Publicerat Oktober 2, 201312 yr Stendöda åtlar. Känns som foderspridare för lavskrikor. Blä!Såja upp med hakan rätt var det är vänder det ;-)
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Författare var och kollade under viltpäronträdet idag där grannen såg dom sist, fyfasen vad trampat och ätet det var ! och så såg jag deras stigar så nu vet jag var domma också kommer ifrån
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Stendöda åtlar. Känns som foderspridare för lavskrikor. Blä! Samma här inte ett ända färskt spår av gris!! Majsen går till duvor och nötskrikor och det grävlingar som syntes innan varje natt är alla mystiskt borta. Satte upp en grävlingsfälla 25/9 med bröd honung och även räkskall inget har hittills vart på eller i fällan.Drygt att köra 12mil ToR för att kolla varje dag.
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Jag hittar inte nått riktigt bra sätt att förvara 500-800kg spannmål. Hur förvara in eran majs inann ni slänger i den i spridarn? Har tillgång att ha de i lagårn men vad ska hålla de rent från möss? Har en tanke men vet inte... Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Hampus. Köp 4-5 plasttunnor med lock att ha majsen i.Mmm, kanske är de bästa ändå?Funderade på 1000litets vatten tank? Sån vit som man har t tamboskap... Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Jag köper 30 kg säckar och förvarar dem på ett bord med hala ben så inte mössen kan ta sig dit. Annars en stor grön soptunna har vi ute i skogen.
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Jag köper 30 kg säckar och förvarar dem på ett bord med hala ben så inte mössen kan ta sig dit. Annars en stor grön soptunna har vi ute i skogen.kommer köpa i stor säck, ingen som säljer så billigt i små säckar va jag hittat. Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat Oktober 4, 201312 yr kommer köpa i stor säck, ingen som säljer så billigt i små säckar va jag hittat. Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Betalar 3.80 kr/kg för grisblandning. Ren majs 4.50 kr/kg. Köper runt 450 kg i stöten.iPad Tapatalk HD
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Betalar 3.80 kr/kg för grisblandning. Ren majs 4.50 kr/kg. Köper runt 450 kg i stöten. iPad Tapatalk HD får 800kg majs levererat till gården för 2500kr, eller hämta havre 550kg 2kr/kg* moms bara 2mil hem ifrån. Men hittat som sagt inga små smäckar till bra pris runt växjö. Kan va jag som letat dåligt, har en som jag kan fixa säckt från i skåne men far vil inte köra. Så vill någon köpa ihop med mig som kan köra till mellan skåne? hyfsat bra pris 3,5kr/kg majs 2kr/kg havre. Säckat 30kg tror jag. PMa? Ska inte lova de priset men ca. Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Författare meaarx har äntligen släppt ut en viedo igen !!!!!!! en varsk galt denna gången !
Publicerat Oktober 6, 201312 yr Mmm, kanske är de bästa ändå? Funderade på 1000litets vatten tank? Sån vit som man har t tamboskap... Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Inte plast men väl plåt, fanns plast innan men de är väl slut nu.. http://www.blocket.se/kalmar/Tomfat_med_lock_49772062.htm?ca=22&w=2
Publicerat Oktober 20, 201312 yr Efter 3 dagars älgjakt i veckan och lite sliten så satte jag mig på vinst och förlust på en åtel i Kolmården. Ingen har skjutit gris där sen jag senast sköt storgalten i somras...vi kör numera bara spridare med 1 spridning per kväll. På plats kl 19 och tänkte att detta går nog åt fanders. Ger det till kl 23. Men kl 21.30 sprang det förbi något i väldig fart....hmm gris kanske? Tog upp handkikare och mycket riktigt nosar sig 3 årsgrisar fram och börjar knapra. Lika stora och omöjligt att avgöra kön nu när de pälsat på sig. Valde ut en och fritt så satte jag den i bogen. Föll på stället. Visade sig vara en 7-8 mån gammal gylta som var dräktig !!!.... 18 kg slaktvikt. iPad Tapatalk HD
Publicerat Oktober 22, 201312 yr Hade ut lite havre på åtlarna i söndags....det gillas av kronen.... iPad Tapatalk HD
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Det ekar tomt i skogen, inga grisar på åteln. Dom har inte varit där sen i augusti. För mkt mat runt ikring för att dom ska idas bry sig om min åtel... fan, jag som är sugen på att sitta ute, fast bekvämt.
