Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

• Svar 2,5k
  • Visningar 400,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat

fast vi har mård... såg jag nu eller vad det är på sista bilden ?

Helt korrekt Linus.
Publicerat

Vart uppe och tittade på min ena foderplats innan. 7 fina 50-kilos stod och tittade på mig när jag snög fram. De lever gott här.

Om du mot förmodan någon gång känner ett behov av att få hjälp med att "lönn-mörda" en gris i den storleken så har jag en oskuld att spräcka...

/M

Publicerat

Hade grisar framme, precis när jag installerat mig i kojan och lutat mig tillbaka. De stod i utkanten av ljuskäglan och mumsade. En större och tre mindre tror jag. Efter nån minut var den stora på väg "in". Då flåsar en av de andra till och vips var de borta.. Såg att de stod bakom i mörkret en stund, men försvann....

På't igen! :-)

/Må

Publicerat

Mina grisar är spårlöst borta :sad:

Publicerat

Hade dessa på besök, synd bara att kameran bara skickar bilder när den känner för det...

imag0098.JPG

Samt fick jag denna katt på besök oxå... Förklarar varför det är dåligt med rådjur iår! :wallbash:

Inte den bästa bilden...

imag0156.JPG

Publicerat

Hade dessa på besök, synd bara att kameran bara skickar bilder när den känner för det...

imag0098.JPG

Samt fick jag denna katt på besök oxå... Förklarar varför det är dåligt med rådjur iår! :wallbash:

Inte den bästa bilden...

imag0156.JPG

Helmantlat kan lösa så rådjuren kommer tillbaka ;)

Publicerat

Helmantlat kan lösa så rådjuren kommer tillbaka ;)

Så sant...

Publicerat

Har bra fart på ena åteln, så där är det snart dags att skörda.

På den andra åteln, där jag föredrar att sitta, är det mest hjort och rådjur, funderar på att köpa en säck med hundmat och slå i den spridaren, så att det åtminståne kommer lite räv dit.

Vore så mysigt att sitta med en thermos lättglögg, och mysa i kojan på ett klassiskt räv-vak.

Dessutom har jag hört rykten om att även nasse gillar torrfoder..

Publicerat
  • Författare

Det är väl bara att konstatera att du fått in ett danskt vildsvin som har kuperad svans och fläckar istället för ränder :whistling:

haha såg med det, hen ser inte så normal ut i alla fall :tongue:

Publicerat

back in business! Måste varit min "bomb" jag gjorde igår som drog dom, eller ev. spyan jag la brevid :P

post-14501-0-92362200-1386747199_thumb.j

Publicerat

Det är väl bara att konstatera att du fått in ett danskt vildsvin som har kuperad svans och fläckar istället för ränder :whistling:

eller måske et svensk svin med mårdhundsyge  :wallbash:  k

Publicerat

he7apy6y.jpg

Matat lite extra. Förhoppningsvis gör det någon nytta. Fyllde spridaren med ärtor, vete och hundmat.

Publicerat
  • Författare

hemkommen från kvällens sittning. var på plats klockan 20:00 ungefär. 20:30 kvällens första grymt ! och man känner den där härliga doften av gris. var väldigt mörkt och dimmigt men vi såg skymten av troligtvis 4 grisar. precis när dom kommit fram så smäller det. då skjuter grannen på gränsen några hundra meter bort, så dom blir rädda och springer in igen ... vi blir väldigt missmodiga. men sitter kvar ändå för vinden ligger perfekt ! vi hör dom tydligt i skogen ! sedan efter en halv timme så hör man ett grymt och skrubbande på tjärträd men ser inget... sedan kommer det ut en gris till, ser konturerna (lite mindre,40 kg) han går ett varv och äter lite. medans den större skrubbar sig. lite senare kommer det ut 1-2 grisar till under fodertornet. och då ser jag brorsan höja bössan så jag sträcker mig jag också över kanten. och håller på att dö, för 30 m precis framför oss står där en stor gris 80-90 kg+  . brorsan siktar länge, men sedan sänker bössan igen :sad:  det är helt enkelt för mörkt att skjuta. man ser bara en svart klump i siktet sa brorsan senare. efter ett tag till tänder brorsan eftersökslampan för att vi bara ska kunna se vad det var för gris :smile:  hen springer in i buskarna på en milisekund (alltså varit med innan säkert) jag är nästan säker på att det var en finare galt av modellen större. inga små grisar vad vi såg och han stod precis i kanten av det öppna och bökade.

