Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat

Var väl dags att skriva lite igen. Satt på en av ålarna uppe på jaktmarken vid Immeln under älgjakten. Gick ut vid halv åtta och vid åtta hördes ett rejält knak i hyggeskanten och sen följde ca 30 minuters ansmygning av gris modell större. Väl framme vid åteln så stod den kvar i slyet och fnyste och frustade. Skulle ta upp bössan men slog då mot tornet och ett litet "klonk" hördes. Grisen backade undan och under ett bra tag så hördes hur den sakta gick tillbaka samma väg som den kommit. Kollade klockan och den var lite i nio. Visste att spridaren skulle köra vid nio så jag väntade in nästa omgång grisar. Vid tjugo över nio så hördes nästa gäng närma sig. Denna gången så var det ett jäkla liv. Efter en kvart så kom grisarna ut på hygget och gjorde en rätt högljud ansmygning. Väl framme vid åteln gjorde en nyuppsatt åtelkamera att grisarna ryggade när den började blinka. Men de drog sig bara in till en vattensamling ca 30 meter från åteln och där började ett plaskande utan like. Efter en kvart så kommer en stor sugga ut till en tjärad stubbe och börjar gnugga sig så barkbitar flyger. Då det bara är lite mer än halvmåne så är det ganska mörkt och jag har suttit med handkikaren och kollat. Det är två större suggor, tre eller fyra mellanstora gyltor och så en obestämbar mängd smågrisar. Dock håller sig de små i utkanterna och aktar sig noga för de större grisarna. En liten kommer för nära suggan när hon gnuggar sig mot stubben och åker då på en rejäl flygtur. Tar upp bössan, försiktigt denna gång, och bestämmer mig för att försöka ta en av gyltorna så fort de ställer upp sig i det lilla månsken som lyser framför åteln. Nästa direkt går en av gyltorna ut i månskenet och jag siktar in mig och låter skottet gå. Ser bra ut och jag uppfattar det som att hon lägger sig i skottet. Man hör att hon sparkar när det lugnat ner sig lite så jag sitter kvar o SMS:ar de andra i laget som sitter i jaktstugan och gosar sig. Jaktledarn ringer upp direkt och frågar om jag klarar mig själv, de hade provsmakat whiskyn så det var lite svårt att köra. Jodå sa jag och tände pannlampan. Insåg att det jag trodde var grisen i månskenet var en stubbe som man inte brukade se. Hämtade hunden och gick ner på åteln. Blod och lungbit på skottplatsen så den kan inte gått långt tänkte jag. Lät hunden ta spår och så bar det iväg ut i slyn. Grisen låg cirka 45 meter ut i slyn. Hade gått rakt igenom de värsta gyttjepölar och tätaste snåren givetvis, men det var bara att snara fast dragselen och börja dra ut den. Tog ett tag att få fram den till vägen och när vi väl kommit ut insåg jag att det var lika bra att köra ner till gården och spola av den innan jag började ta ur. Klockan var väl nu ca 22.30.

När jag väl fått grisen avsköljd, vägd (53 kg) och urtagen samt börjat flå den upptäckte jag ett märke på ca fem centimeter i diameter på ryggen där all päls var borta. Mitt i var det hål in till muskeln. Den var missfärgad men hel och hade bra spänst. Kollade skinnet på motsatta sida och där var ett helt läkt område som bara var ca en centimeter. Grisen hade alltså blivit skjuten innan. 

Styckade upp den i går och visst hade den blivit skjuten. Två av taggarna i taggutskottet rakt ovanför frambenen var avslagna ca en centimeter ovanför ryggraden. En av taggarna hade splittrats och åkt ner mellan skulderbladet och revbenen och hela sårkanalen hade börjat ruttna under tiden den hängt. Fick kassera hela grishalsen och en stor del av framdelen för säkerhetsskull. 

Man börjar ju undra om någon har skjutit på den på drevjakt eller åtel och sen bara struntat i eftersök eller om man haft eftersök och misslyckats. Men nu är den död och två julskinkor ligger i saltlake. 

