Publicerat Februari 10, 20251 yr 11 minutes ago, Mad Mike said: En sällsynt egenskap idag, han visar att han inte viker ner sig för tidigare utgivna löften och en stark och rak ryggrad. Håller med. Dock rätt synd då att det enbart är opponenter mot idiot-förslaget som avlägsnar sig. Säger ju en del om var partiledningen står i frågan.
Publicerat Februari 10, 20251 yr 35 minutes ago, 700LTR said: Redan igår under Agenda så tycktes ju M vilja hoppa i säng med S i den här frågan så även om SD och KD klarar att stå upp för detta drevet så kommer det röstas igenom riksdagen. Hörde vidare att en S-ledamot öppnar för att förbjuda "militära" halvautomater inom sportskyttet också. Intervjuas i Studio Ett på P1. Ca 3:40 in i programmet: https://www.sverigesradio.se/artikel/debatt-ska-vapenlagarna-i-sverige-skarpas-efter-masskjutningen-i-orebro Så detta är bara början, låter i vissa kanaler som att det kan komma att bli en del andra pålagor för licensinnehavare också som mentaltester mm. frågan är hur det skall gå till, och det gäller att inte träffa på en läkare/psykolog som är jaktmotståndare eller hoplofob. Det sista du skriver är är bland det absolut viktigaste för folk att komma ihåg. Så även jägare och sportskyttar. Det kan låta fint på papper att typ "mentalsjuka ska nekas licenser". Men vad innebär det i praktiken? Har vi jägare inte sett nog av aktivism hos tjänstemän inom myndigheter för att förstå hur detta kan användas? Som kuriosa kan jag nämna att den överväldigande delen av psykologer är vänster (och nu menar jag inte att man inte får vara vänster, socialdemokrat eller whatever - men vi vet ju kanske hur den allmänna inställningen till vapen/jakt är i de kretsarna). Hur blir det att ge dessa människor makten om just din tidigare depression du sökte hjälp för efter skilsmässan, whatever nu bör göra dig olämplig att äga vapen såhär 10 år senare? Jag tycker iaf inte jag låter för extrem när jag säger att man bör anta att de kommer använda de chanser de får för att avancera sin ideologi och sak i det läget. Det ser man gott om exempel på i andra områden.
Publicerat Februari 10, 20251 yr Oj oj oj.. vilken jävla soppa.. Men om jag fattat det rätt så verkar C stå emot pöbeln som kör symbolpolitik? De har fattat att det finns massor med röster att vinna. Nu spelar det ingen roll för min egen del men det finns sjukt mkt att vinna på att stå emot galenskapen. Är tydligen ett jävla liv internt inom både M och SD.. Och så Jomshovs avhopp.. För att återgå till den fråga som de faktiskt skulle jobba med i stället för detta jävla tramset så hela spektrumet av NPF(neuropsykiatrisk funktions variation) finns väl inte ens med som en allvarlig psykisk störning.. Träffat ett flertal och de kan vara sjukt obehagliga! Och extremt oberäkneliga.. Utifrån beskrivningen av den här snubben i Örebro så skulle jag säga att det landar in på den planhalvan och där finns inga som helst restriktioner avseende vapeninnehav såvitt jag vet. Men visst, tjafsa om en symbolpolitisk ickefråga och reta upp en stor del av väljarbasen i stället.. bra idé!!
Publicerat Februari 10, 20251 yr 1 minute ago, Hipshot said: Oj oj oj.. vilken jävla soppa.. Men om jag fattat det rätt så verkar C stå emot pöbeln som kör symbolpolitik? De har fattat att det finns massor med röster att vinna. Nu spelar det ingen roll för min egen del men det finns sjukt mkt att vinna på att stå emot galenskapen. Är tydligen ett jävla liv internt inom både M och SD.. Och så Jomshovs avhopp.. För att återgå till den fråga som de faktiskt skulle jobba med i stället för detta jävla tramset så hela spektrumet av NPF(neuropsykiatrisk funktions variation) finns väl inte ens med som en allvarlig psykisk störning.. Träffat ett flertal och de kan vara sjukt obehagliga! Och extremt oberäkneliga.. Utifrån beskrivningen av den här snubben i Örebro så skulle jag säga att det landar in på den planhalvan och där finns inga som helst restriktioner avseende vapeninnehav såvitt jag vet. Men visst, tjafsa om en symbolpolitisk ickefråga och reta upp en stor del av väljarbasen i stället.. bra idé!! Ja. Oavsett vad nu lösningen är (tror den är SVÅR och jag vet inte själv vad den är) så vill jag bara poängtera att debatten just nu är helt och totalt låst på nått som INTE är lösninge. Vilket då även har följden att man pratar exakt 0% om nått som kan vara en riktig lösning eller bättring av situationen... Vilket är förjävligt. Grejen med NPF (sidospår osv..) tyvärr är väl dock att det är en sjukt bred term som samlar alla möjliga sorters diagnoser av diverse sorter och grad. Bland annat ADHD, autism, språkstörningar och annat innefattas under den termen.. så det är både det som är obehagligt och logiskt sett borde tex göra en människa olämplig att ha vapen...till sånt som absolut inte bör diskvalificera någon. Som sagt, svår fråga som fan. Men åtminstone en diskussion värd att ha, och även att gå vidare på medicinering inom den här sfären.. nått har hänt de senaste decennierna i världen och det har påverkat folk.
