Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat

Satt en stund i afton 20.30-till 00.00 men ingen kom fram hörde en del ljud dock.

• Svar 2,5k
  • Visningar 400k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat

Är väldigt lugnt både på åtlar och åkrar i mina trakter nu. Lugnare än på många år. Lite surt säger jag men bönderna är nöjda!

vart uppe och snurrade i dina trakter häromdagen och vart förvånad över hur fina vallarna var. tanken slog mig då att det vart du som hållit undan bra :) 

Publicerat

vart uppe och snurrade i dina trakter häromdagen och vart förvånad över hur fina vallarna var. tanken slog mig då att det vart du som hållit undan bra :)

Åfan :) Var var du om man får fråga? Kanske är någon mark jag brukar jaga på :)

Publicerat

Åfan :) Var var du om man får fråga? Kanske är någon mark jag brukar jaga på :)

körde bara genom. vart på väg från linköping till vetlanda så passerade genom kisa och eksjö

Publicerat
  • Författare

Är väldigt lugnt både på åtlar och åkrar i mina trakter nu. Lugnare än på många år. Lite surt säger jag men bönderna är nöjda!

precis lika dant här :sad:  inte ett liv även på grannarnas åtlar. och inte heller på åkrarna än .. hoppas bönderna är nöjda. för det är inte jag :sad:  men dom kommer kanske tillbaka efter ett tag, få se hur det går för bönderna i havren,majsen o veten i sommar :devil:  då hoppas ja dom kommer tillbaka i alla fall när det verkligen finns mat :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Javisst kom gänget ut när systerdottern skulle med på jakt första gången.

Hennes egna ord är;

Jaa nog är tråkigt att sitta o vänta, men när det väl händer nått slår det allt :tongue:

ska tilläggas att dem här får växa på sig ett tag..känns inte direkt kul att få 50% gris med sig hem :woot:

http://www.youtube.com/watch?v=kmuuNqL5Hjo

är det youtubefilm eller ska du sälja o marknadsföra ? :smile: i så fall köper jag direkt :thumbsup:  :tongue:

Publicerat

körde bara genom. vart på väg från linköping till vetlanda så passerade genom kisa och eksjö

Okej :)

Då passerade du iaf en mark dær jag ær med :) Mellan Rimforsa o Kisa. Men inte alls mycket vilt på den marken. Så hittar jag något annat med motsvarande storlek så går jag nog ur den marken.

Publicerat

är det youtubefilm eller ska du sälja o marknadsföra ? :smile: i så fall köper jag direkt :thumbsup:  :tongue:

Nej nej den dåliga filmkvalitén kan man inte sälja, tackar dock som frågar :smile: Det kommer att vara helt gratis film. Sitter ute så pass mycket i skogen o vakar eller donar överlag så jag ville dela med mig :thumbsup: ..dock om eller när rättare sagt den dyrare kameran dimper ned på posten vore inte en symbolisk summa fel för filmerna på dvd :biggrin:

Publicerat

Åkte ut för att vaka lite vildsvin..

Eller

tanken var snarare att filma dem 4kultingarna med deras nervösa moder till sugga.

Allt för att få lie variation i kortfilmen :smile: ..resultatet lät inte vänta på sig iaf :thumbsup:

Satte mig efter dryga 30min promenad med jycken vid kojan

runt 20.30

Och

mycket riktigt klockan 21.00 kommer dem små randiga för att senare bli oxtokiga och skrämda!

2 svarta galtar med tydligt markerade penslar äntrar åteln då vid 22.02 inte ett ljud utan dem kom smygandes tyst i duggregnet.

Dem står nu 15m ifrån mig och vädrar fnyser för att sedan dra!..tankarna gick fram o tillbaka shit satans apa kameran är inte ens på sen drar dem, hur tänkte jag nu :woot: ?

bössan bortglömd oxså iall hast med att försöka få bilder, fast bättre det än att stressa iväg ett skott. Nåja kultingarna kommer tillbaka. För att sedan bli nervösa igen..nu är uret 22.03..

20min senare fick galten bita i gräset.

O fovven är glad o nöjd

post-10399-0-71965800-1369905223_thumb.j

Publicerat

Grattis! Det går bra nu!

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Grattis! Det går bra nu!

iPad Tapatalk HD

jovars :smile: dock så får det vara  lugn o ro nu som gäller fram tills spannmålen är bärgad. Allt för att svinen inte skall störas för mye :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Åkte ut för att vaka lite vildsvin..

Eller

tanken var snarare att filma dem 4kultingarna med deras nervösa moder till sugga.

Allt för att få lie variation i kortfilmen :smile: ..resultatet lät inte vänta på sig iaf :thumbsup:

Satte mig efter dryga 30min promenad med jycken vid kojan

runt 20.30

Och

mycket riktigt klockan 21.00 kommer dem små randiga för att senare bli oxtokiga och skrämda!