På min egen åtel har jag inte haft gris sen den 10/10, samma dag jag tjärade om stubben med ny tjära från Biltema. Undrar om det är tjäran som skrämmer grisarna eller att det finns för mycket ekollon under ekarna att äta?

Så en bild på en duktig Linus. (Hunden alltså)

attachicon.gifGris.jpg

Måste kännas skumt att hitta en gammal skottskada på en nyskjuten gris? Sen hur den uppstod kan man bara spekulera i men tur att du fick den i slutändan. Sjukt ändå vad dessa djur pallar med om inte träffen sitter där den borde.

• Svar 2,5k
  • Visningar 400k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat

Min spridare blåste sönder igår.

Kanske är ett tecken på att jag inte är snickare.. :)

Nåja då har jag något att göra senare i veckan.

Högst troligt för de blåste ju knappt ;)
Publicerat

Dum fråga. När går vildsvin till åtlar? Är det bara på kvällstid eller är det både kväll och morgon och när ungefär isf? Vore tacksam då jag satte upp en åtel idag men får inte upp kameran förens på lördag och är självklart ivrig att få all info man bara kan få.

Samt när ska man gå ut till åtlarna ungefär? Både morgon och kväll om nu grisarna går dit både morgon och kväll som frågan var :tongue: .

Solen går upp här: 07:20

Går ner 16.10

Publicerat

Dum fråga. När går vildsvin till åtlar? Är det bara på kvällstid eller är det både kväll och morgon och när ungefär isf? Vore tacksam då jag satte upp en åtel idag men får inte upp kameran förens på lördag och är självklart ivrig att få all info man bara kan få.

Samt när ska man gå ut till åtlarna ungefär? Både morgon och kväll om nu grisarna går dit både morgon och kväll som frågan var :tongue: .

Går ner 16.10

Det där är så olika från område till område. Mina vildsvin. eller ja där jag håller till och jagar och just dem svinen :tongue: ..så Kommer dem så snällt när spridaren drar igång vid 21.00 snåret  fram tills 24.00 då sista spridningen drar igång olika grupper och ensamma galtar (nu 1timme tidigare då vintertiden infallit). Så svaret på din fråga när just du ska sitta är : Från skymningen och 2-3tim framåt..16-10 till 19.10 inget nöff eller fnys..sitt då från 19-10 tills 22.10 osv osv så det inte blir äckligt långa pass. Vilket kan trötta ut även den mest jaktsugna :D  ett tips är att låta åteln vara ifred minst 1mån från uppstart. Även fast det kan vara svårt o hålla sig..har du då spridning vid 1600 som ex sätt dig då halvtimman före.o invänta dem för svinen är läraktiga och kommer på spridarljudet ;)..Lycka till :biggrin:

Publicerat

Det där är så olika från område till område. Mina vildsvin. eller ja där jag håller till och jagar och just dem svinen :tongue: ..så Kommer dem så snällt när spridaren drar igång vid 21.00 snåret  fram tills 24.00 då sista spridningen drar igång olika grupper och ensamma galtar (nu 1timme tidigare då vintertiden infallit). Så svaret på din fråga när just du ska sitta är : Från skymningen och 2-3tim framåt..16-10 till 19.10 inget nöff eller fnys..sitt då från 19-10 tills 22.10 osv osv så det inte blir äckligt långa pass. Vilket kan trötta ut även den mest jaktsugna :D  ett tips är att låta åteln vara ifred minst 1mån från uppstart. Även fast det kan vara svårt o hålla sig..har du då spridning vid 1600 som ex sätt dig då halvtimman före.o invänta dem för svinen är läraktiga och kommer på spridarljudet ;)..Lycka till :biggrin:

