyvär.

S.

Publicerat

Ohoj, efter många resultatlösa försök så dök det åtminstone upp en rejäl gris inatt, 00:02 stog där en riktigt stor gris 120kg+ uppskattningsvis, glodde i kikaren men svårt att avgöra könet funderade på mitt nästa drag, grisen blev skrämd av något, en timme senare kommer grisen igen för att stanna 10 min ser väldigt orolig ut, har inte lyckats könsbestämma ännu lutar mest åt en galt men ändå väldigt svårt att se någon pensel, syns lätt?, andra tecken? "pucklar" på ryggen?, ungefär vid halv4 tiden kommer samma gris tillbaka studerar den till halv 5 då den ger sig iväg mest troligt pågrund av solen börjar gå upp,

Säkert många som funderar vad jag sysslar med men vill verkligen vara helt säker att det inte är någon sugga, dock hade den ju inte med sig några kultingar, men kan ha lagt dem i skogen? Hur vanligt är det att suggor kommer ut ensamma? Det var nästan så hen retades med en och gav bredsida efter bredsida riktigt häftigt att se iallafall men det blir man inte mätt på. Troligtvis blir det ett nytt försök ikväll,

Skitjakt på er!

Publicerat

Jag har suggor som kommer själv ibland utan kultingarna, däremot ser jag dom dragna spenarna väldigt lätt på dom, så hade de varit en sugga som har kultingar i skogen så borde du se spenar på hen! Alternativt att de är en sugga som inte fått kultingar än, men borde annars synas på puckeln bak vid röven, den ser jag väldigt lätt just nu iallf.. Men bra att du tar de säkra före de osäkra! Skit jakt!

Publicerat

usch..tråkigt! :sad:

Publicerat

Ohoj, efter många resultatlösa försök så dök det åtminstone upp en rejäl gris inatt, 00:02 stog där en riktigt stor gris 120kg+ uppskattningsvis, glodde i kikaren men svårt att avgöra könet funderade på mitt nästa drag, grisen blev skrämd av något, en timme senare kommer grisen igen för att stanna 10 min ser väldigt orolig ut, har inte lyckats könsbestämma ännu lutar mest åt en galt men ändå väldigt svårt att se någon pensel, syns lätt?, andra tecken? "pucklar" på ryggen?, ungefär vid halv4 tiden kommer samma gris tillbaka studerar den till halv 5 då den ger sig iväg mest troligt pågrund av solen börjar gå upp,

Säkert många som funderar vad jag sysslar med men vill verkligen vara helt säker att det inte är någon sugga, dock hade den ju inte med sig några kultingar, men kan ha lagt dem i skogen? Hur vanligt är det att suggor kommer ut ensamma? Det var nästan så hen retades med en och gav bredsida efter bredsida riktigt häftigt att se iallafall men det blir man inte mätt på. Troligtvis blir det ett nytt försök ikväll,

Skitjakt på er!

Säkert många som beundrar ditt ickeskjutglada avtryckare finger, måste ju 100%säker innan skott trots allt :smile: roligt med gris iaf=)

Publicerat

Skitjakt på er!

Beundransvärt. Skulle du skjutit direkt hade du inte lärt dig så mycket. En foderplats jag suttit vid mycket räknade jag ut att jag på 1 år satt ca 80 timmar med gris framför mig utan att skjuta. Nu var detta just en foderplats så jag sköt endast nån ensam galt ibland, aldrig en av flera.

Man lär sig så otroligt mycket av beteendet hos grisarna när man tittar på dem. Det är i skogen man lär sig sånt (inte på forat) :)