Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat

Tack! Han var större än jag trodde....seg att dra ut själv!

Varsågod! :thumbsup:

Det är till att få slita ont för födan. :whistling:  :thumbsup:

Det är inte gjort i en handvändning.

Jag vet vad det innebär att dra ut en älgkalv (ca 60 kg) samt en pinntjur själv på marken som jagade på utanför Aneby. Generell jakt. -85 - 87.

Ang tjuren så åkte jag till en granne o frågade sedan om jag fick låna hans traktor att bogsera den med.

• Svar 2,5k
  • Visningar 400k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat

Problemet med grisar är att man aldrig riktigt blir klok på hur stora eller små de är. Visst märker man om det är 120 kg eller 60 kg men annars tycker jag det är svårt. Brukar kolla på brädorna på spridaren....alltid lättare om man är två på marken....fick ringa efter en närboende kollega igår för jag fick inte upp han i bilen själv. :geek:

Publicerat

Grattis till galten

Publicerat

Problemet med grisar är att man aldrig riktigt blir klok på hur stora eller små de är. Visst märker man om det är 120 kg eller 60 kg men annars tycker jag det är svårt. Brukar kolla på brädorna på spridaren....alltid lättare om man är två på marken....fick ringa efter en närboende kollega igår för jag fick inte upp han i bilen själv. :geek:

Nej, jag kan tänka mig det att det kan vara lite svårt med bedömningen i storlek på svinen. Haha! Ja, det märks! Det gör det på kalvarnas storlek också. :thumbsup:

Jäklar vad man har fått slita innan 4-hjulingen kom till skogen. :sad:

Det är jobbigt att hantera en död kropp själv i skogen. :sad:

Publicerat

Minns den galten jag sköt i våras vikt uppskattad 55-65kg hade ingen våg kunde bara jämföra med en 60kg majssäck.Jag är inte klen men har ingen kondis och dra denna döda gris till bilen uppför en ganska brant backe var ett rent helvete samtidigt som glädjen över allt ha fällt markens och jaktlagets första vildsvin var utav denna världen. Drog och drog meter för meter och till slut framme vid bilen efter 150meter uppför. Noll kraft kvar i kroppen men grisen skall ju in i bilfan med ett lyft på 70cm. En akademisk kvart senare så fick jag grabbat tag runt kroppen och fick in den i bilen körde hem och insåg att den skall hängas upp med.Jag har har ingen talja så jag fick lufta och dra i ett rep sedan ta cm för cm tills den gick fri ifrån golvet i garaget och en balja fick plats under...

Publicerat

Men du har du köpt block och talja misstänker jag ;-)....den jag sköt i somras som vägde 125 kg drog vi 30 m men sen stopp och hängde upp den på spridaren och tog ur. Lite lättare men ändå 150 m kvar till bilen. Man bör tänka till innan man skjuter helt klart.

Publicerat

Men du har du köpt block och talja misstänker jag ;-)....den jag sköt i somras som vägde 125 kg drog vi 30 m men sen stopp och hängde upp den på spridaren och tog ur. Lite lättare men ändå 150 m kvar till bilen. Man bör tänka till innan man skjuter helt klart.

Köptes redan dagen efter så nu har jag en talja och galje för 150kg och en kättingtalja för 1.5tons grisar ;) allt är ordnat nu saknas bara vildsvinen på åtlarna.

Publicerat
  • Författare

Tog lite ränta idag på en av åtlarna. Ensam galt 100 kg. Gick bra!

u5u4azez.jpg

kalle du har en fläck ketchup i ansiktet  :biggrin:  :tongue:  :wink:  grattis till galten ! blir väl trofé-sköld på 100 kg ?  :thumbsup:

Publicerat

Ketchup.....blev lite blodig när jag tog ur. :tongue:  Jag kokade betarna idag. Rätt små men helt OK att montera upp på en liten sköld. Ett fint minne då detta är första grisen på min nya mark som hyser en mycket god grispopulation. Skulle tippa att han var 1,5-2 år gammal. Men buken var välfylld med säd...massor med korn och majs i magen på han.

Publicerat

Fullt ös på min åtel, de andra foderplatserna på andra marken (5) är inte så mycket aktivitet, beror på majsen som finns runt om hela jävla marken.

Publicerat

Inte sett en gris på vår åtel på hela sommaren...

Nu tjärar vi frekvent och gör majsbomber i hopp om att de kommer.

Kanske har de för mycket att äta på andra ställen :(

Publicerat

Postad bild

Ja det är dålig fart på det nu men snart kommer de nog tillbaka ;-)

Publicerat

Känner igen mig där med att inte få upp grisen i bilen :smile: problemet för egen del var att den enda man kunde ringa hade tagit sig en kall på kvällen/natten..tog 1timme för mig att bärga den galten :thumbsup:..förresten grattis!

Publicerat

När blir det mörkt nu? Ja jag vet att det är måne men när blir det mörkt om månen inte skulle vara framme?

