Publicerat Augusti 15, 201312 yr även om vi inte har åtlat på en månad så har det varit lite aktivitet den första är en galt som faktiskt är ganska fin. har kommit ensam 2-3 kvällar runt 2 tiden. tror inte det är den runt 70 kg som jag visat innan. denna ser större ut. den andra bilden är en liten gris. 10-15 kg skulle jag gissa. sedan är det massa grävling som vanligt ... men även en fin 6:a har fastnat på bild ! perfekt tills imorgon. någon annan i denna tråden som ska ut ? // L Åker nog ut och kör kombi med vildsvin Grävling/räv jakt tills det är så pass ljust så man kan smyga. Då blir det bocka jakt
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Finns den någon runt uppsala som skulle kunna tänka sig ge bort en jaktkväll vid en åtel nu i helgen? Är 17år och bor i norra dalarna men har vägarna förbi nu i helgen
Publicerat Augusti 20, 201312 yr Ja då satt vi ute igår....båda åtlarna hade gris men på nya gillade de inte ljuset. Har ju varit släckt hela tiden fram tills i går så inte så konstigt. Dessutom strulade dimmern för mig så det var för starkt lyse. Galten stod bara och fnös....inte nöjd och de små sprang bakom och var oroliga. Åkte hem 00.30. Gick tom trots mycket gris i skogen. iPad Tapatalk HD
Publicerat Augusti 20, 201312 yr ja vad ska man säga. fullt tryck överallt som det varit hela sommaren. är väl på gränsmarken det ser som sämst ut som vanligt men det är vi ju vana vid. ett par grupper är allt som huserar på de två åtlarna men tjoget med grisar som är där tar alltid daglega intill åtlarna så det kan nog bli kul till hösten ändå. då det är lite snålt med gris är det totalt åteljaktförbud som gäller. fick monterat upp åtelkamerorna hemma på gården i helgen. grisarna har bökat upp lite för nära husen för morsans smak så fick i uppdrag att kontrollera vad det var för typ av djur. kameran skvallrade om att det vart en rätt fin sugga med 8 st 20 kilosgrisar. tyvärr missade jag att lägga över kamerabilderna men det ser ganska kul ut när en sugga med 8 småbrunisar står och bökar i gårdsbelysningen med boningshuset bara 35 meter bakom. nåväl, då det visade sig vara ett gäng med flertalet hundwobblers så får de vara ifred till efter och vi drar lite eltråd istället. inget får störa drevjakterna med så kort tid kvar.
Publicerat Augusti 20, 201312 yr Ja då satt vi ute igår....båda åtlarna hade gris men på nya gillade de inte ljuset. Har ju varit släckt hela tiden fram tills i går så inte så konstigt. Dessutom strulade dimmern för mig så det var för starkt lyse. Galten stod bara och fnös....inte nöjd och de små sprang bakom och var oroliga. Åkte hem 00.30. Gick tom trots mycket gris i skogen. iPad Tapatalk HD skit i lönnmördandet. bjud nu ner mbbohman och kennelklubben så det blir lite rock'n'roll i skogen istället
Publicerat Augusti 20, 201312 yr Eller så här....15 på åteln i kväll....minst..... {style_image_url}/attachicon.gif ImageUploadedByTapatalk HD1376860708.126333.jpg iPad Tapatalk HD Det ser ut som om du behöver förstärkning Bara att hojta
Publicerat Augusti 24, 201312 yr Författare förlåt för min okunnighet men är det någon skillnad på fjoling/fjolårsgris och årsgris ???? har sätt i flera filmer nu och så och tycker att det verkar vara samma sak är det de ? lägger upp några härliga bilder också den ena bilden är en målning som brorsan har gjort av en galt
Publicerat Augusti 24, 201312 yr har ju tyvärr ingen åtel själv ingen egen jaktmark för den delen heller men ska förhoppnings vis få jaga på en markbit som är 40-50ha stor räcker det när man ska vakta på gris? hur stort bör avståndet mellan koja/torn vara ni får ursäkta min okunnighet har bara skjutit en gris till dags dato en kulting på 12kilo nere i min häst hage 8st kultingar utan sugga fick höra efteråt att suggan blivit skjuten kvällen innan på grannens lyckades inte få fatt i resterande kultingar
Publicerat Augusti 25, 201312 yr Författare rekomendationerna är väl att man ska ha 100 ha skog och 100-200 m till gränsen åt alla håll. men det är inte alla i sverige som håller på domma rekomendationerna/reglerna vad tycker ni andra ?