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Har inte skrivit av mig själv här då hundjakten mest tagit upp tiden+ en förkylning som gjort det omöjligt att vaka i kojan. men den 19/10 så sprang det ut en hel hord med vildsvin..1 av dem blev på plats satt kvar en stund till. men inga fler grisar ville ut och smaka på majsen. Nu får det vara lugnt för egen del tills snöns kommer
Publicerat Oktober 24, 201312 yr Har nu "äntligen" haft lite besök av gris igen på båda åtlarna och jag kan bara hoppas det börjar bli mer permanent
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Författare det har inte varit så lätt med åteln/åtlarna nu den 15 oktober så drog vårat jaktlag över våran lilla mark och då fick dom upp ganska många grisar ! alltså hade vi daglega på marken och det är ju ett jätte bra tecken. men ett dåligt tecken är att vårat nya tjärträd med majs var 50-70 m från daglegan och dom hade inte rört det ... sedan var dom en gång till och bökade upp danskarnas gräsmatta i skogen och våran åtel ligger 150 m därifrån och dom hade inte rört åteln knappt då heller. och jag har haft ute tjära på grannens åtel. (alltså hållt igång den) och dom har varit i området men inte gått till grannens åtel heller. bara vallarna och viltpäron-trädet. men nu för någon vecka sedan så hade dom varit ganska mycket på grannens åtel som vi tar hand om ! men min slutsats är nog att dom har förknippat tjärlukt med död. dom är så hårt jagade liksom. vad tror ni ? eller kan det vara årstiden ? för när dom väl gnuggar sig så kan jag ju inte säga att trädet är söndergnuggat .. vad tror ni att det är ? mycket jakt ? årstid ? för dom gillar inte tjära lika mycket det är en sak som är säker.
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Tjära = död tror jag inte på....det är fortfarande varmt ute! de hittar käk annanstans....ingen anledning att gå på åtel då.... Men har skapligt med fart på åtlarna.....tiden är fel för de kom på denna kl 2130 ikväll iPad Tapatalk HD
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Tjära = död tror jag inte på....det är fortfarande varmt ute! de hittar käk annanstans....ingen anledning att gå på åtel då.... Men har skapligt med fart på åtlarna.....tiden är fel för de kom på denna kl 2130 ikväll ImageUploadedByTapatalkHD1382909807.133155.jpg iPad Tapatalk HD SOMMER TID K.