2 svarta galtar med tydligt markerade penslar äntrar åteln då vid 22.02 inte ett ljud utan dem kom smygandes tyst i duggregnet.

Dem står nu 15m ifrån mig och vädrar fnyser för att sedan dra!..tankarna gick fram o tillbaka shit satans apa kameran är inte ens på sen drar dem, hur tänkte jag nu :woot: ?

bössan bortglömd oxså iall hast med att försöka få bilder, fast bättre det än att stressa iväg ett skott. Nåja kultingarna kommer tillbaka. För att sedan bli nervösa igen..nu är uret 22.03..

20min senare fick galten bita i gräset.

O fovven är glad o nöjd

Grattis !! :smile:  måste varit en riktigt spännande kväll :ohmy: ? :thumbsup:  vad vägde den 80 kg ?

Publicerat

Grattis !! :smile:  måste varit en riktigt spännande kväll :ohmy: ? :thumbsup:  vad vägde den 80 kg ?

Jo man tackar :smile: ja det kan man säga att det var. Nja den en vägde 50kg icke passad. Urtagen vikt tänkte jag inte alls på då det var sent och man var trötter men det borde ligga på 20-25 :thumbsup: Lagom grill gris :woot:

Publicerat

Grisarna har börjat gå på åteln igen. O det rätt tidigt. Igår var det en galt som jag uppskattar till 2-3år. Nu är de minst 3 årsgrisar framme :) Fan att man e o jobbar!

post-11331-0-20047200-1370117637_thumb.j

post-11331-0-07539300-1370117646_thumb.j

Publicerat

Fick den här bilden från kompisen som skulle titta till en av våra åtlar som ligger långt ut på marken, Tror att grisarna har varit tjuriga på spridaren :ohmy:

post-6266-0-94324400-1370154458_thumb.pn

Publicerat

Fick den här bilden från kompisen som skulle titta till en av våra åtlar som ligger långt ut på marken, Tror att grisarna har varit tjuriga på spridaren :ohmy:

attachicon.gif2013-06-01 - 1.png

Ser ut för o sitta lågt?..eller kanske är en bamsegalt :biggrin: !

Publicerat

Grisarna har börjat gå på åteln igen. O det rätt tidigt. Igår var det en galt som jag uppskattar till 2-3år. Nu är de minst 3 årsgrisar framme :) Fan att man e o jobbar!

Trevligt, invänta ledighet o panga på :thumbsup:

Publicerat

attachicon.gif2013-06-01 - 1.png

Sitter på tok för lågt! Du ska ha upp den så inte djuren kommer åt den. Min spridare hänger ca 2,5m över marken.

Du får dessutom ut fodret på en större yta då.

Publicerat

För lågt som redan samtliga poängterat.

Så högt som 2,5 meter är inget måste. Ca 1,40 m räcker gott och väl. Fördelen med att få upp spridaren högre är som Pär skriver att fodret kastas över en större yta vilket gör att grisarna klumpar ihop sig mindre när det är flera framme samtidigt på åtlen.

Publicerat

Ja den sitter för lågt, Det är en åtelplats från föregående jägare på den marken, Vi har inte vart så aktiva där, De andra åtlarna som vi har gjort har vi satt spridarna på betydligt högre höjd, Så nu är det dags att bygga om och nytt på denna åteln också.

Publicerat

Sitter på tok för lågt! Du ska ha upp den så inte djuren kommer åt den. Min spridare hänger ca 2,5m över marken.

Du får dessutom ut fodret på en större yta då.

du är något på spåret per! nästa spridare jag bygger ska jag ha minst tre meter upp så inte de där jävla tranorna kommer åt att picka ut majsen. 

Publicerat

Hade en spridare. Som någon sprang och tog bort kabeln till batteriet? Trodde de var någon som jävlades.

Men tack vare teknikens under så visade de sig att de var en älg.

Spridaren satt 180 cm över backen.

S.

Publicerat

Åtlarna är det fart på här. Även gärdena är besökta. Kolla gärna sista inlägget med filmklipp på bloggen här

Publicerat
  • Författare

Åtlarna är det fart på här. Även gärdena är besökta. Kolla gärna sista inlägget med filmklipp på bloggen här

fina marker du jagar på som sagt ! :smile:  :thumbsup:  och fin jakt-blogg förresten :smile:

Publicerat
  • Författare

nu är denna åtelkamera inhandad ! :thumbsup:  http://www.nettojakt.se/atelkamera-sg550m-8m-gprs.html  behöver ni inte klaga på mina dåliga bilder med :biggrin:  :tongue: denna verkar ju vara bra i alla fall. du kan ställa in om du vill ha 5 eller 8 mp kamera, out-time och allt sådant. + sändande till mailen eller mms. hoppas den är bra nu bara ! :sweat: