Publicerat September 15, 201411 yr Att utesluta SD från makt och att strunta i vad 13 % av vad väljarna tycker må i 87% av Svenska folket anses som en moralisk plikt. Men då kvarstår ju det som får folk att rösta SD man lär gå till val 2018 med betydligt större stöd. Om inte SD fäller regeringen innan dess... Lite låst läge och vi medborgare är dem som får ta konsekvensen.
Publicerat September 15, 201411 yr Ok, då vet jag hur du tycker. Jag är en rasist enligt dig - tack och hej! Helt rätt uppfattat. Hej då.
Publicerat September 15, 201411 yr Man utesluter även den media som granskat partiet och hjälp SD att hitta dessa rasister inom partiet. Expressen va ju utestängda från SD's valvaka.Enligt SVT's valvaka så var SD's svar till att Expressen uteslöts för att de har ett aktivt sammanbeta med Researchgruppen som genom olagligt dataintrång inhämtar åsikter om oliktänkande. Att det inte orsaken bekräftas på alla löpsedlar betyder ju tyvärr rent allmänt bland folk att det inte är sant. Är det sant är det allvarligt oavsett vilket parti man stödjer.
Publicerat September 15, 201411 yr Detta är en populär post. att utesluta skitmedia är ju iofs ett tecken på sunt förnuft.
Publicerat September 15, 201411 yr Men ett parti uppbyggt av rasister, som styrs av rasister bör väl iaf vara ganska nära ett rasistiskt parti, tycker du inte? Jag har diagnosticerats med ett autismspektra-störning, vilket ger mig rätt till i princip gratis tandvård, vill du att jag skall lämna landet också då? Det du skriver är nog bland det sämsta jag läst och det låter, otroligt nog, rasistiskt. Jag har hört flera liknande argument som ditt. "Vad skulle du tycka om din syster blev våldtagen av en neger?!?!?!1+1+1", "Invandrarna får gratis körkort!!!!!!!!!!!", "invandrarna tar alla jobb och alla bidrag!!!", samtliga kommentarer sagda av rasister. Tagga ned!
Publicerat September 15, 201411 yr Men ett parti uppbyggt av rasister, som styrs av rasister bör väl iaf vara ganska nära ett rasistiskt parti, tycker du inte? Jag har diagnosticerats med ett autismspektra-störning, vilket ger mig rätt till i princip gratis tandvård, vill du att jag skall lämna landet också då? Det du skriver är nog bland det sämsta jag läst och det låter, otroligt nog, rasistiskt. Jag har hört flera liknande argument som ditt. "Vad skulle du tycka om din syster blev våldtagen av en neger?!?!?!1+1+1", "Invandrarna får gratis körkort!!!!!!!!!!!", "invandrarna tar alla jobb och alla bidrag!!!", samtliga kommentarer sagda av rasister. Dessa inlägg kommer få tråden låst. Snälla sluta med dessa grova ord. Politiska diskussioner på jaktforum har varit en svår balansgång för moderatorer så lugna dig är du snäll.
Publicerat September 15, 201411 yr Ett tillägg är att om partierna ska fortsätta med denna "uteslutningspropagandan" så kommer SD att få även min röst om 4 år och jag tror inte att jag är ensam om att känna så här - långt därifrån. Jag röstade inte på dem i år och hur landet ser ut vid nästa val har jag inte en susning om men jag tror du har väldigt rätt. Och i denna ekvation har vi även media som smetat på dem samt dessvärre med god hjälp håller rasiststämpeln vid liv. Om fyra år så har SD städat ännu mer i sina skaror, de kommer att vinna ännu fler sympatier då givet att inget händer med invandringspolitiken. Om Alliansen överlever och lyssnar på KDU ordföranden så kommer det att gå vägen nästa val givet att Alliansen lyckas (hur f-n det nu ska vara möjligt) ersätta Reinfeldt och Borg.
