Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinsförvaltning - hur gör du?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Walne - visserligen kan jag förstå irritation över att vildsvinen förstår dina åkrar men jag ger inte mycket för din inställning. med den kan det inte vara lätt att lyckas med någon förvaltning. som jaktgranne hade jag inte kritiserat om en bonde försöker hålla rent sina åkrar och skydda sin inkomst och däreigenom skjuter massa gris. hade det däremot framkommit att samma bonde däremot hade suttit och åtlat i samma område och skjutit hade jag blivit skogstokig.

gällande arrenden ser jag ser jag det som en självklarhet att om man har angränsande åkrar till skogen ett jaktlag arrenderar så försöker man komma överens med bonden om att arrendera till även denna mark. jag vet att diskussionen kring "fodra i skogen, skjut på åkrarna" har mött mycket kritik men jag har svårt att se att det blir bättre av att skjuta både i skogen och på åkrarna. ett samarbete mellan jaktlaget och de angränsande bönderna där jägarna tar sitt ansvar och håller grisarna från åkrarna borde leda till en win-win för båda parter. en hög störning på åkrarna i samband med lugn och ro tillsammans med foder i skogen bör i alla fall öka chanserna till åkrar med minimerade skador. vildsvinen där jag jagar är ytterst störningskänsliga och ett par skott i marken och i några fall ett par batteridrivna radios har gjort underverk för månskensbönderna där jag håller till. 

precis som när det gäller all jakt ser jag kommunikation som a och o även när det gäller grisarna men det gäller att samtliga parter är lyhörda. i älgskötselområdet där min familjs mark ingår har vi inför kommande säsong även börjat diskutera vildsvinen på mötena där vi tar upp frågor som diskuterats i den här tråden. då det primärt gäller älgarna är alla jaktlag intresserade av att maximera sina areal för att öka tilldelningen och således har flertalet bönder i området blivit inbjudna till mötena. flera av dem har nappat och varit med men en del bönder har märkt att de får in mer pengar genom att skjuta själv och sälja köttet alternativt sälja vaknätter på åkrarna och gör istället detta.  

• Svar 153
  • Visningar 21,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu skall jag prata ur ett lokalt perspektiv, det uppländska. Man kan ju säga att vi är det nordligaste landskapet som håller en, iaf bitvis riktigt tät vildsvinstam.    Men vi tillhör också den mind

• En sak som jag tycker man ska tänka på i allq lägen, både vildsvin men även annat vilt.. Det är att bönder har jord- och skogsbruket som sitt levebröd.. Medans många jägare har jakten som en hobby.. S

• Vargen ser till att jag inte kan jaga med hund oavsett vilt. Väljer jag att jaga gris med min hund så är det mitt val, Agust 84 som vill jaga hare med sin stövare behöver inte oroa sig för att jag ja

Publicerat

Max.

Jag tror stenhårt på principen att om man ger människor rätt incitament så ökar chansen för att nämnda människor skall handla på ett visst sätt. Det gäller tom mig själv... Nu kan jag göra både det ena och andra för att hålla god grannsämja så jag själv är inte det perfekta exemplet. Men frågan kvarstår. Vad ger bonden mig för incitament för att inte vårda grisetableringen på min mark. (Har både ägd och arrenderad)

Publicerat

En liten fråga bara Henke, varför vill du ha grisar på marken?

Publicerat

??? Intressant fråga på ett jaktforum... :ohmy: ?!

Publicerat

Blir bara lite fundersam.. Ja tycker oxå att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad.. Men blir förbannad när man bara gör saker för sin egen vinning..

Om den bonden som Henke pratar om e tjufig och bara vill ha pengar så e han dum i huvudet.. Men. ja tycker man kan tänka på andra böndrr och boende i närheten..

I byn där jag jobbar är kanske 10% avträdgårdarna orörda av vildsvinen.. Bara för att ingen jagat dom tillräckligt hårt..

Så jag förstår faktiskt inte varför man vill hjälpa grisarnas reproduktion..