Publicerat Februari 11, 20251 yr Detta är en populär post. 9 hours ago sexfemåtta sa: Ja. Oavsett vad nu lösningen är (tror den är SVÅR och jag vet inte själv vad den är) så vill jag bara poängtera att debatten just nu är helt och totalt låst på nått som INTE är lösninge. Vilket då även har följden att man pratar exakt 0% om nått som kan vara en riktig lösning eller bättring av situationen... Vilket är förjävligt. Grejen med NPF (sidospår osv..) tyvärr är väl dock att det är en sjukt bred term som samlar alla möjliga sorters diagnoser av diverse sorter och grad. Bland annat ADHD, autism, språkstörningar och annat innefattas under den termen.. så det är både det som är obehagligt och logiskt sett borde tex göra en människa olämplig att ha vapen...till sånt som absolut inte bör diskvalificera någon. Som sagt, svår fråga som fan. Men åtminstone en diskussion värd att ha, och även att gå vidare på medicinering inom den här sfären.. nått har hänt de senaste decennierna i världen och det har påverkat folk. Du har fullkomligt rätt i alla delar.. Dels lägger man sjukt mkt energi på skräp och duckar förmodligen hela diskussionen kring psykiatrin då den är j-ligt giftig! NPF är per definition INTE grund för diskvalifikation avseende vapenlicenser utan det landar förmodligen i en skala art och grad av funktionsvariation. Det ska väl till någon skattningsskala där tex benägenhet att isolera sig genererar höga poäng och många röda flaggor men inte ens det, enbart, torde kunna utgöra licenshinder. Den pucken är rejält läskig, tänk en busslast psykiatriker med rejäl bias.. "vapen är läskiga.." och påhejjade av tillstånd..
Publicerat Februari 11, 20251 yr Det blir intressant att se om detta kommer att visa sig i nästa valundersökning
Publicerat Februari 11, 20251 yr Detta är en populär post. Att ta med sig är att vi jägare och vapenägare ses som väpnad milis av de som styr agendan, samt eldar på de känslostyrda. Vilka tror ni de vill ska bort? Denna är på någevis rätt passande: /P
Publicerat Februari 11, 20251 yr Plötsligt blev den blåbruna röran samma skit som den rödgröna. Bara Centerpartiet som har ryggrad tillräckligt för att inte backa i AR/vapenfrågan efter galningens dåd i Örebro.
Publicerat Februari 11, 20251 yr 2 hours ago josc72 sa: Plötsligt blev den blåbruna röran samma skit som den rödgröna. Bara Centerpartiet som har ryggrad tillräckligt för att inte backa i AR/vapenfrågan efter galningens dåd i Örebro. Va bra - pedofilpartiet visar ”ryggrad”
Publicerat Februari 11, 20251 yr Nu finns ett nytt begrepp att ta hänsyn till, enligt Jimmie Åkesson finns det inget behov av "Rambo-vapen" i skogen: Åkesson slår tillbaka: ”Få tycker Rambo-vapen är rimligt” 😞 CS
Publicerat Februari 11, 20251 yr Det finns väl, som vi redan har avhandlat på tidigare sidor i denna tråd, egentligen inget jaktlig behov som man måste ha en AR15 för. Eventuella ergonomiska fördelar med AR-plattformens anpassningsbarhet går ju trots allt att åstadkomma också med ett konventionellt vapen även om det till skillnad för med AR15 måste göras hos en vapensmed/kolvmakare. Så Åkesson har väl rätt i sak, men det är ju intressant att se att dom verkar ha väldigt olika åsikter inom partiet, tidigare har jag tänkt på Sverigedemokraterna som ett väldigt toppstyrt parti där allas åsikter verkar tämligen likriktade utåt men så kanske det inte är då.