Publicerat September 15, 201411 yr Är övertygad om att Reinfeldt och Borg var det bästa som kunde hänt Sverige de senaste åren. Finanskris har vi haft men utan de hade det gått åt helvete.
Publicerat September 15, 201411 yr Om att rösta på SD (citat Kristoffer Appelquist) ................. När vi blir rädda så blir vi farliga för varandra (googla). Kram/Kristoffer Nja - det är nu inte riktigt lika enkelt............ Om vi ser på invandringen - I SIN HELHET - så är den inte en kostnad för sverige, den har aldrig varit det och den lär mycket tveksamt att någonsin bli det heller. Fakta, den som säger annat har fet fel. Om vi ser på invandringen - I SINA BESTÅNDSDELAR - så är det så att vi i dag har STORA grupper invandrare som lever i social misär och utanförskap med extremt låg egen försörjning. Fakta, den som säger annat har fet fel. Hur har det då blivit så här? Jo - för vi har ett par saker som är ska vi säga "den svenska modellen": Vi har en arbetsmarknad som inte är en arbetsmarknad. På en marknad styr tillgång och efterfrågan - det gör den inte i sverige - minskar efterfrågan på arbetstagare så sjunker inte lönerna, men ökar den ökar lönerna för alla. Vi har en relativt sett extremt ihoptryckt löneskala. Okvalificerat arbete är mycket dyrt i Sverige, kvalificerat billigt. Omfattande regleringar och trygghetssystem på arbetsmarkanden gör att det finns ganska stora dolda kostnader för att anställa personla i Sverige. Till detta har vi ska vi kalla det samhällsekonomiska fundamenta: Företagande bygger på att du kan få en anständigvinstnivå - annars har du inget kapital att bygga verksamheten på. Normalt sett är en vinstnivå om cirka 10% sett över lite tid ett golv - går du under det är det inte lönt längre och verksamheten måste antingen stänga eller göras med vinst. Vi lever i dag i en internationaliserad ekonomi. Varje arbetsmoment som görs styrs av vilket värde momentet tillför. Tidigare med nationella ekonomier kunde vi så att säga sätta priset på varje arbetsmoment utifrån vad vi tyckte - inte utifrån vad det gav för värde. Man kunde mao ta från en grupp och ge till en annan grupp - för företaget var det ju samma slutsumma. I dag kan vi inte det - om vi snedvrider lönenivån i positiv mening för en grupp så ÖKAR det vinstmarginalen för att flytta ut just de arbetsmomenten, om vi snedvrider lönenivån till UNDER värdet kommer det att ske ett inflöde av sådana arbetsuppgifter eftersom det finns mer värde i det en kostnader. Företag av idag ser över sina kostnader kontinuerligt och ägnar sig INTE åt omfördelning i någon större omfattning - alltså bidrar en sned lönedrivning till in/utflyttning av arbetstillfällen. Det är DÄRFÖR vi inte har en fri invandring till Sverige eller Europa - det skulle innebära att antingen skulle kostnaderna för det sociala systemet skulle explodera ELLER att lönerna skulle säknas med kanske 50% för traditionellt starka fackliga grupper: läs LO. Invandringen har därför blivit "flyktinghjälp" i stor omfattning. MEN flyktingar är nu alltid de som efterfrågas på arbetsmarknaden och som arbetsmarknaden hadae kunnat svälja utan allt för mycket väsen utan vi har en "dold" invandring som det liksom inte talas speciellt mycket om. Det kommer hit folk som "glider in på arbetsmarknaden" och börjar jobba. Den andra synliga delen av invandringen blir "flyktingmottagandet" - och den är till mycket stor del inte alls lönsam med dagens utbud på arbete. Ni ser de två första "teserna" ovan? Skattefinansiering bygger i sin grund på att vi betalar skatt och får mer än vad anser vi betalar för, anser vi inte det kan vi köpa samma saker på marknaden för mindre pengar. Så för att skydda den inhemska arbetsmarknaden som jag framöver kallar en dysfunktionell marknad så kan vi inte ha ett inflöde av relativt sett okvalifierad arbetskraft om man inte har intrenationellt sett gångbara löner. Och det skulle innebära typ kinesiska löner. En civilingenjör i Kina tjänar ganska exakt vad en svensk dito gör, men en svensk industriarbetare ligger väldligt fel i jmf. Nu kan vi se saken ur det: 1 Att vägra invandring och ställa grupper mot varandra är fel - vi ska alla betala mer för mindre service för att hålla uppe lönerna för LO och hålla en massa invandrare på bidrag. Detta är väl ALLA utom SD som anser detta vara det enda tänkbara för att de i grund och botten skäms över att vi inte kan ha öppna gränser. 