Publicerat Juni 9, 201313 yr Mja, funderar på att ta en grillgris ikväll/natt ..frågan är ska man vänta ett tag tills innan midsommar kanske, eller ska man på't igen trots att man pangat 2svin på lite drygt 2veckor..varav den ena på åtel o andra på åkern, hmm?
Publicerat Juni 9, 201313 yr Spar på grisen;) roligast så! Verkar vara många som inte har allt för gott om gris tyvärr! Tråkigt att höra
Publicerat Juni 10, 201313 yr Bidde en galt 60 kg lvikt ikväll på en av åtlarna i Kolmården. Kom ensam kl 12. Hjärtskott, dog direkt. Ramlade tyvärr i en lerpöl men lyckades flå utan för mycket skit. Åteln bredvid hade sugga + 6 randiga, inget skjutet förstås.
Publicerat Juni 10, 201313 yr Bidde en galt 60 kg lvikt ikväll på en av åtlarna i Kolmården. Kom ensam kl 12. Hjärtskott, dog direkt. Ramlade tyvärr i en lerpöl men lyckades flå utan för mycket skit. Åteln bredvid hade sugga + 6 randiga, inget skjutet förstås. Grattis! hade själv 10 gris vid åteln när jag åkte dit för att fylla på foder..rätt skoj att se hundens reaktion när jutesäckarna sticker iväg hehe ..annars var det 1stor gris på havreåkern som kom undan..vet inte kön eller nått på den
Publicerat Juni 10, 201313 yr En gylta på 50-60 kilo kom i sällskap med en annan lika stor gris 23.30, föll på platsen, under foderspridaren. Hon hade nog mindre än en månad kvar av sitt liv som gylta då hon bar på ett, enligt min bedömning, nästan fullgånget foster.
Publicerat Juni 10, 201313 yr En gylta på 50-60 kilo kom i sällskap med en annan lika stor gris 23.30, föll på platsen, under foderspridaren. Hon hade nog mindre än en månad kvar av sitt liv som gylta då hon bar på ett, enligt min bedömning, nästan fullgånget foster.Grattis men synd samtidigt på gyltan men det kan man ju aldrig veta. Jag har själv skjutit 2 med foster som jag trodde var mindre gyltor....de blir dräktiga väldigt tidigt känns det som.iPad Tapatalk HD
Publicerat Juni 10, 201313 yr Dom ska bort. Slipper vi kanske ha dessa små randiga skottspolarna kutandes i tid och otid under hundjakterna sen.
Publicerat Juni 10, 201313 yr "När Bohman talar står träden stilla"....gammalt djungelordspråk ;-) Fasen någon verkar tagit livet av Helan och Halvan, mina två små randiga som jag nästan fött upp med flaskan sen någon gjorde felbedömning på Gylta och Sugga. De har varit på min åtel 2 mån varje dag 2-3 ggr om dagen. I måndags helt borta. iPad Tapatalk HD
Publicerat Juni 10, 201313 yr Grattis men synd samtidigt på gyltan men det kan man ju aldrig veta. Jag har själv skjutit 2 med foster som jag trodde var mindre gyltor....de blir dräktiga väldigt tidigt känns det som. iPad Tapatalk HD Utan flera åtlar i området så hade knappast denna lilla gylta brunstat i mars, möjligen hade hon väntat till ordinarie brunsttid och hunnit växa på sig lite så "dräktiga väldigt tidigt" köper jag direkt.
Publicerat Juni 10, 201313 yr Dom ska bort. Slipper vi kanske ha dessa små randiga skottspolarna kutandes i tid och otid under hundjakterna sen. Blir nog munkorg till hösten? För får dom smak på de brukar de bli dåligt den dag dom stöta på någe större. Mycket små i skogarna S.
