Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat

post-3288-0-24769700-1429091393_thumb.pn

bägge ligger i magenta-färgade området. Normalt brukar norma max ligga i starten på magenta för att man ofta i std-vapen hittar en precisionsnod där.

när du kommer upp i rött område, det är sådär, och vi gillar ju dig som person och forummedlem så det är väl därför vi säger något  :laugh:

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Och 38,5 gr?

Publicerat
  • Författare

Men det är rätt kul detta.. Efter att ha läst och kollat, kollat och läst så laddade jag 37,5 samt 38 gr och tanken var att ligga där någonstans. Inser att jag hamnade ganska rätt där, högt men inte i det röda enl QR.. Och då ligger jag ändå över rekommenderad max enl Vv hemsida för kalibern och krutet. Egentligen var jag nöjd där.. det som rör till det nu är att jag låg stabilt över 1200 trots kort rör och att 38,5 sköt riktigt tätt.. 

Publicerat

38.5 och 39 gr. jag hade inte laddat så i en jaktbössa, men i ett customlås hade jag om behovet fanns kunnat göra det, beroende på hur tight låset är.

jag citerar Maddog:

om du inte får ut den fart du vill ha så byter man kaliber...

post-3288-0-43379400-1429092394_thumb.pnpost-3288-0-99236500-1429092394_thumb.pn

Publicerat
  • Författare

Ok..

Skrubbad pipa och ej sommartemperatur så funkar ju 38,5 trots allt om man är uppmärksam på hylsorna. Varmare årstider så kan man nästan backa ett helt grain ned till 37,5.. men mest rimligt känns ändå 38. Kan det fungera?

Publicerat
  • Författare

Fuck!! Irriterande.. det är ju en patetiskt liten hastighetsvinst som i praktiken har väldigt liten betydelse.. suck..

Btw.. Walleman skulle behöva köra lite QL.. han har långt rör på sin .204 och hans hastigheter var rätt mesiga tycker jag.

Publicerat

nu ser du också att ett varmt patronläge och du tar en 30s på dig efter repetering och/eller att solen står på ammolådan, att det händer grejor direkt...

Publicerat
  • Författare

Nu blir det så här!

Jag har satt ihop ett gäng 38,5. De får hänga med nu ett tag och så sätter jag ihop ett gäng till.. sommarkollektionen.. på 37,5. Inskjutningen är den samma. Sen skjuter jag det jag har kvar av 38,5 kommande vinter. 

Nu pratar vi inte längre om något skjutbaneskytte öht utan nu har jag nått målet med trasslet att ta fram laddningar. Nu blir det inte något mer intensivt skytte.

Publicerat

Ok..

Skrubbad pipa och ej sommartemperatur så funkar ju 38,5 trots allt om man är uppmärksam på hylsorna. Varmare årstider så kan man nästan backa ett helt grain ned till 37,5.. men mest rimligt känns ändå 38. Kan det fungera?

mm...

skrubbad pipa = första skottet högre tryck sen går det ned (sträv pipa). som du märker, det finns variabler i allt... ;)

skrubba pipan med 200 skott emellan eller dra ur den med lapp bara, efter varje gång med lite olja eller så sen dra ur innan du går ut igen.

38 fungerar men det jag försöker säga, tråkiga gubben talar, skjut med laddningen som ger bäst träffbild, det är roligast! du har prestanda ändå! du har köpt en kaliber som vida överstiger behovet av anslag på räv ändå så varför maxxa ut, du har ju det du behöver + 40%. det kommer damma till bra jävla hårt ändå på 200m. ta en 35a vmax om du vill ha mer fart isf.

hellre det än att upptäcka att du skjutit slut eller skurit slutstycket oktober. så tänker jag.

Publicerat

Ok.. men för att kunna se höga tryck via kronograf så måste man väl ändå se en kurva avseende hastighet kontra laddning?

Inte alla gånger. Om man utgår från publicerade data kan man komma rätt långt. Jag laddar ju själv med väldig höga tryck i 6ppc. Jag vet att trycken är våldsamma men det finns inga synliga tecken på det och jag kör 50 st omladdningar på hylsorna innan dom kasseras. Dom enda tecknen man kan se är på farten. Om man skulle ta mina data och ladda till en tex vixen i 6ppc skulle det bli stor fara för den personens liv i värsta fall. Och det utan synliga tecken på höga tryck förutom just på kronografen.
Publicerat

skrubbad pipa = första skottet högre tryck sen går det ned (sträv pipa). som du märker, det finns variabler i allt... ;)

Kan det inte bara ge högre fart till liknande eller lägre tryck med skrubbad pipa genom minskad friktion och minskad förträngning?

