Publicerat Juli 22, 201312 yr Otäckt små... Ja! och på fel ställe. Har planer på att rasta fjolingarna i början på augusti
Publicerat Juli 22, 201312 yr Har planer på att rasta fjolingarna i början på augusti Låter bra. Har tre "Maja-grisar" som är aningen större får väl se om vi kan panga en för henne.
Publicerat Juli 23, 201312 yr Författare härligt Linus. Vilken skillnad på bilderna från den gamla kameran! Han är dåligt utvecklad över bog så skulle säga en fjoling. 70-90 kg nånting men det är väldigt svårt att säga exakt vikt. Tycker mig dock med största sannolikhet kunna säga att han inte är någon kapital galt. Perfekt avskjutningsgris så lura nu ut brorsan i skogen så ni får lite kyjd i boxen! Edit: årsgrisen på sista bilden i grön tröja är inte heller kapital. Till skillnad från den på de första bilderna rekommenderar jag att ni låter denna vara Du menar brödrosten;-) på sista bilden. S. hahahha, ja den sista brödrosten vill jag nog också släppa
Publicerat Juli 23, 201312 yr Författare brorsan och jag satt ute i natt. jag hade stigit upp så tidigt på morgonen så jag fick gå hem redan 23:40 ... var för trött men vi hörde gris bakom oss som fick vittring och stack.. efter jag hade gått hem kollade brorsan en extra titt i havren, och då hör han massa jävla knak !!!! uppe i den andra skogen som ligger nära den andra åkern. så han går hem för att hämta mig men jag sover givet vis .. han går själv till den andra åkern. när han går på den lilla grusvägen ganska ljudligt så hör han helt plötsligt 100 m bort nere i skogen hur en kulting skriker rätt ut i typ 1-2 min, skrikandet blir svagare och svagare, så dom hörde honom eller fick vittring. och detta var en ganska stor grupp kunde han lätt höra! han går 50 m till och kommer fram till det första tornet. och 40-50 m in i havren från tornet ligger det en stor pir mitt i åkern. framför piren givetvis där det är det enda stället där det är skugga i hela åkern från den starka fullmånen är den stora gruppen ! inte den som sprang iväg utan en annan. han står ändå på 40 meter och hör smaskande i hela jävla åkern. högt och tydligt ! han klättrar upp i tornet och råkar välta någon sten, oljud från stolen, grisarna rör sig inte en cm. han står ner och kollar i den över 1 m höga ! havren. han ser någon nertrampad fläck där han ser någon väldigt svag skugga. men inget mer. han klättrar ner går längs med vägen ännu närmare. nu står han på kanske 30-40 m avstånd och skriker och stojar. och då kommer suggans morr wruuuulaaahahaha. en fet arg sugga är inte att leka med ! ni vet ju hur mammor kan vara ! så han går hem besviken som vanligt när havren är så här hög känns det fan omöjligt !! när vi kommer och kollar där idag vid piren, så har gruppen trampat ner och ätit en lång rand på 22 m lång och 15 m bred och massa små fläckar runt om. så mycket havre helt förstörd . bonden kommer bli sur ... det roliga var att dom och deras jaa lilla bryta mot ''jaktlagen-grej'' var där klockan halv elva 2 m ifrån där dom hade varit. så vi hade alltså 2 stora jävla grupper igår som har förstört kolosalt mycket i båda åkrarna på 2 kvällar. men det som jag nyss berättade om 22 m lång ränna, gjorde dom på en natt, så detta var ingen liten grupp kan kanske ta ett kort när jag kommer hem om en vecka. har ni andra mycket skador hos er ? // L
Publicerat Juli 23, 201312 yr Brukar ju gå smyga på dom i havren rätt smidigt när det är en så stor grupp som går där
Publicerat Juli 23, 201312 yr Författare Ni får posta i det nedtrampade Linus. Brukar ju gå smyga på dom i havren rätt smidigt när det är en så stor grupp som går där får göra det nästa gång !
Publicerat Juli 28, 201312 yr Det har vart gris på min åtel varje kväll ett bra tag nu. Men inte ett liv dom senaste 5dagarna. Havren som drar kan jag tro.
Publicerat Juli 29, 201312 yr Nu är det fart igen....en ny åtel som vi startade för 2 veckor i sedan i Strångsjö har nu stadigt besök varje kväll. Hjälper tydligen med majs och tjära. Kolmården full fart som vanligt men mycket smått fortfarande. iPad Tapatalk HD
Publicerat Juli 29, 201312 yr Jag har 4 åtlar och det är bra med gris på alla! Faktiskt lite ovanligt denna tiden..
Publicerat Juli 29, 201312 yr Kollade spridarna på vår mark idag, all majs ligger orörd. Det måste finnas massor av snask för grisarna på andra ställen.