Publicerat Juni 11, 201313 yr Författare Blir nog munkorg till hösten? För får dom smak på de brukar de bli dåligt den dag dom stöta på någe större. Mycket små i skogarna S. när brorsan och jag satt på pass i vintras. ( drevjakt på vildsvin då ) så kom det först 10 rögrisar på 15-20 kg lite mer kanske och i slutet 5 små randiga. brorsan sköt en rögris i mitten på 20 kg ungefär men det som var tråkigt var ju att vi inte såg någon sugga 15-kanske till och med 18 sugg-lösa mindre grisar. så smott finns det.. och hundarna var kanske över 1 km iväg på några andra grisar så domma kom bara trippande, så dom hade inte bara kommit ifrån suggan. men dom hade bökat och så i skogen innan dom kom till oss sa hundföraren, så dom klarar sig nog i alla fall
Publicerat Juni 13, 201313 yr Författare nu har det jäklar varit gris på grannens åtel igen och vi har hand om den nu där ser man vad det kan gör att testa lite längre bort. grannens åtel ligger kanske 500 m ifrån våran och vi har inte ett liv på våran åtel men på grannens har det varit 2 olika grupper nu faktiskt var där nu igår och då var det mycket mer trampat och den ena liksom spannen med stenen på var vält. stenen väger kanske (2 kg) så det är nog ingen kulting som vält den och så är spannen 40 cm hög med. men sedan på den lilla spannen hade det varit 1 eller 2 mindre grisar på och trampat runt och flyttat lite på den. den lilla liksom typ vita järn potta ligger väldigt tätt till marken och har vikt på 2-3 kg på sig så den klarar nog inte en kulting att välta. sammanfattning : först kom det fram 2-3 ensamma kultingar som försökte komma åt maten under den lilla spannen men dom lyckades inte så dom gick in i skogen igen. sedan 10 meter bort från åtlen var det en ny väldigt vältrampad stig som kom innifrån skogen (och det såg man att det var gris ) för dom hade både kommit på stigen och gott in i skogen igen på den. men måste varit en lite större grupp för så vältrampat kan det väl inte vara av att dom bara gått på stigen 2 gånger? men tror ändå att detta var en sugga med kultingar. kultingar är ja säker på. har sätt små spår, ljusbruna hår och väldigt låg skrapning på tjärträdet. kul att det finns lite liv kvar i alla fall om ni undrar vf vi använder spannar och en stenar så är det för att grannens spridare inte funkar. men funkar bra det med ska ni veta för er som har börjat precis att jaga och inte vill lägga massa pengar på en spridare. lägg lite foder under en spann och sen på med en sten man ser tydligt när dom varit där
Publicerat Juni 13, 201313 yr Författare som merkel sa deppa inte ihop Linus *plötsligt händer det* och det stämmer ju fasen skitjakt på er alla.
Publicerat Juni 13, 201313 yr Detta är en populär post. Var ute på min första grisvak och solo på det. Började med trycka i mig en stor påse aprikoser vilket var en duuuuum ide näe man befinner sig i skogen. Magen började bubbla och vid halv 12 rusade det in ca 10 halvårs grisar och började muma ärtor...såg konturerna av 3 monster längre in i skogen som smög sig närmare, de struntade i maten och höll sig till tjärade träna. Har nog aldrig haft ett sådan adrenalin påslag som igårkväll. Efter ett tag spred smågrisarna ut sig på åteln och jag fick in ett bra skott på en av smågrisarna...kaos utbryter och alla grisarna springer åt alla håll.. min gris var borta :-/ blod på skottplatsen men hittar inte grisen. Fick ringa en glad jaktledare som kom med hund. Grisen låg 20 m bort i ett buskage :-) ca 20 kg levande vikt! Är helt lyrisk idag oxh drömt om bumlingarna som smög runt i perferin. Kan säga att vägen hem har aldrig varit så lång. Fick stanna på varje rastplats och pusta ut muggarna som fanns, är nog sista gången jag käkar aprikoser men garanterat inte sista gången jag jagar gris :-)
