Publicerat September 23, 201312 yr Författare har haft samma små grupp igen i onsdags-torsdags natt har inte kollat idag. men vi får väl se nu vet jag var dom kommer ifrån i alla fall är grisarna på era åtlarn nu när ekollon-säsongen är igång ? tror fan jag ska gå och samla ihop några liter ekollon och sedan slänga ut på åteln va tror ni ?
Publicerat September 23, 201312 yr För ett par år sen satte jag en presenning under en av mina större ekar så att alla ekollon samlades upp och åkte ner till mitten av presenningen. Sen kunde jag hämta några skottkärror med ekollon där och lägga ut vid kameran. Då smorde de kråset de små grisarna. Men sen fick jag skäll av min arrendator då grisarna gärna vill åt kvickrot och andra rötter för att lugna magarna efter all garvsyra som finns i ekollonen. Så den hösten blev vallen närmast kameran rejält åtgången. Fick en bild av min mystiska gris, som inte vanligtvis vill vara med på bild, häromkvällen när han smaskade på äpplen. Vad tror ni? Är det en stor galt eller? Gräset på vallen är ca 15 cm högt.
Publicerat September 26, 201312 yr Författare För ett par år sen satte jag en presenning under en av mina större ekar så att alla ekollon samlades upp och åkte ner till mitten av presenningen. Sen kunde jag hämta några skottkärror med ekollon där och lägga ut vid kameran. Då smorde de kråset de små grisarna. Men sen fick jag skäll av min arrendator då grisarna gärna vill åt kvickrot och andra rötter för att lugna magarna efter all garvsyra som finns i ekollonen. Så den hösten blev vallen närmast kameran rejält åtgången. Fick en bild av min mystiska gris, som inte vanligtvis vill vara med på bild, häromkvällen när han smaskade på äpplen. Vad tror ni? Är det en stor galt eller? Gräset på vallen är ca 15 cm högt. Gris.jpg ser ut som en galt (enligt mig ) bågig i ryggen /pucklig, kraftig kropp, ensam, och tycker mig se en pensel
Publicerat September 26, 201312 yr Författare Lite fart på dem ikväll.... älskar att se dina bilder kalle !
Publicerat September 26, 201312 yr Författare de hyfsat små grisarna fortsätter komma på åteln. blir kanske sittning imån då fast tråget var slängt uta hel*te nu sista gången så någon större bit kanske har hängt på denna gången tror jag har en lillgammal galt på åteln galthugg typ 30 cm upp på en liten gran. fast gyltor/suggor kan också gör märken har jag hört ?
Publicerat September 28, 201312 yr Författare går kvällens sittning blev så dålig den kan bli! kom ut lite sent ungefär vid 7. efter en kvart (precis i skymningen ) så skjuter grannen 20 m från gränsen ... . man får väl säga grattis, men vad frustrerad man blir ! känns som vi aldrig kommer få skjuta oss en gris, inte ens se någon i verkligheten. nu hade vi också haft en liten grupp där regelbundet men nu lär vi inte se gris där på ett tag... hoppas det går bättre för er andra åteljägare.
Publicerat September 28, 201312 yr Cheer up Linus! Jag satt med en stor galt i 45 min ikväll och den jäkeln ville inte gå fram, gick bara runt, runt, runt. Håller tummarna att det blir något snart för er som ni kämpar...
Publicerat September 29, 201312 yr Satt själv ute en stund igår och vakade. Skördarförarna och skotarna har nu lämnat timret vid vägen och allt är frid och fröjd igen vid åteln efter avverkningen. När jag kom ned med batteriet till lampan som är på kojan i näven väskan på ryggen och studsaren därbak, tror ni inte grisarna redan är framme helt svart minst sagt. Ja klockan är 20.30..swisch! dem sticker iväg. Sitter sen till 22.00 då grymtas det igen..samma sak igen swisch! slutade med att jag nästan gav upp då det brakar till vid 23.00..och ett grävsvin kommer ut och knaprar på majsen. Alltid nått iaf
Publicerat September 29, 201312 yr Flyttat åtlen in i gran/tall plantering istället för precis utanför. Får bli fast belysning om dom börja gå där. Flyttade bara 100m men hoppas att dom kan ligga där och vågar sig fram mer! Funderat på att sätta en åtel i andra änden av marken vi får se! Blir nog havre i sprideren framöver. Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat September 29, 201312 yr Stendött på åtlarna förutom grävlingar som äter majs .Känns som det borde komma mer och mer frekvent men det är där i några dagar sedan poff väck i en eller två veckor. Ganska surt då man är sugen på att sätta sig en natt eller två.Men det har väl fortfarande gott om mat i det "vilda" så att säga ??