Jag tycker Henke har vettiga åsikter många gånger annars, men här håller jag helt enkelt inte med..

Publicerat

Åtling ja... Det absolut lättaste sättet att få ner en grisstam! Finns ingen annan jaktform där det krävs så lite för det stora antal grisar som kan skjutas! Förmodligen därför det finns åtlar på mer eller mindre alla skogsfastigheter där det finns gris. Är det då på gott eller ont? Jag tror på det sistnämnda och redan på flera håll, där det tidigare funnits mycket gris, finns knappt några kvar längre.

Jag har upplevt detta i olika cykler genom åren, men grisarna kommer alltid tillbaka och det är bara därför åteljägarna tröttnar om de inte skjuter lika mycket som de brukade.

Överlag är ändå åteljakten i särklass den största jaktformen där det bevisligen hjälper att hålla efter en grispopulation om den sköts rätt! Nu är det inte så, utan varje jakträttsinnehavare/markägare vet med sig själva vad som är bäst och kan fortsätta med för höga uttag tills grisarna i det närmaste är slut..

Hade jakten bedrivits så överallt där vi har etableringar, skulle vi snart tala om en total utrotning. Bra för många bönder, men mindre roligt för oss som ser grisarna som en resurs och samtidigt ger oss spännande jakter.

Flera jaktlag går ihop och jagar gris tillsammans och det är bra, men de glömmer alla åtlar som finns runtomkring som kan fördärva en grisförvaltning! Så länge det är mer eller mindre tillåtet att skjuta gris på mycket små arealer, får vi aldrig till en förvaltning värd namnet!

I början när grisarna dök upp på våra marker, diskuterades samma saker som idag. När grisarna blev för många brydde sig inte flertalet om vilka arealer det jagades på...

Får vi inte till stånd någon förvaltning som håller, får vi kallt räkna med snabba uppgångar och fall en lång tid framöver!

Publicerat

Gustaf, helt ok med olika åsikter. Bara man gör ett försök att sätta sig in i andras situation och inte kommer med elakheter mot person istället för sak. Jag har full förståelse för att grisar på sina håll kan ge mycket problem. Och jag är motståndare till överdriven matning av Villt. Speciellt då gris. Men jag tycker samtidigt att grisar är intressant jaktbart Villt. Det var därför självklart för mig att argumentera i laget för att vi nu skulle vara extra försiktiga och se till att inte skrämma bort de grisar som verkar vara på väg att etablera sig. Ja vi har även matat lite försiktigt. Varför? Jo för att jag vill jaga dem! Och jag jagar hellre på egen eller arrenderad mark där jag kan mina växlar och har förstuga och ved. Postställen torn osv. För mig känns det mer "äkta" på något sätt än att jaga som gäst. Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att av solidaritet med andra tappa lite av den där känslan genom att istället jaga hos någon bonde som säger sig ha problem. Åtminstone lite då och då. Och det skulle nog minska min iver att hjälpa grisen på traven hos mig. Trotts att det ju egentligen är smidigare och roligare att jaga på egen mark. Men då får nog fler bönder försöka sätta sig in i min situation också. Och PM om att jag är välkommen där eller där hjälper inte ( även om det vore trevligt) för det här handlar inte främst om mig som person. Det handlar om många många fler än mig. Så om du är bonde med ett grisproblem. Eller kanske är rädd att få. Fundera då gärna på om det ligger något i det jag skriver och om det finns några jägare runt dina marker det kan vara taktiskt att tala med... Om grisarna verkligen är ett så stort problem så kanske det kan vara värt att " förlora" några kilo gris!

Publicerat

Om grisarna verkligen är ett så stort problem så kanske det kan vara värt att " förlora" några kilo gris!