Publicerat

När blir det mörkt nu? Ja jag vet att det är måne men när blir det mörkt om månen inte skulle vara framme?

nu :thumbsup: k

Publicerat

Satt några timmar ikväll för att försöka få nå'n räv och/eller grävling och hoppades förstås på att få se lite gris, det går åt mycket mat nu... 19.45 stormade 5 eller 6 brungrisar in på åteln. De fnattade runt i en hel timma på åteln och käkade av vad som bjöds. Vad hände efter en timme då? Nassarna blev trötta och la sig i en hög för att sova!? Känns som dom är ganska trygga på åteln! For iväg som popcorn när jag slog på en busvissling strax innan jag lämnade vakkojan! :whistling::tongue:

För små eller varför bidde det ingen gris?

iPad Tapatalk HD

Publicerat

3 äggtjuvar mindre ikväll.....

post-11057-13796245333631_thumb.jpg

iPad Tapatalk HD

Publicerat

För små eller varför bidde det ingen gris?

iPad Tapatalk HD

Fullt i frysen!

Publicerat

Satt några timmar ikväll för att försöka få nå'n räv och/eller grävling och hoppades förstås på att få se lite gris, det går åt mycket mat nu... 19.45 stormade 5 eller 6 brungrisar in på åteln. De fnattade runt i en hel timma på åteln och käkade av vad som bjöds. Vad hände efter en timme då? Nassarna blev trötta och la sig i en hög för att sova!? Känns som dom är ganska trygga på åteln! For iväg som popcorn när jag slog på en busvissling strax innan jag lämnade vakkojan!  :whistling:  :tongue:

HA tröttkorvar! har faktiskt samma egenskap hos mig. visserligen är jag van vid att någon eller några enstaka lägger sig och sover men har på olika marker senaste tiden haft samma grej att brunisarna kryper ihop i en boll och tar en tupplur på maten för att någon timme senare tugga på igen.  

Publicerat

Så var det dags att inviga sin nya åtel. Satt i tisdags kväll/natt och grisarna kom vid 21.15, som de brukar på kameran, men vinden låg fel. Stannade på 30 meter och stod där en stund innan de gick vidare. Var den ensamma suggan med sina sex kultingar. De drog vidare mot nästa åtel och vid 22.19 small det hos grannen.  Förbenat... Satt kvar och vid halv ett knakade det till och fnyste i buskarna. Troligtvis den gamla galten för sen var det tyst. Lämnade vid ett-tiden för nya försök på torsdagskvällen. 

Och i går kväll var det dags. Kollade kamerorna och en annan grupp grisar var på plats vid tre-tiden på onsdagnatten. Bilder från vallen visar att flera grupper gått förbi under natten samt ett gäng som hade gått förbi kl 12 på dagen. Första gången jag fått bild mitt på dagen när det inte varit jakt i närheten.

Så ut vid åtta-tiden och efter en och en halv timme så kommer den ensamma suggan ute på vallen, nu med fem kultingar, men går inte in på åteln utan passerar bara. Lite senare kommer den lilla dov-flocken och lägger sig i skogsbrynet ca 30 meter från mig. Då jag är ganska förkyld nu så blev det ett bra tillfälle att ta reda på hur mycket jag hörs. Efter att ha hostat och harklat mig ett flertal gånger i vantarna så råkade jag rapa till och hjortarna for upp. Stod och kollade in i skogen och började sen gå sakta längs skogskanten och tittar stint in i skogen. På fem meter stannar de och glor rakt på mig i en, känns det som i varje fall, lång stund. Efter att ha kollat in mig så fnyser de till och går iväg. Ca 20 minuter senare kommer de tillbaka och ställer sig för att beta ute på vallen. 

Sitter och tittar på dem i kikaren fram till klockan har blivit halv ett. En räv passerade på vallen men blir iväg jagad av en av hindarna. Helt plötsligt så startar ett rejält grisslagsmål någon kilometer iväg men jäklar vad de låter om dem. Klockan hinner bli kvart över ett och jag bestämmer mig för att gå till boden och lägga mig. Först tar jag en liten nattrunda med hunden som gillar att kuta runt på vallen i månljuset. När vi kommer tillbaka så tittar jag ut genom köksfönstret och då går det givetvis en flock grisar på vallen på väg mot åteln. Smyger ut med bössan och kommer in på trettio meter då jag upptäcker att kikaren immat igen.  :sad: Tar ner bössan för att torka av men en av suggorna grymtar till och så var de grisarna borta.

Nä, nu får jag allt få tummarna loss och sätta upp åtelbelysning så jag kan sitta när jag vill.

För intresserade kan jag berätta att i tisdagskväll hörde jag fyra skott mellan kl 21 och 01. I går kväll kom det 2 skott ca kl 21 och sen hörde jag nog fyra till fast på längre håll. Så nog blir det skjutit grisar i månskenet.

Publicerat

M-ola varför sätter du inte ett torn i kanten av vallen och skjuter grisarna på vallen? Låt dom gå på åtlen istället, där gör dom ju ingen skada?

Publicerat

Jada nu kl14 med færge til Sverige for at se til åtlerne,i love it med hunde uden frue :biggrin:  :yes: kalle dk.

Publicerat

FAEN nu bøker de i trægården :wallbash:  :wallbash: , har stilet til så der er til at skyde  :biggrin: kalle dk.