Publicerat Augusti 25, 201312 yr har ju tyvärr ingen åtel själv ingen egen jaktmark för den delen heller men ska förhoppnings vis få jaga på en markbit som är 40-50ha stor räcker det när man ska vakta på gris? hur stort bör avståndet mellan koja/torn vara ni får ursäkta min okunnighet har bara skjutit en gris till dags dato en kulting på 12kilo nere i min häst hage 8st kultingar utan sugga fick höra efteråt att suggan blivit skjuten kvällen innan på grannens lyckades inte få fatt i resterande kultingar Att dra upp en åtel mitt i en markbit på 40ha är inget konstigt utan snarare standard på många håll i sydsverige. Ha bra avstånd till gränserna och skjut inte mer än marken producerar. På 40ha skog i blekinge lyfter ingen på ögonbrynen om du klipper 2-3 grisar på år. Problemet blir när man sätter upp 2-3 åtlar nära gränserna på 40ha och skjuter 10-15 gris på ett år. Det är hur lätt som helst men knappast varken etiskt eller hållbart.
Publicerat Augusti 25, 201312 yr Det är väl läge att prata med grannarna. De kanske bara blir glada om ni skjuter bort lite gris. Själv så har jag icke/eller lite jagande grannar som bara tycker det är bra om jag skjuter mycket gris. Ska sätta upp två åtlar nu i höst på min mark som är 40ha och detta efter att grannarna uppmuntrat mig samt arrendatorn tycker det blir lite väl mycket skador på vallen. Har väl skjutit i snitt 2-3 grisar per år på marken i samband med gemensamhetsjakt eller drevjakt tillsammans med någon granne men det blir bara fler grisar varje år.
Publicerat Augusti 25, 201312 yr Att dra upp en åtel mitt i en markbit på 40ha är inget konstigt utan snarare standard på många håll i sydsverige. Ha bra avstånd till gränserna och skjut inte mer än marken producerar. På 40ha skog i blekinge lyfter ingen på ögonbrynen om du klipper 2-3 grisar på år. Problemet blir när man sätter upp 2-3 åtlar nära gränserna på 40ha och skjuter 10-15 gris på ett år. Det är hur lätt som helst men knappast varken etiskt eller hållbart. hade tänkt mig att ha en åtel så nära mitt i marken som möjligt njä blir inte mer än 4 grisar max eftersom det är jakttryck på grannmarken okså Det är väl läge att prata med grannarna. De kanske bara blir glada om ni skjuter bort lite gris. Själv så har jag icke/eller lite jagande grannar som bara tycker det är bra om jag skjuter mycket gris. Ska sätta upp två åtlar nu i höst på min mark som är 40ha och detta efter att grannarna uppmuntrat mig samt arrendatorn tycker det blir lite väl mycket skador på vallen. Har väl skjutit i snitt 2-3 grisar per år på marken i samband med gemensamhetsjakt eller drevjakt tillsammans med någon granne men det blir bara fler grisar varje år. hade faktiskt tänkt att knalla upp till jaktgrannen och presentera mig och mitt ärende och hoppas att dom tar det bra (gubbarna här upp i skogen kan vara griniga med sådant) han jag arrenderar av säger att jaktarrendet är 50% av köttet och det säger jag inget om aja jag hoppas att alla inblandade kommer känna sig nöjda i slutändan
Publicerat Augusti 25, 201312 yr hade tänkt mig att ha en åtel så nära mitt i marken som möjligt njä blir inte mer än 4 grisar max eftersom det är jakttryck på grannmarken okså hade faktiskt tänkt att knalla upp till jaktgrannen och presentera mig och mitt ärende och hoppas att dom tar det bra (gubbarna här upp i skogen kan vara griniga med sådant) han jag arrenderar av säger att jaktarrendet är 50% av köttet och det säger jag inget om aja jag hoppas att alla inblandade kommer känna sig nöjda i slutändan Mycket sund inställning - särskilt med att snacka med grannen. Det kommer nog bli bra det här