2 Vi ska BARA ta emot de invandrare som "glider in på arbetsmarknaden" utan att LO drabbas av lönedumpning. Detta är typ SD. Det som ingen vill säga i klartext är just det enkla faktum att i en internationell ekonomi så konkurerar jag med en indisk eller kinesisk ingenjör, och att det gäller för var och en av oss om vi ska ha ett öppet samhälle och en öppen värld. Den här soppan kommer INTE att lösas förrän vi får en internationell arbetsmarknad som funkar - men det kommer att kosta i form av ökade löneskillnader. Och det kommer aldrig i helvetet LO eller SD att tycka att det är Ok. Någonsin. Problemet med oss svenskar är att vi är snudd på paniskt rädda för skillnader att vi gör snudd på vad som helst för att slippa dem. SD gör vad som helst för att slippa se skilnader i form av andra kulturer, alla de andra partierna gör vad som helst för att det inte ska vara skillnader på "människor och människor". Detta trots att det ÄR skillnad på människor och människor...... För grejen är att man inte kan tvinga fram lönsamma företag som kan anställa okvalificerad personal som inte förstår sig på den kultur som råder. Man kan bara skapa företag som kan ge anständiga vinstnivåer, och de kan inte anställa personal som är olönsamma/överbetalda. Just det där med "olönsamma/överbetalda" är lite av ett rött skynke, men hur man än vrider och vänder på saken är det faktiskt samma sak: du är olönsam/överbetald om du har högre lön än värdet av det du gör är högre än vad andra i andra länder skulle göra det för. Det är inte dags att svenska folket ska skärpa sig - det är bara dags att inse att vi lever i en tid då skillnaderna kommer att öka ELLER att vi stänger gränserna till Festung Europa (ni vet väl vem som kom på det va?* Och vem som vill ha det i dag?**). Så om SD är rasister? Beror väl lite på hur man väljer att definiera rasist..... Om man med rasism menar "små skillnader mellan de som bor i Sverige" - ja, om man i mer strikt mening talar om "raser" - nej eftersom det inte är hudfärgen i sig som är stötestenen för dem - det är att de inser vem som kommer att få betala för den. Det är med andra ord inte rasism i termer av biologi - det är rasism i termer av privilegier........ Om de andra partiernas i sin totala beröringsskräck är moraliskt överlägsna? Nja - de ljuger ju ganska friskt om vad invandring innebär och de har i över 50 år konekvent vägrat att göra något åt vår dysfunktionella arbetsmarknad eftersom de inte vågar driva igenom ökade löneskillnader. Vilket krasst sett bäddat för SD som vi nu ser...... /T * A. Hitler ** Facken och socialdemokratin
Publicerat September 15, 201411 yr om partierna och media slutar ljuga om vad invandringen egentligen innebär, är öppna med nackdelarna med den och har en ärlig inställning kommer SD inte ha något att hämta tror jag. men nu sitter det och ljugs så in i H*lvete för att det ska låta bättre än vad det egentligen är, dom måste ju tro att folket är helt urkorkat. såg exempelvis ett par veckor före valet när svt hade rapportering om en klass som gick SFI, och den gamla klyschan om att här sitter det läkare,ingenjörer, lärare, arkitekter osv som kommer sätta sig i taxibilar för att sverige är elakt upp igen. GIVETVIS kommer det högutbildade hit, men när man gång på gång på gång sitter och försöker få det att låta som 90% av alla som kommer har en högskoleutbildning så ger man genast bort några röster till SD då man förstår vilka lögner dom kommer dragandes med för att få det att gå ihop. om vi nu ska ta det här ansvaret för andra människor som kommer hit, så ska vi väll som minst vara ärliga med vad det innebär? för mig så blev valet skit, jag röstade inte på något av dom röda partierna, och inte heller SD så jag fick definitivt inte vad jag ville ha, men jag anser mig vara ganska medveten om varför SD går bra, och är inte ett dugg förvånad.