+1

Publicerat

Jag har absolyt inga problem med att flera personer hjälps åt, tvärtom.. Jag tror att det är så man kan lyckas få en acceptabel grisstam i allas ögon :)

Som jag förstod dej nu så är nog våra åsikter helt olika, för även jag är hårt emot massutfodring av av ett vilt som faktiskt lyckas få många avkommor iaf.. Jag förstod dej först som att du ville mata grisar så mycket som möljligt för att få så många grisar som möjligt.. Å du kan få komma hit å jaga gris om du vill, inga problem.. Men tyckwr nog även att man som granne kan kolla med boende och bönder på. runt sin mark (ibte surgubbar då såklart :) ) om grisstammen är i en lagom nivå och om de behöver hjälp med skyddsjakt och ammat :)

Att man försöker hålla en dialog helt enkelt :)

Publicerat

Då stammen ökar i landet så ser inte jag att den skulle vara utrotningshotad :)

Sen kan man fråga sig hur ofta ska man skjuta en? Varje gång man har en lucka i boken så man kan gå ut? Hur många timmar mellan varje skott? Är jakt verklig lika med att rada upp mängder av döda djur på en granrisbädd?

Att jakt ligger i våra gener är jag övertygad om, men är det jakt att döda djur på sin fritid som nöje?

Jakt som försörjning av gruppen, motsvarar dagens lönearbete. I primitiva kulturer så tar försörjningen ca 4-5 timmar i anspråk av dagen. Idag jobbar många sina  8 timmar och övertiden har ökat. Sen ska vissa saker göras hemma också, kan ta nån timme till dagligen. Verkningsgraden av vårat arbete är lägre än hos den primitiva kulturen. Vi försörjer en stor grupp av icke produktiva, då menar jag inte dom som går på socialbidrag utan samhällets översta skikt. Slapp vi den bördan så räckte 4-5 timmar hos oss också.

En god vildsvinsförvaltning, hur många djur är det? En i frysen då och då eller travar på granris?

Publicerat

Nej, grisen är inte utrotningshotad om nu någon trodde det! Problemet som jag upplever är den berg och dalbana som i många fall tömmer marker på gris i 2-3 år.. Nu är just grisarna fenomenala på att reproducera sig och tomma marker fylls på när jakttrycket minskar.

Jag är inne på det andra året i en djup svacka och här finns knappt några grisar längre. Häromkvällen hörde jag 3 skott i fjärran från olika håll.. Jo, det finns många åtlar i området och när jägarna inte får släppa sina hundar längre, blir det åteljakt!

Detta är i södra Halland..

Publicerat
  • Författare

Frontier: ser likadant ut i nordöstra skåne. Riktigt hårt utskjutet. Var likadant i östra skåne för ett par år sen men en mild vinter i fjol samt minskat jakttryck gjorde att de återkom. Som du säger, de kommer snabbt tillbaka om man ger dem lite utrymme och vintern är mild. Hård vintet och mycket åteljagande, framförallt nu med mycket snö så skjuter man ner stammen rätt lätt om man vill.

Publicerat

Gustaf,

Huvva, nej att få så många djur som möjligt av en art är absolut inte en sund förvaltning vilken art det än är. Men det är stor skillnad på att maximera stammen och att säkra en långsiktigt jaktbar stam.

Publicerat

Walne,

Du är verkligen forumets expert på att blanda ämnen och på så sätt få fram inlägg som är svåra att tolka. Så om jag svarar goddag yxskaft vet du varför... Så nu skall jag svara genom att blande mer själv... För ca tio år sedan blev man idiotförklarad av båda sidor om man försökte tala om kompromisser i vargdebatten. Nyss kände jag samma sak om grisarna! Att lyckas skjuta en gris då och då räcker helt klart för mig. Jag vill inte ha djuruppfödning i skogen. Men det blir man beskylld för så fort man säger att man vill hjälpa grisen att etablera sig. Samtidigt är det klart att så fort jag matar det allra minsta så ökar den totala populationen i området. Så jag och många jägare med mig är beredda att kompromissa. Men det finns en gräns. Jag vet inte exakt hur många vargar jag kan gå med på att acceptera. Beror nog lite på tex spridning och skydddjaktsregler. I grisfrågan är jag säkrare. Jag betalar inte många ören extra för att ha en sämre jakt på min mark. Är det verkligen en helt oresonlig inställning?