Publicerat Juli 29, 201312 yr Kollade spridarna på vår mark idag, all majs ligger orörd. Det måste finnas massor av snask för grisarna på andra ställen. var ute inatt. skymtade en galt på 100pannor som betade klöverblommor+ att havren är sötare o goare än vad min majs är..för på åteln var det tomt med besök oxså
Publicerat Juli 30, 201312 yr Lurad av svinen igen, jag blir så trött Den ensamma galten som jag hade dejt med kom punkligt i tid, 02:55 ungefär som han brukar enligt kameran. Han kom i björkslyet på vänster sida om mig och började frusta ganska omgående. Han vek in i den ändå snåriga vegitationen och kom in på runt 15m från mig på min vänstra sida. Ett par rijäla blåsningar och sedan tassade han iväg Nä, nu blir det hemfärd och imorgon varbergs fästning med familjen. Gonatt! Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 30, 201312 yr Lurad av svinen igen, jag blir så trött Den ensamma galten som jag hade dejt med kom punkligt i tid, 02:55 ungefär som han brukar enligt kameran. Han kom i björkslyet på vänster sida om mig och började frusta ganska omgående. Han vek in i den ändå snåriga vegitationen och kom in på runt 15m från mig på min vänstra sida. Ett par rijäla blåsningar och sedan tassade han iväg Nä, nu blir det hemfärd och imorgon varbergs fästning med familjen. Gonatt! Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 Attans! Han tyckte nog du luktade illa ;-)
Publicerat Juli 30, 201312 yr Attans! Han tyckte nog du luktade illa ;-) Ja eller så snarkade jag för högt innan Somnade nämligen mellan 01:30-02:30 ungefär Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 30, 201312 yr Ja eller så snarkade jag för högt innan Somnade nämligen mellan 01:30-02:30 ungefär Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 måske ret tråd men Joakim den gamle sure sugge du har tag bort den det er samme sag med gamle rå som ikke får kid, gamle returbukke de holder alle art fælder væk!!!!! det er min erfaring, samme som en grise bonde ingen smågrise så slagteriet.kalle dk
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Jag var och tömde åtelkameran igår efter att jag vart och jobbat i 14 dagar. Och glädjande är att det är grisbesök i stort sätt varje kväll/natt. Rätt säker på att det är samma kultingar och "suggor" som äter som var där sist jag var hemma. Tyvärr inga galtar eller brungrisar men i kväll blir det sittning igen i hopp om att fälla dessa tre grävlingar och nötskrikor som äter majs. Fick en tuff bild på en duva
Publicerat Augusti 2, 201312 yr Författare full aktivitet är det i havren i alla fall. det är en stor grupp som har varit där samanlagt 5 gånger och vi har inte lyckats skjuta en enda gång ... sedan ensamma galtar och så som också kommer ibland. men i natt så smög vi upp på den lilla grusvägen intill hvreåkern. (ganska ljudligt ) när vi är framme och lyssanr så helt plötsligt kommer det en mörk skugga ganska snabbt över vägen. taskigt läge för jag stog framför brorsan så han såg bara skuggan över mitt huvud. vi står och lyssnqr länge för att se om det kommer fler för han var inte ensam efter några minuter säger vi kan ju varit en grävling men nej.. precis när vi börjar prata så prasslar det iväg i havren! och yttirligare 5 minuter senare så hör man en ensam gris stå och dra av havre och smaska. ensam ungefär 30-50 kg trodde brorsan. för skuggan var ändå hyfsat stor. så återigen kommer man hem tomhänt. vad ska man göra i ett sånt här läge ?? vet många som är helt orädda och går rätt in i åkern tänder lampan boom död. men när man är lite mer nybörjare som brorsan och jag, då vågar man ju inte redigt vi har ett torn i den åkern ungefär 40 m in i åkern. men vi ville inte smyga 40 m när det var bäckmörkt och gris i havren. så hur gör ni erfarna vid en sådan här sitvation ? när ni vet att det är gris i havren. // L
Publicerat Augusti 2, 201312 yr pas på grusvejen de stå nok stille nogen sek, minnut inden de springer over, på plads i det sidste dagslys og linus ingen snak !!!!! og så skal du altid gå BAG skytten !!!!!!! kalledk.
Publicerat Augusti 2, 201312 yr full aktivitet är det i havren i alla fall. det är en stor grupp som har varit där samanlagt 5 gånger och vi har inte lyckats skjuta en enda gång ... sedan ensamma galtar och så som också kommer ibland. men i natt så smög vi upp på den lilla grusvägen intill hvreåkern. (ganska ljudligt ) när vi är framme och lyssanr så helt plötsligt kommer det en mörk skugga ganska snabbt över vägen. taskigt läge för jag stog framför brorsan så han såg bara skuggan över mitt huvud. vi står och lyssnqr länge för att se om det kommer fler för han var inte ensam efter några minuter säger vi kan ju varit en grävling men nej.. precis när vi börjar prata så prasslar det iväg i havren! och yttirligare 5 minuter senare så hör man en ensam gris stå och dra av havre och smaska. ensam ungefär 30-50 kg trodde brorsan. för skuggan var ändå hyfsat stor. så återigen kommer man hem tomhänt. vad ska man göra i ett sånt här läge ?? vet många som är helt orädda och går rätt in i åkern tänder lampan boom död. men när man är lite mer nybörjare som brorsan och jag, då vågar man ju inte redigt vi har ett torn i den åkern ungefär 40 m in i åkern. men vi ville inte smyga 40 m när det var bäckmörkt och gris i havren. så hur gör ni erfarna vid en sådan här sitvation ? när ni vet att det är gris i havren. // L En liten fråga. Är det inte skyddsjakt ni håller på med? Det viktiga är ju inte att skjuta utan att få bort grisarna från åkern.
