Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

sätt er i tornet när de e ljust  innan de mörknar ??

Är det för att skydda grödan eller för att fylla frysen? Är det för grödans skull ni är ute så kommer ni inte åt att skjuta så får ni skrämma väck dom helt enkelt. I övrigt så kan man gå ut tidigare som skaneman sa och vänta in dom, det är nog det enklaste om ni inte vill ut i grödan och smyga på dom!

har suttit på plats i torn klockan 21:30 i 5-6 kvällar utan resultat. antingen är det vinden eller något annat. så vi har börjat gå ut lite senare för att se om man få skottillfälle direkt istället för att sitta och vaka i 3 timmar :wub: man ska ju inte ge upp , men det kan bli lite segt. och här ute har vi också märkt att om man kommer och går ganska ljduligt,pratar osv så fattar/tror vildsvinen att man inte är någon jägare, så man kan oftast komma ganska när inpå dom. så därför tror vi ändå att det är ganska bra att gå ut en sväng lite senare. men i fortsättningen ska vi tänka ännu mer på grödorna :thumbsup:  behöver bara lite tips om hur man skrämmer väck dom bäst när dom väl är i havren?

• Svar 2,5k
  • Visningar 400k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat

Skjut ett skott i backen och se vad som händer ;)

Publicerat

har suttit på plats i torn klockan 21:30 i 5-6 kvällar utan resultat. antingen är det vinden eller något annat. så vi har börjat gå ut lite senare för att se om man få skottillfälle direkt istället för att sitta och vaka i 3 timmar :wub: man ska ju inte ge upp , men det kan bli lite segt. och här ute har vi också märkt att om man kommer och går ganska ljduligt,pratar osv så fattar/tror vildsvinen att man inte är någon jägare, så man kan oftast komma ganska när inpå dom. så därför tror vi ändå att det är ganska bra att gå ut en sväng lite senare. men i fortsättningen ska vi tänka ännu mer på grödorna :thumbsup: behöver bara lite tips om hur man skrämmer väck dom bäst när dom väl är i havren?

låt mig komma o hjälpa dej? ;) haha
Publicerat

Jag har minsann fått en helt naturlig åtel. Har några stora körsbärsträd vid en stenmur vid den nu slagna vallen. Trodde jag hade grävling där men i kväll så kom det ett gäng grisar i det sista ljuset när jag var ute med hunden. Satt och lyssnade en stund på dem och kollade i handkikaren och det går bra att se dem mot de ljusare stenarna om jag står 90 meter bort på vägen. I morgon sitter jag nog lite närmare och har bössan med mig. :smile:

Publicerat

I förrgår stängde vi av en spridare vid en åtel vi har så det inte har vart något där på runt 1.5-2 veckor förutom duvor och nötskrikor. Idag var all den majsen slut som låg på baken och det var rejält bökat. Så spridare är igång igen och hoppas på mer besök av nasse och han vänner...

Publicerat

En åtel stendöd, har varit gris varje dag under 1 månad men sista veckan inget förutom, rå, kron, räv och grävling.

En annan full rulle. Dessa är då ca 1 km från varandra....

post-11057-13758058883471_thumb.jpg

iPad Tapatalk HD

Publicerat

så kan du jo tage bort nogle grævlinge :woot:  de tager ikke plads i kylskabet :yes: kalle dk.

Publicerat

Kom ut till körsbärsträdet kl 21.30 idag och då stod där en ensam galt och smaskade. Var tvungen och ta mig fram till en öppning i min stenmur för att få säker skjutvinkel. Då hörde han mig och stack. Satte mig i öppningen och tänkte vänta ett tag för att se om något mer kom. Har min hund med mig o han ligger fint vid sidan av mig. Helt plötsligt så tar han ett jätteskutt och landar framför mig och tittar intensivt på något bakom min rygg. Vänder mig sakta och där står givetvis hela gårdagens gäng grisar i skogen bakom mig på 10 meters avstånd. Vi tittar på varan ett tag och sen försöker jag vrida runt bössan. Men det gillade de inte. Ett jäkla liv när de stack iväg. Hunden stack efter men han gillar ju inte vildsvin så han kommer nog tillbaka tänkte jag. Det gjorde han. Med en grävling framför sig. Det hade jag inte räknat med så bössan var inte med. 

Innan på dagen hade jag "min" lilla dov-hjord framme på vallen och jag kunde räkna igenom årets kalvar för första gången. Hoppas att få någon av dem i kylskåpet i höst.

Nytt försök får det bli när frugan kommit ut och kan ta läggningen av ungarna så jag kan komma ut lite tidigare. Ska fixa till ett lite gömsle i morgon så jag inte behöver sitta i stenmursöppningen.

Publicerat

Kom ut till körsbärsträdet kl 21.30 idag och då stod där en ensam galt och smaskade. Var tvungen och ta mig fram till en öppning i min stenmur för att få säker skjutvinkel. Då hörde han mig och stack. Satte mig i öppningen och tänkte vänta ett tag för att se om något mer kom. Har min hund med mig o han ligger fint vid sidan av mig. Helt plötsligt så tar han ett jätteskutt och landar framför mig och tittar intensivt på något bakom min rygg. Vänder mig sakta och där står givetvis hela gårdagens gäng grisar i skogen bakom mig på 10 meters avstånd. Vi tittar på varan ett tag och sen försöker jag vrida runt bössan. Men det gillade de inte. Ett jäkla liv när de stack iväg. Hunden stack efter men han gillar ju inte vildsvin så han kommer nog tillbaka tänkte jag. Det gjorde han. Med en grävling framför sig. Det hade jag inte räknat med så bössan var inte med. 

Innan på dagen hade jag "min" lilla dov-hjord framme på vallen och jag kunde räkna igenom årets kalvar för första gången. Hoppas att få någon av dem i kylskåpet i höst.

