Publicerat September 22, 201411 yr Fällde en ko igår under en gästjakt i ett lag som inte är mitt ordinarie. Fantastiskt rolig jakt när man är 4 "passkyttar" (läs jägare utan hund) och 2 hundförare på 3000 hektar. Inga vägpass och om man inte vill så behöver man inte träffa en käft på hela dagen. Mitt ordinarie jaktlag har tagit uppehåll sedan förra helgen. Bara två vuxna och tre kalvar kvar så det sparar vi till oktober.
Publicerat September 24, 201411 yr Författare Fruns chef o tillika arbetsgivare. Hon sköt den här kon mitt i pannan o den "döp" direkt på ca 30 m.
Publicerat September 28, 201411 yr Detta är en populär post. Tjur och kalv föll idag. Mängder av obs, jag hade en annan tjur och en kviga inom skotthåll men släppte av olika anledningar. Dessutom hade vi björn nära (<100m) och vi var två stycken som fick höra riktiga björnvrål - klart häftigt.
Publicerat September 28, 201411 yr Författare Snyggt! Blev det rysningar efter ryggraden från björnvrålet el. blev det en fartrand i kallingarna??? Jag har hört björnvrål både här ute efter golfbanan i Kalix o i Bondersbyn. Det är klart häftigt.
Publicerat September 28, 201411 yr Nä, det var mest fascinerande. Hade hoppats att få se den men Nalle hade andra planer. Hade mobilen framme så jag skulle kunna filma.
Publicerat September 28, 201411 yr Författare Ja visst är det det! Det är bara en bråkdel av landets befolkning som har fått höra ett riktigt björnvrål i det fria. Dom gör allt annat än att gå förbi passet. Ja, den ska alltid vara till hands om man anar att nalle är i krokarna.
Publicerat September 28, 201411 yr Björn har jag haft nära ett antal gånger, hört fnysanden och "visslande" men inte detta. Och för mig får den löpa, den har inte gjort mig nåt.
Publicerat September 28, 201411 yr Författare Björn har jag haft nära ett antal gånger, hört fnysanden och "visslande" men inte detta. Och för mig får den löpa, den har inte gjort mig nåt. Samma här. Visslandet har jag varit utsatt för flera gånger. Det skulle ju vara kul att få skjuta en björn o sätta upp skinnet på väggen el. har det på golvet. Jag tror hunden hade gillat det skarpt. Den har inte gjort mig heller något.
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Nu är det nära!! Har väldigt bra feelings just nu, hoppas dom stämmer
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Har en fråga angående starttid. Hur dags placerar ni ut passkyttarna (kommer ej ha hund på måndagsmorgonen)? förra året var vi på pass 05:15 vilket innebär mer än en timme innan man fick skjuta. Poängen är att grannarna kanske stöter djur när de går ut senare... men så behöver det ju givetvis inte bli, kan ju bli tvärtom. Funderar på att köra senare i år, kanske va på plats 10-15 minuter innan skjutljuset inträder 06:28 (sörmland)
Publicerat Oktober 8, 201411 yr Detta är en populär post. Har en fråga angående starttid. Hur dags placerar ni ut passkyttarna (kommer ej ha hund på måndagsmorgonen)? förra året var vi på pass 05:15 vilket innebär mer än en timme innan man fick skjuta. Poängen är att grannarna kanske stöter djur när de går ut senare... men så behöver det ju givetvis inte bli, kan ju bli tvärtom. Funderar på att köra senare i år, kanske va på plats 10-15 minuter innan skjutljuset inträder 06:28 (sörmland)Jag går aldrig till pass före det är skjutljust. Det är ofta älgarna ligger i närheten och då är det väldigt lätt att man stöter bort dem. Har hänt fler än en gång
Publicerat Oktober 8, 201411 yr Detta är en populär post. http://www.blocket.se/overkalix/Bulvan_Algko___ta_lockjakten_till_nasta_niva_56583444.htm?ca=17&w=3 Hade man orimligt med pengar över så hade man ju vart sugen att sätta ut ett par på grannmarken och se om det smäller måndag morgon
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Jag går aldrig till pass före det är skjutljust. Det är ofta älgarna ligger i närheten och då är det väldigt lätt att man stöter bort dem. Har hänt fler än en gång Blir så på måndag, Vi går ut vid skjutljus.
Publicerat Oktober 11, 201411 yr Författare LST Jönköping vill korta ner älgjakten med ca 2 mån för att inte stressa älgarna mer än nödvändigt. http://www.tranastidning.se/artikel/114466/algjakten-kan-bli-kortare Idag kör vi igång med andra halvan av älgjakten.
Publicerat Oktober 11, 201411 yr Nu är det inte länge till start hundarna är taggade och redo för nya äventyr med älgarna. Lillskatan har börjat säsongen lysande, så husse ser fram emot det. Med förväntning på fina ståndskall av båda hundarna i:-) /Reine
Publicerat Oktober 11, 201411 yr Fyra olika individer rör sig i området, minst! Säkrade är fjolårs pinntjur, ensam stor ko som troligen inte haft någon kalv i år, hon såg väldigt stor och välnärd ut och en ko med en ynkligt liten kalv så nu är man mer taggad än någonsin!
Publicerat Oktober 12, 201411 yr Detta är en populär post. Idag kom min första skjutbara älg till passet, och jag tog chansen och fick skjuta min första älg! En pinntjur, ett skott med 6,5an, sprang 100m sen la den sig
Publicerat Oktober 12, 201411 yr Riktigt taggad inför morgondagen Men en liten tanke som slagit mig är hur många % av jaktlagen som har egen eftersökshund eller har kontaktat en eftersöksjägare i förväg?
Publicerat Oktober 12, 201411 yr Idag kom min första skjutbara älg till passet, och jag tog chansen och fick skjuta min första älg! En pinntjur, ett skott med 6,5an, sprang 100m sen la den sig Grattis! Den kommer du alltid minnas. /Lars.