Publicerat September 15, 201411 yr Vad var för taggit? ska du skriva i en tråd som på nåder finns kvar då politiska diskussioner alltid tenderar att spåra ur, så försök skriva sakligt och lugnt. att skriva neger osv i ett svar, även om jag nu förstod situationen du skrev det i så ser det jäkligt oseriöst ut i en sådan här tråd. jag är otroligt dålig på att förklara mig i skrift men här gäller det att försöka så vi kan ha en intressant diskussion mellan personer som inte håller med varandra.
Publicerat September 15, 201411 yr ska du skriva i en tråd som på nåder finns kvar då politiska diskussioner alltid tenderar att spåra ur, så försök skriva sakligt och lugnt. att skriva neger osv i ett svar, även om jag nu förstod situationen du skrev det i så ser det jäkligt oseriöst ut i en sådan här tråd. jag är otroligt dålig på att förklara mig i skrift men här gäller det att försöka så vi kan ha en intressant diskussion mellan personer som inte håller med varandra. Uppfattat. edit: Tyckte du förklarade ganska bra faktiskt
Publicerat September 15, 201411 yr Ett parti som i botten är nynazistiskt även om de försöker polera bort det värsta går knappast att kalla annat än rasistisktVad är vänsterpartiet i grunden då? Eller är det ok att bortse från sånt bara det har gått tillräckligt lång tid?
Publicerat September 15, 201411 yr Vad är vänsterpartiet i grunden då? Eller är det ok att bortse från sånt bara det har gått tillräckligt lång tid? Två fel blir inte ett rätt.
Publicerat September 15, 201411 yr ska du skriva i en tråd som på nåder finns kvar då politiska diskussioner alltid tenderar att spåra ur, så försök skriva sakligt och lugnt. att skriva neger osv i ett svar, även om jag nu förstod situationen du skrev det i så ser det jäkligt oseriöst ut i en sådan här tråd. jag är otroligt dålig på att förklara mig i skrift men här gäller det att försöka så vi kan ha en intressant diskussion mellan personer som inte håller med varandra. En alldeles korrekt förklaring. Trådens syfte var egentligen om hur valet kan/kommer att påverka jakten, men då läget nu blev som det blev med tanke på valresultatet så känner jag att det kanske är läge att låta den sväva ut lite i den allmänpolitiska sfären då säkert många har funderingar över hur framtiden politiskt sett kommer att se ut i landet, och vi har ju flera forumister som har förmågan att på ett sakligt sätt kunna förklara tingens ordning, så därför får tråden leva vidare. Men kommer det till personliga påhopp så ryker den, så håll god ton tack. Mvh Janne/moderator
Publicerat September 15, 201411 yr Bara så ni liksom har det klart för er: Gudrun Schyr Män var under sin tid som medlem i VPK en uttalad stalinist...... Om ni nu tycker att Åkesson är nasse för något han kanske sa för 7-8 år sedan alltså. /T - som skyr bägge som pesten
Publicerat September 15, 201411 yr Någon som tror det blir vargjakt i vinter? Jag tror det inte! Om Löfven har flyt så får han igenom en budget i November men troligen så blir det inte så då Alliansen har sin egen skuggbudget och SD knappast lär rösta igenom en rödgrön budget utan att fått sätta sin prägel på den och då har vi högst troligt nyval om inte Löfven tänker sitta där med rödgrön regering och en alliansbudget.... mao lär det vara parlamentarisk härdsmälta förbi nyår och får man ändå ihop det på något sätt är det väl osäkert om vargjakt är det första man tar tag i...