Publicerat Augusti 2, 201312 yr full aktivitet är det i havren i alla fall. det är en stor grupp som har varit där samanlagt 5 gånger och vi har inte lyckats skjuta en enda gång ... sedan ensamma galtar och så som också kommer ibland. men i natt så smög vi upp på den lilla grusvägen intill hvreåkern. (ganska ljudligt ) när vi är framme och lyssanr så helt plötsligt kommer det en mörk skugga ganska snabbt över vägen. taskigt läge för jag stog framför brorsan så han såg bara skuggan över mitt huvud. vi står och lyssnqr länge för att se om det kommer fler för han var inte ensam efter några minuter säger vi kan ju varit en grävling men nej.. precis när vi börjar prata så prasslar det iväg i havren! och yttirligare 5 minuter senare så hör man en ensam gris stå och dra av havre och smaska. ensam ungefär 30-50 kg trodde brorsan. för skuggan var ändå hyfsat stor. så återigen kommer man hem tomhänt. vad ska man göra i ett sånt här läge ?? vet många som är helt orädda och går rätt in i åkern tänder lampan boom död. men när man är lite mer nybörjare som brorsan och jag, då vågar man ju inte redigt vi har ett torn i den åkern ungefär 40 m in i åkern. men vi ville inte smyga 40 m när det var bäckmörkt och gris i havren. så hur gör ni erfarna vid en sådan här sitvation ? när ni vet att det är gris i havren. // L sätt er i tornet när de e ljust innan de mörknar ??
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Är det för att skydda grödan eller för att fylla frysen? Är det för grödans skull ni är ute så kommer ni inte åt att skjuta så får ni skrämma väck dom helt enkelt. I övrigt så kan man gå ut tidigare som skaneman sa och vänta in dom, det är nog det enklaste om ni inte vill ut i grödan och smyga på dom!
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Appropå skyddsjakt.. Denna lilla gynnare fick beta/böka sista gången på vallen. Sugga med 5st 10-15kg småttingar kom på besök vid sittningen i tornet.. Dock sköts denna på drygt 20m håll genom smygjakt ..fasen så skoj det är det hela gick till som så. Först stöttes det 2st dovhindar..shit! aja bara vänta 10min. Går nu sakta upp emot tornet. Klättrar upp tyst sitter 30min nu börjar det skymma 15dovhindar går ut o betar, ytterligare en tid går..plötsligt fräser hjortarna till och drar! räv? Lo? Nä vildsvinen var ute nu.. Bara att klättra ned från tornet smyga fram drygt 80m (nu började det bli spännande). Hukar mig ned, suggan nere vid ett dike spanar med kikaren, vinden ligger rätt..kultingarna stannar ömsom till och bökar och repar i vallen av klöverblomstret..5till antalet. Bredsidan uppenbarar sig och skjutljuset börjar bli "skummare". Nu är svinen inte långt ifrån runt 50m..plötsligt snurrar vinden dem fryser till! sticker iväg.. shiet blev nog 1-0 till vildsvinen gick tankarna runt? Men så ser jag att dem kommer ut igen, i mina spår där jag smög ifrån tornet! Nåja samma process igen, bredsidan uppenbarar sig 20m och stunden senare då knallen lagt sig..fnyser resterande kultingar med sugga sin väg och fauven får spåra grillgris som lade sig knall o fall.
Publicerat Augusti 4, 201312 yr Författare pas på grusvejen de stå nok stille nogen sek, minnut inden de springer over, på plads i det sidste dagslys og linus ingen snak !!!!! og så skal du altid gå BAG skytten !!!!!!! kalledk. gick bakom skytten hela tiden! men sedan stannade vi och viskade en liten stund och då råkade jag stå framför honom lite, och precis när vi började viska så kom ju grisen givet vis. annars är jag alltid bakom
Publicerat Augusti 4, 201312 yr Författare En liten fråga. Är det inte skyddsjakt ni håller på med? Det viktiga är ju inte att skjuta utan att få bort grisarna från åkern. helt ärligt är det lite både och nej men det viktigaste är såklart skyddsjakten ! har liksom inte tänkt redigt på att skrämma bort dom utan att skjuta. hur gör man då utan att det blir farligt rent ut sagt ? ska man gå in i havren och skrika och hoja ? för dom känner sig ju ganska säkra i havren har vi märkt ! berättade ju det sist när brorsan inte fick skottillfälle så skrek han och väsnades dom rörde sig inte ett skit. och när dom är så många som dom var den gången så verkar det ju inte vara så kul att springa in i havren.