Tycker CCBS-hylsan alltid sotar mer än de efterkommande.

Publicerat

Det är inte min erfarenhet i 260n. Kanske nån annan vet mer.
Du rengör ju alla Porer vid skrubbning och tar bort kulans glidlager i en standardpipa tänkte jag mig.
När jag höll på med mina dumheter i början på den bössan så blev det effekt på hylsan när jag hade skrubbat den. Tillika sköt den kass de första 5-6 skotten efter skrubb.
Moly har gjort att det försvann för min del. Nu är den mer likadan.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Kan det inte bara ge högre fart till liknande eller lägre tryck med skrubbad pipa genom minskad friktion och minskad förträngning?

Tycker CCBS-hylsan alltid sotar mer än de efterkommande.

Här landar jag med typ.. erfarenhetsmässigt.

De två-tre första .243:orna jag hade gick bra med fabrikspluggen ett tag sen började den skjuta tändhattar. Då skrubbade jag pipan och så gick det ett tag till. Tolkar det som att rengörningen löste trycket..

Publicerat

Trådens titel börjar bli mer passande än det var tänkt. :P

Publicerat

50gr köpes v-max gav 1129ms i snitt, står 1135ms på asken, så var ganska rätt för engångsskull :)

En bild på vad 3 skott med 36gr varmint grenade mäktar med, snitthastighet. Lär ju öka lite till sen i sommarvärmen.

20150416-150624.jpg?width=150

/Baner

Publicerat
  • Författare

Fusk! Du har lååångt rör  :dry:

Publicerat

Är inte uppe i max på laddningen heller :)

Måste testa ladda 35gr v-max också.

/Baner

Publicerat
  • Författare

Lite orolig för vilken effekt 35gr v-max får.. dålig träff så kan kulan splittras utan avsedd effekt i räven pga hög hastighet. Sen visst, vill jag ha hastighet jävlar så ska man väl testa den men allt testande sliter pipa i onödan speciellt då intresset för kulan är sisådär. Mer inne på att köra 50 gr i så fall men jag vet inte.. Vore kul att läsa vilka hastigheter du får ur kulan? Med ditt låååånga rör  :dry:  :biggrin:

Publicerat

Har 3 kulor till att göra laddstegar på, 35gr v-max, 53gr v-max och 50gr varmint grenade. sen får det vara så man inte skjuter slut på pipan innan det blir jakt :)

Kan skriva vad jag får för hastighet osv här sen.

/Baner

• 2 months later...
Publicerat

..och hur gick det?

Idag.. i duschen innan avfärd mot Eckerö för firande av födelsedag samt 10-årig bröllopsdag så bestämde jag mej.

Blir ett renköp av en Zeiss Victory HT 3-12x56 med ASV. Inte helt hundra på ASV:n men Flexen meddelade att prisskillnaden är obetydlig och andrahandsvärdet bättre så jag köper det. Flex har haft sånt tålamod med mej här så det ska premieras :wub:

Riktmedel 60.. nu får gamla Zeissen flytta till Horneten, torde fungera väl B)

Någon gång i framtiden kanske jag uppdaterar kolven en smula, känns inte optimalt när man kryper ned rejält i stödet för handleden så vi får se. Men först tub!

Är det ofint att fråga vad du får betala?

Publicerat

Nu snackar vi, och rätt rm dessutom!

/M

Publicerat
  • Författare

Är det ofint att fråga vad du får betala?

En jävla massa pengar  :biggrin:

Publicerat
  • Författare

För mörkt för HT:n? Måste ju fan vara svart rätt och slätt..?

Spenderat många nätter i mörker och tycker att med en bra handkikare så hänger man med länge, kan man bara se och spotta i handkikaren så har det alltid nästan funkat att skjuta med Diavarin. HT:n ska väl vara ngt snäpp värre så om den haltar så är det väl mörkt på riktigt?  :biggrin:

Minns en tik jag sköt på en nyskördad vall. Utnyttjade det faktum att grässtjälkarna var ljusa och det gav en svag kontrast mot en räv på natten. Hade en "klump" som låg och gnagde på något på 80 meter, väl i kikarsiktet så var jag osäker på vad det var. Efter en lååång stund så reste sig räven, då vart jag 100 säker, och la sig igen. Det räckte.. men då var det JÄVLIGT mörkt.. Drar mej lite för dessa äventyr nu mera för de kräver tveklöst konstant spanande med handkikaren, man ser inget med blåtta ögat. Blir för jobbigt..