Publicerat September 29, 201312 yr Satt av tre timmar i skenet från min nya lampa ikväll och hade gris i skogskanten två gånger men dom drog iväg troligen pga den ev. Nordanvinden dom fick på sig
Publicerat September 30, 201312 yr Stendött på åtlarna förutom grävlingar som äter majs .Känns som det borde komma mer och mer frekvent men det är där i några dagar sedan poff väck i en eller två veckor. Ganska surt då man är sugen på att sätta sig en natt eller två.Men det har väl fortfarande gott om mat i det "vilda" så att säga ??Jo det är varierande besök nu....vi har t ex fredade foderplatser där grisarna äter också just nu....så åtlarna besöker de emellanåt. Har egentligen bara 1 åtel av 6 där de är varje natt. Sätt dig och skjut grävling så länge....har skjutit 10 hittills i år.iPad Tapatalk HD
Publicerat September 30, 201312 yr Jo det är varierande besök nu....vi har t ex fredade foderplatser där grisarna äter också just nu....så åtlarna besöker de emellanåt. Har egentligen bara 1 åtel av 6 där de är varje natt. Sätt dig och skjut grävling så länge....har skjutit 10 hittills i år. iPad Tapatalk HD Har fälla ute men ingen i ännu
Publicerat September 30, 201312 yr Har været en uge i Sverige, jaget og fylde på tønder så de kan klare sig til efter elgjagt, det blev til 3 grise 3 grævling 1 ræv som manglede halve v fremben og en del nøtskriger 6 ænder så er veldigt nøjt med det kalle dk
Publicerat September 30, 201312 yr Fullt tryck på alla åtlar. Skogen drar inte ett skit. Tidiga besök vilket vittnar om daglegor nära åtlarna så blir kul när det drar igång
Publicerat September 30, 201312 yr Varit riktigt dåligt hela sommaren. Haft besök av två grisar vid ett fåtal tillfällen men grävlingarna har levt gott. Men så innan helgen syntes det tydligt att det hade varit besök så for ut igår nåt efter sju för att titta lite. Hann lagom få igång kaminen och plocka fram kaffet så var åteln helt ful av gris i alla möjliga storlekar. Aldrig sett så mkt gris på samma gång på denna marken. Jag är lite sur på mig sj att jag inte ställt om spridaren efter ljuset. Den gick igång när jag studerat grisarna ett fåtal minuter och det blev väldigt lugnt på åteln efter några sekunder panik. Hoppas dem vågar sig dit snart igen.
Publicerat September 30, 201312 yr Har været en uge i Sverige, jaget og fylde på tønder så de kan klare sig til efter elgjagt, det blev til 3 grise 3 grævling 1 ræv som manglede halve v fremben og en del nøtskriger 6 ænder så er veldigt nøjt med det kalle dkDags att flytta hit Kalle ;-)iPad Tapatalk HD
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Fullt tryck på alla åtlar. Skogen drar inte ett skit. Tidiga besök vilket vittnar om daglegor nära åtlarna så blir kul när det drar igång Här är det tvärtom, någonstans i skogen hittar dom mat men på åtlarna är det heldött, en av hundförarna hade upptag på gris inom 250m från en av åtlarna i helgen så man tycker ju att dom åtminstone borde gått dit och skrubbat sig i tjäran men icke.
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Dags att flytta hit Kalle ;-) iPad Tapatalk HD joda men nej så kan jeg ikke tage 8-10 dage på jagt allene!!! der er jo ikke samme natur i dk, ingen grise, buk 2 mdr vår ellers alt fra 1/10, jeg er meget glad for at jage i SVERIGE KALLE DK.
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Författare vi har också flyttat/gjort ett nytt litet tjärträd lite längre upp på marken precis utanför en plantering som är tät av gran,tall och björk ! detta kan nog bli bra får vi hoppas bara för det så hade det varit en annan liten grupp grisar på våran stora åtel. men dom hade inte ätit mycket, bara bökat lite och sedan gott upp till våra trevliga danskars gräsmatta som är mitt i skogen och förstört om dom bara hade hållit sig i skogen så hade ju alla förutom jägarna inte hatat dom det är ett tips håll koll på vallar och gräsmattor i denna tiden. om dom bara äter ekollon får dom ont i magen har jag hört ? därför går dom lätt ut på vallar och så för att få i sig annan föda.