Publicerat

Precis, det är kompromissen de flesta vill åt, men ofta svår att genomföra..

Publicerat

Egoism, är det som styr :)

Inga vargar för då kan inte JAG jaga. Mycket gris så JAG kan jaga.

Inte helt omöjligt att grisarna kommer att döda den första människan före vargen. Så här långt är det fler hundar som tages av gris, så här långt fler attacker på människa av gris än varg. Så farligheten kan vi nog lämna som därhän :)

Ekonomiskt så påverkar grisen livet på landet i högre grad än vad vargen gör.

Så det finns bättre anledningar att hålla grisarnas antal låg än att hålla efter vargen just nu.

Bättre att jämföra grisen med mördarsnigel. Mera samma typ av skada.

Publicerat

Egoism, är det som styr :)

Inga vargar för då kan inte JAG jaga. Mycket gris så JAG kan jaga.

Inte helt omöjligt att grisarna kommer att döda den första människan före vargen. Så här långt är det fler hundar som tages av gris, så här långt fler attacker på människa av gris än varg. Så farligheten kan vi nog lämna som därhän :)

Ekonomiskt så påverkar grisen livet på landet i högre grad än vad vargen gör.

Så det finns bättre anledningar att hålla grisarnas antal låg än att hålla efter vargen just nu.

Bättre att jämföra grisen med mördarsnigel. Mera samma typ av skada.

Walnestedt, försöker du diskutera eller bara provocera? Du lär knappast få någon större acceptans på ett jaktforum för dina åsikter, vilket du rimligen inser. Att påstå att det inte finns några fördelar med vildsvin för jägare är bara löjligt... utöver att det förstås gör att vi kommer vara mindre benägna att lyssna på dem som hävdar att de drabbas. Men det kanske är vad du är ute efter? Bravo, i så fall.

Publicerat

Jägarna måste också ta hänsyn till alla andra. I det ligger att inte orsaka skada på jordbruket bara för att det går att skapa en stam genom utfodring.

Nä jagar inte acceptans, men vi måste tänka längre än bara på vårat utbyte av jakten. I detta tycker jag att det släpar lite efter.

Visst kan sanningen vara provocativ, men dom som redan idag har förstått att jägaren också ska se till omgivningen tar inte illa upp.

Se på allmänheten, dom skriker ut att jägarna inte håller efter grisarna. Nu är det inte så lätt som dom tror men det finns substans i det.

Tar ett exempel, en gymnasiumskola i närheten har sina jaktmarker runt samhället. Visst jagar dom grisarna men sällan och då i mängd. Visst sjunker beståndet den dagen. Men mella dessa jakter får stammen växa till sig och orsaka skador på omgivningen. Redan där utbildas nya jägare till fel metod.

Angående att det miskar på vissa ställen efter skjutning beror nog mer på att dom flyttar på sig än att dom tar slut. Ser ju det själv, skjuter jag en ur en grupp på  fem så kan den gruppen vara totalt spårlöst försvunnen för all tid. Men jag vet ju :) att tillräckligt måga överlevde för att dom ska vara fler än tidigare efter ett tag.

Publicerat

Jägarna måste också ta hänsyn till alla andra. I det ligger att inte orsaka skada på jordbruket bara för att det går att skapa en stam genom utfodring.

Nä jagar inte acceptans, men vi måste tänka längre än bara på vårat utbyte av jakten. I detta tycker jag att det släpar lite efter.

Visst kan sanningen vara provocativ, men dom som redan idag har förstått att jägaren också ska se till omgivningen tar inte illa upp.

Se på allmänheten, dom skriker ut att jägarna inte håller efter grisarna. Nu är det inte så lätt som dom tror men det finns substans i det.

Tar ett exempel, en gymnasiumskola i närheten har sina jaktmarker runt samhället. Visst jagar dom grisarna men sällan och då i mängd. Visst sjunker beståndet den dagen. Men mella dessa jakter får stammen växa till sig och orsaka skador på omgivningen. Redan där utbildas nya jägare till fel metod.