Publicerat September 15, 201411 yr SD-s företrädare sätter rasiststämpeln på sig själva så fort de får chansen, det behöver vi andra inte anstränga sig för direkt. Åkesson gick med i ett öppet nynazistiskt parti, även om det förändrats utåt under hans ledning är det samma grupperingar inom partiet. Och samma värderingar i botten. Jag tycker inte man skall bortse från tokerier i något parti som vill bli taget på allvar, det finns heller inget skäl att relativisera extremismen. Muppar är muppar vare sig de är svartröda eller bara bruna. Trick question: Vilken färg får man om man blandar svart och rött? Stå upp för principer och anständighet, det är maningen till alla tänkande människor. Det går väldigt fort om det sluttande planet börjar luta än mer.
Publicerat September 15, 201411 yr om partierna och media slutar ljuga om vad invandringen egentligen innebär, är öppna med nackdelarna med den och har en ärlig inställning kommer SD inte ha något att hämta tror jag. men nu sitter det och ljugs så in i H*lvete för att det ska låta bättre än vad det egentligen är, dom måste ju tro att folket är helt urkorkat. såg exempelvis ett par veckor före valet när svt hade rapportering om en klass som gick SFI, och den gamla klyschan om att här sitter det läkare,ingenjörer, lärare, arkitekter osv som kommer sätta sig i taxibilar för att sverige är elakt upp igen. GIVETVIS kommer det högutbildade hit, men när man gång på gång på gång sitter och försöker få det att låta som 90% av alla som kommer har en högskoleutbildning så ger man genast bort några röster till SD då man förstår vilka lögner dom kommer dragandes med för att få det att gå ihop. om vi nu ska ta det här ansvaret för andra människor som kommer hit, så ska vi väll som minst vara ärliga med vad det innebär? för mig så blev valet skit, jag röstade inte på något av dom röda partierna, och inte heller SD så jag fick definitivt inte vad jag ville ha, men jag anser mig vara ganska medveten om varför SD går bra, och är inte ett dugg förvånad. Inte ljuger de andra partierna bara för att SD insinuerar att så är fallet. Vad menar du? Klart att det finns utbildade människor som aldrig får chansen att ens komma på intervju pga krångligt namn, det har bevisats massor av gånger. Att disputerade i teknisk fysik sällan kör taxi må vara hänt, men inte är det ovanligt att framförallt invandrare kör taxi istället för att sitta hemma i föräldrarnas villa och spela TV-spel, helt enkelt därför att möjligheten inte gives och att de generellt har en stolthet att försörja sig själv. Självklart med undantag, men är det någon som ljuger - och bevisats göra det precis hela tiden - så är det ju SD.
Publicerat September 15, 201411 yr SD-s företrädare sätter rasiststämpeln på sig själva så fort de får chansen, det behöver vi andra inte anstränga sig för direkt. Åkesson gick med i ett öppet nynazistiskt parti, även om det förändrats utåt under hans ledning är det samma grupperingar inom partiet. Och samma värderingar i botten. Jag tycker inte man skall bortse från tokerier i något parti som vill bli taget på allvar, det finns heller inget skäl att relativisera extremismen. Muppar är muppar vare sig de är svartröda eller bara bruna. Trick question: Vilken färg får man om man blandar svart och rött? Stå upp för principer och anständighet, det är maningen till alla tänkande människor. Det går väldigt fort om det sluttande planet börjar luta än mer. Fast skall man vara ärlig så är det knappt något parti som klarar detta. V, S och Centern har ju sina rötter de med. Man måste utgå från att partier går till val på att följa det som står i respektives partiprogram. Annars kan man hävda ursprung till förbannelse. Gör de inte det kommer de tappa sina väljare. Eller tror du 13% väljarna stödjer SD's ursprungliga program? Att det är viktigt att titta på hur partier röstar/röstar vid motioner i riksdagen håller jag helt med dig om. Detta ger ofta en fingervisning om var partiet står.
