Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag ett kort rör och det begränsar hastigheten utan tvekan!

1213 m/s är rekordet för den hetaste laddningen och jag kommer att backa ett halvt grain där. Osäker på hur den sköt den hetaste där alla låg +1200.. aprilvädret gjorde att ett våldsamt oväder drog in.. vart stressad och ville skjuta fort. Alltså spridning pga stress och vind. Däremot sköt den näst hetaste riktigt jävla fint så jag tänkte köra på den.

+1200 lär ju rävarna dö av :thumbsup:. Jag väntar fortfarande på licensen till min 204 Ruger. Skånepolisen stressar inte i onödan om man så säger.

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat

Mads! Vad skrev du för klass på din 204?

S

Publicerat

Funderar också på att testa ladda upp lite 35gr vmax piller till min, heta laddningar och 70cm pipa lär ju dräpa kråkorna ganska effektivt :)

sköt en skata med 36gr varmint grenade, kulan snuddade bara vid ryggen men vart ändå ett ordentligt hål med fjädrar över hela isen. Träffar man rakt på är det nog bara att plocka upp fötterna och låta vinden blåsa bort resten :)

/Baner

Publicerat

Mads! Vad skrev du för klass på din 204?

S

Klass 2

Publicerat

Bara tilk och ta fram pennan Merkel!

Publicerat

vad laddar du nu hippen? vilket krut, kula och th använder du och vad petar du i ?

Publicerat
  • Författare

Ok.. Mitt recept, min hälsa ok?

38,5 gr Vv 140 krut 40 gr V-max. Sköt 39 gr laddning även utan trycktecken och den låg stabilt över 1200. 38,5 landar väl på ett snitt exakt på 1200 m/s. Satte ihop ett gäng såna nu, får bli jaktladdningen ett tag framöver.

Tändhatten.. Federal Large .. tror det är en magnumhatt.

Publicerat
  • Författare

Sedan bör man vara medveten att hårda laddningar sliter extremt mycket mera på pipa och hylsor så i en redan rätt tuff kaliber som 22-250 bör man fundera om man verkligen behöver dem där sista metrarna i Vo.

Har ju backat ett halvt grain  :tongue:

Publicerat
  • Författare

Säger inte emot dej Exabit  :biggrin:

Röd ask, står Federal.. räcker inte det? 

Men ok.. jag tänker inte gå ned och bryta mej in i skåpet för detta men jag vågar sätta en begagnad väl använd kär keps på att det är Federal LR Magnum.

Och har jag fel så kommer jag att berätta det nästa gång jag ids gräva i skåpet.

Edit: Synd att fabrikspilar skjuter så j-la illa! Testade faktiskt Sako för att få hylsor men hålen i tavlan sa med bestämdhet att handladdning is tha shiit!

Publicerat

Ok.. Mitt recept, min hälsa ok?

38,5 gr Vv 140 krut 40 gr V-max. Sköt 39 gr laddning även utan trycktecken och den låg stabilt över 1200. 38,5 landar väl på ett snitt exakt på 1200 m/s. Satte ihop ett gäng såna nu, får bli jaktladdningen ett tag framöver.

Tändhatten.. Federal Large .. tror det är en magnumhatt.

du ligger troligen över tryckmax för patronen (CIP). hur långa gjorde du dem 60 mm?

39 ligger i rött rätt ordentligt för patronen. lite HerrBerg-rött skulle jag tro.

vilka trycktecken avser du? om kroppen på hylsan går hårt i verktyget när du helkalibrerar så är det ett säkert tecken. tändhatt kollar jag inte på mer, säger inget egentligen.

"tänk på" att det funkar nu men i 25 grader kan det vara väsentligen annorlunda. det kan smattra bra i fejjan om man har otur. även faktumet att halsarna kommer bli hårdare när du laddar så hårt så kan du få tryckökningar med tiden. du tjänar ca 15 m i sekunden på att ligga på fel sida linjen.

När det gäller mitt QL så är det rätt väl överensstämmande med det jag laddat och beräknat/mätt.

Publicerat
  • Författare

Nästan 60, 59,95 mm.. Förstår att 39 är rätt ohälsosam och har i tanken att om man ska iväg i sommartemp så backar jag till 38 gr. Samma inskjutning osv så det är bara att sätta ihop nya pilar.