Tack och bock för infon. Just nu har jag faktiskt ingen spridare utan matar in dom med bröd, rulltunna och tjära. Därför jag undrade lite om tider. Så dom brukar vanligtvis inte göra någon påhälsning på morgonkvisten? Frugan jobbar som bagare där av allt bröd och jobbar ofta helg så då är det ganska smidigt att åka och jaga när hon åker till jobbet på morgonen (runt 04:00). Vi får se om jag orkar hålla mig i en hel månad :wink:

Publicerat

Kan komma när som under natten beroende på var de har daglega. Morgon kan vara lika hett som kväll. Precis som minken säger så låt svinen vara ett tag om du vill fler än ett besök

Publicerat
  • Författare

Var väl dags att skriva lite igen. Satt på en av ålarna uppe på jaktmarken vid Immeln under älgjakten. Gick ut vid halv åtta och vid åtta hördes ett rejält knak i hyggeskanten och sen följde ca 30 minuters ansmygning av gris modell större. Väl framme vid åteln så stod den kvar i slyet och fnyste och frustade. Skulle ta upp bössan men slog då mot tornet och ett litet "klonk" hördes. Grisen backade undan och under ett bra tag så hördes hur den sakta gick tillbaka samma väg som den kommit. Kollade klockan och den var lite i nio. Visste att spridaren skulle köra vid nio så jag väntade in nästa omgång grisar. Vid tjugo över nio så hördes nästa gäng närma sig. Denna gången så var det ett jäkla liv. Efter en kvart så kom grisarna ut på hygget och gjorde en rätt högljud ansmygning. Väl framme vid åteln gjorde en nyuppsatt åtelkamera att grisarna ryggade när den började blinka. Men de drog sig bara in till en vattensamling ca 30 meter från åteln och där började ett plaskande utan like. Efter en kvart så kommer en stor sugga ut till en tjärad stubbe och börjar gnugga sig så barkbitar flyger. Då det bara är lite mer än halvmåne så är det ganska mörkt och jag har suttit med handkikaren och kollat. Det är två större suggor, tre eller fyra mellanstora gyltor och så en obestämbar mängd smågrisar. Dock håller sig de små i utkanterna och aktar sig noga för de större grisarna. En liten kommer för nära suggan när hon gnuggar sig mot stubben och åker då på en rejäl flygtur. Tar upp bössan, försiktigt denna gång, och bestämmer mig för att försöka ta en av gyltorna så fort de ställer upp sig i det lilla månsken som lyser framför åteln. Nästa direkt går en av gyltorna ut i månskenet och jag siktar in mig och låter skottet gå. Ser bra ut och jag uppfattar det som att hon lägger sig i skottet. Man hör att hon sparkar när det lugnat ner sig lite så jag sitter kvar o SMS:ar de andra i laget som sitter i jaktstugan och gosar sig. Jaktledarn ringer upp direkt och frågar om jag klarar mig själv, de hade provsmakat whiskyn så det var lite svårt att köra. Jodå sa jag och tände pannlampan. Insåg att det jag trodde var grisen i månskenet var en stubbe som man inte brukade se. Hämtade hunden och gick ner på åteln. Blod och lungbit på skottplatsen så den kan inte gått långt tänkte jag. Lät hunden ta spår och så bar det iväg ut i slyn. Grisen låg cirka 45 meter ut i slyn. Hade gått rakt igenom de värsta gyttjepölar och tätaste snåren givetvis, men det var bara att snara fast dragselen och börja dra ut den. Tog ett tag att få fram den till vägen och när vi väl kommit ut insåg jag att det var lika bra att köra ner till gården och spola av den innan jag började ta ur. Klockan var väl nu ca 22.30.

När jag väl fått grisen avsköljd, vägd (53 kg) och urtagen samt börjat flå den upptäckte jag ett märke på ca fem centimeter i diameter på ryggen där all päls var borta. Mitt i var det hål in till muskeln. Den var missfärgad men hel och hade bra spänst. Kollade skinnet på motsatta sida och där var ett helt läkt område som bara var ca en centimeter. Grisen hade alltså blivit skjuten innan. 