Publicerat Juni 13, 201313 yr Var ute på min första grisvak och solo på det. Började med trycka i mig en stor påse aprikoser vilket var en duuuuum ide näe man befinner sig i skogen. Magen började bubbla och vid halv 12 rusade det in ca 10 halvårs grisar och började muma ärtor...såg konturerna av 3 monster längre in i skogen som smög sig närmare, de struntade i maten och höll sig till tjärade träna. Har nog aldrig haft ett sådan adrenalin påslag som igårkväll. Efter ett tag spred smågrisarna ut sig på åteln och jag fick in ett bra skott på en av smågrisarna...kaos utbryter och alla grisarna springer åt alla håll.. min gris var borta :-/ blod på skottplatsen men hittar inte grisen. Fick ringa en glad jaktledare som kom med hund. Grisen låg 20 m bort i ett buskage :-) ca 20 kg levande vikt! Är helt lyrisk idag oxh drömt om bumlingarna som smög runt i perferin. Kan säga att vägen hem har aldrig varit så lång. Fick stanna på varje rastplats och pusta ut muggarna som fanns, är nog sista gången jag käkar aprikoser men garanterat inte sista gången jag jagar gris :-) Stort grattis!
Publicerat Juni 13, 201313 yr Var ute på min första grisvak och solo på det. Började med trycka i mig en stor påse aprikoser vilket var en duuuuum ide näe man befinner sig i skogen. Magen började bubbla och vid halv 12 rusade det in ca 10 halvårs grisar och började muma ärtor...såg konturerna av 3 monster längre in i skogen som smög sig närmare, de struntade i maten och höll sig till tjärade träna. Har nog aldrig haft ett sådan adrenalin påslag som igårkväll. Efter ett tag spred smågrisarna ut sig på åteln och jag fick in ett bra skott på en av smågrisarna...kaos utbryter och alla grisarna springer åt alla håll.. min gris var borta :-/ blod på skottplatsen men hittar inte grisen. Fick ringa en glad jaktledare som kom med hund. Grisen låg 20 m bort i ett buskage :-) ca 20 kg levande vikt! Är helt lyrisk idag oxh drömt om bumlingarna som smög runt i perferin. Kan säga att vägen hem har aldrig varit så lång. Fick stanna på varje rastplats och pusta ut muggarna som fanns, är nog sista gången jag käkar aprikoser men garanterat inte sista gången jag jagar gris :-) Aprikoser... Inte bra för rumpan! Grattis till svinet!
Publicerat Juni 13, 201313 yr Hur fan får man grisarna att fortfarande vara intresserade utav åteln nu i dessa tider när det finns så mkt annat smarrigt att äta?
Publicerat Juni 13, 201313 yr Författare Var ute på min första grisvak och solo på det. Började med trycka i mig en stor påse aprikoser vilket var en duuuuum ide näe man befinner sig i skogen. Magen började bubbla och vid halv 12 rusade det in ca 10 halvårs grisar och började muma ärtor...såg konturerna av 3 monster längre in i skogen som smög sig närmare, de struntade i maten och höll sig till tjärade träna. Har nog aldrig haft ett sådan adrenalin påslag som igårkväll. Efter ett tag spred smågrisarna ut sig på åteln och jag fick in ett bra skott på en av smågrisarna...kaos utbryter och alla grisarna springer åt alla håll.. min gris var borta :-/ blod på skottplatsen men hittar inte grisen. Fick ringa en glad jaktledare som kom med hund. Grisen låg 20 m bort i ett buskage :-) ca 20 kg levande vikt! Är helt lyrisk idag oxh drömt om bumlingarna som smög runt i perferin. Kan säga att vägen hem har aldrig varit så lång. Fick stanna på varje rastplats och pusta ut muggarna som fanns, är nog sista gången jag käkar aprikoser men garanterat inte sista gången jag jagar gris :-) Grattis !