Publicerat September 15, 201411 yr Nja - det är nu inte riktigt lika enkelt............ Om vi ser på invandringen - I SIN HELHET - så är den inte en kostnad för sverige, den har aldrig varit det och den lär mycket tveksamt att någonsin bli det heller. Fakta, den som säger annat har fet fel. Om vi ser på invandringen - I SINA BESTÅNDSDELAR - så är det så att vi i dag har STORA grupper invandrare som lever i social misär och utanförskap med extremt låg egen försörjning. Fakta, den som säger annat har fet fel. Hur har det då blivit så här? Jo - för vi har ett par saker som är ska vi säga "den svenska modellen": Vi har en arbetsmarknad som inte är en arbetsmarknad. På en marknad styr tillgång och efterfrågan - det gör den inte i sverige - minskar efterfrågan på arbetstagare så sjunker inte lönerna, men ökar den ökar lönerna för alla. Vi har en relativt sett extremt ihoptryckt löneskala. Okvalificerat arbete är mycket dyrt i Sverige, kvalificerat billigt. Omfattande regleringar och trygghetssystem på arbetsmarkanden gör att det finns ganska stora dolda kostnader för att anställa personla i Sverige. Till detta har vi ska vi kalla det samhällsekonomiska fundamenta: Företagande bygger på att du kan få en anständigvinstnivå - annars har du inget kapital att bygga verksamheten på. Normalt sett är en vinstnivå om cirka 10% sett över lite tid ett golv - går du under det är det inte lönt längre och verksamheten måste antingen stänga eller göras med vinst. Vi lever i dag i en internationaliserad ekonomi. Varje arbetsmoment som görs styrs av vilket värde momentet tillför. Tidigare med nationella ekonomier kunde vi så att säga sätta priset på varje arbetsmoment utifrån vad vi tyckte - inte utifrån vad det gav för värde. Man kunde mao ta från en grupp och ge till en annan grupp - för företaget var det ju samma slutsumma. I dag kan vi inte det - om vi snedvrider lönenivån i positiv mening för en grupp så ÖKAR det vinstmarginalen för att flytta ut just de arbetsmomenten, om vi snedvrider lönenivån till UNDER värdet kommer det att ske ett inflöde av sådana arbetsuppgifter eftersom det finns mer värde i det en kostnader. Företag av idag ser över sina kostnader kontinuerligt och ägnar sig INTE åt omfördelning i någon större omfattning - alltså bidrar en sned lönedrivning till in/utflyttning av arbetstillfällen. Det är DÄRFÖR vi inte har en fri invandring till Sverige eller Europa - det skulle innebära att antingen skulle kostnaderna för det sociala systemet skulle explodera ELLER att lönerna skulle säknas med kanske 50% för traditionellt starka fackliga grupper: läs LO. Invandringen har därför blivit "flyktinghjälp" i stor omfattning. MEN flyktingar är nu alltid de som efterfrågas på arbetsmarknaden och som arbetsmarknaden hadae kunnat svälja utan allt för mycket väsen utan vi har en "dold" invandring som det liksom inte talas speciellt mycket om. Det kommer hit folk som "glider in på arbetsmarknaden" och börjar jobba. Den andra synliga delen av invandringen blir "flyktingmottagandet" - och den är till mycket stor del inte alls lönsam med dagens utbud på arbete. Ni ser de två första "teserna" ovan? Skattefinansiering bygger i sin grund på att vi betalar skatt och får mer än vad anser vi betalar för, anser vi inte det kan vi köpa samma saker på marknaden för mindre pengar. Så för att skydda den inhemska arbetsmarknaden som jag framöver kallar en dysfunktionell marknad så kan vi inte ha ett inflöde av relativt sett okvalifierad arbetskraft om man inte har intrenationellt sett gångbara löner. Och det skulle innebära typ kinesiska löner. En civilingenjör i Kina tjänar ganska exakt vad en svensk dito gör, men en svensk industriarbetare ligger väldligt fel i jmf. Nu kan vi se saken ur det: 1 Att vägra invandring och ställa grupper mot varandra är fel - vi ska alla betala mer för mindre service för att hålla uppe lönerna för LO och hålla en massa invandrare på bidrag. Detta är väl ALLA utom SD som anser detta vara det enda tänkbara för att de i grund och botten skäms över att vi inte kan ha öppna gränser. 