Publicerat Februari 11, 20251 yr Finns rackars mycket vapen man inte behöver till jakt. Men vilket tråkigt samhälle om det bara fanns 3 kalibrar och 2 olika gevär att köpa. Finns ingen anledning att ha något kraftigare än 308 winchester om man ska jaga i endast Sverige tex
Publicerat Februari 11, 20251 yr 5 hours ago PAS sa: Att ta med sig är att vi jägare och vapenägare ses som väpnad milis av de som styr agendan, samt eldar på de känslostyrda. Vilka tror ni de vill ska bort? Denna är på någevis rätt passande: Samtidigt finns det till exempel massor av regler som avgör hur en bil ska få se ut. Regler som tar bort en del "kul" som inte tillför något viktigt och ibland förhindrar att en förare kan ställa till med onödigt mycket skada om den gör något dumt. Det är personen som ställer till med saker, men verktygen kan vara avgörande hur allvarligt.
Publicerat Februari 11, 20251 yr Jag chattade med min kompis tillika han på NVV som varit delaktig i att AR m.fl. "blev tillåtna". Hans resonemang är fortsatt "jag bryr mig bara om principen att utseendet hos ett vapen inte kan döda". Det är tänkvärt. Sen kom vi fram till att det finns vapen som borde förbjudas pga hemskt utseende, bl.a. Beretta BRX, Sako 100 och inte minst Mauser 25 Men det är en balansgång förstås kring vad som ska vara tillgängligt för "gemene man". Mitt favoritexempel är små atombomber. Även om alla sköter sig och inte använder sin atombomb så blir konsekvenserna för stora om en enda person flippar ur.
Publicerat Februari 11, 20251 yr Jag tror att vissa politiker och de flesta av allmänheten nu tycker att AR15 ska förbjudas på grund av att utseendet får den att se farlig ut, de har inte koll på att man kan få en Tikka eller någon annan konventionell bössa att se likadan ut med diverse chassin etc. Sedan verkar det finnas en del politiker och Polisen som tycker att AR15 ska förbjudas på grund av plattformen har potentialen att vara farligare än en konventionell bössa. Det verkar då handla om eldhastigheten, och det är klart att en halvautomat med ett gäng 30-skottsmagasin har en högre farlighetspotential (eller vad man nu ska kalla det) än en konventionell bössa med fast kryssmagasin som rymmer 3-5 skott per omladdning och där man dessutom måste ladda om manuellt för varje smäll. Det tror jag är pudelns kärna... Det konstiga är bara att man helt verkar ha missat att många andra halvautomater också kan utrustas med större magasin än vad de har från början, så länge de är byggda för löstagbara magasin. Finns det förresten någon halvautomat som har fast magasin?
Publicerat Februari 11, 20251 yr Detta är en populär post. AR 15:s vara eller icke vara kan diskuteras jag tror tyvärr debatten växer över tid så detta blir lite av Pandoras box, öppnar vi den vet ingen var det slutar....
Publicerat Februari 11, 20251 yr Detta är en populär post. För min del är det totalt ointressant med AR 10-15.. det som gör mej helt vansinnig är att jubelidioterna nu tvingas lägga tonvis med tid och engagemang på en ickefråga! De borde i stället slå sina kloka huvuden ihop och nagelfara den här dårens resa igenom de sociala omsorgerna.. har han tex försörjningsstöd, har han aktivitetsstöd, har han någon typ av medicinering som han uppenbarligen inte ha följt? Där ska frågan ligga och just i detta nu faktiskt bara där! En annan parameter i detta är att tillståndsaktivisterna vädrar morgonluft och deras myndighesmissbruk får en validering, får en bekräftelse på att de alltid haft rätt. Det har de väl aldrig haft.. de är lika konsekvent dumma i huvudet och har nu totalt fritt spelrum och inga begränsningar. Och just detta går tvärt emot alla fina vallöften och DET svider mest för mej.
Publicerat Februari 11, 20251 yr Polisen I Västerbotten har tagit en karl som verkar ha planerat ett dåd. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/polisen-fann-sprangmedel-man-i-lycksele-misstanks-ha-planerat-valdsdad Bra jobbat av polisen så kanske vi slapp ett till vansinnesdåd.