Styckade upp den i går och visst hade den blivit skjuten. Två av taggarna i taggutskottet rakt ovanför frambenen var avslagna ca en centimeter ovanför ryggraden. En av taggarna hade splittrats och åkt ner mellan skulderbladet och revbenen och hela sårkanalen hade börjat ruttna under tiden den hängt. Fick kassera hela grishalsen och en stor del av framdelen för säkerhetsskull. 

Man börjar ju undra om någon har skjutit på den på drevjakt eller åtel och sen bara struntat i eftersök eller om man haft eftersök och misslyckats. Men nu är den död och två julskinkor ligger i saltlake. 

På min egen åtel har jag inte haft gris sen den 10/10, samma dag jag tjärade om stubben med ny tjära från Biltema. Undrar om det är tjäran som skrämmer grisarna eller att det finns för mycket ekollon under ekarna att äta?

Så en bild på en duktig Linus. (Hunden alltså)

attachicon.gifGris.jpg

grattis ! ! :smile:  skönt att du fick död på den! den kan inte haft det skönt precis.    jag kör också med Biltemas kanske tjäran som skrämmer ja ?? haha :wink:  

Publicerat
  • Författare

mycket gris på den stora grannmarken !  :smile:  :thumbsup:  fick se några bilder går en grupp på 15 st grisar och alla är skjutbara förutom dom 3 suggorna som leder flocken ! det här vådar gott !!  :biggrin:  skitjakt på er !

Publicerat

Går ner 16.10

I det område jag jagar och har åtlarna så har det till 90% av tiden kommit på kvällen efter mörkret har lagt sig. Men ibland så är det där innan det är mörkt eller tidigt på morgonen. Spridarna går ingång 20.00 i 5 sek kommer öka på det när kylan och mer grisar kommer. Tror man på sikt kan styra när svinen med spridarna när besöken skall ske.

Publicerat

På min åtel är det just nu stendött! :verymad:  och har varit så sedan älgjakten.

Några tips på hur jag snabbt skall få tillbaka dem? Åtlar med majs och även testat att jäsa majs (majsbomb) men inget verkar fungera... :wallbash:

Publicerat

Nästa dumma fråga. Min åtel sitter ca 100m från en väg där de åker zigenare och annat löst folk lite då och då. Åtelbelysningen syns då kvällstid från vägen vilket inte är bra. Jag skulle bli förvånad om kameran och belysningen fick sitta kvar om belysningen är tänd om kvällarna. 

Så nu till frågan. Går grisarna fram till en åtel där det inte brukar vara tänkt om det är det? Eller är dom så försiktiga att dom inte göra det? På så sätt kan jag ju tända belysningen någon gång ibland + när jag ska skjuta någon och förhoppningsvis ha kvar mina saker utan att någon klåfingrig kommer och tar det. 

Publicerat

Min erfarenhet är följande om du tror folk kan se din åtel

Ha det helt släckt och kör med en dimmer när du sitter. Starta på lägsta ljus när du börjar och när grisarna kommer skruva upp sakta så du ser. De brukar alltid gå in.

Ligger åteln helt ödsligt kör skymningsrelä och ljuset på jämt så brukar det aldrig vara några bekymmer då de är vana vid det ljuset.

Grönt ljus ska det vara dock.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Min erfarenhet är följande om du tror folk kan se din åtel

Ha det helt släckt och kör med en dimmer när du sitter. Starta på lägsta ljus när du börjar och när grisarna kommer skruva upp sakta så du ser. De brukar alltid gå in.

Ligger åteln helt ödsligt kör skymningsrelä och ljuset på jämt så brukar det aldrig vara några bekymmer då de är vana vid det ljuset.