Nytt försök får det bli när frugan kommit ut och kan ta läggningen av ungarna så jag kan komma ut lite tidigare. Ska fixa till ett lite gömsle i morgon så jag inte behöver sitta i stenmursöppningen.

Måste säga att det är häftigt med vildsvinen att dem kommer 10m bakom dig med hunden din hos dig :thumbsup: bara på't igen bara! :smile:

Publicerat

Ja med tanke på vilket väsen de kan föra när de har bråttom iväg, är det imponerande hur tysta de kan vara när de kommer. Det var en stor sugga, tre mindre och ett gäng kultingar som kom och jag hörde inte ett ljud förrän hunden hoppa över mig. Satt så jag hade vinden snett in bakifrån och de kom i tätt buskage så man tycker att de borde höras. Grävlingen som Linus kom med hade jag hört innan då den hade varit vid ett annat körsbärsträd inne i skogen.

Har precis fixat till ett viltkylskåp så nu krävs det allt att man skjuter något. Ska på det igen i morgonkväll.

Publicerat

I klassen "Fetast grävling" har vi en kandidat på åteln ikväll.

post-11057-13759092228795_thumb.jpg

I klassen "nyfiken hungrig räv" har vi en kandidat

post-11057-13759092899011_thumb.jpg

Frågan är vilken som ska bort....

iPad Tapatalk HD

Publicerat

jeg havde taget grævling først og derefter ræv og kl 0005 en gris, ingen problem kun hvis man er på sofa hjemme! :yes:

Publicerat

Kluven till grävlingsjakt som många håller på med men en grävling är ju en av skogens största äggätare så lite skada gör den nog allt.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Tveklöst räven om du nu måste välja, hade du haft blaser så hade du hunnit båda :smile: alltså bort med svartbjörnen. 

Publicerat

Tveklöst räven om du nu måste välja, hade du haft blaser så hade du hunnit båda :smile: alltså bort med svartbjörnen.

Märkligt är det kanske, men en kille i laget som har just en Blaser har vid flera tillfällen lyckats skadeskjuta gris med påföljande eftersök med övertro på vapnets kapacitet om snabba skott så jag kommer nog använda det finska stålet fortsättningsvis ;-)

Oavsett det var det en otrolig djurpark på alla mina tillgängliga åtlar i natt. Förutom, rå, kron, räv och grävling var det nu gris tillbaka på samtliga och det med besked.

Här bilder från två.....tänk vad lite regn kan göra dem sugna.... :-)

post-11057-13760166385395_thumb.jpg

post-11057-13760166505585_thumb.jpg

iPad Tapatalk HD

Publicerat
  • Författare

nu har grisarna varit i våran egen havreåker förengångsskull :tongue:  fast detta var nog en annan grupp en den som har varit på dom andra åkrarna. men idag så kom han med tröskan så blir nog inte jätte mycket mer grisjakt/skyddsjakt på åkrarna. ska vänta någon/några veckor efter han har tagit havren på alla åkrar. sedan ska åteln igång igen !! :thumbsup:  :smile:  brorsan hade läge på en grävling häromkvällen, men det var så jävla mörkt så han sket i den. samtidigt så hörde han förmodligen en sugga med små kultingar i skogen men dom kom aldrig fram. sedan fick dom vittring o det var ju bara bra igentligen. ( skyddsjakt /skrämning) :tongue:  :thumbsup:

Publicerat

Ännu mera bök vid den andra åteln så nu börjar det bli spännande om det är en tillfällighet eller den nya tjäran som gjorde att den/dom svinen kommit tillbaka dit. Fick min nya åtelkamera idag så nu den skall monteras upp och så slipper man flytta den runt den andra.

Publicerat

Gris och grävling om vartannat, Skjuter en grävling och då kommer det en ny natten efter.

Publicerat

Full rulle hela natten på alla åtlar :-)

Postad bild

Postad bild

Publicerat

Ännu mera bök vid den andra åteln så nu börjar det bli spännande om det är en tillfällighet eller den nya tjäran som gjorde att den/dom svinen kommit tillbaka dit. Fick min nya åtelkamera idag så nu den skall monteras upp och så slipper man flytta den runt den andra.

hvad er det for ny trære?kalle dk.

Publicerat

hvad er det for ny trære?kalle dk.

Jag menar bara att det är ny tjära på träden och INTE någon "ny" annan speciell tjära.

Kun skogens äkta trätjära

Publicerat

Jag menar bara att det är ny tjära på träden och INTE någon "ny" annan speciell tjära.

Kun skogens äkta trätjära

ok jeg tænkte at du havde brugt et andet produkt,har selv prøvet med bogtjære som har en mere krydret lugt men er ikke til smøre ud når det kolt, men halvt dette og biltemaes tjære så går det fint mvh kalle dk.

Publicerat

Full rulle på alla åtlar nu, dags för en sittning snart :-)

Publicerat
  • Författare

även om vi inte har åtlat på en månad så har det varit lite aktivitet :thumbsup:  den första är en galt som faktiskt är ganska fin. har kommit ensam 2-3 kvällar runt 2 tiden. tror inte det är den runt 70 kg som jag visat innan. denna ser större ut. den andra bilden är en liten gris. 10-15 kg skulle jag gissa. sedan är det massa grävling som vanligt ... men även en fin 6:a har fastnat på bild ! :ohmy:  :thumbsup:  perfekt tills imorgon. någon annan i denna tråden som ska ut ? :wink: // L

post-10838-0-83440800-1376584364_thumb.j

post-10838-0-64063100-1376584407_thumb.j

post-10838-0-80049700-1376584574_thumb.j

post-10838-0-18324000-1376584599_thumb.j