Publicerat Augusti 25, 201312 yr Författare då kan ja med säga att vi inte har så mycket mark. (50 ha )och en åtel mitt i. men vi har jätte snälla grannar som har marken jämte som vi har jätte bra kontak med och är bra vänner med o dom har inga problem med det. och detta året har vi bara skjutit 2 mindre grisar så de är ju perfekt . sedan har vi den andra markägaren som gränsar gjämte på andra hållet. han har 30 ha precis gjämte oss och mitt imellan våran mark och en annan stor mark så den enda smidiga vägen ut till hans åtel är våran skogsväg. så han tar sin bil ut på vår väg och har sin åtel 20 m ifrån våran gräns och har inte ens pratat med oss. och när jag har träffat honom så har han gått ur bilen sedan hoppat in igen och kört verkar som han undviker en och detta är ju lite jobbigt, vi är ju inte så seriösa så med åteljakten så det är väl ok om han flyttar åteln lite och pratar med oss men det gör han inte. och sen lyckas man ju nästan aldrig träffa honom vet inte hur man ska göra redigt
Publicerat Augusti 26, 201312 yr då kan ja med säga att vi inte har så mycket mark. (50 ha )och en åtel mitt i. men vi har jätte snälla grannar som har marken jämte som vi har jätte bra kontak med och är bra vänner med o dom har inga problem med det. och detta året har vi bara skjutit 2 mindre grisar så de är ju perfekt . sedan har vi den andra markägaren som gränsar gjämte på andra hållet. han har 30 ha precis gjämte oss och mitt imellan våran mark och en annan stor mark så den enda smidiga vägen ut till hans åtel är våran skogsväg. så han tar sin bil ut på vår väg och har sin åtel 20 m ifrån våran gräns och har inte ens pratat med oss. och när jag har träffat honom så har han gått ur bilen sedan hoppat in igen och kört verkar som han undviker en och detta är ju lite jobbigt, vi är ju inte så seriösa så med åteljakten så det är väl ok om han flyttar åteln lite och pratar med oss men det gör han inte. och sen lyckas man ju nästan aldrig träffa honom vet inte hur man ska göra redigt Sätt upp en bom på erat så kommer han nog snart börja prata med er:)
Publicerat September 5, 201312 yr I dag hade grisarna varit på nya åteln för första gången. Ja, de kan ju ha varit här i en vecka då jag tittade till sista gången förra fredagen och då var det orört på majsen men tjärstubben var gnuggad på. Jag har tyckt att jag har haft lite liten mark för att sätta en åtel och bara använt en tunna som jag laddat med lite majs och sen en åtelkamera för att hålla koll på grisarna. Har suttit på vallen eller i majsen, när sådant har odlats och det har gett en eller två grisar om året. Tillsammans med de gemensamhetsjakter, drevjakt, som har bedrivits så har det väl blivit i snitt tre grisar per år och det har jag tyckt varit nog för marken. Men min arrendator tycker att det skjuts för lite då vallen blir rejält åtgången varje höst/vinter. Inte heller mina grannar har något emot att jag skjuter lite mer. Har senaste året kollat upp hur grisarna rör sig med hjälp av en kamera som flyttats runt och har på så sätt kunnat få en ganska bra bild över hur de rör sig på mina marker. Då jag inte har några grisar som tar daglega på marken så är det i deras normala matsök som de passerar mina vallar. Det jag lärde mig av kameran är att de bökar när de är på väg till maten men inte när de kommer tillbaka innan gryningen. Alltså så röjdes det upp en åtelplats i en skogsremsa som ligger precis intill min uppfart. Där finns ett gammalt dike som bara har vatten i sig på våren och där går grisarna för att ta sig osedda ut till vallen. vid sidan av diket stod det en död alm som jag lämnade en högstubbe efter när jag sågade ner den. Denna stubbe tjärades ordentlig i våras och detta fortsatte jag med under sommaren. Det gav effekt och för några veckor sen så röjdes det åter upp och en foderspridare sattes på plats. I med 200 L majs och 4 sekunders spridning varje kväll. Inget hände första veckan men under andra veckan så började de gnugga sig mot stubben igen och nu efter tre veckor så har de börjat böka upp marken runt spridaren lite grann. I morgon skall jag piffa till tornet med täta väggar och ett tak och sen så skall åtelbelysningen upp. Går det bra så ska en riktig koja byggas och el dras fram. Det är bara 120 meter till ladugården så det gäller bara att hitta en lite längre sladd. Går allt bra så ska en till åtel anläggas i södra delen av marken för att kunna sitta på de grupper som kommer därifrån innan de når vallen. En liten bild förklara så mycket. Röda sträck visar hur de norra grisarna går. Svart prick är tjärstubben. Gul prick är spridaren. Blå prick är tornet