Publicerat Februari 11, 20251 yr Detta är en populär post. Tror många missar poängen, kör man igenom 💩 vapenlagförslaget som det är idag kommer vi att få det oerhört svårt i den omedelbara framtiden. Den makt som PM meddelas genom förslaget är oerhört stor och dessutom i avsaknad av kontroll från statsmakten. Jag är rätt bestört över hur man kuppar igenom en sådan här sak i kölvattnet av ett terrorbrott. Man skulle ju kunna tro att vi lärt oss att avstå från reaktiva politiska handlingar. Vänligen Christian
Publicerat Februari 11, 20251 yr 1 hour ago lsjonsson sa: Polisen I Västerbotten har tagit en karl som verkar ha planerat ett dåd. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/polisen-fann-sprangmedel-man-i-lycksele-misstanks-ha-planerat-valdsdad Bra jobbat av polisen så kanske vi slapp ett till vansinnesdåd. Ja du.. jag skulle säga att det där är en nyhetsanka eller vad man ska säga. Vi tar folk typ dagligen i div fordon med allsköns bråte med sig. Det var väl kronofogden som skulle in och reglera hyran och så snubblade man över prylar, förringar inte händelsen i sig men nja så spännande är det inte. Möjligen att man försöker skohorna in en koppling då det förmodligen rör sig om ett ufo likt snubben i Örebro. Någon överambitiös konstapel önskar lite god media så denne förnekar inte med tydlighet att det är frukten av eget arbete. Fan det står i ingressen att det är en annan myndighet som knackat på.
Publicerat Februari 12, 20251 yr 9 hours ago Hipshot sa: Ja du.. jag skulle säga att det där är en nyhetsanka eller vad man ska säga. Vi tar folk typ dagligen i div fordon med allsköns bråte med sig. Det var väl kronofogden som skulle in och reglera hyran och så snubblade man över prylar, förringar inte händelsen i sig men nja så spännande är det inte. Möjligen att man försöker skohorna in en koppling då det förmodligen rör sig om ett ufo likt snubben i Örebro. Någon överambitiös konstapel önskar lite god media så denne förnekar inte med tydlighet att det är frukten av eget arbete. Fan det står i ingressen att det är en annan myndighet som knackat på. Ja, jag vet det! Dom brukar ta en och en annan snubbe här i länet också mellan varven.
Publicerat Februari 12, 20251 yr 20 hours ago CaptainScarlet sa: Nu finns ett nytt begrepp att ta hänsyn till, enligt Jimmie Åkesson finns det inget behov av "Rambo-vapen" i skogen: Åkesson slår tillbaka: ”Få tycker Rambo-vapen är rimligt” 😞 CS Jag kallades ofta Rambo kille eller Rambotyp på skjutbanan mitten åttiotal - nittiotal då jag hade en jacka och byxor i M-65 camo , detta späddes på när jag köpte en då mkt ovanlig Mossberg 500 pump i Camo.
Publicerat Februari 12, 20251 yr 1 hour ago culot sa: Jag kallades ofta Rambo kille eller Rambotyp på skjutbanan mitten åttiotal - nittiotal då jag hade en jacka och byxor i M-65 camo , detta späddes på när jag köpte en då mkt ovanlig Mossberg 500 pump i Camo. Det har diskuterats många gånger långt tidigare men det finns viss poäng i att inte gå omkring i militära kläder eller sådana som efterliknar dessa om man inte är militär. På samma sätt som du inte går omkring i andra uniformer om du inte tillhör resp. yrkesgrupp. (För vissa kategorier så kan det ju till och med vara ett brott). Har säkert ändrats med tiden men då jag gjorde militärtjänst så hade (eller tog sig) då militären en del befogenheter som civilister normalt inte har, vi ledde bland annat om trafik. Med det sagt så anser jag fortfarande vapen ska regleras på funktion och inte utseende då det senare är för godtyckligt.
Publicerat Februari 12, 20251 yr Hmmm vad menas med "militärliknande kläder"? Camouflage kommer ursprungligen från militären.... är detta exempel på militärliknande kläder? Nej det är ju precis samma sak som man tänker göra med AR-15. De ska förbjudas pga utseende och inte funktion. Tror inte alls att någon reagerar på den typen av kläder på jägare idag. Tror däremot att om någon dyker upp med stridsväst på jakten så kanske man tittar lite undrande....