2 Vi ska BARA ta emot de invandrare som "glider in på arbetsmarknaden" utan att LO drabbas av lönedumpning. Detta är typ SD. Det som ingen vill säga i klartext är just det enkla faktum att i en internationell ekonomi så konkurerar jag med en indisk eller kinesisk ingenjör, och att det gäller för var och en av oss om vi ska ha ett öppet samhälle och en öppen värld. Den här soppan kommer INTE att lösas förrän vi får en internationell arbetsmarknad som funkar - men det kommer att kosta i form av ökade löneskillnader. Och det kommer aldrig i helvetet LO eller SD att tycka att det är Ok. Någonsin. Problemet med oss svenskar är att vi är snudd på paniskt rädda för skillnader att vi gör snudd på vad som helst för att slippa dem. SD gör vad som helst för att slippa se skilnader i form av andra kulturer, alla de andra partierna gör vad som helst för att det inte ska vara skillnader på "människor och människor". Detta trots att det ÄR skillnad på människor och människor...... För grejen är att man inte kan tvinga fram lönsamma företag som kan anställa okvalificerad personal som inte förstår sig på den kultur som råder. Man kan bara skapa företag som kan ge anständiga vinstnivåer, och de kan inte anställa personal som är olönsamma/överbetalda. Just det där med "olönsamma/överbetalda" är lite av ett rött skynke, men hur man än vrider och vänder på saken är det faktiskt samma sak: du är olönsam/överbetald om du har högre lön än värdet av det du gör är högre än vad andra i andra länder skulle göra det för. Det är inte dags att svenska folket ska skärpa sig - det är bara dags att inse att vi lever i en tid då skillnaderna kommer att öka ELLER att vi stänger gränserna till Festung Europa (ni vet väl vem som kom på det va?* Och vem som vill ha det i dag?**). Så om SD är rasister? Beror väl lite på hur man väljer att definiera rasist..... Om man med rasism menar "små skillnader mellan de som bor i Sverige" - ja, om man i mer strikt mening talar om "raser" - nej eftersom det inte är hudfärgen i sig som är stötestenen för dem - det är att de inser vem som kommer att få betala för den. Det är med andra ord inte rasism i termer av biologi - det är rasism i termer av privilegier........ Om de andra partiernas i sin totala beröringsskräck är moraliskt överlägsna? Nja - de ljuger ju ganska friskt om vad invandring innebär och de har i över 50 år konekvent vägrat att göra något åt vår dysfunktionella arbetsmarknad eftersom de inte vågar driva igenom ökade löneskillnader. Vilket krasst sett bäddat för SD som vi nu ser...... /T * A. Hitler ** Facken och socialdemokratin SD är definitivt rasister i den mening du själv definierar. De har problem med just hudfärg. Eller "kultur" som de försöker kalla det (det känns igen historiskt). Utomeuropeisk invandring skall skiljas från europeisk, men europeisk är inte bra den heller om det handlar om bruna eller väldigt mörkhåriga människor, tex från Rumänien eller Litauen. Och utomeuropeiskt är inga problem, om de tex kommer från USA. Indierna skall däremot stoppas, trots att de aktuella indierna antingen är forskare eller färdiga dubbelexaminerade toppstudenter. De har ju fel färg. Solklart handlar det om ren och skär rasism, även om de försöker klä den i folkdräkt.