Angående att det miskar på vissa ställen efter skjutning beror nog mer på att dom flyttar på sig än att dom tar slut. Ser ju det själv, skjuter jag en ur en grupp på  fem så kan den gruppen vara totalt spårlöst försvunnen för all tid. Men jag vet ju :) att tillräckligt måga överlevde för att dom ska vara fler än tidigare efter ett tag.

60 inlägg.. Ja, det säger ingenting mer än att flera av oss får en annan bild av dig, än vem du kanske är i verkligheten!

Publicerat

Ja walne, det är mycket som styrs av egoism. Tyvärr även kortsiktig sådan. Men jag måste be dig förklara en sak. Helst utan att svamla för mycket om annat. Är det verkligen egoistiskt av mig ( och flera med mig) om vi erbjuder oss att inte gynna grisarna på våra marker mot att vi får ta del av de grisar som andra har problem med?

Publicerat

Ja walne, det är mycket som styrs av egoism. Tyvärr även kortsiktig sådan. Men jag måste be dig förklara en sak. Helst utan att svamla för mycket om annat. Är det verkligen egoistiskt av mig ( och flera med mig) om vi erbjuder oss att inte gynna grisarna på våra marker mot att vi får ta del av de grisar som andra har problem med?

Är väl mer utpressning :) , och faktisk så är det rätt egoistiskt.

Publicerat

Vargen ser till att jag inte kan jaga med hund oavsett vilt.

Väljer jag att jaga gris med min hund så är det mitt val, Agust 84 som vill jaga hare med sin stövare behöver inte oroa sig för att jag jagar gris med min.

Jagar jag gris så blir jag inte skyldig till grovt jaktbrott när jag lyckas.

Ekonomiskt? Hur mkt arrendeintäkter står grisen för kontra vargen?

Utgifter för vargen i renland och all myndighetsförvaltning av denne ?

Det folk tycker är besvärligt med varg är inte att de äter upp en älg eller ett par rå utan att det äter upp din bästa kompis!

Gris får jagas året runt med diverse metoder så det går att freda sig, fråga folket i vargland!

Farligheten ? Släpp in 100 000 vargar så får vi se ?!

Den politiska kostnaden är nått annat, finns annat som kostar ännu mer i dåliga politiska beslut.

Jag tror att om man fick jaga varg på samma sätt som skyddsjakt på gris, dvs. så fort den sticker ut nosen ur skogen så får den skjutas. Då skulle det gå att ha varg över allt. Men freda den i skogen. Löshunds jakt har jag ingen åsikt om, har bara Jack Russel till grisspårning.

Publicerat

Löshundsjakt praktiseras mest i skogen så gärna tvärsom, näbben i skogen så pang. Så blir de kvar ute på åkrarna och plockar dina grisar och då blir det inte så jobbigt för dig som det låter nu.

Bönderna lyckliga och jägarna med. Win - Win situation= Vinn Vinn situation på svenska

Nu är det ju synd att vargarna och grisarna för det mesta inte hyses på samma marker och du har förmodligen ingen erfarenhet av dem, vargen alltså.

Publicerat

Löshundsjakt praktiseras mest i skogen så gärna tvärsom, näbben i skogen så pang. Så blir de kvar ute på åkrarna och plockar dina grisar och då blir det inte så jobbigt för dig som det låter nu.

Bönderna lyckliga och jägarna med. Win - Win situation= Vinn Vinn situation på svenska

Nu är det ju synd att vargarna och grisarna för det mesta inte hyses på samma marker och du har förmodligen ingen erfarenhet av dem, vargen alltså.

Jodå dom finns här sen nått år, inget revir än. Men inte i mängd att dom stör. Närmsta jag haft är 300 m från huset, var och tömde slaktplatsen en natt. En kalv togs från grannen här om året. Men annars så är det får som gått åt.