Publicerat Februari 12, 20251 yr I Region Stockholm regerar S, C och med tanke på den bedrövliga omorganisation av den psykiatriska vården så är det nog bäst att förbjuda allt som är farligt. "Ta tillbaka kontrollen" betyder egentligen svik de som behöver hjälp. När vårdplatser i Stockholm försvinner vid nyår drabbas de allra mest utsatta hårdast. Ansvariga politiker måste agera innan det är för sent, skriver Lovisa Lanryd, Timbro. Publicerad 2024-12-20 DEBATT | SJUKVÅRD Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna. Julhelgerna förknippas ofta med värme och tid med familjen. Men för de som på ett eller annat sätt lever med psykisk ohälsa i Stockholm väntar en mardröm efter årsskiftet. Socialdemokraterna under ledning av Aida Hadzialic ska ”ta tillbaka kontrollen” över välfärden men har själva ingen plan kring hur patienterna inom psykiatrin ska tillgodoses kvalitativ vård. Sommaren 2023 fattade Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet med stöd av Vänsterpartiet beslut om att göra om hela Region Stockholms vuxenpsykiatri i grunden. Allt samarbete med privata vårdgivare skulle avslutas 2025. Nya områden skulle upphandlas och en majoritet av vården ska enligt Socialdemokraterna och samarbetspartierna ske i regionens egen regi. Politikerna hävdade att detta skulle göra vården mer behovsstyrd och jämlik. De nya upphandlingarna har redan stött på problem. Främst i Järvaområdet där regionen fattat beslut om att genomföra upphandlingen utan kvalitetsmått – i strid med praxis. Det nya avtalet, som är överklagat, ska bedrivas 23 miljoner kronor billigare än det nuvarande – samtidigt som uppdraget och upptagningsområdet vidgats. Något som brukarrådet, där Nationell Samling för psykisk hälsa ingår, kritiserat kraftigt. Utöver den kritiserade upphandlingen läggs sex mottagningar ner i februari. Psykologer och patienter lämnas vind för våg när S-styret i blindo bestämt sig för att göra om psykiatrin och vården för psykologiska behandlingar. Tusentals patienter kommer att förlora sina vårdplatser. Bara de sex privata mottagningarna som nu läggs ned kommer behöva remittera ungefär 4 000 patienter på sex veckor till den regionägda psykiatrin – i vissa fall remitteras patienterna till mottagningar som redan idag har uppemot nio månaders väntetid. Farsen liknar inget annat som skett i regionen hittills. Trots att man har haft två år på sig att bygga upp kapaciteten är regionen försenad. All psykiatrisk slutenvård och psykiatriska akutmottagningar, inklusive för beroendevård, ska bedrivas av Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO). Flera hundra psykologer och läkare är varslade inom den privata psykiatrin och patienter vet inte var de ska hamna. Som ett exempel sparkas Aleris ut från Danderyds sjukhus när två vårdavdelningar stängs som sammanlagt tagit emot 600 patienter årligen. Detta för att ge plats till ätstörningspatienter som kommer ifrån Mandometerklinikerna som även de har stängts av regionen. Vänsterstyret har misslyckats med att färdigställa de nya vårdplatserna i Ungdomens Hus för svårt sjuka flickor och pojkar inom ätstörningsvården. Men var de psykiatriska patienterna som tidigare kunnat läggas in ska få plats vet vi inte. Men även andra områden inom den psykiatriska vården slås i spillror av Socialdemokraternas beslut. På nyårsafton stängs beroendeakuten vid Mariatorget – typiskt nog är nyårsafton den dag på året där flest beroendesjuka får ett återfall. Patienter med beroendesjukdom står i dag långt ifrån samhället och sjukvården. Att det politiska styret minskar antalet vårdplatser och stänger den uppskattade akuten är ofattbart. Dessutom har regionen beslutat att stänga ett av två sprututbyten vilket helt gått under radarn. Patienterna ska nu ta sig till Mariatorget på Södermalm för rena sprutor, metadonbehandling och LARO-verksamheten, samtidigt som den enda beroendeakuten kommer att ligga på Kungsholmen. För de som utsatts för sexuellt våld, tortyr och lider av komplex PTSD återstår heller inget annat än mörker. I Socialdemokraternas ideologiska fartblindhet har omläggningen av politiken för psykiatrin fått Röda Korsets tortyrmottagning att stänga. Det gäller även Capios specialistmottagning för PTSD vid migrationserfarenhet. För de som blivit utsatt för sexuellt trauma kommer ingen specialistvård att ges då den ideella verksamheten WONSA som behandlar sexuellt trauma blir av med det avtal som regionen haft – bara ett och ett halvt år efter att man tilldelats uppdraget inom specialistpsykiatrin. Politiken bör vara som mest ambitiös på de områden där människor är som svagast. Att alla avtal går ut vid årsskiftet kändes kanske som en bra idé där vid sommaren 2023 – det vi vet nu är att värdefull vård läggs ned utan att regionen har genomfört en konsekvensanalys eller byggt upp motsvarande verksamheter för att ta om hand de tusentals patienter som nu lämnas helt åt sitt eget öde. Det är uppenbart att det nya styret i Region Stockholm slarvar med samhällets mest utsatta. Lovisa Lanryd välfärdsansvarig Timbro