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Detta är en populär post. I dag, igår blir det ju, var det dags för femte sittningen på nya åteln. Monterade upp belysning i fredags och satt i lördags kväll efter att hela familjen kört ut till gården. I lördags kom det grisar direkt när jag satt mig. Dock har de gjort nya stigar så de kom ut fyra meter från tornet. Vinden var inte helt rätt så de stod där i ca en halv timme och fnyste och frustade innan en av grisarna gick fram så jag fick en siluett mot ljuset. Stor vuxen gris så det var bara att vänta. Lite senare så vände vinden upp mot grisarna och så var de borta för kvällen. Skam den som ger sig. Körde ut i eftermiddags och kollade kamerorna och visst var det aktiviteter på åteln. Mellan 21 och 23 på kvällarna samt mellan 4 och halv 5 på morgonen. Gick och satte mig vid åtta tiden och efter en regnskur så brakade det till. Något stort var på gång men efter lite frustande och klapprande med betarna så tystnade det. Efter ytterligare en timme så började det höras att något knaprade på majsen. Satt och lyssnade men inget kom fram till ljuset. Satt till halv tolv och började då tänka på att gå hem när något rörde sig i kanten på ljuset. Upp med bössan och kolla in. En fet grävling satt och knaprade. Väntade tills grävlingen kommit in i ljuset och då small det. Så första djuret på åteln blev en grävling. Men det kommer fler nätter. Var första djuret jag skjutit sen jag byggde om bössan och allt gick perfekt. Känns mycket bra nu och jag ser verkligen fram mot årets jakter. Å så den obligatoriska bilden: Linus får kolla in kvällens fångst. Visade stort intresse för den första skjutna grävlingen han träffat.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Författare I dag, igår blir det ju, var det dags för femte sittningen på nya åteln. Monterade upp belysning i fredags och satt i lördags kväll efter att hela familjen kört ut till gården. I lördags kom det grisar direkt när jag satt mig. Dock har de gjort nya stigar så de kom ut fyra meter från tornet. Vinden var inte helt rätt så de stod där i ca en halv timme och fnyste och frustade innan en av grisarna gick fram så jag fick en siluett mot ljuset. Stor vuxen gris så det var bara att vänta. Lite senare så vände vinden upp mot grisarna och så var de borta för kvällen. Skam den som ger sig. Körde ut i eftermiddags och kollade kamerorna och visst var det aktiviteter på åteln. Mellan 21 och 23 på kvällarna samt mellan 4 och halv 5 på morgonen. Gick och satte mig vid åtta tiden och efter en regnskur så brakade det till. Något stort var på gång men efter lite frustande och klapprande med betarna så tystnade det. Efter ytterligare en timme så började det höras att något knaprade på majsen. Satt och lyssnade men inget kom fram till ljuset. Satt till halv tolv och började då tänka på att gå hem när något rörde sig i kanten på ljuset. Upp med bössan och kolla in. En fet grävling satt och knaprade. Väntade tills grävlingen kommit in i ljuset och då small det. Så första djuret på åteln blev en grävling. Men det kommer fler nätter. Var första djuret jag skjutit sen jag byggde om bössan och allt gick perfekt. Känns mycket bra nu och jag ser verkligen fram mot årets jakter. Å så den obligatoriska bilden: SDC10780.jpg Linus får kolla in kvällens fångst. Visade stort intresse för den första skjutna grävlingen han träffat. jag har sätt en grävling innan haha skämtar bara, grattis till grävlingen och roligt att det börjar bra !
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Författare känns som om det är bara brorsan och jag som inte skjuter i trakterna härom dan var det killen på åteln nära oss och i går klockan 19.30 på åkern var det grannen precis jämte huset. dom verkar vara galna i päron för där var dom redan klockan halv åtta på kvällen sedan när grannen gick ut blev dom skrämda och sprang in i ett slye. finns inte så många utvägar där ifrån så grannen sätter sig på sin åker och efter 10 min så sträcker suggan ut huvudet från slyet. och efter kommer massa grisar. han skjöt på mellangrisen som faller på plats så en gylta på 25 kg (levande) grattis granne ! det roliga var att det var 15 st grisar (som han såg) 3 stora suggor ! med minst 10 kultingar och sen 2 såna här mellan stora på 20- 25. så gris finns kvar vi får jaga på domma åkrarna också. och dom har varit här ett bra tag nu sa grannen så om några dagar blir det kanske ett pass under päronträdet kultingarna var ganska små 10 kg. så de man kan skjuta på i den gruppen är mellangrisen som finns kvar då. skitjakt på er alla ! // L