Grönt ljus ska det vara dock.

iPad Tapatalk HD

Grymt!! Kör med gyttorps gröna med skymningsrelä, så har tyvärr ingen dimmer :)

Publicerat

Har sett ett gäng små, fina fotavtryck på åteln den sista vecka, har postat ett par kvällan utan att få se nå't mer än grävling (i saligt minne) och räv (som fortsatt lever) men i kväll, då kom mamma gris med fyra bruna småttingar redan före 18.00. En gigantisk sugga, ett riktigt monster på uppskattningsvis +150 Kg... Nu har hon bara tre ungar kvar att ta hand om.

Vad gäller åtelbelysningens färg... Dessa grisar och inga andra heller för delen reagerar det minsta på Z-aims kritvita lyse från 80 LED-lampor + 2 x 100W H4. Inga dimmers, inget krångel bara massor av ljus för enkelt skytte!

Publicerat

De kommer tidigare nu nassarna....skönt att man slipper nattpassen....

post-11057-13835112424902_thumb.jpg

post-11057-13835114025344_thumb.jpg

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Sånt är trevligt.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. now Free

Publicerat

Tidigt här med

kameran ej inställd på vintertid

post-10839-0-72037000-1383578626_thumb.j

Publicerat
  • Författare

blev en liten gris för  jaktlaget idag :smile:  väldigt liten -10+ gylta för att vara nu eller ?

post-10838-0-60836200-1384102090_thumb.j

Publicerat

Blev en galt på 70-80kg ikväll.

Postad bild

Publicerat
  • Författare

det var rejält trampat runt och skrubbat på tjärträdet och majsen var rensad! så nu blev det nya batterier inhandlade och kameran uppsatt ! nu får vi se om de kommer några nassar på bild  :smile:

post-10838-0-11420500-1384197054_thumb.j

post-10838-0-09385600-1384197070_thumb.j

post-10838-0-28993500-1384197084_thumb.j

Publicerat
  • Författare

i måndagsnatt var dom jäklarna inne på gräsmattan på gården  :wallbash: ( alltså där jag bor !) om dom hade vetat vem jag var hade dom inte gjort det de kan jag lova för nu ska det skjutas vildsvin !  :tongue:  :yes:  :thumbsup:  men vi har inte haft grisar i trädgården sedan mamma och pappa har bott  på gården alltså aldrig. vi har 2 st lampor tända på ladan och dom bökade 30 m ifrån ladan och alla lampor och bara 40 m från huset. de konstiga är också att dom har kommit från de ena hållet. dom har korsat lador,lampor 3 stora öppna åkrar, stenmurar och varit 40 m ifrån vårat tända hus. så min fråga är hur fan vågar dom ??? 

post-10838-0-98792500-1384367219_thumb.j

post-10838-0-03172700-1384367225_thumb.j

post-10838-0-96054500-1384367228_thumb.j

post-10838-0-38617700-1384367233_thumb.j

Publicerat

Ett uppdrag för dig och din bror, Go and get them !!

Publicerat

i måndagsnatt var dom jäklarna inne på gräsmattan på gården  :wallbash: ( alltså där jag bor !) om dom hade vetat vem jag var hade dom inte gjort det de kan jag lova för nu ska det skjutas vildsvin !  :tongue:  :yes:  :thumbsup:  men vi har inte haft grisar i trädgården sedan mamma och pappa har bott  på gården alltså aldrig. vi har 2 st lampor tända på ladan och dom bökade 30 m ifrån ladan och alla lampor och bara 40 m från huset. de konstiga är också att dom har kommit från de ena hållet. dom har korsat lador,lampor 3 stora öppna åkrar, stenmurar och varit 40 m ifrån vårat tända hus. så min fråga är hur fan vågar dom ??? 

bare på dem Linus,   k. du Linus send en til Jonsson han vil gerne have juleskinke  :biggrin:  k.

Publicerat

Ska veta hur jobbigt de var att gräva i er trädgård;-)

Fräkt!

Nu kan ni ju vaka vid tvn;-)

S

Publicerat

Ja du Linus det är bara att sätta ellina i morgon för när väl svinen fått smak på ert fingräs är det kört :)