Trycktecken.. dels har jag tittat lite på m/s.. så länge jag fick hastighetsökning när jag sköt tyngre laddning så gick effekten ut genom pipan = bra. Sen slutstycksgången och tändhatten samt hylsbotten kikar jag på. Verkar ok. 

Helkalibrar inte alls utan enbart hals..Problem?

Publicerat

Jag brukar förkasta halskalibrering, men här känns den andvändbar ;)

Fördelen är att du minimerar risken för hylsbrott och slänger du hylsorna som inte längre kamrar håller du dig med pigga hylsor som även klarar lite övertryck

Publicerat

Lars- min tanke med. /Christian

Publicerat
  • Författare

Blir lite nyfiken här.. inte längre kamrar.. Skjuter man pilen så formars hylsan efter patronläget och kan man repetera ur den utan problem så borde man rimligen kunna fylla på och peta i den igen? Eller? Hylsan ändrar inte form efter skottet liksom?

Hur menar ni, vad händer? Vad ska man kika efter?

Publicerat

Efter ett antal omladdningar räcker det inte längre att bara halskalibrera, den tidigare mjuka och återspringande/fjädrande mässingen har kommit att hårdna och växa framåt, det medför att hylsorna inte längre kamrar utan att man gör en hel kalibrering,

i ditt fall när du ligger på det röda i laddningarna är det ett enkelt sätt att notera när man inte längre skall ladda om hylsorna igen, så länge det lirar med halskalibrering 3-4 gr så är allt ok, därefter så skrotar du hylsorna och tar fram nya för laddning.

I realia så kommer du ju att efter denna inledande test skjutning inte att vara så intensiv och då kommer dina hylsor räcka länge. /Christian

Publicerat

Blir lite nyfiken här.. inte längre kamrar.. Skjuter man pilen så formars hylsan efter patronläget och kan man repetera ur den utan problem så borde man rimligen kunna fylla på och peta i den igen? Eller? Hylsan ändrar inte form efter skottet liksom?

Hur menar ni, vad händer? Vad ska man kika efter?

visst formas hylsan men den överformas lite speciellt vid höga tryck. har du otur, så länger sig hylsan lite varje gång vilket är normalt för std-patronlägen. det är skitsvårt att känna allt vid öppningen av bulten om man inte har snorkoll och det har inte jag. så då när den längt sig lite mycket skulle du kunna helkalibrera hylsan så trycker du ihop hylsan lite igen och den passar, med följd att halsen blir lite längre - det är detta lars och Chris avråder från. skulle halsen då bli lite för lång så tar det emot längst fram i patronläget och med lite kraft får man igen bulten ändå, jag gör så ibland om det kniper på tex älgbanan.

Du kan inte göra så. för om du ligger över max och trycker dit den så kan du av misstag crimpa hylsmunnen lite vilket bygger tryck direkt och sen har man gjort bort sig. därför ligger jag lägre än max. du ligger ju redan över norma-max med 1 gr eller så gissar jag så det är noll marginal.

Jag hade rått dig till att backa till 37,5gr om det inte påverkar precisionen väldigt mycket. 38 är för lite om det blir varmt ute.

om man skall göra det som du gör dvs en tryckstege, så gör jag alltid detta på sommaren i 20-25 grader. då har jag upplevt att allt gått bra upp till snudd röda linjen - frid och fröjd!

sen hämtade jag nya skott som stod i bilen och då fick jag åka hem efter första och slå upp bulten med gummihammare. tempskillnaden i bilen jmf ute räckte gott och väl för att nära nog sabba mausern.

Publicerat

Visst blir hylsan fortare längre om man trycket tillbaka bröstet för mycket och kan tillslut bli så lång som WT varnar för.

Men inte det jag tänker på då dem flesta patronlägen är rätt långt över rekomenderad maxlängd, det jag tror är farligast är att hylsan fort brister om den sträcker sig. Då går den oftast av nära botten på hylsan och man får en rätt otrevlig överaskning hur stort tryck det är i laddningen och hur väl genomtänkt bössan är för det

Publicerat
  • Författare

Ok.. jag läser och tar till mej..

Till saken hör att jag kontrollmätt varje hylsa innan omladdningen, rimligen borde en sträckt hylsa sticka ut där? Jag har utgått från Max som jag hämtat från Robsoft. Ingen hylsa har varit nära ännu..

Men jag hajjar inte detta..

Tanken med kalibern är att man ska kunna skjuta tämligen säkert runt 1200 m/s typ.. Det är en het kaliber helt enkelt, ska jag alltså skifta krut för att nå höga hastigheter under säkrare former? Eller är man dömd till lägre hastigheter pga 54 cm pipa?