Publicerat September 6, 201312 yr I dag hade grisarna varit på nya åteln för första gången. Ja, de kan ju ha varit här i en vecka då jag tittade till sista gången förra fredagen och då var det orört på majsen men tjärstubben var gnuggad på. Jag har tyckt att jag har haft lite liten mark för att sätta en åtel och bara använt en tunna som jag laddat med lite majs och sen en åtelkamera för att hålla koll på grisarna. Har suttit på vallen eller i majsen, när sådant har odlats och det har gett en eller två grisar om året. Tillsammans med de gemensamhetsjakter, drevjakt, som har bedrivits så har det väl blivit i snitt tre grisar per år och det har jag tyckt varit nog för marken. Men min arrendator tycker att det skjuts för lite då vallen blir rejält åtgången varje höst/vinter. Inte heller mina grannar har något emot att jag skjuter lite mer. Har senaste året kollat upp hur grisarna rör sig med hjälp av en kamera som flyttats runt och har på så sätt kunnat få en ganska bra bild över hur de rör sig på mina marker. Då jag inte har några grisar som tar daglega på marken så är det i deras normala matsök som de passerar mina vallar. Det jag lärde mig av kameran är att de bökar när de är på väg till maten men inte när de kommer tillbaka innan gryningen. Alltså så röjdes det upp en åtelplats i en skogsremsa som ligger precis intill min uppfart. Där finns ett gammalt dike som bara har vatten i sig på våren och där går grisarna för att ta sig osedda ut till vallen. vid sidan av diket stod det en död alm som jag lämnade en högstubbe efter när jag sågade ner den. Denna stubbe tjärades ordentlig i våras och detta fortsatte jag med under sommaren. Det gav effekt och för några veckor sen så röjdes det åter upp och en foderspridare sattes på plats. I med 200 L majs och 4 sekunders spridning varje kväll. Inget hände första veckan men under andra veckan så började de gnugga sig mot stubben igen och nu efter tre veckor så har de börjat böka upp marken runt spridaren lite grann. I morgon skall jag piffa till tornet med täta väggar och ett tak och sen så skall åtelbelysningen upp. Går det bra så ska en riktig koja byggas och el dras fram. Det är bara 120 meter till ladugården så det gäller bara att hitta en lite längre sladd. Går allt bra så ska en till åtel anläggas i södra delen av marken för att kunna sitta på de grupper som kommer därifrån innan de når vallen. En liten bild förklara så mycket. Nya åteln.jpg Röda sträck visar hur de norra grisarna går. Svart prick är tjärstubben. Gul prick är spridaren. Blå prick är tornet Snyggt! Blir nog bra de där! Dock kanske du lockar grisarna till vallen när de är så nära men de löser sig nog:) du skrev också att se var 120m till ladan, på bilden ser de då ut som du har 150m till spridaren från tornet! Men de kanske bara är vad de ser ut som.! Kör hårt och skit jakt på dig!!
Publicerat September 6, 201312 yr Skälet till att åteln hamnade där den gjorde var för att grisarna redan går där. Tanken är att de skall stanna och äta lite innan de går ut på vallen och då skjuter man dem. Lättare än att sitta på vallen. Jag har haft många vaknätter där.
Publicerat September 7, 201312 yr Satt häromnatten och vaka lite i kojan. Mycket ljud i buskarna men ingen som vill komma ut på åteln.. Jobbigt med hur vinden snurrar fram och tillbaka.
Publicerat September 8, 201312 yr Inte bara positivt....det är ju galet att skjuta på en sån stor grupp....bättre med fåtal djur.... iPad Tapatalk HD