Publicerat September 15, 201411 yr Fast skall man vara ärlig så är det knappt något parti som klarar detta. V, S och Centern har ju sina rötter de med. Man måste utgå från att partier går till val på att följa det som står i respektives partiprogram. Annars kan man hävda ursprung till förbannelse. Gör de inte det kommer de tappa sina väljare. Eller tror du 13% väljarna stödjer SD's ursprungliga program? Jag tror inte att 13% av väljarna har läst NÅGOT partiprogram, ärligt talat. Man har tappat förtroendet för de etablerade partierna för att de inte kan leverera enkla lättfattliga lösningar på det man uppfattar som problem i samhället. Man upplever att de bara pratar och pratar, äter fina middagar och fjärmar sig från "folket". Den klassiska alieneringen som leder till missnöje och letande av syndabockar för att förklara sin egen situation på arbetsmarknaden etc. Det handlar inte om att väljarna skulle vara rasister - det är de i de flesta fall inte alls, långt ifrån. Däremot har de nog inte insett att de parti de gett sig röst är rasistiskt, och det är allvarligt.
Publicerat September 15, 201411 yr Inte ljuger de andra partierna bara för att SD insinuerar att så är fallet. Vad menar du? Klart att det finns utbildade människor som aldrig får chansen att ens komma på intervju pga krångligt namn, det har bevisats massor av gånger. Att disputerade i teknisk fysik sällan kör taxi må vara hänt, men inte är det ovanligt att framförallt invandrare kör taxi istället för att sitta hemma i föräldrarnas villa och spela TV-spel, helt enkelt därför att möjligheten inte gives och att de generellt har en stolthet att försörja sig själv. Självklart med undantag, men är det någon som ljuger - och bevisats göra det precis hela tiden - så är det ju SD. att SD insuinerar något rör mig inte ryggen, men fram till att reinfeldt förklarade att invandringen just nu kostar så mycket att någon utveckling av välfärden klarar vi inte av inom våran budget så hade otroligt få politiker ens vågat tala om vad för konsekvenser våran enorma generositet faktiskt får. du kan ju knappast påstå att rapporteringen från media har varit ärlig och uppriktigt vad gäller invandring, integrering osv. den är så otroligt vinklad att det blir uppenbart att det är överdrifter och lögner från början till slut i vissa fall. sen är jag inte riktigt säker på om du tycker vi är oense om det jag fetmarkerat, givetvis finns det personer med högre utbildning än ett taxikörkort som åker omkring. det är lixom inte sysselsättningsgraden jag pekar på utan att det ska vara en ärlig rapportering, allt annat vinner SD på när sanningen faktiskt kommer fram. Är man ärlig från början så kommer inte SD kunna ta några billiga poäng.
Publicerat September 15, 201411 yr att SD insuinerar något rör mig inte ryggen, men fram till att reinfeldt förklarade att invandringen just nu kostar så mycket att någon utveckling av välfärden klarar vi inte av inom våran budget så hade otroligt få politiker ens vågat tala om vad för konsekvenser våran enorma generositet faktiskt får. du kan ju knappast påstå att rapporteringen från media har varit ärlig och uppriktigt vad gäller invandring, integrering osv. den är så otroligt vinklad att det blir uppenbart att det är överdrifter och lögner från början till slut i vissa fall. sen är jag inte riktigt säker på om du tycker vi är oense om det jag fetmarkerat, givetvis finns det personer med högre utbildning än ett taxikörkort som åker omkring. det är lixom inte sysselsättningsgraden jag pekar på utan att det ska vara en ärlig rapportering, allt annat vinner SD på när sanningen faktiskt kommer fram. Är man ärlig från början så kommer inte SD kunna ta några billiga poäng. Vi är överens i det. Det Reinfeldt sade, var inte att Sverige förlorar på invandring. Han sade att vi pga en orolig omvärld måste ta ett humanitärt ansvar vilket betyder att andra reformer får vänta. Dvs han desarmerade vallöftestrissningarna eftersom andra partier inte gärna kunde negligera det. Men. Att det blir en utgift nu innebär inte att det blir en kostnad på sikt. Det är två olika saker.