Publicerat

Hämta max från forum av okänd skribent är inte helt ofarligt speciellt om man börjar på max ;)

Hur hylsorna sträcker sig säger inte mycket det jag varnar för är att kalibrera för hårt, med stort headspace och hårda laddningar kan hylsan gå av efter ett fåtal omladdningar.

Var uppmärksam på en ljus ring runt hylsan en bit från botten ibland kan man även känna den med nageln då ska man inte ladda dem fler gånger!

JA med 54cm pipa på en 22-250 får man aldrig ut max fart!!

Publicerat
  • Författare

Jag har inte hämtat maxladdning från okänd skribent på forum/internet utan max längd på hylsa samt trimlängd. Däremot har jag kollat runt på andra recept och sett att det finns folk som skjuter eller har skjutit på värre laddningar med samma krut. Det är inte det samma som att det är ok i min bössa så jag började alltså inte på 39 gr.

Publicerat

Jag har inte hämtat maxladdning från okänd skribent på forum/internet utan max längd på hylsa samt trimlängd. Däremot har jag kollat runt på andra recept och sett att det finns folk som skjuter eller har skjutit på värre laddningar med samma krut. Det är inte det samma som att det är ok i min bössa så jag började alltså inte på 39 gr.

När man kollar hur många laddar på internet slås man av en sak. Ibland pytsar folk i helvetiska överladdnngar krongrafar hastigheten som är mycket hög. Sen påstår man att man inte ser tecken på höga tryck.

Roligt då kronograf är det bästa verktyget för att se höga tryck. Det finns hur många som helst därute som ger mycket farliga signaler till andra som laddar. Sålla bort dom utan koll när du letar opublicerade data.

Publicerat

Ok.. jag läser och tar till mej..

Till saken hör att jag kontrollmätt varje hylsa innan omladdningen, rimligen borde en sträckt hylsa sticka ut där? Jag har utgått från Max som jag hämtat från Robsoft. Ingen hylsa har varit nära ännu..

Men jag hajjar inte detta..

Tanken med kalibern är att man ska kunna skjuta tämligen säkert runt 1200 m/s typ.. Det är en het kaliber helt enkelt, ska jag alltså skifta krut för att nå höga hastigheter under säkrare former? Eller är man dömd till lägre hastigheter pga 54 cm pipa?

jodå, men tänk på att 54-pipa är kort, ger bara 50cm att accelerera på. 60-pipan ger 30 m/s helt gratis ;)

38 gr vv140 ger dig 1200 m/s prick i QL.

37,5gr vv140 ger troligen 1185 m/s. det är ~1200m/s. kolla precisionen bara, är den där, skit i de sista 15 m/s för det blir ändå aldrig "fisladdning". det blir en "schmacker" ändå! ;) lite porr....

post-3288-0-65382600-1429090303_thumb.pnpost-3288-0-32217900-1429090304_thumb.pn

Publicerat
  • Författare

När man kollar hur många laddar på internet slås man av en sak. Ibland pytsar folk i helvetiska överladdnngar krongrafar hastigheten som är mycket hög. Sen påstår man att man inte ser tecken på höga tryck.

Roligt då kronograf är det bästa verktyget för att se höga tryck. Det finns hur många som helst därute som ger mycket farliga signaler till andra som laddar. Sålla bort dom utan koll när du letar opublicerade data.

Ok.. men för att kunna se höga tryck via kronograf så måste man väl ändå se en kurva avseende hastighet kontra laddning?

Publicerat
  • Författare

jodå, men tänk på att 54-pipa är kort, ger bara 50cm att accelerera på. 60-pipan ger 30 m/s helt gratis ;)

38 gr vv140 ger dig 1200 m/s prick i QL.

37,5gr vv140 ger troligen 1185 m/s. det är ~1200m/s. kolla precisionen bara, är den där, skit i de sista 15 m/s för det blir ändå aldrig "fisladdning". det blir en "schmacker" ändå! ;) lite porr....

attachicon.gifSkärmavbild 2015-04-15 kl. 11.30.51.pngattachicon.gifSkärmavbild 2015-04-15 kl. 11.28.59.png

Hajjar att mitt korta rör är en begränsning. Efter mina initiala tester så känns 38 gr som en vettig laddning, ligger den hårt i det röda med? Col landade på 59,95 om det spelar ngn roll..