våran gris är fortfarande så nära men ändå så långt borta. men vi ger aldrig upp ! :thumbsup:    

trevlig helg på er ! :smile:     //    L

Publicerat

hemkommen från kvällens sittning. var på plats klockan 20:00 ungefär. 20:30 kvällens första grymt ! och man känner den där härliga doften av gris. var väldigt mörkt och dimmigt men vi såg skymten av troligtvis 4 grisar. precis när dom kommit fram så smäller det. då skjuter grannen på gränsen några hundra meter bort, så dom blir rädda och springer in igen ... vi blir väldigt missmodiga. men sitter kvar ändå för vinden ligger perfekt ! vi hör dom tydligt i skogen ! sedan efter en halv timme så hör man ett grymt och skrubbande på tjärträd men ser inget... sedan kommer det ut en gris till, ser konturerna (lite mindre,40 kg) han går ett varv och äter lite. medans den större skrubbar sig. lite senare kommer det ut 1-2 grisar till under fodertornet. och då ser jag brorsan höja bössan så jag sträcker mig jag också över kanten. och håller på att dö, för 30 m precis framför oss står där en stor gris 80-90 kg+  . brorsan siktar länge, men sedan sänker bössan igen :sad:  det är helt enkelt för mörkt att skjuta. man ser bara en svart klump i siktet sa brorsan senare. efter ett tag till tänder brorsan eftersökslampan för att vi bara ska kunna se vad det var för gris :smile:  hen springer in i buskarna på en milisekund (alltså varit med innan säkert) jag är nästan säker på att det var en finare galt av modellen större. inga små grisar vad vi såg och han stod precis i kanten av det öppna och bökade.

våran gris är fortfarande så nära men ändå så långt borta. men vi ger aldrig upp ! :thumbsup:    

Klokt val att inte skjuta! Lugn bara flytet kommer :wink: . Det är ju det som är jakt! Man vet aldrig vad som händer eller när det händer

Publicerat

Linus er kl20 ikke sent at gå ud lige stor cans ved solned , og der skulle være fin måne nu hvis ikke for meget mol så bare på demmmmmmmm :thumbsup: k.

Publicerat

Trevlig läsning Linus! :thumbsup:

Hur går det med julskinkan när ni inte skjuter någon gris? :wink:

Magert på julbordet??? :tongue:

Publicerat

Satte upp en foderspridare (genzo eco feeder) i lördags på vildsvinsåteln. Ställde in den på en spridning 20:00 med 4sek spridning och motorhastighet 100%. Blandningen jag körde blev 25%majs 25% ärtor och 50% vete.

Hur har ni andra era inställda? Kompleterar med ca 50kg bröd/vecka.

Publicerat

Kör 5sek på 50% kl 20.00 på båda spridarna (biltemas) kör bara majs men lägger ut diverse matrester imellanåt. Verkar tomt med gris igen men man ger ju fåglarna mat i överflöd :(

Publicerat

Kör 5sek på 50% kl 20.00 på båda spridarna (biltemas) kör bara majs men lägger ut diverse matrester imellanåt. Verkar tomt med gris igen men man ger ju fåglarna mat i överflöd :(

hur många DL/L blir det ungefär?

Publicerat

har 2 biltema som kør kl1630 og 1635 1sek og 2 sek 75% =50 kg 30 dage,efter solnedgang ingen fugle så rå-hare får også æde om ikke grise har taget alt fuglefoder efter solopgang kør kun majs & dvs godsager under kasse med en stor sten på  :thumbsup: ,sidste gang jeg fyldte  synligt tegn på godt besøg alle stedder kalle dk.

Publicerat

hur många DL/L blir det ungefär?

Vet inte riktigt men ca 30-35 kg på 14dagar + -