Publicerat Juni 13, 201313 yr Författare Hur fan får man grisarna att fortfarande vara intresserade utav åteln nu i dessa tider när det finns så mkt annat smarrigt att äta? är väldigt svårt nu ju !! alla rötter,småväxter och allta annat skit och sedan även massa åtlar på det, dom vet nog knappt vad dom ska välja finns ju sånna här special-lockmedel på racerbuck.se majs-stärkelse. du kan lägga 2 droppar i 20 L vatten och grisarna känner det fortfarnde på avstånd tänk då en dl kan vara värt att prova ! ? någon som har testat domma olika medlen ? i miakel teams nyaste film om åteljakt säger dom att just majs-stärkelsen är riktigt effektiv. dom har på film både, iller,grävling,gris,kronhjort,dovhjort som kommer på bara 2 kvällar till den stärkelsen så det medlet ska nog brorsan och jag nog testa till hösten
Publicerat Juni 13, 201313 yr Hur fan får man grisarna att fortfarande vara intresserade utav åteln nu i dessa tider när det finns så mkt annat smarrigt att äta? Testa släng ut lite vitfisk. Brukar funka skitbra på sommaren
Publicerat Juni 13, 201313 yr är väldigt svårt nu ju !! alla rötter,småväxter och allta annat skit och sedan även massa åtlar på det, dom vet nog knappt vad dom ska välja finns ju sånna här special-lockmedel på racerbuck.se majs-stärkelse. du kan lägga 2 droppar i 20 L vatten och grisarna känner det fortfarnde på avstånd tänk kå en dl kan vara värt att prova ! ? någon som har testat domma olika medlen ? i miakel teams nyaste film om åteljakt säger dom att just majs-stärkelsen är riktigt effektiv. dom har på film både, iller,grävling,gris,kronhjort,dovhjort som kommer på bara 2 kvällar till den stärkelsen så det medlet ska nog brorsan och jag nog testa till hösten Jag testade och köpte en flaska "swine wine" på RB.se och hällde ut lite på två stubbar vid åteln. Luktar starkt söt godis men jag har inte kunnat se någon åverkan av gris på stubbarna eller att dom lockas dit något nämnvärt det lockar nog mer myror och flugor än gris . Majs är nog mer lovande men det funkar ju med tjära rätt så skapligt http://www.codebluescents.com/productdetail.aspx?id=OA1196
Publicerat Juni 13, 201313 yr är väldigt svårt nu ju !! alla rötter,småväxter och allta annat skit och sedan även massa åtlar på det, dom vet nog knappt vad dom ska välja finns ju sånna här special-lockmedel på racerbuck.se majs-stärkelse. du kan lägga 2 droppar i 20 L vatten och grisarna känner det fortfarnde på avstånd tänk då en dl kan vara värt att prova ! ? någon som har testat domma olika medlen ? i miakel teams nyaste film om åteljakt säger dom att just majs-stärkelsen är riktigt effektiv. dom har på film både, iller,grävling,gris,kronhjort,dovhjort som kommer på bara 2 kvällar till den stärkelsen så det medlet ska nog brorsan och jag nog testa till hösten Rikligt med tjära doftar långväga och gott luktar det
Publicerat Juni 14, 201313 yr Som pfrep skriver så är vitfisk mycket bra för att dra grisarna till åtlarna den här tiden. MEN lägg inte ut för mkt och för länge! Då kommer köttet att smaka fisk. Jag har känt det själv o det var vidrigt! Resten av köttet från den grisen vart kasserat omedelbart.
Publicerat Juni 14, 201313 yr Som pfrep skriver så är vitfisk mycket bra för att dra grisarna till åtlarna den här tiden. MEN lägg inte ut för mkt och för länge! Då kommer köttet att smaka fisk. Jag har känt det själv o det var vidrigt! Resten av köttet från den grisen vart kasserat omedelbart. Klockrent att du la till det! Missade det men det är jäkligt viktigt.