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Var väl dags att skriva lite igen. Satt på en av ålarna uppe på jaktmarken vid Immeln under älgjakten. Gick ut vid halv åtta och vid åtta hördes ett rejält knak i hyggeskanten och sen följde ca 30 minuters ansmygning av gris modell större. Väl framme vid åteln så stod den kvar i slyet och fnyste och frustade. Skulle ta upp bössan men slog då mot tornet och ett litet "klonk" hördes. Grisen backade undan och under ett bra tag så hördes hur den sakta gick tillbaka samma väg som den kommit. Kollade klockan och den var lite i nio. Visste att spridaren skulle köra vid nio så jag väntade in nästa omgång grisar. Vid tjugo över nio så hördes nästa gäng närma sig. Denna gången så var det ett jäkla liv. Efter en kvart så kom grisarna ut på hygget och gjorde en rätt högljud ansmygning. Väl framme vid åteln gjorde en nyuppsatt åtelkamera att grisarna ryggade när den började blinka. Men de drog sig bara in till en vattensamling ca 30 meter från åteln och där började ett plaskande utan like. Efter en kvart så kommer en stor sugga ut till en tjärad stubbe och börjar gnugga sig så barkbitar flyger. Då det bara är lite mer än halvmåne så är det ganska mörkt och jag har suttit med handkikaren och kollat. Det är två större suggor, tre eller fyra mellanstora gyltor och så en obestämbar mängd smågrisar. Dock håller sig de små i utkanterna och aktar sig noga för de större grisarna. En liten kommer för nära suggan när hon gnuggar sig mot stubben och åker då på en rejäl flygtur. Tar upp bössan, försiktigt denna gång, och bestämmer mig för att försöka ta en av gyltorna så fort de ställer upp sig i det lilla månsken som lyser framför åteln. Nästa direkt går en av gyltorna ut i månskenet och jag siktar in mig och låter skottet gå. Ser bra ut och jag uppfattar det som att hon lägger sig i skottet. Man hör att hon sparkar när det lugnat ner sig lite så jag sitter kvar o SMS:ar de andra i laget som sitter i jaktstugan och gosar sig. Jaktledarn ringer upp direkt och frågar om jag klarar mig själv, de hade provsmakat whiskyn så det var lite svårt att köra. Jodå sa jag och tände pannlampan. Insåg att det jag trodde var grisen i månskenet var en stubbe som man inte brukade se. Hämtade hunden och gick ner på åteln. Blod och lungbit på skottplatsen så den kan inte gått långt tänkte jag. Lät hunden ta spår och så bar det iväg ut i slyn. Grisen låg cirka 45 meter ut i slyn. Hade gått rakt igenom de värsta gyttjepölar och tätaste snåren givetvis, men det var bara att snara fast dragselen och börja dra ut den. Tog ett tag att få fram den till vägen och när vi väl kommit ut insåg jag att det var lika bra att köra ner till gården och spola av den innan jag började ta ur. Klockan var väl nu ca 22.30. När jag väl fått grisen avsköljd, vägd (53 kg) och urtagen samt börjat flå den upptäckte jag ett märke på ca fem centimeter i diameter på ryggen där all päls var borta. Mitt i var det hål in till muskeln. Den var missfärgad men hel och hade bra spänst. Kollade skinnet på motsatta sida och där var ett helt läkt område som bara var ca en centimeter. Grisen hade alltså blivit skjuten innan. Styckade upp den i går och visst hade den blivit skjuten. Två av taggarna i taggutskottet rakt ovanför frambenen var avslagna ca en centimeter ovanför ryggraden. En av taggarna hade splittrats och åkt ner mellan skulderbladet och revbenen och hela sårkanalen hade börjat ruttna under tiden den hängt. Fick kassera hela grishalsen och en stor del av framdelen för säkerhetsskull. Man börjar ju undra om någon har skjutit på den på drevjakt eller åtel och sen bara struntat i eftersök eller om man haft eftersök och misslyckats. Men nu är den död och två julskinkor ligger i saltlake. På min egen åtel har jag inte haft gris sen den 10/10, samma dag jag tjärade om stubben med ny tjära från Biltema. Undrar om det är tjäran som skrämmer grisarna eller att det finns för mycket ekollon under ekarna att äta? Så en bild på en duktig Linus. (Hunden alltså)
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Var väl dags att skriva lite igen. Satt på en av ålarna uppe på jaktmarken vid Immeln under älgjakten. Gick ut vid halv åtta och vid åtta hördes ett rejält knak i hyggeskanten och sen följde ca 30 minuters ansmygning av gris modell större. Väl framme vid åteln så stod den kvar i slyet och fnyste och frustade. Skulle ta upp bössan men slog då mot tornet och ett litet "klonk" hördes. Grisen backade undan och under ett bra tag så hördes hur den sakta gick tillbaka samma väg som den kommit. Kollade klockan och den var lite i nio. Visste att spridaren skulle köra vid nio så jag väntade in nästa omgång grisar. Vid tjugo över nio så hördes nästa gäng närma sig. Denna gången så var det ett jäkla liv. Efter en kvart så kom grisarna ut på hygget och gjorde en rätt högljud ansmygning. Väl framme vid åteln gjorde en nyuppsatt åtelkamera att grisarna ryggade när den började blinka. Men de drog sig bara in till en vattensamling ca 30 meter från åteln och där började ett plaskande utan like. Efter en kvart så kommer en stor sugga ut till en tjärad stubbe och börjar gnugga sig så barkbitar flyger. Då det bara är lite mer än halvmåne så är det ganska mörkt och jag har suttit med handkikaren och kollat. Det är två större suggor, tre eller fyra mellanstora gyltor och så en obestämbar mängd smågrisar. Dock håller sig de små i utkanterna och aktar sig noga för de större grisarna. En liten kommer för nära suggan när hon gnuggar sig mot stubben och åker då på en rejäl flygtur. Tar upp bössan, försiktigt denna gång, och bestämmer mig för att försöka ta en av gyltorna så fort de ställer upp sig i det lilla månsken som lyser framför åteln. Nästa direkt går en av gyltorna ut i månskenet och jag siktar in mig och låter skottet gå. Ser bra ut och jag uppfattar det som att hon lägger sig i skottet. Man hör att hon sparkar när det lugnat ner sig lite så jag sitter kvar o SMS:ar de andra i laget som sitter i jaktstugan och gosar sig. Jaktledarn ringer upp direkt och frågar om jag klarar mig själv, de hade provsmakat whiskyn så det var lite svårt att köra. Jodå sa jag och tände pannlampan. Insåg att det jag trodde var grisen i månskenet var en stubbe som man inte brukade se. Hämtade hunden och gick ner på åteln. Blod och lungbit på skottplatsen så den kan inte gått långt tänkte jag. Lät hunden ta spår och så bar det iväg ut i slyn. Grisen låg cirka 45 meter ut i slyn. Hade gått rakt igenom de värsta gyttjepölar och tätaste snåren givetvis, men det var bara att snara fast dragselen och börja dra ut den. Tog ett tag att få fram den till vägen och när vi väl kommit ut insåg jag att det var lika bra att köra ner till gården och spola av den innan jag började ta ur. Klockan var väl nu ca 22.30. När jag väl fått grisen avsköljd, vägd (53 kg) och urtagen samt börjat flå den upptäckte jag ett märke på ca fem centimeter i diameter på ryggen där all päls var borta. Mitt i var det hål in till muskeln. Den var missfärgad men hel och hade bra spänst. Kollade skinnet på motsatta sida och där var ett helt läkt område som bara var ca en centimeter. Grisen hade alltså blivit skjuten innan. Styckade upp den i går och visst hade den blivit skjuten. Två av taggarna i taggutskottet rakt ovanför frambenen var avslagna ca en centimeter ovanför ryggraden. En av taggarna hade splittrats och åkt ner mellan skulderbladet och revbenen och hela sårkanalen hade börjat ruttna under tiden den hängt. Fick kassera hela grishalsen och en stor del av framdelen för säkerhetsskull. Man börjar ju undra om någon har skjutit på den på drevjakt eller åtel och sen bara struntat i eftersök eller om man haft eftersök och misslyckats. Men nu är den död och två julskinkor ligger i saltlake. På min egen åtel har jag inte haft gris sen den 10/10, samma dag jag tjärade om stubben med ny tjära från Biltema. Undrar om det är tjäran som skrämmer grisarna eller att det finns för mycket ekollon under ekarna att äta? Så en bild på en duktig Linus. (Hunden alltså) Gris.jpg MEGET EGOLLON om ikke nøtskrigerne har lavet depoet i skoven k
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Min spridare blåste sönder igår. Kanske är ett tecken på att jag inte är snickare.. Nåja då har jag något att göra senare i veckan.